Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Jeg fikk frysninger da jeg leste gamle nyheter og så hvordan smittesituasjonen i Italia var for bare 3 uker siden. Ganske likt som oss. Og reglene var også like utydelige og like lite strenge som slik vi har det nå. De har også i utgangspunktet et like ‘godt’ helsesystem som oss. Så det er faktisk ikke utenkelig at vi vil havne i samme situasjon med sprengt helsevesen om noen uker. Eneste forskjellen jeg kom på er at de har større befolkningstetthet og at de lever tettere generelt enn oss. Jeg er redd fullstendig lockdown er det eneste som vil kunne stoppe smittetallene hos oss om noen uker. Italia startet ikke med dette før for ca en uke siden. Vi bør lære av Italia sine feil og begynne NÅ. Men det kommer sikkert ikke til å skje før det er for sent😓 Om det ikke allerede er det. Hva tenker dere om dette? Hvorfor tror dere evt at situasjonen kommer til å ende bedre her enn i Italia om noen uker? Anonymkode: 9cd64...1d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 For sent. Folk har jo gitt f i anbefalinger til nå eller så er de så dumme at de ikke forstår dem. Eks i en tråd her der noen mente at de nå anbefalte at folk kunne møtes i gruppe på fem. Akkurat som de nå har løsnet på reglene, det er jo helt motsatt. Før var det vel lov med noen fler i feks begravelser, nå kan maks fem samles. Dette fordi norske myndigheter ikke tør si hold dere for helvete hjemme og ikke treff folk. Anonymkode: fc80c...f01
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: For sent. Folk har jo gitt f i anbefalinger til nå eller så er de så dumme at de ikke forstår dem. Eks i en tråd her der noen mente at de nå anbefalte at folk kunne møtes i gruppe på fem. Akkurat som de nå har løsnet på reglene, det er jo helt motsatt. Før var det vel lov med noen fler i feks begravelser, nå kan maks fem samles. Dette fordi norske myndigheter ikke tør si hold dere for helvete hjemme og ikke treff folk. Anonymkode: fc80c...f01 Nettopp. Og dette er jo helt likt som italienerne forholdt seg til viruset for bare noen uker siden...og de innså heller ikke alvoret fullstendig før for 8 dager siden.  Og slik endte det. Toppen der er enda ikke nådd😓 Anonymkode: 9cd64...1d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Italia stengte på samme vis som oss fire dager før oss. Deres eksplosjon i smitte og syke er ikke sammenlignbart med hvordan det har utvikler seg hos oss. Haukeland sykehus er nå sikker på at tiltakene virker og at antall innlagte med korona ikke vil overstige 200 stykk samtidig i 2020, hvilket er innenfor deres kapasitetsramme. I Oslo-området er viruset fremdeles «ute av kontroll», men tiltakene virker helt klart utflating av kurven. Italia skjer ikke her. Fordi vi tok tak i situasjonen. Anonymkode: 723d7...3e6
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med Italia. Der lever folk myyyye tettere. De klemmer, møtes i sosialt samvær, bor i generasjonsboliger, og er oppå hverandre hele tiden. De er også mange flere eldre mennesker ute blant befolkningen. I norditalia der utbruddet er som verst, har de hatt korona lenge uten å vite at det er det det har vært. Vi er mye mer på ballen her. Anonymkode: 5341e...232
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Også er de 60 millioner. Mer enn ti ganger fler enn oss. Da virker det så innmari voldsomt. Anonymkode: 5341e...232
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med Italia. Der lever folk myyyye tettere. De klemmer, møtes i sosialt samvær, bor i generasjonsboliger, og er oppå hverandre hele tiden. De er også mange flere eldre mennesker ute blant befolkningen. I norditalia der utbruddet er som verst, har de hatt korona lenge uten å vite at det er det det har vært. Vi er mye mer på ballen her. Anonymkode: 5341e...232 Det, og så kysser de hverandre hele tiden.   Anonymkode: 92a65...bea
