Gå til innhold

Er det andre som opplever at sykepenger fra NAV ikke kommer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om hele systemet til NAV kollapser

Jeg ble sykemeldt i desember. Skulle hatt utbetalt forrige uker, men det kom for kun 2 dager. I systemet ligger jeg registrert med aktiv sykemelding.

Det er jo ikje mulig å opp å kontakt med dem. Har sendt e-pist, men er redd det tar mye lengre tid enn de 3 virkedagene. Hva gjør man da? 

 

Anonymkode: a94e4...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sent inn det du skal enten på papir eller nettet for alle sykemeldingene? Det kommer ikke noen penger for sykemeldingen er avsluttet, så om du er sykemeldt for veldig lang tid, så vil det ikke bli behandlet noe før perioden er over og du har sendt inn krav om sykepenger. 

Anonymkode: cb54e...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært inne på nav sine sider og levert inn egenerklæring for sykemeldingen og søkt om sykepenger etter endt sykemeldingsperiode? Det må du gjøre for å få penger. Jeg er også sykemeldt og får penger som jeg skal fra nav. Dersom du har lang sykemelding så deler nav opp perioden slik at du får søkt om sykepenger i løpet av perioden du er sykemeldt. 

Anonymkode: 0e95d...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sent inn det du skal enten på papir eller nettet for alle sykemeldingene? Det kommer ikke noen penger for sykemeldingen er avsluttet, så om du er sykemeldt for veldig lang tid, så vil det ikke bli behandlet noe før perioden er over og du har sendt inn krav om sykepenger. 

Anonymkode: cb54e...725

Alt er sendt inn. Jeg er midt i perioden. På nettet står det at jeg har sykemelding Frem til i begynnelsen av april. Har ny legetime da, og vil oppdatere på nett da - legen sender sykemeldingen. 

Anonymkode: a94e4...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet de. Jeg har en "ny" sykemelding som gikk ut når på onsdag, fikk ny sykemelding, men gikk inn på NAV og fylte ut slutten på den forrige, pengene var på konto på fredag.

Anonymkode: 77fdb...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville kontaktet de. Jeg har en "ny" sykemelding som gikk ut når på onsdag, fikk ny sykemelding, men gikk inn på NAV og fylte ut slutten på den forrige, pengene var på konto på fredag.

Anonymkode: 77fdb...bd0

Jeg har kontaktet dem, men ikke godt å si når jeg får svar.. 

Det står inne på siden min at sykemelding for perioden frem til 2. april er registrert og bekreftet av meg.

HI

Anonymkode: a94e4...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har kontaktet dem, men ikke godt å si når jeg får svar.. 

Det står inne på siden min at sykemelding for perioden frem til 2. april er registrert og bekreftet av meg.

HI

Anonymkode: a94e4...735

Du får vel ikke sendt inn søknad om sykepenger før perioden for sykemelding er over? Sånn var det da jeg mottok sykepenger. Jeg fikk varsel om å sende inn sykepenger dagen etter at sykemeldingen hadde gått ut. 

Anonymkode: c6b7a...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får vel ikke sendt inn søknad om sykepenger før perioden for sykemelding er over? Sånn var det da jeg mottok sykepenger. Jeg fikk varsel om å sende inn sykepenger dagen etter at sykemeldingen hadde gått ut. 

Anonymkode: c6b7a...238

Jeg forstår ikke hva du mener. Man skal jo lønnes under sykemeldingen? 

jeg fikk beskjed om at de hadde mottatt sykemelding fra lege, og at jeg måtte gå inn og bekrefte. Og det gjorde jeg.. 

HI

Anonymkode: a94e4...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke hva du mener. Man skal jo lønnes under sykemeldingen? 

jeg fikk beskjed om at de hadde mottatt sykemelding fra lege, og at jeg måtte gå inn og bekrefte. Og det gjorde jeg.. 

HI

Anonymkode: a94e4...735

Du får ikke pengene før «søknad om sykepenger» (del2) er levert. Den kommer i innboksen din dagen sykemeldingen avsluttes eller dagen etter. Og så er det saksbehandlingstiden fra nav i tillegg. 

Anonymkode: 11606...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke pengene før «søknad om sykepenger» (del2) er levert. Den kommer i innboksen din dagen sykemeldingen avsluttes eller dagen etter. Og så er det saksbehandlingstiden fra nav i tillegg. 

Anonymkode: 11606...d9b

Mener du at man ikke får sykepenger før man er friskmeldt igjen, at man kan bli gåendes flere måneder uten penger?

Anonymkode: d7272...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at man ikke får sykepenger før man er friskmeldt igjen, at man kan bli gåendes flere måneder uten penger?

