Gå til innhold

Får permitterte statlige ansatte 80% eller 60% lønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ble dette igjen? I forbindelse med regjeringens «pakke» til folket i koronakrisen. Min bror er sikker på at han får 60%, permittert tom desember, fast ansatt. Jeg trodde det var 80%. 
 

Dagpengesatsen satt til 80% fremfor «gamle» 60%  

Anonymkode: 0d76a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slm permittert får alle 80% på lønnen innenfor 1 - 3 g, og fra 3g - 6g får man 62,4 % av lønnen. Alt over 6 g får man ingenting for.

Anonymkode: 86528...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Drister meg til enda et spørsmål, sitter her og forsøker å finne ut av hvordan det da er for selvstendige som nå blir dagpengemottakere? De får 80% opptil 6g, slik jeg har lest meg til til nå, at det er en del av «redningspakken» å høyne fra 60-80%? 

Anonymkode: 0d76a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at selvstendig næringsdrivende får 80% opp til 6g, men de har 17 dager ventetid før rettigheten inntrer.

Anonymkode: 86528...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de permitterte som tjener over 3g kommer dårligere ut med 60% inntekt enn de selvstendige som tjener over 3g, disse får 80%?

Anonymkode: 0d76a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, aanonym skrev:

Statsansatte kan ikke permitteres. 

"Kan" ikke?

Jo.

Anonymkode: 09496...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Kan" ikke?

Jo.

Anonymkode: 09496...adc

Nei, det kan de faktisk ikke. Les deg litt opp på temaet før du uttaler deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aanonym skrev:

Nei, det kan de faktisk ikke. Les deg litt opp på temaet før du uttaler deg. 

🙄

Anonymkode: 09496...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙄

Anonymkode: 09496...adc

Er det emojien for "Jeg nekter å innrømme at jeg tok feil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Da er det sånn at om du er permittert (som en vanlig ansatt, bomma helt på disse statlig-greiene) så får du «kun» 60% av lønn om du tjener mellom 3-6 G. Mens om du er selvstendig får du dagpenger med 80% dekning opptil 6G. Det er dette jeg ikke helt henger med på. At selvstendig næringsdrivende, som inntil nylig ikke hadde noen rettigheter med tanke på å kunne motta dagpenger, nå får 80% dekket, mens permitterte får 60%. Så en selvstendig og en fast ansatt som er permittert, gitt at begge hadde feks 5G i inntekt, kommer ikke likt ut. Trodde dermed at permitterte også fikk dekket 80% opptil 6G, som en del av «krisepakken» 🤔

Anonymkode: 0d76a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men altså. Da er det sånn at om du er permittert (som en vanlig ansatt, bomma helt på disse statlig-greiene) så får du «kun» 60% av lønn om du tjener mellom 3-6 G. Mens om du er selvstendig får du dagpenger med 80% dekning opptil 6G. Det er dette jeg ikke helt henger med på. At selvstendig næringsdrivende, som inntil nylig ikke hadde noen rettigheter med tanke på å kunne motta dagpenger, nå får 80% dekket, mens permitterte får 60%. Så en selvstendig og en fast ansatt som er permittert, gitt at begge hadde feks 5G i inntekt, kommer ikke likt ut. Trodde dermed at permitterte også fikk dekket 80% opptil 6G, som en del av «krisepakken» 🤔

Anonymkode: 0d76a...3fd

Nei, alle får 80% av lønnen sin opptil 3G. Det resterende beløpet over 3G får man 62,4% av. Så hvis du har inntekt på 5G får du da 80% av lønnen opptil 3G og de 2 siste G får du da 62,4% av.

her er en utregning på hva du vil få nå ved ulik lønn(rød søyle) svart søyle er hvordan det var før denne nye regelen kom. Så med lønn på 5G vil man få 73% av lønnen sin.

Hos vanlige ansatte vil nav se på lønnen for de siste 12 og 36 mnd. Den av de som kommer høyest ut vil de ta som grunnlag for beregning av dagpenger.

Hos selvstendig næringsdrivende ser de på de siste 36 mnd og beregner gjennomsnitt årsinntekt ut fra det.

14965721-3507-4073-88B6-2351A9DFB32D.thumb.png.ad7dd385f3fb681431816eb81ff90149.png

Anonymkode: 0110f...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...