Gå til innhold

Hva er det med dere lærere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tilfeldigvis møtt på 3 lærere på ulike dager på tur, som har klaget over arbeidssituasjonen sin (på avstand). Lekset ut om hvor travelt det er å være lærer nå med undervisning av egne barn i tillegg.
 

Jada, forstår frustrasjonen, men vi er faktisk veldig mange andre som er i akkurat samme situasjon! Vi må fylle timelisten med 8 timer, i tillegg til å undervise våre egne barn! Har barn i 2. og 6. klasse og her hos oss krever det i alle fall mer av oss foreldre enn av lærerne! 6. klassingen har fra denne uken av hatt 15. minutt felles med lærere/klassen via teams hver dag, mens 2. klassingen har snakket med læreren/klassen via teams en gang. Ellers er det laget 2. ukers arbeidsplan for 6.klassingen, og en arbeidsplan for hver uke hos 2. klassingen. De er selvfølgelig tilgjengelig for chat, man hva gir du meg?? 

 

Jeg er i utgangspunktet ikkje en av de som klager på lærerne, og jeg tror ikke at dette er holdningen til alle, men måtte få ut litt frustrasjon!

Anonymkode: e5b9c...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvor du og andre møter disse lærerne. De omtales til stadighet, men jeg har fortsatt til gode å møte dem. Det til tross for at jeg er lærer selv.

Alle mine kolleger har gjort en formidabel innsats de to siste ukene. Har ikke hørt noen klage. Har jobbet veldig mye for å følge opp sårbare elever, sikre gode undervisningsopplegg, at alle blir sett, et godt læringsutbytte osv. Har knapt gått i annet. Klagingen har allikevel uteblitt. 

Anonymkode: c289c...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har helt fantastiske lærere! 

De starter dagen kl 9, da har de "opprop" på teams og en liten gruppesamtale der de går gjennom dagen.  De er tilgjengelig på Chat hele dagen, og har flere felles samlinger gjennom dagen. Ungene mine jobber i alle godt. De spør lærerene om de lurer på noe, og jeg ser det er stor aktivitet på chatten.  De avslutter hver dag med felles videosamtale.  

De ha også hatt prøve!

De får ofte praktiske oppgaver også, som skal gjøres utenom skoletida.  Dette må de dokumenterte . Det være seg matlaging eller gym eller bygging av snømann el.l 

Helt supre lærere 👍

Anonymkode: b6c6f...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lærere som tar seg av undervisningen. De har skole 8.30-14.00 hver dag, 10 min pause hver time og 30 min lunsj. Lærerene vil jo ikke rekke å undervis regne barn samtidig, så jeg tenker at det må være tøft for lærere å plutselig skulle gjøre undervisningen hjemmefra, finne et opplegg som fungerer for elevene og samtidig undervise egne barn. De gjør en kjempejobb
 

Anonymkode: 6d0a3...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvor du møter disse? Å drive undervisning av egne barn og hjemmekontor på dagtid er utfordrende uansett yrke, og alle har like stor eller manglende rett til å klage over dette uavhengig av yrke. Kan jo bare være at noen lærere generelt prater mye, om alt mulig, inkludert vanskelige forhold nå, men ikke nødvendigvis at de mener at de har det verre enn andre.

Anonymkode: d15e0...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet ikkje en av de som klager på lærerne, og jeg tror ikke at dette er holdningen til alle, men måtte få ut litt frustrasjon!

Anonymkode: e5b9c...f4c

Lærerne har også barna sine hjemme...

Anonymkode: 420b7...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en bekjent som er lærer, som klagde så i starten over at det var såååå mye å gjøre. (der h*n satt alene på sitt hjemmekontor, ettersom barna er ganske store) 

... Men her om dagen fortalte personen at h*n hadde tatt på seg en ekstra jobb i tillegg, nå som oppmøte på skolen ikke trengtes. Så så utrolig hardt var det nok ikke. 

Jobber selv 100%, barn hjemmeskole og egne studier. Men det var vistnok ikke i nærheten av så hardt som lærerjobben var om dagen. 

-Så jo, kjenner meg igjen i den oppgitheten hi beskriver. Det er i allefall et par stykker der ute som gir lærerene et lite rykte for å være dramatiske. 

Anonymkode: c8df3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dere tannleger, eiendomsmeglere, advokater, regnskapsmedarbeidere, psykologer, kontoransatte osv osv som klager på at det er SÅ slitsomt å jobbe hjemmefra samtidig som dere holder hjemmeskole for egne barn?

