Gå til innhold

Hvor mange regner de med kommer til å dø av Korona i Norge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kommer du til det? Med 60% smittet og 1% dødlighet ender vi på 30.000.  Hvis vi ikke klarer å gi folk god behandling kan det tallet stige kraftig, kanskje til nærmere 100.000. Så er det bare å håpe de finner medisiner som virker, eller helst en vaksine raskt, slik at vi slipper å se den typen tall.

Anonymkode: d53e3...41f

Du bør begynne å inkludere kilder som understøtter gjettingen din 

Forhold deg til offisielle tall:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/dette-er-fhis-to-korona-scenarioer-1.1683959

Fra den siste rapporten til FHI:

«Vi regner med at epidemiens spredning til en viss grad kan kontrolleres gjennom smitte- verntiltak som reduserer reproduksjonstallet ned mot og kanskje under 1. Avhengig av valg av strategi og effekt av tiltakene kan vi regne med at 5–50 % av befolkningen blir smittet i epidemiens første par år.

De samlede helsekonsekvensene avhenger av fordelingen av de ulike utfallene av sykdommen blant de smittede. Det er fortsatt vanskelig å tegne en sykdomspyramide med noen særlig grad av sikkerhet.

Covid-19 kan forløpe alvorlig hos noen, men den store andelen får mild og hos mange nesten asymptomatisk sykdom. Barn får i liten grad alvorlig sykdom ser det ut til.

Ungdom, unge voksne og middelaldrende kan få alvorlig forløp. Sykdommen er betydelig farligere for eldre. Også personer med hjertesykdom, lungesykdom, kreft og diabetes, samt røykere, ser ut til å rammes hardere.

Samlet letalitet regner vi med blir godt under 1 % av de smittede, men letaliteten er sterkt aldersavhengig. Den øker bratt fra rundt 70-årsalderen. Vi må regne med at rundt 90 % av dødsfallene kommer i gruppa over 70 år.
Vi regner med at om lag 1 % av alle smittede (ikke bare av de syke) vil ha behov for sykehusinnleggelse, og en firedel av disse ha behov for mekanisk pustehjelp.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/folkehelseinstituttets-fjerde-risikovurdering-for-covid-19/

 

 

Anonymkode: 46f8d...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Solvang viser så til tall fra Folkehelseinstituttet, som anslår at så mange som 2,2 millioner nordmenn kan bli smittet. Da finner vi igjen tallet på drøyt 20.000. Med den italienske dødsraten på 6,7 prosent vil det si 150.000 nordmenn før dette er over, sier Solvang.
https://www.ba.no/forsker-med-skrekk-scenarier-under-nrk-debatt/s/5-8-1258118

Anonymkode: 32aa2...f91

Heldig vis er det sansynlig vis ganske mange med milde eller ingen symptomer som ikke har blitt tester. Dødsraten er derfor sansynlig vis ikke så høy som 6% når du tar utgangspunkt i alle smottede.

Anonymkode: d53e3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kommer du til det? Med 60% smittet og 1% dødlighet ender vi på 30.000.  Hvis vi ikke klarer å gi folk god behandling kan det tallet stige kraftig, kanskje til nærmere 100.000. Så er det bare å håpe de finner medisiner som virker, eller helst en vaksine raskt, slik at vi slipper å se den typen tall.

Anonymkode: d53e3...41f

Hvor mange har død hittil i verden? 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere virkelig det blir så mange døde??? Det har jo bare (føles litt feil å si "bare") dødd 20 til nå. 

Anonymkode: ea43d...3e8

Det tar som regel 3-4 uker før man dør etter å ha blitt smittet. For 3-4 uker siden var fortsatt svært få smittet i Norge...

Anonymkode: 3ff94...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange har død hittil i verden? 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Akkurat nå er det dtøyt 27.000 og ca 500.000 registrerte smittede. Problemet er at vi ikke aner hvor mange smittede det er som ikke er registrert. 

Jeg mener å ha lest at det spm regel tar ca 2 uker fra folk blir syke til de dør. Hvis detcstemmer må vi regne ut fra smittede for 2 uker siden og det var rundt 100.000. Da får vi en dødlighet på 27%. Det er heldig vis alt for høyt.

Så lenge vi ikke har bedre oversikt over hvor mange som faktisk er smittet er det veldig vanskelig å si noe om hvor mange døde vi kommer til å få.

Anonymkode: d53e3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå er det dtøyt 27.000 og ca 500.000 registrerte smittede. Problemet er at vi ikke aner hvor mange smittede det er som ikke er registrert. 

