Gå til innhold

Barnevernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er de kun ute etter å finne feil? Og evt ta fra oss barna?  Eller kan de faktisk hjelpe oss i en tøff tid? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan absolutt hjelpe dere i en tøff tid!

Barnevernet er inne i veldig mange familier i løpet av året. Det er sjelden de genter ut barna.

Det meste er rådgiving, kurser, koordinasjonsmøter osv.

Anonymkode: 3aa8c...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnevernet i 13 år og på den tiden har jeg hatt to omsorgsovertakelser, en hvor far selv ønsket at barnet skulle flytte og den andre med alvorlig omsorgssvikt, så ja det meste vi gjør er å sette inn ulike hjelpetiltak som hjelper familier.

 

 

Anonymkode: 3d803...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet i barnevernet i 13 år og på den tiden har jeg hatt to omsorgsovertakelser, en hvor far selv ønsket at barnet skulle flytte og den andre med alvorlig omsorgssvikt, så ja det meste vi gjør er å sette inn ulike hjelpetiltak som hjelper familier.

 

 

Anonymkode: 3d803...725

Så pass ja 💜

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Jeg har jo skrevet her inne om en far som har vært mye sint og dere har anbefalt familievernkontoret.  Der har vi gått og da har familievernkontoret kommet frem til at det ikke er rart han har kort lunte når vi aldri har avlastning. Vi har mange barn, små barn. Vi er slitne. Vi jobber døgnet rundt her hjemme. Familievernkontoret har sagt barnevernet kanskje vil hjelpe oss. Men da sier min mor som jobber i barnevernet at barnevernet vil grave i fortiden vår om vi har trengt hjelp fra andre instanser før.. f.eks. fra dps.. og at barnevernet kan ta fra oss barna.. så nå trodde jeg vi kunne få litt hjelp.. men ble meget redd og skeptisk 😔

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er de kun ute etter å finne feil? Og evt ta fra oss barna?  Eller kan de faktisk hjelpe oss i en tøff tid? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Hva tror du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, sug lut skrev:

Hva tror du selv?

Se hva jeg skrev over..hva Tenker du da?

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste saker går til omsorgsovertakelse. Flertallet av familier barneverntjenesten jobber med, mottar frivillige hjelpetiltak.

That said - om far er for sint, når dere er to foreldre, vil ikke nødvendigvis innebære at første løsning er å gi dere avlastningstiltak. Det kan like gjerne tenkes dere vil bli anbefalt tiltak for å jobbe med fars aggresjonskontroll. Og det vil sannsynligvis bli sett på hvilke muligheter dere har for støtte i allerede eksisterende nettverk. Finnes det andre rundt dere som kan hjelpe med barna?

Anonymkode: 09c68...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De færreste saker går til omsorgsovertakelse. Flertallet av familier barneverntjenesten jobber med, mottar frivillige hjelpetiltak.

That said - om far er for sint, når dere er to foreldre, vil ikke nødvendigvis innebære at første løsning er å gi dere avlastningstiltak. Det kan like gjerne tenkes dere vil bli anbefalt tiltak for å jobbe med fars aggresjonskontroll. Og det vil sannsynligvis bli sett på hvilke muligheter dere har for støtte i allerede eksisterende nettverk. Finnes det andre rundt dere som kan hjelpe med barna?

Anonymkode: 09c68...8f0

Far får hjelp hos familievernkontoret. Hva er det egentlig barnevernet kan hjelpe med da? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far får hjelp hos familievernkontoret. Hva er det egentlig barnevernet kan hjelpe med da? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Kommer an på hva som vurderes å være problemet etter en undersøkelse. Det finnes absolutt avlastningstiltak, men det er ikke spesielt vanlig å kaste disse etter familier med to foreldre og normalfungerende barn.

Anonymkode: 09c68...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på hva som vurderes å være problemet etter en undersøkelse. Det finnes absolutt avlastningstiltak, men det er ikke spesielt vanlig å kaste disse etter familier med to foreldre og normalfungerende barn.

Anonymkode: 09c68...8f0

Så de må først undersøke oss? Hva skjer nå egentlig ? Hva har vi egentlig sagt ja til? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så de må først undersøke oss? Hva skjer nå egentlig ? Hva har vi egentlig sagt ja til? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Altså, ingen barneverntjenester setter inn hjelpetiltak uten først å ha kartlagt situasjonen til barna. Man må jo vite hvilket behov det er. Det holder på ingen måte at familievernkontoret synser om at barnevernet kan gi avlastning fordi far er hissig.

Det vanlige å gjøre i en undersøkelse, er å snakke med barn og foreldre, samt ofte innhente opplysninger fra andre som kjenner barna (barnehage, skole, helsestasjon etc) etter samtykke fra foreldrene.