Hvorfor er det så mye verre når lærere klager enn når andre yrkesgrupper klager? Det er vel ingen som LIKER denne situasjonen?

Begge mine barn har helt suverene lærere som virkelig har lagt seg i selen for å få dette til å fungere så bra som mulig.

Det er bare du som syter, hi!

Anonymkode: 6d173...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg tilfeldigvis møtt på 3 lærere på ulike dager på tur, som har klaget over arbeidssituasjonen sin (på avstand). Lekset ut om hvor travelt det er å være lærer nå med undervisning av egne barn i tillegg.
 

Jada, forstår frustrasjonen, men vi er faktisk veldig mange andre som er i akkurat samme situasjon! Vi må fylle timelisten med 8 timer, i tillegg til å undervise våre egne barn! Har barn i 2. og 6. klasse og her hos oss krever det i alle fall mer av oss foreldre enn av lærerne! 6. klassingen har fra denne uken av hatt 15. minutt felles med lærere/klassen via teams hver dag, mens 2. klassingen har snakket med læreren/klassen via teams en gang. Ellers er det laget 2. ukers arbeidsplan for 6.klassingen, og en arbeidsplan for hver uke hos 2. klassingen. De er selvfølgelig tilgjengelig for chat, man hva gir du meg?? 

 

Jeg er i utgangspunktet ikkje en av de som klager på lærerne, og jeg tror ikke at dette er holdningen til alle, men måtte få ut litt frustrasjon!

Anonymkode: e5b9c...f4c

Oi, her singlet det skrekkelig høyt i glasset

Anonymkode: b2d16...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor klager lærere så mye? De har jo mye mer fri enn de andre av oss.

Anonymkode: 5eee4...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor klager lærere så mye? De har jo mye mer fri enn de andre av oss.

Anonymkode: 5eee4...7a7

Å rull inn, da. Dette vet du at ikke stemmer, hvorfor dra opp dette alltid? 

Anonymkode: a6378...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig forskjell på lærerne. Og på hva slags føringer de får for hva de SKAL gjøre. min 7. Klassing har ikke hatt en eneste undervisning eller felles møte med sine faglærere eller kontaktlærer i løper av disse to ukene. IKKE EN! De er to kontaktlæreren på klassen, i tillegg til diverse faglærere..... 

min 4. klassing derimot har felles samlinger ti ganger pr dag med sin lærer.....

Anonymkode: 2cef5...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på hvor du og andre møter disse lærerne. De omtales til stadighet, men jeg har fortsatt til gode å møte dem. Det til tross for at jeg er lærer selv.

Alle mine kolleger har gjort en formidabel innsats de to siste ukene. Har ikke hørt noen klage. Har jobbet veldig mye for å følge opp sårbare elever, sikre gode undervisningsopplegg, at alle blir sett, et godt læringsutbytte osv. Har knapt gått i annet. Klagingen har allikevel uteblitt. 

Anonymkode: c289c...feb

Jeg møtte nå to stk idag ute på tur kl ett, og de klaget over hvor slitsomt det var å være lærer nå, og at de hadde virkelig fortjent å ta helga kl tolv idag. Personlig var jeg ute og hadde gym med baret mitt, og jeg må jobbe til ti ikveld for å få gjort jobben min i tillegg til hjemmeundervisningen som krever enormt av oss foreldre. Jeg hadde lyst til å si hva jeg mente om lærerene vi møtte men jeg snudde bare ryggen til dem og gikk videre. Møkkalærere hele gjengen.

Anonymkode: ef467...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste er seg selv nærmest og jeg må også av og til tenke at lærerne noen ganger ser veldig nærme seg selv.  Men kanskje er vi sånn de fleste av oss, det er nok mange som tenker at "vi" har det mest travelt av alle. Når det er sagt, er lærerne noen av dem jeg har stor beundring for akkurat nå, i alle fall de som jeg har med å gjøre. På kort varsel har de kastet seg rundt og jobbet i timesvis med å lære seg en ny digital hverdag og tilpasse så godt som mulig til situasjonen som har oppstått. Forundringen min er da stor når jeg tidligere i dag snakket med søsteren min som bor en annen plass og der får ungene nesten ingen form for oppfølging, kun et arbeidsark som skal leveres inn daglig. Så det er tydeligvis forskjell fra sted til sted, og kanskje fra skole til skole for alt jeg vet. 

