Gå til innhold

Er dere så hjelpeløse med mat, altså?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tall på hvor mange tråder jeg har lest fra folk som er livredde for at maten er «ødelagt». Én hadde hatt eggene stående på benken en ettermiddag før hun fikk dem inn i kjøleskapet. «Kan de spises?!!?!???» (Ja, hele Europa oppbevarer egg på den måten.) Og i dag «må jeg kaste gammel pulverkaffe»? Altså, hva kan liksom skje med noe tørre greier i et tett glass med lokk? I verste fall smaksforringelse. Og ei som har latt pizzadeigen heve over natten og tror den er ødelagt - her må jo skolen ha forsømt seg i 6.klasse, for dette er jo barnelærdom! 

Anonymkode: 4b7cd...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er vi ikke. 

Er dere så unyanserte i kritikken altså?

Anonymkode: 643f1...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, tenkte det samme. Se, lukte, smake. Det aller meste tåler godt å ligge over best før-dato. Lenge over!

Anonymkode: 1c4a0...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda viktigere barnelærdom er å ikke være nedlatende eller sarkastisk mot andre mennesker. De tingene du nevner kan man Google seg til uansett

Anonymkode: 5eb6f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er god på matlaging, og synes ikke spørsmålet om deigen var så dum. Overgjæra deig er ikke å anbefale, selv om det ikke er farlig.

Hvorfor skulle alle være gode på matlaging? Er det bedre å ikke kunne så frø, sy opp bukse, skifte hjul, snekre eller vaske vinduer?

Ingen er gode på alt, må da være lov å spørre om hjelp 

Anonymkode: 02a49...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er "dere"? Jeg har ikke skrevet noe om det.

Anonymkode: 404fd...01f

"Meg, meg, meg".

Anonymkode: 1c4a0...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem snakker du om?

Jeg kan alt om alt alltid, trenger aldri å spørre om noe noensinne.

Anonymkode: 3110b...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, du har ikke hørt om overgjæret deig? Om det var nye gjær i deigen og denne sto varmt kunne den godt være ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir tøffere i matveien, jo eldre man blir tenker jeg. Best før, er best før og ikke ødelagt etter. I anledning corona-hjemme-tider , har jeg benyttet  anledningen til storopprydning i skapet der jeg har tørrvarer. Så nå har vi hatt kveldskos i flere dager med ulike supper , ferskeste hadde best før dato juni 2015. Like gode. Ene barnet sa : ææææsj, det vil ikke jeg ha. Så da kokte vi en ekstra suppe med utløpsdato 2022, til henne. Men faktisk var det mer smak i den gamle.

 

Anonymkode: 949a9...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tall på hvor mange tråder jeg har lest fra folk som er livredde for at maten er «ødelagt». Én hadde hatt eggene stående på benken en ettermiddag før hun fikk dem inn i kjøleskapet. «Kan de spises?!!?!???» (Ja, hele Europa oppbevarer egg på den måten.) Og i dag «må jeg kaste gammel pulverkaffe»? Altså, hva kan liksom skje med noe tørre greier i et tett glass med lokk? I verste fall smaksforringelse. Og ei som har latt pizzadeigen heve over natten og tror den er ødelagt - her må jo skolen ha forsømt seg i 6.klasse, for dette er jo barnelærdom! 

Anonymkode: 4b7cd...215

Jeg har god greie på mat av alle slag, men jeg har faktisk venninner på min egen alder (godt over 40) , som hverken kan koke poteter eller lage de enkleste kaker. Selv om jeg har prøvd å hjelpe de med middager eller kaker de vil prøve seg på, så hjelper det lite. I det øyeblikket de skal lage dette på egenhånd, så går det helt galt. Og sånn er det vel med oss mennesker, vi er forskjellig og kan forskjellig. Noen har tydeligvis null interresse for mat/matlaging og da blir det vel sånn at de hele tiden må spørre. 

Anonymkode: 5a755...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem sa at deigen sto til heving? Kan ha vært en ferdigdeig som ikke ble lagt i kjøleskapet. 

Anonymkode: c7c96...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tall på hvor mange tråder jeg har lest fra folk som er livredde for at maten er «ødelagt». Én hadde hatt eggene stående på benken en ettermiddag før hun fikk dem inn i kjøleskapet. «Kan de spises?!!?!???» (Ja, hele Europa oppbevarer egg på den måten.) Og i dag «må jeg kaste gammel pulverkaffe»? Altså, hva kan liksom skje med noe tørre greier i et tett glass med lokk? I verste fall smaksforringelse. Og ei som har latt pizzadeigen heve over natten og tror den er ødelagt - her må jo skolen ha forsømt seg i 6.klasse, for dette er jo barnelærdom! 

Anonymkode: 4b7cd...215

En gjærdeig som har stått over natten kan fint være ødelagt. Det kommer an på gjærmengde og temperatur, samt om det er sukker i deigen. Overgjæret deig hever dårlig, og den kan få markant alkoholsmak. 

Anonymkode: ab4a9...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 18.09, Anonym bruker skrev:

En gjærdeig som har stått over natten kan fint være ødelagt. Det kommer an på gjærmengde og temperatur, samt om det er sukker i deigen. Overgjæret deig hever dårlig, og den kan få markant alkoholsmak. 

Anonymkode: ab4a9...f05

Overgjæret deig hever dårlig? Den er vel ferdighevet. Alkohol fordamper ved 70 grader. 

På 28.3.2020 den 14.43, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hi, du har ikke hørt om overgjæret deig? Om det var nye gjær i deigen og denne sto varmt kunne den godt være ødelagt. 

… og det finner man i så fall ut ved hjelp av luktesans og smakssans. Ikke noe vi her på forumet kan bidra med i alle fall...

Anonymkode: 4b7cd...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 12.40, Anonym bruker skrev:

Enda viktigere barnelærdom er å ikke være nedlatende eller sarkastisk mot andre mennesker. De tingene du nevner kan man Google seg til uansett

Anonymkode: 5eb6f...20a

Enig med deg. 👏👏👏

Anonymkode: 18321...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...