Gå til innhold

SLUTT å si/skrive "i disse koronatider"!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Søt hersketeknikk. Fortsett å si det, du. Når jeg tenker nærmere etter, er det en fin måte å skille idiotene fra resten på.

Anonymkode: 044bd...67c

Krenka.no

Anonymkode: 9c8fa...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg du må forklare litt - hva eksakt mener du er "elendig språk" med uttrykket koronatider?

Greit nok, hvis man ønsker å legge vrangviljen til i disse dager (er det lov å si i disse dager nå?), så kan man alltids kverrulere med å si at korona er en samlebetegnelse på flere ulike koronavirus.

Siden verden i dag kun har problem med ett koronavirus, så er det fullt forståelig og lettvint å kalle den situasjonen vi og verden er i nå, for koronaens tid. Det medfører ingen misforståelser, det er veldig presist, alle forstår hva som menes.

Så kan man selvfølgelig kverrulere litt med å si at skal man snakke om akkurat det viruset verden sliter mest med nå om dagen, og presisere at det er akkurat dette og ikke noen av de andre koronavirusene, så bør man egentlig konsekvent bruke betegnelsen SARS-CoV-19. Eller foretrekker du kanskje at man både sier og skriver det SARS-CoV-19 er en forkortelse for - severe acute respiratory syndrome coronavirus 2? Synes du ikke det blir bare litt litt for omstendelig i dagligtale eller i uformell skriftspråk? Det synes jeg, da foretrekker jeg koronaviruset, siden ingen (bortsett fra kverrulantene, da) misforstår hvilket koronavirus jeg da snakker om.

Og skal vi snakke om sykdommen, da mener du vel også at man heller skal bruke covid-19 istedenfor korona? For det er jo det som er navnet på den sykdommen SARS-CoV-19 (eller severe acute respiratory syndrome coronavirus 2, om du ikke liker forkortelser) forårsaker.

Noen skriver korona med c, andre med k. Og selv om det skal skrives med k på norsk, så er det ingen som ikke forstår at noen mener korona når de skriver corona i disse dager - spesielt ikke siden det tok noen dager/uker før Språkrådet gikk ut og presiserte at det skulle skrives med k på norsk. Jeg skal innrømme at jeg skrev corona helt i begynnelsen, før jeg ble oppmerksom på at det skulle vært korona. Ingen misforstod hva jeg mente da jeg skrev corona, ikke én gang fikk jeg spørsmålet "nå må du presisere, hvilket koronavirus er det egentlig du snakker om nå???".

Språk er morsomt, språk er i kontinuerlig utvikling. Vi så det veldig tydelig da Eyjafjallajökuls vulkanutbrudd i 2010 da ordet askefast plutselig dukket opp. Helt ulogisk sammensetting av ord, og likevel så presist som det var mulig i de askedager. Før media ble helt fullstendig oppslukt med koronanyheter dukket plutselig ordet sandfast opp. Helt nytt ord, men heller ikke da var det noen som stusset på det, for alle som fulgte med hadde jo fått med seg at sandstormer skapte like mye trøbbel for flytrafikken og dermed flypassasjerene som det asken fra Island gjorde i 2010. Og før vi knapt hadde rukket å få sanden ut av munnen dukket jammen koronafast opp også. Og jammen, ingen ropte høyt om at de ikke forstod hva som mentes med det heller.

Bare på få dager har Språkrådet oppdaget en hel rekke nye ord.

Her er Språkrådets liste over nye ord den siste uken:

  • Krisefullmakt
  • Hjemmeisolasjon
  • Koronadugnad
  • Sinnatelefon
  • Hjemmekarantene
  • Hosteatferd
  • Hytteforbud
  • Koronafest
  • Karantenefest
  • Smittekurve
  • Smittesporing
  • Koronafri
  • Smittespredning
  • Koronakrakk
  • Smittetakt
  • Koronakrisepakke
  • Klappeaksjon
  • Klappemarkering
  • Koronalov
  • Koronapermittert
  • Koronastrandet
  • Koronasymptom
  • Koronatelefon
  • Selvisolasjon

https://www.nrk.no/sorlandet/sprakradet_-koronaviruset-forer-til-mange-nye-ord-1.14956778

Koronatider vil også få en plass på denne listen, da det også er et nytt ord.

 

Jeg forstår at du sliter med å leve i koronaens tid, HI, det er det mange som gjør. Men å fornekte tiden man lever i ved å fornekte de endringene dette også medfører i språket vårt, det vil ikke få hverken SARS-CoV-19, covid-19 eller koronaens tid til å forsvinne noe raskere.

Trekk pusten dypt, logg av alle sosiale medier, ikke les, se eller hør nyheter før du har akseptert at enten vi nå vil eller ikke så lever vi i dag i koronaens tid, eller i SARS-CoV-19s tid, om du foretrekker ;)

 

(skrevet med en stor dose ironi i alvoret ;) )

Anonymkode: 6de4b...308

Takk for et meget godt innlegg i disse koronatider! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, sug lut skrev:

Takk for et meget godt innlegg i disse koronatider! :D 

Takk for det, fuglene vet (eller, kanskje fuglene ikke vet, men du vet...) at koronaens tid er fin til å reflektere litt ekstra siden mange har fått litt ekstra koronatid :D

Anonymkode: 6de4b...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Elendig språk provoserer alltid!

Anonymkode: 044bd...67c

Da er det ditt valg å la deg plages, men du kan jo ikke legge føringer for hva andre skal skrive og si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å slutte med det i disse koronatider😆

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...