Jeg mener å ha lest at det spm regel tar ca 2 uker fra folk blir syke til de dør. Hvis detcstemmer må vi regne ut fra smittede for 2 uker siden og det var rundt 100.000. Da får vi en dødlighet på 27%. Det er heldig vis alt for høyt.

Så lenge vi ikke har bedre oversikt over hvor mange som faktisk er smittet er det veldig vanskelig å si noe om hvor mange døde vi kommer til å få.

Anonymkode: d53e3...41f

Og fortsatt hevder du at 100 000 skal dø av dette bare i Norge? Hvor mange ender vi da på totalt i verden med en befolkning på ca 7 774 000 000? 100 000 000 stk? 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og fortsatt hevder du at 100 000 skal dø av dette bare i Norge? Hvor mange ender vi da på totalt i verden med en befolkning på ca 7 774 000 000? 100 000 000 stk? 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Nei, jeg sier ikke at jeg tror det, men uten at vi klarer å holde smitten nede på et nivå som gjør at helsevesenet klarer å håndtere det og uten at vi finner valsiner eller bedre behandling, kan det skje. Det er derfor vi i dag har stengt ned landet, setter folk i karantene og jobber på spreng med helsevesenet og medisiner. 

Anonymkode: d53e3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe så naiv er det ikke lov å være! Våkn opp å se den virkelige verden nå!

Anonymkode: 7a6bb...15e

Merk anonymkoden, så snakkes vi når det hele er over. Ekstremtipset mitt er 1500. Men tror fremdeles på maks 500. Årsaken til at jeg kommer til å få rett er at jeg er en av veldig få i dette landet som ikke ser eller leser nyheter. Skal en tro nyhetene, basert på de som dyttes på meg før jeg rekker å vende meg vekk, så dør hele befolkningen.

Anonymkode: 6b205...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg sier ikke at jeg tror det, men uten at vi klarer å holde smitten nede på et nivå som gjør at helsevesenet klarer å håndtere det og uten at vi finner valsiner eller bedre behandling, kan det skje. Det er derfor vi i dag har stengt ned landet, setter folk i karantene og jobber på spreng med helsevesenet og medisiner. 

Anonymkode: d53e3...41f

Men, jeg håper at både du og de andre som drar frem tall som 100 000 og 150 000 som kan dø i Norge ser det at dette er helt urealistisk hvis man ser tallene ift verdens befolkning. Så vær snill å bli litt mer edruelige i gjetningene deres i stede for å drive med skremselspropaganda...

Anonymkode: 1aa75...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Solvang viser så til tall fra Folkehelseinstituttet, som anslår at så mange som 2,2 millioner nordmenn kan bli smittet. Da finner vi igjen tallet på drøyt 20.000. Med den italienske dødsraten på 6,7 prosent vil det si 150.000 nordmenn før dette er over, sier Solvang.
https://www.ba.no/forsker-med-skrekk-scenarier-under-nrk-debatt/s/5-8-1258118

Anonymkode: 32aa2...f91

Men Norge er ikke Italia, at det dør mange der er ikke det samme som at det samme vil skje her! Blant annet pekes det på at Italia, sammen med Spania har et stort problem med overforbruk av antibiotika noe som har ført til et problem med multiresistende bakterielle infeksjoner som ikke lar seg behandles med antibiotika. Og at mange som dør der nå av corona egentlig dør av sekundære bakterielle infeksjoner som man ikke får bukt med. Dette problemet har vi ikke i Norge. 

Anonymkode: 5213d...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, jeg håper at både du og de andre som drar frem tall som 100 000 og 150 000 som kan dø i Norge ser det at dette er helt urealistisk hvis man ser tallene ift verdens befolkning. Så vær snill å bli litt mer edruelige i gjetningene deres i stede for å drive med skremselspropaganda...

Anonymkode: 1aa75...b7d

Hva med faktisk å lese hva jeg skriver?

Anonymkode: d53e3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relevant, men hver dag dør ca.18000 barn av sult hver dag i verden. Hva gjør vi for å bekjempe det? Men når noe rammer oss privilegerte i I-land- DA blir det oppstyr! 

Anonymkode: e201c...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke relevant, men hver dag dør ca.18000 barn av sult hver dag i verden. Hva gjør vi for å bekjempe det? Men når noe rammer oss privilegerte i I-land- DA blir det oppstyr! 

Anonymkode: e201c...6a7

Mye gjøres av mange. 
 