En undersøkelse skal være ferdig innen maks tre måneder fra mottatt bekymringsmelding. Den kan konkluderes med behov for tiltak eller henleggelse. Ofte bruker vi kortere tid på undersøkelsen og ved behov kan tiltak igangsettes også i undersøkelsesfasen.

Anonymkode: 09c68...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ei dame her som mistet barnet sitt for en stund siden. Rus og mishandling. Tok lang tid før barnet ble flyttet til far, selv om det var tydelig omsorgssvikt. Så hvis dere ikke har noe å skjule så er det vel ikke noe å være redd for da?

Anonymkode: 8acb1...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er de kun ute etter å finne feil? Og evt ta fra oss barna?  Eller kan de faktisk hjelpe oss i en tøff tid? 

Anonymkode: 2d471...bd0

Nei, barnevernet er den eneste offentlig etaten som renner over av penger, men som mangler oppgaver å bruke pengene på. Så derfor bare dikter de opp situasjoner og episoder for moro skyld, og svir av millioner på advokater og sakkyndige i langtrukne fylkesnemndsaker. Og så elsker de å bla opp penger til fosterfamilier, og det står selvsagt foreldre i kø for å overta andre folks snørrete unger, for de vet ikke om noe morsommere.

På samme måte som sykehusene brekker beina til folk, bare for å få brukt opp all gipsen de har på lager.

Anonymkode: 8c0a3...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år er det omtrent 55 000 barn og unge som får hjelp og tiltak fra barnevernet. Det burde vel være nokså åpenbart at de færreste av disse barna blir "tatt fra" foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, ingen barneverntjenester setter inn hjelpetiltak uten først å ha kartlagt situasjonen til barna. Man må jo vite hvilket behov det er. Det holder på ingen måte at familievernkontoret synser om at barnevernet kan gi avlastning fordi far er hissig.

Det vanlige å gjøre i en undersøkelse, er å snakke med barn og foreldre, samt ofte innhente opplysninger fra andre som kjenner barna (barnehage, skole, helsestasjon etc) etter samtykke fra foreldrene.

En undersøkelse skal være ferdig innen maks tre måneder fra mottatt bekymringsmelding. Den kan konkluderes med behov for tiltak eller henleggelse. Ofte bruker vi kortere tid på undersøkelsen og ved behov kan tiltak igangsettes også i undersøkelsesfasen.

Anonymkode: 09c68...8f0

Er ikke snakk om bekymringsmelding. Hi

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke snakk om bekymringsmelding. Hi

Anonymkode: 2d471...bd0

Alle henvendelser er en form for bekymringsmelding. Om det ikke er noen bekymring for et barn, er ikke barnevernet riktig instans. 

Anonymkode: 09c68...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ber om hjelp og har flere enn 3 barn så må du regne med inntil 6 mnd observasjoner. Dette inkluderer psykologer i hjemme ditt de siste 3 mnd. Det er samtaler med barna, med dere, observasjoner på skole og barnehage. De graver i fortiden deres. Henter inn fra Dps, lege og alle andre offentlige instanser som du sier ja til. Det er en jævlig slitsom prosess før de kan ta tak i det dere sliter med. 

Skaff dere avlastning til barna selvog send far på sinnemestrings kurs. 

Det er en grunn til alle sakene som går Strasbourg. Det er en grunn til at Barnevernstjenesten har et dårlig rykte. Barnevernet er ikke bare fint og flott. De er mennesker som også kan ha en dårlig dag og da kan det gå ut over deg og din familien. 

Ville tenkt meg om 2 ganger før jeg ba de om hjelp. Jeg gjorde det og det ødela et år av livet våres fordi jeg ba om hjelp på skolen. Det viste seg at jeg hadde et svært begavet barn. Men den tiden har gjort oss skeptisk til alle! 

Anonymkode: 610ff...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du ber om hjelp og har flere enn 3 barn så må du regne med inntil 6 mnd observasjoner. Dette inkluderer psykologer i hjemme ditt de siste 3 mnd. Det er samtaler med barna, med dere, observasjoner på skole og barnehage. De graver i fortiden deres. Henter inn fra Dps, lege og alle andre offentlige instanser som du sier ja til. Det er en jævlig slitsom prosess før de kan ta tak i det dere sliter med. 

Skaff dere avlastning til barna selvog send far på sinnemestrings kurs. 

Det er en grunn til alle sakene som går Strasbourg. Det er en grunn til at Barnevernstjenesten har et dårlig rykte. Barnevernet er ikke bare fint og flott. De er mennesker som også kan ha en dårlig dag og da kan det gå ut over deg og din familien. 