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Det står en interessant sak i Aftenposten i dag om at de høye dødstallene i Italia kan skyldes antibiotikaresistente bakterier. Disse kan gi en sekundærinfeksjon når immunforsvaret er svekket av viruset. Italia (og Spania) har et stort problem med resistente bakterier. I gjort (tror jeg det var) døde 11000 mennesker av slike infeksjoner, mot 69 i Norge. Italia og Spania er, sammen med Kypros, verstinger når det gjelder bruk av antibiotika i jordbruket. Nok en grunn til å støtte den norske bonden. Anonymkode: aa97b...7f9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det står en interessant sak i Aftenposten i dag om at de høye dødstallene i Italia kan skyldes antibiotikaresistente bakterier. Disse kan gi en sekundærinfeksjon når immunforsvaret er svekket av viruset. Italia (og Spania) har et stort problem med resistente bakterier. I gjort (tror jeg det var) døde 11000 mennesker av slike infeksjoner, mot 69 i Norge. Italia og Spania er, sammen med Kypros, verstinger når det gjelder bruk av antibiotika i jordbruket. Nok en grunn til å støtte den norske bonden. Anonymkode: aa97b...7f9 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/awEP27/derfor-tar-koronaviruset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen Her er linken. Det er et eksempel på at tilstandene i Italia ikke nødvendigvis er overførbare til oss. Anonymkode: aa97b...7f9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Italia har vel også en av de eldste befolkningene. Anonymkode: f42bd...73d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Voldsomt til dommedagsprofetier her i dag. Nei, situasjonen i Norge er ikke engang i nærheten av å kunne sammenlignes med Italia. Følger dere ikke med i nyhetene i det hele tatt? Anonymkode: 94920...2bb
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Det kommer ikke til å skje, og jeg tenker at folk må slutte å krisemaksimere så voldsomt her inne Anonymkode: 5f18b...ae9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Jeg tror at hvis folk faktisk hadde fulgt tiltakene myndighetene har bedt oss om, og fulgt dem 100 % så kunne vi kanskje - kanskje - ha sluppet unna med mildere tiltak. Siden altfor mange velger å kjøre på egoistiske valg og drite i anbefalingene så tror jeg dessverre også at strengere tiltak vil måtte til her tillands. Jeg håper inderlig jeg tar feil, men med tanke på hvor mange som allerede er smittet og som dermed smitter videre så er vi ikke i nærheten av å ha kontroll på smitten per i dag.  Anonymkode: 4eb9d...e1f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer ikke til å skje, og jeg tenker at folk må slutte å krisemaksimere så voldsomt her inne Anonymkode: 5f18b...ae9 Omtrent det samme ble vel sagt om oss som sa at Norge måtte komme til å stenge skoler, stenge grenser, folk måtte i hjemmekontor, at vi ikke har nok medisinsk utstyr og smittevernutstyr osv. Men det stemte. Det er et faktum at hvis folk ikke følger de begrensningene for hygiene, bevegelese og kontakt som myndighetene har innført, da vil vi måtte gå for et portforbud. Det er helt meningsløst at så mange ikke følger dette. Men om folk fortsetter å ikke følge det, slik mange har vist til nå, da vil det mest trolig bli nødvendig. Det er ikke krisemaksimering, det er dessverre bare en saklig vurdering. Anonymkode: 4eb9d...e1f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/awEP27/derfor-tar-koronaviruset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen Anonymkode: 26010...da3
