Gå til innhold

Er det noen her som har jenter med adhd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann har adhd og jeg har lenge mistenkt adhd hos datteren vår. Mannen hadde en normal type adhd som liten, men har ikke brukt medisiner siden barndommen. Man kan ikke merke at han har det nå. 

Datteren vår på 8 år er en ordentlig dagdrømmer, hun sliter med konsentrasjonen ganske ofte. Hun blir veldig fort sint og er ekstremt følsom. Hun begynner veldig lett å gråte. Hun er også distré og glemmer ofte beskjeder som blir gitt. Hun sier også at det er støy inni hodet hennes hele tiden så hun sliter med å sove osv. 

Vi var hos bupp en gang for et års tid siden. Det var da kun oss foreldre som var der og pratet med noen ansatte der. De mente at utifra hva vi fortalte hadde hun ikke adhd og vi hørte aldri noe mer. De tok aldri noen prat med henne eller slik. 

Jeg vet at jenter/ damer ofte ikke blir diagnostisert fordi symptomer hos jenter er annerledes enn stereotypen. Har møtt flere damer gjennom yrket som har vært godt voksen, flere ganger over 50 år, som endelig har fått diagnosen. De sier det er så deilig at de endelig har fått et svar på hvorfor ting har vært som de har vært i alle år. 

Jeg vet at adhd er arvelig, men når bupp ikke mener det er noe og hun gjør det veldig bra på skolen og får med seg det meste av beskjeder og en konsentrert der så vet jeg ikke hva vi skal gjøre

Anonymkode: 453e5...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min mann har adhd og jeg har lenge mistenkt adhd hos datteren vår. Mannen hadde en normal type adhd som liten, men har ikke brukt medisiner siden barndommen. Man kan ikke merke at han har det nå. 

Datteren vår på 8 år er en ordentlig dagdrømmer, hun sliter med konsentrasjonen ganske ofte. Hun blir veldig fort sint og er ekstremt følsom. Hun begynner veldig lett å gråte. Hun er også distré og glemmer ofte beskjeder som blir gitt. Hun sier også at det er støy inni hodet hennes hele tiden så hun sliter med å sove osv. 

Vi var hos bupp en gang for et års tid siden. Det var da kun oss foreldre som var der og pratet med noen ansatte der. De mente at utifra hva vi fortalte hadde hun ikke adhd og vi hørte aldri noe mer. De tok aldri noen prat med henne eller slik. 

Jeg vet at jenter/ damer ofte ikke blir diagnostisert fordi symptomer hos jenter er annerledes enn stereotypen. Har møtt flere damer gjennom yrket som har vært godt voksen, flere ganger over 50 år, som endelig har fått diagnosen. De sier det er så deilig at de endelig har fått et svar på hvorfor ting har vært som de har vært i alle år. 

Jeg vet at adhd er arvelig, men når bupp ikke mener det er noe og hun gjør det veldig bra på skolen og får med seg det meste av beskjeder og en konsentrert der så vet jeg ikke hva vi skal gjøre

Anonymkode: 453e5...084

Hvordan var hun som liten, og hvordan fungerer hun sosialt?

Anonymkode: 730f7...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan var hun som liten, og hvordan fungerer hun sosialt?

Anonymkode: 730f7...380

Hun fungerer bra sosialt. Er veldig populær og har mange venner, men tenker seg ofte ikke om på hva hun gjør så blir ganske ofte krangling og gråting. 

Som liten var hun ekstremt rolig! Første gang hun gråt ordentlig var hun nærmere 14 dager gammel. Gråt veldig veldig sjeldent, men slet med søvn da også. Jeg kunne gå oppe med henne hele natten. En periode fikk hun vallergan av legen fordi hun våknet oppimot 15 ganger iløpet av en natt. Vi prøvde det noen ganger, men selv med laveste dose ble hun jo helt dopet ned så det sluttet vi fort med

Anonymkode: 453e5...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg når jeg var liten, er veldig sikker på at jeg har adhd men har aldri blitt testet, jeg var veldig usosial da å likte meg best i min egen lille verden. Var veldig distre, glemte alltid ting, klarte ikke å ha orden i tingene mine, å klarte aldri å konsentrere meg om noe, men jeg var alltid veldig stille så det var aldri noen som merket at jeg ikke følgte med, var alltid i dag drømmeland. 

Anonymkode: 7251b...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis. Utredningen er midlertidig stoppet pga. Coronaviruset, men vi er 99 % sikker og i slutten av utredningen. Har også en gutt med adhd, men de er ganske ulike.

Vår datter er 10 år, og jeg har vært "sikker" siden broren ble utredet for 6 år siden. Problemet, om man kan kalle det for et problem, er at hun er veldig intelligent og velfungerende sosialt, derfor har ikke skolen sett hva vi mener før nå dette skoleåret. Nå er de helt enig med oss.

Vår er tydelig hyperaktiv, har problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet, men kan også innta såkalt hyperfokus. Hun er null orden på ting, får ikke med seg beskjeder osv, men er veldig kreativ. Hun har ikke lærevansker, men konsentrasjonen svikter.

Anonymkode: b27af...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...