Gå til innhold

Hvorfor snakkes det ikke mer om tyske tilstander?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er mye snakk om italienske tilstander, nå kommer Spania etter og Iran er på randen av kollaps. Men det er et annet land jeg tenker vi burde se nærmere på i disse dager. Tyskland. 
 

Langt flere innbyggere enn Spania og Italia, omtrent samme antall som Iran. 
 

For her må de jo ha gjort noe veldig riktig? Første tilfellene ble registrert rundt samme tid som Spania og Italia ble rammet, ca en mnd før Norge. Statistikken vg har publisert taler jo for seg selv. Her har de jo kontroll. Lavt antall dødsfall og ingen ukontrollert spredning. De har taklet dette helt annerledes enn Italia. 
 

Hvorfor snakker ingen om: se til Tyskland. Virker jo som om de sitter med PR dags dato den beste til tilnærmingen av dette hittil. Er det ikke bedre å fokusere på hva som er riktig håndtering enn bare denne dommedagsdekningen som forgår nå? 

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tysk befolkning er jo også kjent for å følge påbud og regler i en annen grad enn skandinaver. I en slik situasjon som vi står i nå vil det spille inn.

Anonymkode: 64fd7...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi Tyskland har Europas beste helsevesen, noe Norge ikke har

Anonymkode: 87341...a85

Opplys meg gjerne her, jeg har ikke noe forhold til det tyske helsevesen, men har alltid trodd at det norske ikke er så ille. Kan godt være noe jeg ikke har fått med meg her, mitt forhold til dette er kun personlig erfaring hvor jeg selv har opplevd å bli godt ivaretatt når det har vært behov for det. 

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tysk befolkning er jo også kjent for å følge påbud og regler i en annen grad enn skandinaver. I en slik situasjon som vi står i nå vil det spille inn.

Anonymkode: 64fd7...3a9

Det kan godt hende, har ikke noe kunnskap om det for å være ærlig. Men er vi mer lik Italia da? Hvor generasjoner lever sammen og spiser sammen støtt og stadig. Innbiller meg at vi likner mer på tyskere her. 

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan godt hende, har ikke noe kunnskap om det for å være ærlig. Men er vi mer lik Italia da? Hvor generasjoner lever sammen og spiser sammen støtt og stadig. Innbiller meg at vi likner mer på tyskere her. 

Anonymkode: 42d93...6be

På det å ikke leve så tett på folk ligner vi tyskerne. På det å være litt opprørske og udisiplinerte ligner vi italienene mere enn tyskerne.

Anonymkode: 64fd7...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være noe i det som sto i Aftenposten i går; at grunnen til de høye dødsfallene i Italia og Spania er sekundær infeksjon av antibiotikaresistente bakterier. Tyskland, i likhet med Norge, er strenge på bruk av antibiotika. Italia og Spania er verstinger; og derav høy forekomst av antibiotikaresistens. 
 

Tallene i Norge er jo ikke urovekkende pr dags dato. Noen ytterst få døde som alle har vært gamle med underliggende sykdommer. Og ikke flere innlagte en halvparten av hva det er i influensa sesong. 

Anonymkode: 1dcdd...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplys meg gjerne her, jeg har ikke noe forhold til det tyske helsevesen, men har alltid trodd at det norske ikke er så ille. Kan godt være noe jeg ikke har fått med meg her, mitt forhold til dette er kun personlig erfaring hvor jeg selv har opplevd å bli godt ivaretatt når det har vært behov for det. 

Anonymkode: 42d93...6be

Nå sa ikke jeg at det norske helsevesenet var ille da, men at de ikke er best

Anonymkode: 87341...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplys meg gjerne her, jeg har ikke noe forhold til det tyske helsevesen, men har alltid trodd at det norske ikke er så ille. Kan godt være noe jeg ikke har fått med meg her, mitt forhold til dette er kun personlig erfaring hvor jeg selv har opplevd å bli godt ivaretatt når det har vært behov for det. 

Anonymkode: 42d93...6be

De har blant annet vanvittig mange flere intensivplasser enn det Norge har. Hvis alle i Tyskland skulle trenge plass ville de vært rundt 160stk på én intensivplass, i Norge ville vi vært rundt 3000 på én plass. 
 

Norge har ikke et dårlig helsevesen sådan. Men de norske sykehusene har blitt nedbygget over god tid nå, så vi har rett og slett ikke kapasitet. Bare i dag har det blitt lagt inn over 25 mennesker på grunn av corona.

I Tyskland har de innført portforbud i de byene hvor folket ikke har fulgt myndighetenes råd, det har vi ikke gjort her. Derfor er det større sannsynlighet for at smitten får spre seg raskere her enn der.

Anonymkode: 8b3f5...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå sa ikke jeg at det norske helsevesenet var ille da, men at de ikke er best

Anonymkode: 87341...a85

Dårlig formulering av meg, var selvfølgelig ikke det du sa. Jeg tror helsevesenet i Norge er veldig bra, men kan jo godt være jeg tar feil, har ikke så god innsikt i det. 

