Gå til innhold

Så frø


Valkyriemamma

Anbefalte innlegg

Eg har nokre frø (erter, tomater, solsikke...), og vil så desse. Eg har nokre plastikkbokser eg fekk for nokre år sidan som ein skal så frø i. Eg har og blomsterjord. Det er vel feil type jord, men vil det likevel kunne gå bra? Ev. kva kan eg gjera med den slik at den kan bli brukenes?

Andre ting eg må hugse på for å så? Sist eg prøvde, var det ingenting som spiret! 🙁  Veit ikkje kva eg gjorde feil då, men eg har lyst å prøve på nytt. 

Eg har og samlet opp eindel kaffegrut (blir mykje kaffidrikking i desse dagane😅). Denne kan vel brukes til å bli kvitt snegler ute i bed. Noko anna eg kan bruke det til? 

Helsing ei som ikkje har nokon grøne fingre! 😅

Endret av Valkyriemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Blomsterkort blir ofte for "tett" til å så frø i, ville kjøpt en pose med såjord. Ellers er det stort sett bare å følge det som står på pakken. Er det frø tatt av frukter (egenhøstet frø), er det vanskeligere å spire de. En del frø må igjennom en prosess før de kan spire, enten tørking, frysing eller annet. 

Husk å potte om når artsbladene kommer, det er bladsett nr 2 på spiren. Etter spiring og ompotting kan du begynne å ha litt gjødsel i vannet innimellom, ca 3.hver dag. 

Sørg for godt drenert jord og nok plass i potter/kasser. Vil du ha garantert høsting av noe, anbefales gulrøtter, redikker, urter og salater. Legg ut ølfeller (Google om du ikke vet) til brunsnegle ne. Lurt med insektsnett over salat. 

Moro med grønnsakshage, lykke til! 

Anonymkode: 672d5...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 Blomsterkort blir ofte for "tett" til å så frø i, ville kjøpt en pose med såjord. Ellers er det stort sett bare å følge det som står på pakken. Er det frø tatt av frukter (egenhøstet frø), er det vanskeligere å spire de. En del frø må igjennom en prosess før de kan spire, enten tørking, frysing eller annet. 

Husk å potte om når artsbladene kommer, det er bladsett nr 2 på spiren. Etter spiring og ompotting kan du begynne å ha litt gjødsel i vannet innimellom, ca 3.hver dag. 

Sørg for godt drenert jord og nok plass i potter/kasser. Vil du ha garantert høsting av noe, anbefales gulrøtter, redikker, urter og salater. Legg ut ølfeller (Google om du ikke vet) til brunsnegle ne. Lurt med insektsnett over salat. 

Moro med grønnsakshage, lykke til! 

Anonymkode: 672d5...54b

Blomsterjord, selvfølgelig 😊

Anonymkode: 672d5...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sådd i blomsterjord uten problemer. 

Har du de posene frøene kom i? For det står ofte hvordan man skal så de bakpå posen. Jeg tror at små frø skal såes øverst på jorden og litt større frø litt under jorden. Litt større frø skal såes ca 1/3 ned i jorden. Om det er forståelig??

Om du ikke har drivhus / mindrivhus kan du ha plastikkposer over noen timer hver dag. Husk å vann frøene litt hver dag, det må ikke tørke ut. 

Dette er gøy. Lykke til :D :D

https://www.mestergronn.no/inspirasjon/enkle-tips-til-hvordan-sa-fro/

Fant denne på nett, har ikke lest hele selv :D

Anonymkode: ab274...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 😊

Eg prøver meg med blomsterjord, så ser vi om det går. Når eg har ein pose liggande, kvifor ikkje bruka den! 🤷‍♀️

Eg skal skaffe meg eit lite terassedrivhus, viss dette fungerer og går etter planen! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...