Gå til innhold

Hvorfor må jeg fylle inn nybilverdi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skatteetaten vet hvilken bil jeg har kjøpt. Regnr er fylt ut. Denne bilen vil ha blitt skattet av i ti år før jeg kjøpte den. Og de legger ved lista hvor jeg selv må finne hva nybilpris var for timår og tre eiere siden  - hvorfor det? Hvorfor fylles det ikke ut automatisk?

Anonymkode: 4d7f8...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo et åndssvakt puslespill å forholde seg til de listene de legger ved. Er minst femten av min bil der, hvem går rundt og vet alle underbetegnelsene? Møkkasystem. Jeg veit jo at den bilen er registrert hos Biltilsynet med alle spesifikasjoner, og det er jo samme statlige eier. Pokkers tåpelig.

Anonymkode: 4d7f8...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig rart, aldri gjort det før,men mannen måtte det nå, og da fikk han se hva som ble på skatten.

Anonymkode: a9607...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo et åndssvakt puslespill å forholde seg til de listene de legger ved. Er minst femten av min bil der, hvem går rundt og vet alle underbetegnelsene? Møkkasystem. Jeg veit jo at den bilen er registrert hos Biltilsynet med alle spesifikasjoner, og det er jo samme statlige eier. Pokkers tåpelig.

Anonymkode: 4d7f8...23d

Man vet da hvilken bil man har? Hvis ikke, så står det faktisk i vognkortet. Du skal oppbevare del to av vognkortet utenfor bilen, for de fleste av oss er det hjemme. Så du trenger ikke ta på jakke og sko for å finne det ut.

Anonymkode: a9b04...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var veldig rart. Jeg har hatt samme bil i 6 år, men nå måtte jeg plutselig lete frem nypris verdien i deres lister. 

Altså de har skiltnummer og listeprisen, men vi må gå inn og manuelt legge inn prisen de har funnet. 

Skjønner det ikke, men la inn ca prisen (det var jo som hi sier mange typer på samme modell) og da fikk jeg vite skatten min. Helt merkelig. 

Anonymkode: 8fe6c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg fra en artikkel fra 2012! Så det er ikke en ny post, men de har vel funnet en enkel måte å få lagt den inn. Jeg antar også at det er enklere at vi legger inn dette selv enn at skatteetaten skal gjøre det manuelt, da vil vil aldri får skattemelding eller utbetaling.  Det tar maks 5 minutter å finne det ut - du trenger bare vognkort.

Post 4.2.5 i selvangivelsen er bilposten. Her fører du opp biler, motorsykler, snøscootere og eventuelt andre motorkjøretøyer du eier som privatperson, og som ikke er driftsmidler.

Du skal føre opp årsmodell og listepris den gang bilen var ny, slik at korrekt skalaverdi skal komme opp hvert år og inngå som en del av formuen din.

Skatteetatens fradrag, privatbiler:

1. registreringsår - Listepris som ny
2 år gammel - 75 %
3 år gammel - 65 %
4 år gammel - 55 %
5 år gammel - 45 %
6 år gammel - 30 %
7 år gammel - 20 %
8 – 15 år gammel - 15 %
Over 15 år - 1000 kroner

Anonymkode: c6074...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, plutselig klarer ikke Skatteetaten å gjøre det selv lenger. Skatt er noe dritt. I tillegg er teksten dårlig skrevet. Det står at feltet er obligatorisk, men under står det at du heller kan velge å oppgi virkelig verdi. Men det kan du ikke, du må oppgi nypris uansett. Svakt, slike tekster bør være 100% nøyaktige, det er jo det Skatteetaten krever av oss, 100% nøyaktighet.

Anonymkode: 17f12...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...