Anonymkode: bd673...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Set er noe med lærere ja. Jeg jobber i et yrke der vi samarbeider mye med skole og det er veldig vanskelig. Mange er veldig greie, men det er også veldig mange som mener de er for travle for absolutt alt. Det tilrettelegger ikke for samarbeidet vi er pålagt og vi må ofte gjøre veldig mye mer enn vi skal fordi samarbeidet faller i fisk hvis ikke. Avtaler blir ikke holdt, vi kommer til klasserom vi må rydde og lærerne som er ansvarlige er ikke noe sted å finne. Heldigvis er vi erfarne og møter alltid opp minst 30 minutter før avtalene.

Vi har det også travelt og er veldig underbemannet. Jeg opparbeider meg minst like mye avspasering på et år som lærere, men mister den om jeg ikke avspaserer i nok før årsskiftet. I skolen virker det som om det er opplest og vedtatt at det kun er i skolen det er travelt.
 

 

Anonymkode: 309a8...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg møtte nå to stk idag ute på tur kl ett, og de klaget over hvor slitsomt det var å være lærer nå, og at de hadde virkelig fortjent å ta helga kl tolv idag. Personlig var jeg ute og hadde gym med baret mitt, og jeg må jobbe til ti ikveld for å få gjort jobben min i tillegg til hjemmeundervisningen som krever enormt av oss foreldre. Jeg hadde lyst til å si hva jeg mente om lærerene vi møtte men jeg snudde bare ryggen til dem og gikk videre. Møkkalærere hele gjengen.

Anonymkode: ef467...536

Jeg kjenner to damer som er frekke, lurer derfor på hva som feiler damer? Hva er problemet deres? 

Lager opplegg hver eneste kveld, mye av dere tidkrevende fordi jeg sikre læringsutbytte (når det ikke på dagtid). Gir tilbakemelding på alt arbeid elevene leverer for å holde motivasjonen deres oppe, og er tilgjengelig hver dag til langt utpå kvelden. Underviser eller snakker med elever gjennom hele skoledagen, har møter med andre faglærere eller trinnet etter skoledagens slutt. Ringer foreldre og sårbare elever daglig, pluss bruker fritiden min på å gå turer med sårbare elever. Dette er helt greit for meg, jeg ser på dette som læring og en nyttig erfaring å ta med meg videre. Det er den eneste innstillingen mine kolleger har vist også. 

Anonymkode: c289c...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en brutal overgang fra å undervise i klasserommet, ha daglig kontakt og samtaler ansikt til ansikt med elevene, til å tilpasse seg nettundervisning, både for elever og lærere. Nå begynner det å gå seg til. 

Jobber i vgs, og har fulgt tilnærmet vanlig timeplan. I tillegg har jeg forsøkt å "hente inn" elever som ikke helt har klart å finne fram på de ulike plattformene, snakket med elever en til en om hvordan de har det. Jeg har også kastet rundt på de fleste planer for timene, og etter beste evne tilpasse dette til fjernundervisning. Det har også vært utallige Teams-møter, som har tatt mye tid, om saker vi i normal skolehverdag hadde løst i løpet av korte ad hoc-møter i lunsjen eller i forbifarten. Læringskurven har vært bratt! 

Ja, det har til nå vært temmelig heftig. MEN: Jeg er ikke i tvil om at andre har hatt det minst like heftig. Situasjonen er ny og uvant for oss alle, og ja, jeg har full forståelse for at det er kaotisk og utmattende å skulle jobbe på eget hjemmekontor samtidig som man har små barn hjemme. Mine barn er store, og har hatt fulle skoledager hver dag, fra 8.15 til 15.00, inklusive lunsj og trening. 

Som sagt så begynner det å gå seg til, og bra er det, for dette kommer nok til å vare ei stund. 

At elever ikke har hatt opplegg fra skolen, som noen nevner i denne tråden, synes jeg er forkastelig. Da gjør ikke lærerne og ledelsen ved skolene jobben sin. Det kaller jeg unnasluntring, og det irriterer meg.

Ikke kunne jeg ta helg midt på dagen i dag, heller gitt. Tror ikke det blir særlig mye helg, jeg må angripe rettebunkene... De har jeg nemlig ikke rukket å se på i løpet av uka. 

Husk at det store flertallet av oss som jobber i skolen faktisk har, så godt vi har kunnet, gjort jobben vår, i en helt ny og ukjent hverdag, slik som så innmari mange andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...