Nå er dette en pandemi som kommer til å føre til enda med sult og nød i hele verden, så kampen mot viruset handler ikke bare om å hjelpe I-land 

Anonymkode: 46f8d...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke relevant, men hver dag dør ca.18000 barn av sult hver dag i verden. Hva gjør vi for å bekjempe det? Men når noe rammer oss privilegerte i I-land- DA blir det oppstyr! 

Anonymkode: e201c...6a7

Corona rammer de landene og

Anonymkode: 6cc7b...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med faktisk å lese hva jeg skriver?

Anonymkode: d53e3...41f

Her er dine egne  ord «Med 60% smittet og 1% dødlighet ender vi på 30.000.  Hvis vi ikke klarer å gi folk god behandling kan det tallet stige kraftig, kanskje til nærmere 100.000» 

Selv det «snille» estimatet ditt tilsier at ca 30 000 000 skal dø av dette på verdensbasis. Mener du virkelig dette er reelt? 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er dine egne  ord «Med 60% smittet og 1% dødlighet ender vi på 30.000.  Hvis vi ikke klarer å gi folk god behandling kan det tallet stige kraftig, kanskje til nærmere 100.000» 

Selv det «snille» estimatet ditt tilsier at ca 30 000 000 skal dø av dette på verdensbasis. Mener du virkelig dette er reelt? 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Ja, det er det en stor fare for. Jeg håper det ikke blir så ille, men jeg er redd det blir værre.

Anonymkode: d53e3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil nok bli sjokkert over hvor mange som faktisk vil dø av dette viruset. Også her i Norge.

Anonymkode: 32aa2...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det en stor fare for. Jeg håper det ikke blir så ille, men jeg er redd det blir værre.

Anonymkode: d53e3...41f

Er du virkelig seriøs? Mener du at mellom 5-15 % av Norges befolkning kommer til å dø av dette viruset? Hvis du virkelig tror dette så synes jeg virkelig synd på deg, da skjønner jeg godt du er redd. 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du virkelig seriøs? Mener du at mellom 5-15 % av Norges befolkning kommer til å dø av dette viruset? Hvis du virkelig tror dette så synes jeg virkelig synd på deg, da skjønner jeg godt du er redd. 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Nei, det har jeg ikke skrevet. 5% ville betydd ca 275.000 døde i Norge. 15% ville betydd ca 825.000 døde. Jeg tror ikke det blir i nærheten av så mange. Det er helt andre tsll en  det jeg har nevnt.

Anonymkode: d53e3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så dør helsepersonellet i Sverige. De som skal hjelpe alle de som blir syke. Sverige har et seriøst problem nå!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator

Håper ikke det skjer her i Norge. Men det er jo fare for det? Vi har det jo ikke mye bedre her?

I så fall kan tallene bli virkelig høye.

Anonymkode: e9f00...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har jeg ikke skrevet. 5% ville betydd ca 275.000 døde i Norge. 15% ville betydd ca 825.000 døde. Jeg tror ikke det blir i nærheten av så mange. Det er helt andre tsll en  det jeg har nevnt.

Anonymkode: d53e3...41f

Beklager, mattekunnskapene mine som var litt på avveie 🙈

Men, 1-3 % av Norges befolkning er likefullt ett kunstige høyt tall. Bare for Kina vil det antallet ha vært mellom 1500000-4500000 døde. Og med tanke på at de har en folketetthet som er vesentlig høyere enn i Norge så skulle det talle bli enda høyere. 
 

 

Anonymkode: 1aa75...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå så dør helsepersonellet i Sverige. De som skal hjelpe alle de som blir syke. Sverige har et seriøst problem nå!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator

Håper ikke det skjer her i Norge. Men det er jo fare for det? Vi har det jo ikke mye bedre her?

I så fall kan tallene bli virkelig høye.

Anonymkode: e9f00...0a7

Det er én ambulansearbeider som er i respirator - litt overdrevent å skrive at helsepersonell i flertall dør?

Anonymkode: c9ef0...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ingen som vet, de bare tipper. Og det er ingen som vet dødeligheten av viruset, siden det er så mange som er smittet som aldri blir testet. Jeg tipper dobbelt så mange dør i år av korona som det dør i året av vanlig influensa, det blir ca 1800-2800.

Anonymkode: e9591...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er én ambulansearbeider som er i respirator - litt overdrevent å skrive at helsepersonell i flertall dør?

Anonymkode: c9ef0...46a

Det er en lege som ligger for døden. Flere ambulansearbeidere er mistenkt smittet. De har ikke verneutstyr.

Det er ikke overdrevent nei. Det er krise i det svenske helsevesenet nå. Dette vil bli krise for hele Sverige.

Anonymkode: e9f00...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...