Anonymkode: d7272...239

Neida, men du blir sykemeldt for en periode av gangen, F.eks tre uker. Når de tre ukene er ferdig kommer «søknad om sykepenger» hvor du må krysse av på om du har jobbet noe, vært i utlandet, studert etc. Så sender du inn den og får sykepenger. Om du blir sykemeldt fire uker etter det igjen så er det samme da. Sende inn sykemelding i starten av den perioden og sende inn søknad om sykepenger når perioden er ferdig.

Anonymkode: 11606...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke pengene før «søknad om sykepenger» (del2) er levert. Den kommer i innboksen din dagen sykemeldingen avsluttes eller dagen etter. Og så er det saksbehandlingstiden fra nav i tillegg. 

Anonymkode: 11606...d9b

Men jeg har fylt ut det for forrige periode, så det er de pengene jeg venter på

Anonymkode: a94e4...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg har fylt ut det for forrige periode, så det er de pengene jeg venter på

Anonymkode: a94e4...735

Kameraten min måtte vente i to uker fra han hadde sendt inn søknad om sykepenger ved endt periode, og det var før alt dette coronastyret. (Men midt i navskandalen da). Tror jeg ville ringt dem selvom det er sykt lang ventetid. For da han først kom gjennom, fikk prate med dem og «maste» så gikk det raskt. De hevdet de manglet inntektsopplysninger fra arbeidsgiveren, men det hadde de mottatt.

Anonymkode: 11606...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar det vanligvis fra man har sendt inn siste delen? Jeg sendte den på mandag. Har ikke fått sykepenger ennå jeg heller :)

Anonymkode: aa74d...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt det nå, takket være dere 😊 

Det er riktig. Problemet er at jeg har gått fra 14 dagers sykemelding til 4 ukers sykemelding. Så jeg har blitt vant til at det skal komme hver 14. dag. 
 

Nå skal jeg sende inn dagen etter at sykemeldingen er over, så får jeg utbetalt for mars. 
 

litt vanskelig å orientere seg når man ikke er helt på topp 

Takk for hjelpen 😊

Anonymkode: a94e4...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lang tid tar det vanligvis fra man har sendt inn siste delen? Jeg sendte den på mandag. Har ikke fått sykepenger ennå jeg heller :)

Anonymkode: aa74d...c42

Jeg har vært sykemeldt siden desember og det har alltid tatt 10-12 dager før pengene er på konto. 

Siste gangen nå, for 8 dager siden så sendte jeg inn søknad på fredag og pengene var på konto på tirsdag. 

Anonymkode: 2d741...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å kuppe tråden din hi... Men har jeg forstått det riktig at man ikke får penger før perioden er over? Jeg har vært sykemeldt i 6 uker og har enda ikke fått noe. Vil jeg ikke få noe før tidligst neste uke? Nå er jo sykemld min forlenget, men hva i alle dager er vitsen med å få pengene på etterskudd? Kunne jo i teorien startet jobb igjen nå, og fått både lønn og sykepenger... Pengene trenger man jo nettopp fordi lønna uteblir... 

Er det sånn at staten skal betale mine utgifter på 240kr hver 14.dag, fordi jeg skal ha kortere intervall på sykemld? (har frikort). Det gir jo ikke mening...

Anonymkode: 00deb...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager å kuppe tråden din hi... Men har jeg forstått det riktig at man ikke får penger før perioden er over? Jeg har vært sykemeldt i 6 uker og har enda ikke fått noe. Vil jeg ikke få noe før tidligst neste uke? Nå er jo sykemld min forlenget, men hva i alle dager er vitsen med å få pengene på etterskudd? Kunne jo i teorien startet jobb igjen nå, og fått både lønn og sykepenger... Pengene trenger man jo nettopp fordi lønna uteblir... 

Er det sånn at staten skal betale mine utgifter på 240kr hver 14.dag, fordi jeg skal ha kortere intervall på sykemld? (har frikort). Det gir jo ikke mening...

Anonymkode: 00deb...f08

Når man blir sykemeldt så blir man gjerne sykemeldt for noen uker(maks 1 mnd i følge min lege) først leverer man sykemelding på nettet etter man har vært hos fastlegen. Når den aktuelle sykemeldingen går ut så kan du dagen etter søke om sykepenger, dette gjør du på nav sine sider. Dette må du gjøre for å få sykepenger. Så for hver sykemelding må du fylle ut skjema for sykepenger.


Du skriver du har vært sykemeldt i 6 uker, regner med du har fått 2 sykemeldinger? Eller har du fått en sykemelding som varer i 6 uker? Er sykemeldingen lang (feks 4uker og går over 2 ulike måneder,) feks sykemeldt 17.2 til 15.3 så blir den delt opp slik du må søke om sykepenger 2 ganger. Du får SMS/Mail fra nav når du kan søke om sykepenger. 

 

Anonymkode: 82964...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...