Gå til innhold

Så nå har de endret kriteriene for hvem som er i risikogrupper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Borte er alle med kronisk lungesykdom, utenom kols. Er ikke det litt rart, siden et av hovedsymptomene er tung pust og problemer med lungebetennelse?

Dette er de sårbare gruppene, ifølge helseministeren:

• De eldre over 65 år, særlig de over 80 år
  • Personer med hjerte- og karsykdom og/eller høyt blodtrykk
  • Personer med kols
  • Personer med nedsatt immunforsvar
  • Personer med diabetes
  • Personer med kreft
  • Personer som røyker eller er overvektige

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JoAOvR/her-er-de-nye-corona-raadene-til-16-millioner-nordmenn

Anonymkode: a383c...14f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel en større belastning for hjertet enn lungene da? 

Skrevet

Selvfølgelig er de med kroniske lungesykdommer mer sårbare for dette viruset, på lik linje med at de er mer sårbare for andre infeksjoner som kan slå seg på luftveier og i lungene.

På nrk.no står det at alle med kroniske lungesykdommer har økt risiko. Samme på Helsedirektoratet sin side: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/rad-til-personer-i-saerlig-risiko

Det er nok vg-journalisten som ikke har vært presis nok. Mener det ble nevnt kols som et eksempel i en pressekonferanse, så sikkert derfor journalisten noterte det og ikke kroniske lungesykdommer som gruppe.

Anonymkode: 842d6...37a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er de med kroniske lungesykdommer mer sårbare for dette viruset, på lik linje med at de er mer sårbare for andre infeksjoner som kan slå seg på luftveier og i lungene.

På nrk.no står det at alle med kroniske lungesykdommer har økt risiko. Samme på Helsedirektoratet sin side: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/rad-til-personer-i-saerlig-risiko

Det er nok vg-journalisten som ikke har vært presis nok. Mener det ble nevnt kols som et eksempel i en pressekonferanse, så sikkert derfor journalisten noterte det og ikke kroniske lungesykdommer som gruppe.

Nei, vg har ikke vært upresis. Jeg hørte på det selv

Hi

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vg har ikke vært upresis. Jeg hørte på det selv

Hi

Det er ikke alltid man får sagt ting like presist som man ønsker, så forhold deg heller til det Helsedirektoratet har skrevet på sine sider.

Det er dessuten enkel logikk om man kan noe om lungefysiologi og lungesykdommer at de med kroniske lungesykdommer også vil være mer sårbar for dette viruset.

https://forskning.no/sykdommer-virus/derfor-har-de-med-astma-hoyere-risiko-for-alvorlig-korona-sykdom/1660872

Skrevet

Er de sikre på at viruset setter seg i lungene da? Jeg trodde det satte seg i luftveiene?

Anonymkode: 06c29...526

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er de sikre på at viruset setter seg i lungene da? Jeg trodde det satte seg i luftveiene?

Anonymkode: 06c29...526

Nei, de er ikke usikre på det. Det setter seg først i luftveiene og så kan det, hos de som får et mer alvorlig forløp også gå dypere ned i lungene.

Greit å også ha fått med seg at viruset også kan gi magesmerter blant første symptom.

Skrevet

Hvorfor er de med diabetes i risikogruppa?

Anonymkode: b0a40...533

Skrevet

Så nå må vi sitte inne og råtne pga feite folk?

Anonymkode: f8a2f...671

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om du vil råtne eller ei, er jo helt opp til deg selv

Hi

Skrevet

Jeg ser at personer med underliggende autoimmun sykdommer (bortsett fra diabetes ikke er nevnt). Vil det si at mennesker med revmatoid artritt ikke er i risikogruppen? Men hvis de går på metotrexat og kortison er de kanskje det allikevel? Bekymret fot mannen😔

Anonymkode: 9eefa...840

Skrevet

Men i forlengelsen av hun som VAR overvektig men nå er ute av risiko, hva med de som har blodtrykk som er normalt DERSOM de ta medisiner? Altså, vil blodtrykk som er under medisinsk kontroll likevel regnes som risikabelt?

Anonymkode: 0e45b...0a7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Borte er alle med kronisk lungesykdom, utenom kols. Er ikke det litt rart, siden et av hovedsymptomene er tung pust og problemer med lungebetennelse?

Dette er de sårbare gruppene, ifølge helseministeren:

• De eldre over 65 år, særlig de over 80 år
  • Personer med hjerte- og karsykdom og/eller høyt blodtrykk
  • Personer med kols
  • Personer med nedsatt immunforsvar
  • Personer med diabetes
  • Personer med kreft
  • Personer som røyker eller er overvektige

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JoAOvR/her-er-de-nye-corona-raadene-til-16-millioner-nordmenn

Stemmer ikke. Dette er fra linken din, står kols og annen kronisk lungesykdom (som det har stått hele tida)

image.thumb.png.b90989858fe8280e46f1c00b5fffe93c.png

Skrevet

I risikogruppe eller ei: Dette er et virus msn bør unngå lm man kan!