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det må være noe i det som sto i Aftenposten i går; at grunnen til de høye dødsfallene i Italia og Spania er sekundær infeksjon av antibiotikaresistente bakterier. Tyskland, i likhet med Norge, er strenge på bruk av antibiotika. Italia og Spania er verstinger; og derav høy forekomst av antibiotikaresistens. 
 

Tallene i Norge er jo ikke urovekkende pr dags dato. Noen ytterst få døde som alle har vært gamle med underliggende sykdommer. Og ikke flere innlagte en halvparten av hva det er i influensa sesong. 

Anonymkode: 1dcdd...446

Ja, det tror jeg også kan ha mye å si. Takk og lov for at Norge er restriktive her. Jeg håper virkelig vi lærer oss å sette mer pris på dette fremover. Jeg er urolig for India akkurat her, de har både fri flyt på salg av bredspektret antibiotika, samtidig som store internasjonale selskap har urovekkende slapp holdning til utslippene ved produksjon. Har utrolig nok vært ganske engasjert i dette temaer tidligere, så denne kom ikke som noe overraskelse. Har allerede valgt ganske selektivt hva vi kjøper i flere år pga dette. 
 

Håper jo tallene holder seg innenfor kapasiteten vår fremover også. Vi klarer oss bra foreløpig sammenlignet med f eks Sverige. Har tiltro til den norske regjeringen, glad for at de var raskere med tiltakene her. 

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har blant annet vanvittig mange flere intensivplasser enn det Norge har. Hvis alle i Tyskland skulle trenge plass ville de vært rundt 160stk på én intensivplass, i Norge ville vi vært rundt 3000 på én plass. 
 

Norge har ikke et dårlig helsevesen sådan. Men de norske sykehusene har blitt nedbygget over god tid nå, så vi har rett og slett ikke kapasitet. Bare i dag har det blitt lagt inn over 25 mennesker på grunn av corona.

I Tyskland har de innført portforbud i de byene hvor folket ikke har fulgt myndighetenes råd, det har vi ikke gjort her. Derfor er det større sannsynlighet for at smitten får spre seg raskere her enn der.

Anonymkode: 8b3f5...371

Godt poeng. Kanskje vi lærer noe av dette, viktigheten av å opprettholde kapasiteten vår. Dette blir nok neppe den siste pandemien vi ser. 

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Anonym bruker said:

Dårlig formulering av meg, var selvfølgelig ikke det du sa. Jeg tror helsevesenet i Norge er veldig bra, men kan jo godt være jeg tar feil, har ikke så god innsikt i det. 

Anonymkode: 42d93...6be

Det er så forfriskende å lese innlegg hvor folk er ydmyke! Det er så mange bedrevitere her som aldri tror de kan gjøre feil 

Anonymkode: ae0ea...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt hende, har ikke noe kunnskap om det for å være ærlig. Men er vi mer lik Italia da? Hvor generasjoner lever sammen og spiser sammen støtt og stadig. Innbiller meg at vi likner mer på tyskere her. 

Anonymkode: 42d93...6be

Nei, vi er ikke lik italienerne, som susser og klemmer uavlatelig. Italia har en aldrende befolkning, og STORE problemer med antibiotikaresistens, mye større enn her og muligens også Tyskland. Det forklarer delvis det høye dødstallet. Sekundærinfeksjoner blir umulige å behandle...

Syns det norske folket har vært utrolig flink til å rette seg etter reglene. Er imponert over befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tysk befolkning er jo også kjent for å følge påbud og regler i en annen grad enn skandinaver. I en slik situasjon som vi står i nå vil det spille inn.

Anonymkode: 64fd7...3a9

Ikke driver de med kyssing og klemming heller...

Anonymkode: ba113...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke driver de med kyssing og klemming heller...

Anonymkode: ba113...840

Men, de sliter i områder med stor innvandrerbefolkning, som absolutt ikke følger tyske regler... Snart kommer viruset dit også.

Anonymkode: 4ec3a...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har blant annet vanvittig mange flere intensivplasser enn det Norge har. Hvis alle i Tyskland skulle trenge plass ville de vært rundt 160stk på én intensivplass, i Norge ville vi vært rundt 3000 på én plass. 
 

Norge har ikke et dårlig helsevesen sådan. Men de norske sykehusene har blitt nedbygget over god tid nå, så vi har rett og slett ikke kapasitet. Bare i dag har det blitt lagt inn over 25 mennesker på grunn av corona.

I Tyskland har de innført portforbud i de byene hvor folket ikke har fulgt myndighetenes råd, det har vi ikke gjort her. Derfor er det større sannsynlighet for at smitten får spre seg raskere her enn der.

