Gå til innhold

Ville ha bare kjæreste, endte opp med samboer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Traff en skjønn mann for ett års tid siden. Jeg var klar på at jeg kun ville ha en kjæreste, men ikke noe mer. Jeg trenger mye alenetid. Han har ingen hjemmeboende barn (voksne), jeg har hjemmeboende barn. Sakte, men sikkert har han nå mer eller mindre flyttet inn hit. Jeg er veldig glad i han og vil være kjæresten hans, men ønsker ikke å være samboer på heltid. Det har vi vært mer eller mindre flere måneder nå. Han går godt sammen med mine barn. Han snakker stadig om når vi skal kjøpe noe sammen, jeg får meg ikke til å si at jeg ikke vil da jeg vet han vil bli veldig såret og lei seg. Han må gjerne være her innimellom, men kjenner jeg får litt klaus av å ha han her hele tiden. 
 

Noen med tips om hvordan håndtere dette uten at han misforstår og blir såret og lei seg? 

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er lei. Du burde satt grenser for lenge siden, nå blir det jo vanskeligere da han vil tolke dette som du er lei han. Uansett må du bare hoppe i det og si det som det er. Jeg er som deg, skal ALDRI mer ha samboer. Vært klar med kjæresten min fra starten og han er helt med på at særboer er bra. Vi er mye hos hverandre i perioder og så mindre andre perioder. 
Du må si det som det er. Ingen annen utvei. 

Anonymkode: 24b3f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette deg ned med han og forklare det. For sånn som du holder på nå kommer du til å sprekke til slutt, og det som kommer ut da vil være mindre fint enn om du tar det rolig og fattet.

Han kommer til å bli mer lei seg jo lenger tid du lar ham få holde på og planlegge flytting osv. Så si det i kveld. Ikke bus ut med «det blir for mye for meg når du», men si «jeg trenger å bo alene. Jeg vil veldig gjerne ha besøk osv, men jeg var klar på det fra dag én at jeg ikke ville ha samboer».

Jeg skjønner deg forresten veldig godt. Traff heldigvis en mann med like mye behov for egentid som meg. Vi har vært sammen i 7 år nå, og ingen planer om å bo sammen.

Anonymkode: 20226...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og forståelsen....vet jeg må snakke med han pm det og vet jeg burde satt grenser for  lenge siden vedr. dette. Jeg hadde en del meninger da vi traff hverandre om hvordan jeg ville ha det, men de er på en måte falt bort underveis.Jeg er jo så utrolig glad i han og han så snill med både meg og ungene så det er ikke lett dette her da jeg vet han kommer til å bli såret og lei seg. 
 

HI

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å si at du ikke vil ha en utenforstående boende i huset ditt så kan ingen hjelpe deg, da får du ha det så godt.

Anonymkode: ba0a2...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her har du jo bedt om selv, HI, siden du ikke har satt noen grenser tidligere.

Dere har sammen bevegd dere i retning av samboerskap, for det er jo du som har sluppet ham inn, introdusert ham for ungene dine, latt ham bli en del av livet ditt og ungene på daglig basis. I så stor grad at dere, selv om dere bare har vært sammen et år, allerede har vært samboere i flere måneder.

Jeg tror ikke dere passer sammen, for å være helt ærlig. Selv om du var tydelig i begynnelsen så har du tydeligvis gitt ham masse signaler på at du vil bo sammen med ham også. Han er nå tydeligvis der at han ønsker å bo sammen med deg. Du har latt barna dine bli glade i ham, han bryr seg om barna dine. Og nå vil du ikke ha ham der likevel.

Dere har for ulike ønsker og behov for forhold, så jeg tenker at hvis du nå "kaster ham ut", så blir kanskje du fornøyd, men han blir det nok ikke siden han nå tydeligvis ønsker å bo med deg og dine barn.

Synes det er veldig dårlig gjort overfor dine barn at du har latt en mann du ikke ønsker å bo sammen med bli så involvert i livene deres og bo sammen med dem. Og jeg synes dette er veldig dårlig gjort overfor samboeren din (som du jo i praksis har latt ham være i flere månedere allerede).

 

Anonymkode: a01db...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke klarer å si at du ikke vil ha en utenforstående boende i huset ditt så kan ingen hjelpe deg, da får du ha det så godt.

Anonymkode: ba0a2...bd3

Sjarmerende.... 

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt. Jeg trenger mye tid for meg selv og skjønner nå at det hadde vært perfekt å være særboer. Men nå er jeg altså gift og har tre barn, så det er litt sent å flytte fra hverandre... 😅 Jeg elsker familien min veldig mye, men ville vært en bedre kjæreste, mamma og person hvis jeg fikk bo i «mitt eget» en del av tiden. Vi er alle forskjellige, og jeg tror din kjæreste vil forstå det, og bli trygg med det etterhvert, hvis du bare snakker ordentlig med han om det. Dere har fortsatt to leiligheter/hus, slik jeg forstår det? Gjør det før det virkelig blir for sent.

Anonymkode: 36f6d...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle jo sagt det med en gang dere møttes

Anonymkode: f93f6...e7e

Jeg sa det med en gang, men tiden er gått og set er bare blitt slik at han er her.

