Gå til innhold

De som blir glemt i karantenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner, menn og barn som blir utsatt for vold. Jeg tenker mye på disse nå. Innesperret i eget hjem med egen mishandler.

Husk å melde fra om vold eller mistanke om vold like lett som dere ville meldt fra om naboen spilte fotball med 2 barn eller dro på hytta i går og enda ikke er tilbake. Vold angår oss alle like mye som karantenebrudd!

Anonymkode: e6989...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er virkelig brudd på menneskerettigheter å sperre folk inne! Eller nekte de skole. Corona eller ikke corona. 

Disse som du skriver om er en gruppe som blir glemt. Alle de tusen barna som nå er innesperret med en overgriper eller voldsutøver. 

Åpne skoler og barnehager etter påske!!! 

Anonymkode: 18f7d...32d

Skrevet

Hvilken karantene? 

Anonymkode: 21ce5...de5

Skrevet

Glemt?

Det nevnes på nyhetene hver eneste dag.

Anonymkode: 881f1...ea1

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig brudd på menneskerettigheter å sperre folk inne! Eller nekte de skole. Corona eller ikke corona. 

Disse som du skriver om er en gruppe som blir glemt. Alle de tusen barna som nå er innesperret med en overgriper eller voldsutøver. 

Åpne skoler og barnehager etter påske!!! 

Anonymkode: 18f7d...32d

Enig med deg. Barnehage og skole må åpnes i hvert fall for de minste, det er forferdelig å tenke på de som bor i hjem hvor de ikke har det bra, som nå er sperret inne 24/7 med de som mishandler dem. Det er uholdbart i lengden. 

Anonymkode: 31b16...17f

Skrevet

Jeg tror konsekvensene av å sperre folk inne, nekte barn skole og barnehage og de psykiske følgene de får, er verre enn om koronaen hadde fått herje fritt. Tenk på alle konkursene og selvmordene vi får, alle samlivsbruddene, alle de økonomiske katastrofene. 

Ja, helsevesenet ville knelt totalt og folk hadde omkommet pga det, men vi kommer aldri til å klare å stoppe viruset. Jeg er usikker på om vi har valgt rett vei. 

Anonymkode: 8a493...3ac

Skrevet

Skolene og barnehagene skal være åpne for barn med ekstra behov. Dette sa de kl 16 i dag. 

Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette. Kjenner til en jente som levde med grov psykisk vold og tidvis fysisk vold fra den forelderen hun bodde hos. Hun fikk heldigvis komme til en god fosterfamilie før koronaen brøt ut. Har tenkt mye på hvor ille hun hadde hatt det om hun nå måtte vært innesprerret med den voldelige forelderen.

Så jeg er enig med deg, HI. Tror dessverre det er vanskeligere å oppdage dette nå, men håper folk er observante.

Anonymkode: 9335f...a0f

Skrevet
14 minutter siden, Daquiry skrev:

Skolene og barnehagene skal være åpne for barn med ekstra behov. Dette sa de kl 16 i dag. 

Barn med spesielle behov er noe helt annet enn barn som er utsatt for vold eller overgrep, eller begge deler. 

Skrevet

Ja, tenker så mye på dem, stakkars :,(

Anonymkode: 3acf1...675

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn med spesielle behov er noe helt annet enn barn som er utsatt for vold eller overgrep, eller begge deler. 

De nevnte disse barna spesielt i dag. 

Skrevet
1 time siden, Daquiry skrev:

Men om det er foreldrene selv som må søke om plass i barnehagen og skolen (slik som jeg har forstått at det er i vår kommune), så spørs det vel om det er så mange som får det tilbudet? 

Anonymkode: 2e7a0...f91

Skrevet

Slik har det vært helt fra starten. Men ifht til de barna med spesielle behov så har det vært opp til foreldre å vurdere om de behøver barnehage eller skole/sfo plass. Jeg kjenner flere med barn med store særskilte vansker, og også familier der barnevernet er ganske tungt inne.

Ingen av de har villet ha det tilbudet om barnehage/skole/sfo til tross for at de vet at de trenger det. 

Her bør det gåes tyngre inn, fordi at for kommunene blir dette en hvilepute. Personalet må f.eks ringe foreldre gi et "tilbud de ikke kan avslå". 

Når det gjelder barn i familier innen barnevernet så bør jo barnevernet be om at barne sendes i barnehage så lenge de er friske.

Jeg tenker mye på at barn som har spesielle vansker og behov ikke får den vante rutinen og rammene sine. Men det er faktisk foreldre som må ta ansvaret og se barnets beste, at de må få tilbudet de har krav på. Konsekvensene av å gå hjemme lenge kan bli uant store for disse barna.

