Gå til innhold

Om du skulle renovert eller bygget nytt hus. Do's and dont's?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noe du har hatt i tidligere og nåværende bosteder som du virkelig ønsker å ta med deg inn i ditt "forever home"? Noe du du virkelig føler mangler i ditt nåværende hjem? Flis eller vinyl på våtrom? Ja eller nei til sentralstøvsuger? Alle soverom på samme plan eller oppdelt? Oppholdsrom i 1. eller 2. etasje? Lukket eller åpen trapp? Bod ute eller inne? Størrelse på vaskerom? Planløsning? Gulvtype? Er det noen spesielle meninger du har gjort deg?

Anonymkode: 247ea...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær nøye med valg av gulv og lister. Jeg var litt hastig i valg av lister. Nå ser jeg at jeg vil ha noe annet men det er så stor jobb å skifte, for meg i alle fall. 
 

Anonymkode: 7183e...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor du er i livet og hvor gamle barna er. 

Vi har tre soverom oppe og to i kjelleren (skråromt så store vinduer i kjelleren). Veldig glad for det nå som de to eldste er 16 og 19 år. De har soverom nede og vi oppe. Særlig eldste kommer og går til alle døgnets tider, med kjæreste, veldig greit å ha de i kjelleren 😉

Ville aldri bodd i et hus med bare et bad, jo eldre barna blir, jo mer nødvendig blir det med flere bad. 

Anonymkode: 380ff...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kott/spiskammers på kjøkkenet. Har det nå og vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig og kjølig matbod, vinterhage, mulighet for å leve på ett plan, sentralstøvsuger og quooker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterhage, feielist på kjøkkenet, lister som kommer ferdigmalt i klassisk hvitt (jeg skal aldri ha en bomullsdetalj igjen), stor garasje med direkte inngang til vaskerom. Helst to bad, minimum 1 fullt bad og 1 toalett. Stort kjøkken og ikke åpen planløsning. Matbod, gjerne med kjølerom og plass til fryser. Hage. Godt med lagringsplass innendørs.

Anonymkode: b001d...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minst tre soverom på samme plan, yttergang med god plass til oppbevaring, høyt under taket, to bad, toalett i alle etasjer, listefritt, gulvlister i samme farge som vegg, overbygd veranda og inngangsparti, vaskerom på samme plan som soverom, farger på veggene, samme parkett i alle rom som har parkett. 

Anonymkode: 5a4c0...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovkjøkken ved siden av kjøkken. 

Overbygd terrasse slik at en slipper ta av og på putene i hagemøbler hver dag. 

Anonymkode: 7168d...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digert vaskerom med plass til vaskemaskin, tørketrommel, benk med vask, og masse skapplass, gjerne med utgang til overbygd trapp der jeg enkelt kan henge ut klær til tørk uten å måtte stresse med vær og vind. Spisskammers med plass til fryser. Gjerne to bad. Ikke loft med skråtak, det er så dritt. Livsløpsstandard. Lukket løsning under trappa, med plass til oppbevaring. Vi har altfor lite mulighet til lagring, til tross for 145 kvm. Ville også hatt "rørpipe" i stedet for murt pipe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bod rett innenfor inngangen. Savner skoboden til mamma. Veldig praktisk å ha alle sko lett tilgjengelig. Vintersko flyttes på topphyllene når vårskoene flytter nedover osv. Plass til vinterjakker osv der også. Det var aldri ett problem med sko som fløyt i gangen, eneste var gjester sko som ble stående i gangen. Veldig greit å ha de i ett eget rom, for om det var litt kaos og ikke helt tid til å rydde var det uansett bare å lukke døren. 
 

Savner sentralstøvsuger. Hadde det der jeg bodde før. Hadde jeg bygd nytt hus hadde det blitt sentralstøvsuger slik at dette ble bygd inn. Hadde også lagt til ett kontakt slik at jeg kunne stekt den ut i bilen også, npr ungene var små var det veldig kjekt å kunne få støvsugd bilen innimellom.  
 

Jeg savner også mitt gamle store vaskerom. Masse plass til å ha gardiner, sengetøy, turting, plass til å brette og sortere tøy. Jeg hadde ikke vask på vaskerommet, det savnet jeg for det hadde vært veldig kjekt å ha en stor utslagsvask for å få skylt dresser og annet når ungene var skikkelig skittene. Ikke alle årstider en kan ta slikt i hageslangen. 
 

Jeg trenger ikke bod inne om jeg har stort vaskerom og loft, men uten dette så trengs det nok en bod inne. Julepynt og slike ting kan ikke stå i en utebod. 
Utebod må jeg ha om jeg ikke har garasje. Sykler, verktøy, ved osv må ha ett sted. 

Anonymkode: e724b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget to ganger (!). 
 

Viktig for meg:
Tenåringer trenger space. De blir store før man aner ordet av det. Har egen avdeling med bad, stue og soverom. Takk og lov.
Vaskerom med egen inngang. Vårt er litt for lite. Ha god plass til tørking av klær.

LUKKET løsning kjøkken stue. Hadde åpen første gang, klikket nesten pga støy, matlukt, tv-osv. Har lukket nå - veldig fornøyd med det.

Sentralstøvsuger- yes.

Nok bodplass.

Stue blir mindre viktig etterhvert som barna vokser til. Det er stort sett nå de voksnes rom. Ungene vil gjerne være på rommet. 
Prioriter heller stort kjøkken med god spiseplass og langbord.