Ville tenkt meg om 2 ganger før jeg ba de om hjelp. Jeg gjorde det og det ødela et år av livet våres fordi jeg ba om hjelp på skolen. Det viste seg at jeg hadde et svært begavet barn. Men den tiden har gjort oss skeptisk til alle! 

Anonymkode: 610ff...563

Dette er ikke riktig. En undersøkelse skal ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig. Selv om du har opplevd dette så betyr det ikke at det er noe som alle opplever. Ja, barneverntjeneste skal undersøke en sak for å kunne gjøre mest mulig riktige vurderinger, men igjen det skal ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig.

Anonymkode: 3d803...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du ber om hjelp og har flere enn 3 barn så må du regne med inntil 6 mnd observasjoner. Dette inkluderer psykologer i hjemme ditt de siste 3 mnd. Det er samtaler med barna, med dere, observasjoner på skole og barnehage. De graver i fortiden deres. Henter inn fra Dps, lege og alle andre offentlige instanser som du sier ja til. Det er en jævlig slitsom prosess før de kan ta tak i det dere sliter med. 

Skaff dere avlastning til barna selvog send far på sinnemestrings kurs. 

Det er en grunn til alle sakene som går Strasbourg. Det er en grunn til at Barnevernstjenesten har et dårlig rykte. Barnevernet er ikke bare fint og flott. De er mennesker som også kan ha en dårlig dag og da kan det gå ut over deg og din familien. 

Ville tenkt meg om 2 ganger før jeg ba de om hjelp. Jeg gjorde det og det ødela et år av livet våres fordi jeg ba om hjelp på skolen. Det viste seg at jeg hadde et svært begavet barn. Men den tiden har gjort oss skeptisk til alle! 

Anonymkode: 610ff...563

Dette vil jeg virkelig ikke !

Familievernkontoret har sendt brev til barnevernet pga en misforståelse! Familievernkontoret sa at de hadde misforstått 🥴🥴🥴

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Far skal på sinnemestring. Men ingenting fungerer nå i disse korona tidene 

Anonymkode: 2d471...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Jeg har jo skrevet her inne om en far som har vært mye sint og dere har anbefalt familievernkontoret.  Der har vi gått og da har familievernkontoret kommet frem til at det ikke er rart han har kort lunte når vi aldri har avlastning. Vi har mange barn, små barn. Vi er slitne. Vi jobber døgnet rundt her hjemme. Familievernkontoret har sagt barnevernet kanskje vil hjelpe oss. Men da sier min mor som jobber i barnevernet at barnevernet vil grave i fortiden vår om vi har trengt hjelp fra andre instanser før.. f.eks. fra dps.. og at barnevernet kan ta fra oss barna.. så nå trodde jeg vi kunne få litt hjelp.. men ble meget redd og skeptisk 😔

Anonymkode: 2d471...bd0

Så dårlig gjort av din mor som jobber for barnevernet selv. Slike som snakker ned om yrket sitt burde skaffe seg noe annet.

 Da barnet var 1 år og forholdet endte i samlivsbrudd ble barnevernet innblandet. Jeg tilkalte politiet på grunn av skremmende oppførsel av barnefar. Første gangen de var hos meg var de veldig hjelpsomme og holdt seg til saken. Andre gangen bare en uke etterpå var det to andre politi innom og den ene slet med å holde seg til voldsepisoden og begynte å ransake hele huset så og si med èngang, så tilkalte hun barnevernet. Hun mente barnet bodde i et rotete og skittent hjem. Casen var egentlig at jeg skulle flytte den helgen og hadde solgt nesten alle møblene mine så oppbevaring var det stor mangel på. Alt lå i esker og klær brettet i babygymmen. Barnevernet valgte å ta ut akuttvedtak grunnet situasjonen med barnefar og sende barnet på stengt adresse. Det er det vondeste jeg har opplevd, men jeg ville spare barnet mitt for en traumatisk overlevering. Så jeg bet tennene sammen og samarbeidet. Pakket klær og favorittlekene, kledde på barnet uten å vekke hn og bærte i bilen. Det er det vanskeligste jeg har gjort, men også utrolig viktig at jeg fikk styre måten det ble gjort på for barnets skyld. Barnet mitt fikk enorme traumer av dette. Beredskapsmor sa at barnet mitt krøp til ytterdøra hver dag hn var der og gråt etter meg og pappan 😭💔💔 Hadde jeg slått meg vrang, hylt og ropt slik man ser disse foreldrene gjøre i disse videoene på facebook hvor omsorgsovertakelser blir filmet så hadde det gjort overleveringen hundre ganger verre for barnet mitt. Jeg fikk hn tilbake etter en uke ved at barnevernet forhandlet med meg om barnet. «Vi har allerede sendt papirer til fylkesnemnda om omsorgsovertakelse og fosterhjem, MEN hvis du gjør som vi sier og drar på mødrehjem, så skal vi trekke tilbake vedtaket idag og vurdere at du får barnet ditt igjen i morgen». Det eneste jeg sitter og tenker nå i etterkant er fy faen. At barnevernet kan bruke barn, et lite menneske med følelser mot et annet menneske som pressmiddel og forhandle som om det skulle vært et par sko. Det er helt sykt. Jeg har aldri følt meg så dømt og nedsett som da barnevernet var innblandet og de skulle gjerne blitt stilt for en domstol for alle lovbrudd de begikk og måten de håndterte dette på. Men for meg så er det viktigst at jeg fikk bevist at jeg er en god og stabil omsorgsperson og har barnet mitt liggende ved siden av meg nå ❤️ Jeg er ryddig, organisert og forutsigbar. Totalt det motsatte av det politiet beskrev, som forøvrig barnevernet også plutselig valgte å bruke som grunn i sin bekymring etter at jeg fikk barnet mitt tilbake. 
 

