Gå til innhold

Utfordringer med små barn i corona tiden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal prøve å være kort her. Men som hos sikkert alle andre sliter vi med utfordrende hverdag nå. Her har jeg  hjemmekontor og samtidig alene med 2 små barn under 4 år. Går ikke i detalj i første omgang om hvorfor ting er slik de er, men spør bare rett på sak;

Hvordan klare å roe en propell 3 åring i viltre perioder/episoder det IKKE passer å hoppe på border, klatre på ryggen, skrike høylytt osv osv. (Favoritten for tiden er å bevisst hyle utenfor døren til lillesøster når hun skal sove😶

Hun er egentlig en rolig og snill jente, men noen ganger tar loppene hennes over som hos 3 åringer flest og det går helt over styr.  Hun klarer ikke å høre på oss. Gjør mye galt, ødelegger, dytter og knuffer...og dette imens hun ler. Flirer også bare om jeg blir sinte. Hvordan få henne til å høre på meg?!

Og hvordan få henne til å slutte å plage lillesøsteren? Hun vet det er galt, men tror nok ikke alltid det er helt bevisst heller. Rett og slett bare mangel på impulskontroll. Kan finne på å riste i henne, legge seg over henne imens hun fryder seg...som i en lek. Men lillesøsteren  hyler jo i frustrasjon og hun fortsetter likevel. Hun kan også finne på å dytte eller klapse lett om ‘hun plager henne. Vi har prøvd alle mulige metoder...men dette har bare blitt verre og verre etter at barnehagene stengte og dagene hjemme ble lengre.
 

Jeg er alene med dem og har hjemmekontor 3 dager i uka. Sover nesten ikke fordi 1 åringen våkner flere ganger om natta. Slik det er nå kan de ikke være alene et sekund sammen og jeg kan nesten ikke gå på toalettet i fred uten å ta 1 åringen med meg. Knekker sammen snart😔

Hva er den beste barneoppdragelsen her ift negativ oppførsel av en 3 åring...ikke minst mot lillesøsteren sin. Hva kan eller bør jeg kunne forvente av en 3 åring ift lydighet?

Gir masse skryt for positiv adferd daglig. Andre mer virkningsfulle metoder for å unngå mest mulig negativ adferd?

Kan legge til at jeg har en litt forsiktig, nesten tafatt personlighet til tider. Særlig om det blir for mye på en gang Kanskje barnet ikke opplever meg autoritær nok? Men mulig det er litt tidlig å si noe om og det bare er sånn en 3 åring er.
 

Men NOE må jeg gjøre, for dette klarer jeg ikke så mye lengre...

Anonymkode: 0f890...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...