Anonymkode: 3afe6...b2e

Skrevet
21 minutter siden, Daquiry skrev:

De nevnte disse barna spesielt i dag. 

Hvordan tenker de å finne ut hvem disse barna er? Tror du de sier fra selv? Eller at foreldrene sier fra?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tenker de å finne ut hvem disse barna er? Tror du de sier fra selv? Eller at foreldrene sier fra?

Barnehage, skole, sfo, barnevern. Disse har jo en oversikt over barn og familier som får hjelp eller har store behov utover dette. Så de vil nok oppsøke disse i første omgang. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehage, skole, sfo, barnevern. Disse har jo en oversikt over barn og familier som får hjelp eller har store behov utover dette. Så de vil nok oppsøke disse i første omgang. 

Sikkert lett å avdekke de som ikke nevner det med et ord. Det finnes fler som ikke snakker om det enn de som snakker om det. Disse blir nå innesperret med overgriper eller voldsperson i 4 uker.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette og at politiet vurderer å banke på døren til menn/kvinner som har rulleblad for dette. De oppfordret også alle oss andre til å følge ekstra med. 

Skrevet

Tror det er vanskelig å sile ut de familiene som sliter om dagene. For alt vi vet kan det være at det er de «vellykka» folkene, de som er vant til at alt går på skinner, som plutselig får store problemer når rutinene i hverdagen forsvinner. Redd for jobb og økonomi osv.
Skal se at de som ikke er så godt stillet i utgangspunktet kanskje greier seg bra, for alt vi vet.

Skal bli spennende å se hva som blir resultatet av eksperimentet. «Spennende» i mangel av et bedre ord...

Skrevet
7 timer siden, Daquiry skrev:

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik har det vært helt fra starten. Men ifht til de barna med spesielle behov så har det vært opp til foreldre å vurdere om de behøver barnehage eller skole/sfo plass. Jeg kjenner flere med barn med store særskilte vansker, og også familier der barnevernet er ganske tungt inne.

Ingen av de har villet ha det tilbudet om barnehage/skole/sfo til tross for at de vet at de trenger det. 

Her bør det gåes tyngre inn, fordi at for kommunene blir dette en hvilepute. Personalet må f.eks ringe foreldre gi et "tilbud de ikke kan avslå". 

Når det gjelder barn i familier innen barnevernet så bør jo barnevernet be om at barne sendes i barnehage så lenge de er friske.

Jeg tenker mye på at barn som har spesielle vansker og behov ikke får den vante rutinen og rammene sine. Men det er faktisk foreldre som må ta ansvaret og se barnets beste, at de må få tilbudet de har krav på. Konsekvensene av å gå hjemme lenge kan bli uant store for disse barna.

På papiret så skal barn med særskilt behov ha rett på bhg/skole/SFO, men dette er altså på papiret. Selv om regjeringen har sagt at disse barna skal få et omsorgstilbud uavhengig om foreldrene jobber i et samfunnskritisk yrke eller ikke så stemmer ikke dette flere steder i de ulike kommunene.

Jeg jobber i et samfunnskritisk yrke, det gjør ikke mannen min. Jeg fikk grei beskjed fra rektor på skolen om at mitt barn ikke ville få ett tilbud siden de ikke kunne ta imot alle barna med særskilte behov som går på skolen(vanlig skole med  forsterket avdeling ) fordi det ville utsette de ansatte for smitte. Så kun de barna som har to foreldre i samfunnskritisk yrker får tilbud og de barna som ikke takler forandring(mest barn med autisme) får tilbud. Mitt barn takler heller ikke forandringer bra og første uken etter skolene ble stengt var ett helvete. Hvordan forklare ett barn som ikke forstår at skolen er stengt pga corona viruset. Og er ikke alle som kan opprettholde kontakt med vennene sine gjennom spill, mobil osv. Heldigvis har jeg en fantastisk lege som sykemelder meg så lenge skolene er stengt, ellers blir situasjonen vår hjemme uholdbar. Flere steder er all avlastningsboliger/avlastningstilbud stengt også, støttekontakter, og andre tilbud er borte vekk. Igjen sitter familier med barn med store behov som samtidig gjerne må jobbe eller jobbe hjemmefra og har andre barn de skal ta seg av. 
På papiret ser det fint ut, men virkeligheten er noe helt annen.

Så da lurer jeg egentlig på hvordan disse barna som lever i hjem som ikke er så bra, med omsorgssvikt og foreldre som ikke egner seg som foreldre. Får disse barna den hjelpen de har krav på, eller er det like fint på papiret der, mens virkeligheten er en annen..?

Anonymkode: 0eed4...f41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...