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Omtrent det samme ble vel sagt om oss som sa at Norge måtte komme til å stenge skoler, stenge grenser, folk måtte i hjemmekontor, at vi ikke har nok medisinsk utstyr og smittevernutstyr osv. Men det stemte. Det er et faktum at hvis folk ikke følger de begrensningene for hygiene, bevegelese og kontakt som myndighetene har innført, da vil vi måtte gå for et portforbud. Det er helt meningsløst at så mange ikke følger dette. Men om folk fortsetter å ikke følge det, slik mange har vist til nå, da vil det mest trolig bli nødvendig. Det er ikke krisemaksimering, det er dessverre bare en saklig vurdering. Anonymkode: 4eb9d...e1f Så du mener at du vet bedre enn ekspertene? Anonymkode: 5f18b...ae9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at du vet bedre enn ekspertene? Anonymkode: 5f18b...ae9 Jeg hevdet for et par dager siden at nå MÅ myndighetene slutte å snakke om å bremse smitten, de må snakke om å slå ned og stoppe smitten. Ble stilt samme spørsmål i den tråden. I dag, på pressekonferansen til myndighetene, hadde de endret retorikk og snakket ikke lenger om å bremse, men om å slå ned og stoppe smitten og komme under 1 R. Det jeg skrev over her i denne tråden er egentlig ikke noe annet enn det som ble sagt på pressekonferansen i dag, hvor de sa at det er avgjørende at alle følger de tiltakene som er anbefalt, og at de enda ikke vet om de må sette igang strengere tiltak eller ikke, at folk må gjøre det de skal om det skal fungere. Noe både andre og jeg også har skrevet her inne i det siste, og blitt kalt hysteriske for. Men skal tiltakene fungere så må folk følge dem bedre enn mange har gjort til nå. Hvis ikke vil følgen bli langt strengere tiltak, og da er vi på en lockdown eller portforbud. Man trenger ikke følge voldsomt med en gang for å få med seg dette. Anonymkode: 4eb9d...e1f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/awEP27/derfor-tar-koronaviruset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen Her er linken. Det er et eksempel på at tilstandene i Italia ikke nødvendigvis er overførbare til oss. Anonymkode: aa97b...7f9 Takk. Ble litt roligere av denne teorien og andre beroligende svar her. Tror fortsatt det vil bli langt mer kritisk her også, men ikke lengre like gale. Italia har helt andre forhold enn oss, både befolkning, kultur og nå resistente bakterier pga overforbruk av antibiotika der.. Ellers må jeg beklage for at jeg la ut innlegget mitt her to ganger. Nettet mitt hang seg opp. Admin sletter sikkert det ene. Anonymkode: 9cd64...1d2
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det står en interessant sak i Aftenposten i dag om at de høye dødstallene i Italia kan skyldes antibiotikaresistente bakterier. Disse kan gi en sekundærinfeksjon når immunforsvaret er svekket av viruset. Italia (og Spania) har et stort problem med resistente bakterier. I gjort (tror jeg det var) døde 11000 mennesker av slike infeksjoner, mot 69 i Norge. Italia og Spania er, sammen med Kypros, verstinger når det gjelder bruk av antibiotika i jordbruket. Nok en grunn til å støtte den norske bonden. Anonymkode: aa97b...7f9 For ikke å glemme at de har antibiotika i mye. Måtte ha hydrokortison når jeg var der nede, fantes kun med antibiotik i. Anonymkode: 5c537...1e3
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2020 #21 Skrevet 25. mars 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Omtrent det samme ble vel sagt om oss som sa at Norge måtte komme til å stenge skoler, stenge grenser, folk måtte i hjemmekontor, at vi ikke har nok medisinsk utstyr og smittevernutstyr osv. Men det stemte. Det er et faktum at hvis folk ikke følger de begrensningene for hygiene, bevegelese og kontakt som myndighetene har innført, da vil vi måtte gå for et portforbud. Det er helt meningsløst at så mange ikke følger dette. Men om folk fortsetter å ikke følge det, slik mange har vist til nå, da vil det mest trolig bli nødvendig. Det er ikke krisemaksimering, det er dessverre bare en saklig vurdering. Anonymkode: 4eb9d...e1f Det er krisemaksimering å tro at den norske regjering vil fatte så strenge tiltak Anonymkode: 7f6f6...e88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå