Gå til innhold

Har man meldeplikt ved flytting eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir forvirret av å google opp for leser begge deler og vet ikke hva som gjelder nå for 2020.

Skilt fra barnefar for 4 år siden. Vi har siden separasjonen bodd i hver vår kommune og samvær var vanskelig å få til av ymse grunner og opphørte etter at han begikk en kriminell handling mot meg som han ble dømt for. Er på talefot nå og en sjelden gang tar far med seg sønnen vår for å spise pizza. Type en gang i halvåret. Han snaper og ringer ham en sjelden gang. Sønnen vil ikke ligge over til ham. 

Nå skal sønnen og jeg flytte til min nye forlovede som jeg har vært sammen med i snart 2 år. Flytter i sommerferien og jeg mener å ha hørt man må melde fra om flytting 3 mnd før. Finner dog ikke denne regelen på nett, så hva er sant, er det meldeplikt eller ikke? Det jeg finner ut er at jeg har uansett lov å flytte hvor jeg vil. Noen som vet sikkert? 

Anonymkode: 9a792...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal flytte langt, ca 30 mil. 

Hi

Skrevet

Har du foreldreansvar alene eller deler dere? Om du har alene så kan du flytte akuratt som du vil. 

Anonymkode: 019b2...a47

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du foreldreansvar alene eller deler dere? Om du har alene så kan du flytte akuratt som du vil. 

Ansvaret er fortsatt delt. Vi var samboere ved fødsel og giftet oss 3 år etterpå. Har ikke bedd om å ha det alene. 

Skrevet

Da må du melde fra 6 uker før

Skrevet

Varslingsplikten er 3 måneder før flytting

Lov om barn og foreldre paragraf37 sier også 'Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet' 

Anonymkode: 6d8eb...dcf

Skrevet

Det er bare 3 mnd hvis de har fastsatt samvær. Noe de ikke har

Anonymkode: dd22a...a06

Skrevet

Takk for svar. Jeg har nå gitt ham en skriftlig info om at vi flytter pr sms. Uansett om jeg er pliktig eller ikke kan det være fair av meg. Spent på reaksjonen nå da. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...