Det er viktig å ha selvinnsikt. Viktig å tørre å innrømme det hvis man trenger hjelp og faktisk ta i mot hjelpen. Det er også viktig å ikke stille seg på bakbeina når det gjelder barnevernet for de har makt til å ødelegge livet til barna dine. Klart, de ødelegger livene til en hel familie. Til foreldrene. Men de det er verst for er barna og da mener jeg de tilfellene der barnevernet har tatt feil. Samtidig, områder der du VET at du vet bedre og kjenner barnet ditt bedre - det er der du må steppe inn og si hvordan skapet skal stå. Jeg hadde et bein på hver side. Litt sånn..Noen ganger har de rett, andre ganger tar de feil. Samarbeid er nøkkelen. Til tross for det barnevernet gjorde og hvor mye vondt de påførte meg og barnet mitt, så hjalp de meg også. Til syvende og sist tenkte barnevernet bare på mitt beste som en fersk ung alenemor. De bare undervurderte meg! 

Etter at barnevernet henla saken oppsøkte jeg hjelp fra en barnepsykolog for å hjelpe barnet mitt med traumene. Barnevernet og mødrehjemmet nektet å høre på meg da jeg sa at barnet hadde fått traumer av akutt omsorgsovertakelsen. Traumene bekreftet barnepsykologen etter observasjon. Poenget mitt med å fortelle min historie (som jeg ikke har tørt å gjøre før og aldri kommer til å legge ut med navn for å skjerme det gjeldende barnet mitt og resten av familien min), er at barnevernet gjør mye feil, men hvis det er viiirkelig feil og man som forelder står på for å bevise det så ender det som regel godt. Samtidig gjør barnevernet så godt de kan. De tar barn der det er alvorlig bekymring og omsorgssvikt, og ellers tilbyr de hjelpetiltak. Noe jeg måtte kjempe hardt for å få. 

Anonymkode: c102b...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samtidig gjør barnevernet så godt de kan. De tar barn der det er alvorlig bekymring og omsorgssvikt, og ellers tilbyr de hjelpetiltak. Noe jeg måtte kjempe hardt for å få. 

Anonymkode: c102b...43e

Trengte du det, eller trengte du det ikke? De hjelpetiltakene altså. 
 

For hvis du trengte dem, hvorfor mener du at det var et overgrep å kreve at du dro på mødrehjem? Hvorfor mener du at du selv hadde så stor selvinnsikt? 
 

Dersom politiet må kalles inn på grunn av husbråk ikke bare én, men TO ganger i et hjem der det bor barn, så forteller det jo bare at den forelderen som burde skjerme barnet ikke klarer det. Og dét bør du ta til deg. Du ble ikke undervurdert. De hadde rett i at du ikke kunne overlates til omsorgen for barnet uten en fast ramme rundt deg. Bare påstå at du var på vei til å flytte, det sier mange, det. Men så blir de i stedet boende med en voldsmann eller rusa barnefar, og ynker og klynker når noen antyder at ungene ikke kan leve sånn! 

Anonymkode: 8c0a3...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette vil jeg virkelig ikke !

Familievernkontoret har sendt brev til barnevernet pga en misforståelse! Familievernkontoret sa at de hadde misforstått 🥴🥴🥴

Anonymkode: 2d471...bd0

Mannen din trenger sinnemestringshjelp - men det er en «misforståelse»?? 

Anonymkode: 8c0a3...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...