Anonymkode: 25bb0...4e4

Skrevet

Det er ikke alltid man får sagt ting like presist som man ønsker, så forhold deg heller til det Helsedirektoratet har skrevet på sine sider.

Det er dessuten enkel logikk om man kan noe om lungefysiologi og lungesykdommer at de med kroniske lungesykdommer også vil være mer sårbar for dette viruset.

https://forskning.no/sykdommer-virus/derfor-har-de-med-astma-hoyere-risiko-for-alvorlig-korona-sykdom/1660872

Det er jo greit nok, men ikke alle kan så mye om lungefysiologi og lungesykdommer, og når helseministeren nå utelater kronisk lungesyke, utenom de med kols, fra risikogruppene, så tenker jeg at det kan føre til at noen av de kanskje venter for lenge med å søke hjelp. Man må jo og tenke på at ikke alle har internett og kan søke opp info der, men får det meste av sin info fra tv og nye pressekonferanser.

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Durni skrev:

Stemmer ikke. Dette er fra linken din, står kols og annen kronisk lungesykdom (som det har stått hele tida)

image.thumb.png.b90989858fe8280e46f1c00b5fffe93c.png

De har endret artikkelen etter at jeg postet innlegget mitt. Men det endrer uansett ikke på det Høie sa.

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo greit nok, men ikke alle kan så mye om lungefysiologi og lungesykdommer, og når helseministeren nå utelater kronisk lungesyke, utenom de med kols, fra risikogruppene, så tenker jeg at det kan føre til at noen av de kanskje venter for lenge med å søke hjelp. Man må jo og tenke på at ikke alle har internett og kan søke opp info der, men får det meste av sin info fra tv og nye pressekonferanser.

Hi

NEI, de har IKKE utelatt dette. Det står det samme som det hele tida har gjort. Kols eller annen kronisk lungesykdom. 

Anonymkode: a1870...502

Skrevet

Er samme kriterier som før det da. Kanskje litt mer spesifisert bare

Anonymkode: 3a707...8e1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

NEI, de har IKKE utelatt dette. Det står det samme som det hele tida har gjort. Kols eller annen kronisk lungesykdom. 

Anonymkode: a1870...502

Nei, det stemmer ikke at det det sto kronisk lungesykdom i denne artikkelen når den ble postet. Det er bare å lese kommentarfeltet, så ser du kommentarer på det. Artikkelen ble endret etter at jeg postet her, og det er jo bra.

Hi

Skrevet

Hvorfor er de med diabetes i risikogruppa?

Nyresvikt.

Anonymkode: 4723e...a2b

Skrevet

Ja, jeg håper virkelig at du råtner!

Anonymkode: ce63d...ee7

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det stemmer ikke at det det sto kronisk lungesykdom i denne artikkelen når den ble postet. Det er bare å lese kommentarfeltet, så ser du kommentarer på det. Artikkelen ble endret etter at jeg postet her, og det er jo bra.

Hi

Og som du allerede har fått kommentarer på men ikke ser ut til å ta til deg; det er ARTIKKELEN som var upresis. Rådene fra helsedirektoratet har vært presise hele tiden. 

Dessuten; hvorfor ikke reagere på at VG plutselig synes å mene vi er 16 millioner nordmenn🤣

Anonymkode: 8c40a...0a6

Skrevet

Jeg ser at personer med underliggende autoimmun sykdommer (bortsett fra diabetes ikke er nevnt). Vil det si at mennesker med revmatoid artritt ikke er i risikogruppen? Men hvis de går på metotrexat og kortison er de kanskje det allikevel? Bekymret fot mannen😔

Anonymkode: 9eefa...840

Ja. Kortison putter deg i risikogruppa såvidt jeg vet da det er immunsuppressivt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og som du allerede har fått kommentarer på men ikke ser ut til å ta til deg; det er ARTIKKELEN som var upresis. Rådene fra helsedirektoratet har vært presise hele tiden. 

Dessuten; hvorfor ikke reagere på at VG plutselig synes å mene vi er 16 millioner nordmenn🤣

Anonymkode: 8c40a...0a6

Igjen, artikkelen var ikke upresis, det var skrevet det som Høye sa. Himmel, det er jo bare å se på videoen selv. Men jeg gidder ikke å krangle med dere med dere mer, for dere har tydeligvis bestemt dere for dette, så da nytter det ikke hva sannheten er.

Hi

Skrevet

Men i forlengelsen av hun som VAR overvektig men nå er ute av risiko, hva med de som har blodtrykk som er normalt DERSOM de ta medisiner? Altså, vil blodtrykk som er under medisinsk kontroll likevel regnes som risikabelt?

Anonymkode: 0e45b...0a7

Jeg sjekket opp akkurat dette, jeg tror det var på fhi sine sider, og der står det at personer som er velregulerte mtp blodtrykket og medisiner skal ikke være i risikogruppen. 

Anonymkode: b82e5...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...