Anonymkode: 8b3f5...371

Jeg leste at Tyskland har 30 intensivplasser for hver 100 000 innbyggere - Norge har 5 intensivplasser for hver 100 000 innbyggere. Det er en enorm forskjell.

En undersøkelse som ble gjort for få år siden, Høie selv som bestilte den, viste at ser vi på land det er naturlig å sammenligne Norge med, så ligger vi bare akkurat midt på treet når det kommer til kvaliteten og tilgjengeligheten i helsevesenet. Det er heller ikke så rart med tanke på at vi siden 1980 har fått halvert antall sengeplasser på norske sykehus, og i tillegg er alle nyere sykehus de siste tiårene bygget for små. Så selv om vi ikke har et dårlig helsevesen, så har vi ikke et spesielt godt helsevesen heller (sett helhetlig, vi ligger langt fremme på noen områder, andre områder langt bak), bare sånn midt på treet ift. de vi kan sammenligne oss med. Vil tro Tyskland ligger mye bedre an der?

Det siste du nevner tror jeg er et veldig viktig poeng, og noe jeg frykter vi vil se konsekvensen av snart her i landet. Håper inderlig jeg tar feil...

Tror også at den jevne tysker er flinkere til å respektere lover og regler enn det nordmenn er, og det spiller nok inn, selv om de også har grupperinger som kanskje ikke vil gjøre det.

Anonymkode: a63f6...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette! Har fulgt med på tallene rundt om i landene, spesielt de som er hardest rammet. Tyskland imponerer ettersom jeg regner med de har ganske korrekte tall (og ikke slik som Russland..). Jeg kan ikke så mye om helsevesenet, men dersom det stemmer angående intensivplasser som noen skriver her så forstår jeg hvordan de klarer å unngå så mange døde. I Norge har vi heller ikke så mange dødsfall enda og jeg antar det er fordi det enda er kapasitet nok på sykehusene til å ta seg av de mest alvorlige syke. 

Smitten har heller ikke nådd langt ut rundt om i landet her enda og dermed ikke "slått rot" blant den eldre og langt mer sårbare pasientgruppen. Kanskje det er likt i Tyskland? At de rakk å stenge godt ned før smitten nådde ut til de eldre? 

Uansett så syns jeg den nevnte artikkelen her angående antibiotikaresistens på sykehusene i Italia og Spania var enormt interessant å lese! Jeg var bevist på at forbruket av antibiotika må ned i verden, men jeg viste faktisk ikke at det f.eks brukes i produksjon i andre land. Jeg syns det gav stor mening at dette kan spille en rolle nå i bekjempelsen av viruset. 

Anonymkode: 30a22...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også lurt på dette! Har fulgt med på tallene rundt om i landene, spesielt de som er hardest rammet. Tyskland imponerer ettersom jeg regner med de har ganske korrekte tall (og ikke slik som Russland..). Jeg kan ikke så mye om helsevesenet, men dersom det stemmer angående intensivplasser som noen skriver her så forstår jeg hvordan de klarer å unngå så mange døde. I Norge har vi heller ikke så mange dødsfall enda og jeg antar det er fordi det enda er kapasitet nok på sykehusene til å ta seg av de mest alvorlige syke. 

Smitten har heller ikke nådd langt ut rundt om i landet her enda og dermed ikke "slått rot" blant den eldre og langt mer sårbare pasientgruppen. Kanskje det er likt i Tyskland? At de rakk å stenge godt ned før smitten nådde ut til de eldre? 

Uansett så syns jeg den nevnte artikkelen her angående antibiotikaresistens på sykehusene i Italia og Spania var enormt interessant å lese! Jeg var bevist på at forbruket av antibiotika må ned i verden, men jeg viste faktisk ikke at det f.eks brukes i produksjon i andre land. Jeg syns det gav stor mening at dette kan spille en rolle nå i bekjempelsen av viruset. 

Anonymkode: 30a22...b00

Utrolig interessant artikkel ja.   
 

Sjekk denne, får et annet syn på hvilke land man kjøper mat fra. 


https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/lavt-antibiotikabruk-i-norsk-husdyrhold/

Anonymkode: 42d93...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig positivt er at Norge til nå ligger veldig likt an som nettopp Tyskland når det gjelder døde i forhold til innbyggertall. Forhåpentlig vis betyr det at vi har gjort mye riktig til nå.

Det som er litt skremmende er at tallene også for Tyskland ser ut til å øke de siste dagene.

Anonymkode: 3ddb4...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå virker det jo som det eksploderer i Tyskland også.

Anonymkode: 8b3f5...371

Det gjør det jo ikke, hvor har du det i fra? Tyskland har ganske like tall som Norge døde pr million innbyggere, og har færre smittede pr million innbyggere + at første smittede var registrert en måned før den første smittede var registrert i Norge. Antall nye smittede har vært stabilt de 2 siste dagene

Anonymkode: 87341...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...