 

Anonymkode: 46be5...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-quooker

-lukket trapp

-vaskerom med do og dusj

"Gjestedo"

-store garderober

-sentralstøvsuger

-stort nok kott

-Stikkontakter på utsiden av huset

-mye lys på vaskerom

-slitesterkt gulv

Det kan aldri bli for mange stikkontakter!

-Stikkontakter i sittehøyde ved sofa

-Vegghengt tv? Skjul ledningene i veggen

-varmekabler

Matkværn kanskje?

Se for deg hvor dere skal ha stålamper, skotørker, strykejern osv å velg stikk ut ifra det.

Strykebord i vaskerominnredninga 

Anonymkode: 11d68...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

-quooker

-lukket trapp

-vaskerom med do og dusj

"Gjestedo"

-store garderober

-sentralstøvsuger

-stort nok kott

-Stikkontakter på utsiden av huset

-mye lys på vaskerom

-slitesterkt gulv

Det kan aldri bli for mange stikkontakter!

-Stikkontakter i sittehøyde ved sofa

-Vegghengt tv? Skjul ledningene i veggen

-varmekabler

Matkværn kanskje?

Se for deg hvor dere skal ha stålamper, skotørker, strykejern osv å velg stikk ut ifra det.

Strykebord i vaskerominnredninga 

Anonymkode: 11d68...f12

Matkvern, som i avfallskvern, er stort sett ikke lov å ha. Det belaster avløpsnettet noe helt vanvittig og er kilde til masse trøbbel. Er uansett veldig unødvendig, både fordi alle(?) renovasjonsselskap tar imot våtorganisk avfall og fordi det er unødvendig å kaste mat. 

Anonymkode: f6751...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Matkvern, som i avfallskvern, er stort sett ikke lov å ha. Det belaster avløpsnettet noe helt vanvittig og er kilde til masse trøbbel. Er uansett veldig unødvendig, både fordi alle(?) renovasjonsselskap tar imot våtorganisk avfall og fordi det er unødvendig å kaste mat. 

Anonymkode: f6751...254

Hvor finner jeg informasjon om at det stort sett ikke er lov å ha?

Anonymkode: 11d68...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakt fra badet i andre etg rett ned til vaskerommet i  første etasje. 
 

overbygd uteplass

nok oppbevaringsplass

eget gjestetoalett

høyt under taket og store vinduer (hvis utsikt)

legge endel penger i solskjerming. Vi har 2 m høye vinder flere steder i huset pga utsikten og solskjerming koster ganske mye.

sentralstøvsuger

walk inn, eller dele av rommene til barna med egen sone til klær og plass til egne ting som sengetøy osv så alt er tilgjengelig for dem. 
 

nok oppbevaring i yttergang. 
 

vi har tre soverom i andre etg og ett i første. Bad i begge etasjene. Her skal vi bo til vi må bæres ut. 
 

bygge opp Hagen og uteområder, legge en god plan fra starten.

Anonymkode: 676d2...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen inngang til vaskerom, og dør mellom vaskerommet og badet. (Da kan man komme inn, ta av seg skitne klær på vaskerommet og gå rett i dusjen)

IKKE sentralstøvsuger. Har hatt det en gang, og orket ikke bruke den. Synes det er mye greiere med en liten nett støvsuger som kan være med rundt, enn å buksere den slangen.

Kjøkken, stue, bad og minst ett soverom på hovedplan, slik at jeg fortsatt kan bo der når jeg blir gammel og ikke klarer å gå i trappa.

overbygd uteplass

inngjerdet hage

 

 

Anonymkode: a8817...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egen inngang til vaskerom, og dør mellom vaskerommet og badet. (Da kan man komme inn, ta av seg skitne klær på vaskerommet og gå rett i dusjen)

IKKE sentralstøvsuger. Har hatt det en gang, og orket ikke bruke den. Synes det er mye greiere med en liten nett støvsuger som kan være med rundt, enn å buksere den slangen.

Kjøkken, stue, bad og minst ett soverom på hovedplan, slik at jeg fortsatt kan bo der når jeg blir gammel og ikke klarer å gå i trappa.

overbygd uteplass

inngjerdet hage

 

 

Anonymkode: a8817...ef0

Enig med deg angående sentralstøvsuger. Syntes det var noe herk og droppet det da vi bygde nytt.

Mye som nevnes her som jeg er uenig i, så dette er vel et eksempel på ulik smak og behov.

Jeg liker med vårt hus; utgang fra kjøkken til hage, kjellerstue, matbod (i samme etasje som kjøkken), masse bodplass, høyt under taket, varme i gulv, garasje med direkte inngang til huset, masse plass (stort hus).

Anonymkode: c3fd0...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket trapp.

Hovedplan i 2. etasje. Dvs. sokkelhus. 

Unngå profilerte lister og fronter. 

Gulv uten sprekk/nedsenkning mellom bordene. 

Vaskerom med egen inngang. 

Smørebod med varme og utlufting. 
 

Anonymkode: 659cb...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor bod med masse plass.

Stort vaskerom

Matbod ved siden av kjøkken

Stor gang, evt eget garderoberom ved gangen til å henge jakker og sko

Anonymkode: c6291...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor finner jeg informasjon om at det stort sett ikke er lov å ha?

Anonymkode: 11d68...f12

De aller fleste av landets kommuner har forskriftsfestet et forbud, i tråd med det generelle forbudet i forurensningslovens avfallsforskrift

Du må sjekke kommunens nettsider, det står gjerne noe der. Her f.eks:

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/vannog-avlopsetaten/9084/article-28539

Anonymkode: 380ff...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...