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår deg godt. Jeg trenger mye tid for meg selv og skjønner nå at det hadde vært perfekt å være særboer. Men nå er jeg altså gift og har tre barn, så det er litt sent å flytte fra hverandre... 😅 Jeg elsker familien min veldig mye, men ville vært en bedre kjæreste, mamma og person hvis jeg fikk bo i «mitt eget» en del av tiden. Vi er alle forskjellige, og jeg tror din kjæreste vil forstå det, og bli trygg med det etterhvert, hvis du bare snakker ordentlig med han om det. Dere har fortsatt to leiligheter/hus, slik jeg forstår det? Gjør det før det virkelig blir for sent.

Anonymkode: 36f6d...874

Ja, vi har hver vår leilighet.

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vondt av han. 
Han gjør det voksne pleier. 
Du virker asosial, kald og utakknemlig.

Anonymkode: 5e932...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sa det med en gang, men tiden er gått og set er bare blitt slik at han er her.

Anonymkode: 496b8...0d5

Det har ikke bare blitt slik. Du har sagt ja til at han kan komme. Du har gitt ham inntrykk av å være velkommen og ønsket. Du har vist ungene dine at dette er en mann som nå er viktig for dere og som skal bo med dere. Du har hele tiden valgt, hver gang han har kommet.

Fortell ham rett ut at du ikke har vært ærlig med ham, at du egentlig har brukt ham denne perioden for å få nærhet, nå har du fått nok, og du vil ikke ha ham så nær likevel.

Men ikke skyld på at han har vært for mye hos deg og dine barn, for det er det du selv som har ansvaret for!

Anonymkode: a01db...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva har du svart , når han har sagt at dere skal kjøpe noe sammen osv?

Anonymkode: 13fed...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fikk vondt av han. 
Han gjør det voksne pleier. 
Du virker asosial, kald og utakknemlig.

Anonymkode: 5e932...4ac

Man er altså forpliktet til å «gjøre det voksne pleier»?? Så dømmende. 

Anonymkode: 36f6d...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er altså forpliktet til å «gjøre det voksne pleier»?? Så dømmende. 

Anonymkode: 36f6d...874

Nei, man man burde være forpliktet til å fortelle den andre parten hva man øsnker og ikke ønsker

Anonymkode: 91fa9...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hva har du svart , når han har sagt at dere skal kjøpe noe sammen osv?

Anonymkode: 13fed...d51

Jeg har sagt at det ikke blir aktuelt. 

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt at det ikke blir aktuelt. 

Anonymkode: 496b8...0d5

Du har sagt én ting - og så har du vist i handling over flere måneder det stikk motsatte.

 

Anonymkode: a01db...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke bare blitt slik. Du har sagt ja til at han kan komme. Du har gitt ham inntrykk av å være velkommen og ønsket. Du har vist ungene dine at dette er en mann som nå er viktig for dere og som skal bo med dere. Du har hele tiden valgt, hver gang han har kommet.

Fortell ham rett ut at du ikke har vært ærlig med ham, at du egentlig har brukt ham denne perioden for å få nærhet, nå har du fått nok, og du vil ikke ha ham så nær likevel.

Men ikke skyld på at han har vært for mye hos deg og dine barn, for det er det du selv som har ansvaret for!

Anonymkode: a01db...678

Ja, han får selvsagt lov å være her, men mente aldri at han skulle nærmest flytte inn. Det du snakker om nærhet stemmer ikke. Før han «flyttet» inn så hadde vi også massevis av nærhet. 

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt at det ikke blir aktuelt. 

Anonymkode: 496b8...0d5

I hi skriver du at du "ikke får deg til å si at du ikke vil da du er redd for å såre ham".

Du har to valg: Endre dine ønsker til å ønske å bli samboer med ham, eller ta mot til deg og snakke med ham. Det finnes dessverre ingen magisk tredje mulighet som får ham til å skjønne dette av seg selv. Og ja, det er sannsynlig at han vil bli såret og lei seg. Men her må du rett og slett balansere dine behov: Ditt behov for å være særboer opp mot ditt ønske om ikke å såre ham. Du burde nok ha satt foten ned og klargjort grensene for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har sagt én ting - og så har du vist i handling over flere måneder det stikk motsatte.

 

Anonymkode: a01db...678

Vet det! Har ikke hatt hjerte til å si han må gå siden han viser så veldig at han vil være sammen med meg hele tiden. Han har nok hele tiden hatt sterkere følelser enn jeg og det er han klar over. 
Han er et menneske som gjerne vil ha noen der hele tiden mens jeg er sånn som trenger alenetid. Det viste han stor forståelse for i starten, men ikke nå lenger. Har sagt til han et par ganger at jeg vil være alene og da blir han skikkelig lei seg. 

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet det! Har ikke hatt hjerte til å si han må gå siden han viser så veldig at han vil være sammen med meg hele tiden. Han har nok hele tiden hatt sterkere følelser enn jeg og det er han klar over. 
Han er et menneske som gjerne vil ha noen der hele tiden mens jeg er sånn som trenger alenetid. Det viste han stor forståelse for i starten, men ikke nå lenger. Har sagt til han et par ganger at jeg vil være alene og da blir han skikkelig lei seg. 

Anonymkode: 496b8...0d5

Da er det vel ganske tydelig at dere egentlig ikke passer sammen.

Du vil ha en kjæreste mer på avstand. Han vil ha en å dele hverdagene sine med.

 

Anonymkode: a01db...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det vel ganske tydelig at dere egentlig ikke passer sammen.

Du vil ha en kjæreste mer på avstand. Han vil ha en å dele hverdagene sine med.

 

Anonymkode: a01db...678

Ja, du har nok rett i det. Håper vi kan få løst det, vi er jo veldig glad i hverandre. 

Anonymkode: 496b8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...