Gå til innhold

Redd for corona (røykeslutt)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har dette corona greiene skremt meg så mye at jeg ønsker å slutte og røyke. Noen tips fra dere x-røykere? Røyker en pakke om dagen ca. Har prøvd noen ganger før, men dessverre sprukket hver gang. Hva er ditt beste tips? Motivasjonen har jeg, det er helsa 🤕 

Anonymkode: 2abce...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har dette corona greiene skremt meg så mye at jeg ønsker å slutte og røyke. Noen tips fra dere x-røykere? Røyker en pakke om dagen ca. Har prøvd noen ganger før, men dessverre sprukket hver gang. Hva er ditt beste tips? Motivasjonen har jeg, det er helsa 🤕 

Anonymkode: 2abce...210

Mitt beste tips er nikotin mint sugetabletter.

Brukte ta en og tenke at jeg skulle utsette røyken bare litt, bare til jeg hadde gjort ferdig (et eller annet). Gjorde det hver gang jeg hadde lyst på en røyk og til slutt hadde jeg glemt hele røyken. 

Anonymkode: e7f3b...0f7

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mitt beste tips er nikotin mint sugetabletter.

Brukte ta en og tenke at jeg skulle utsette røyken bare litt, bare til jeg hadde gjort ferdig (et eller annet). Gjorde det hver gang jeg hadde lyst på en røyk og til slutt hadde jeg glemt hele røyken. 

Anonymkode: e7f3b...0f7

Takk for tips 😊 Hvor lenge brukte du disse tablettene? 

Anonymkode: 2abce...210

Skrevet

Jeg tror det er best å bare slutte og tåle ubehaget. Ikke bruke erstatningsprodukter. Det gjorde jeg. Slutt i morgen, ikke ta et trekk mer. Det har fungert for meg, sluttet for 14 år siden. Røyket over en pakke om dagen og hadde gjort det i ca 20 år. Aldri brukt nikotin tyggis, snus eller noe annet

Anonymkode: 177da...59d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er best å bare slutte og tåle ubehaget. Ikke bruke erstatningsprodukter. Det gjorde jeg. Slutt i morgen, ikke ta et trekk mer. Det har fungert for meg, sluttet for 14 år siden. Røyket over en pakke om dagen og hadde gjort det i ca 20 år. Aldri brukt nikotin tyggis, snus eller noe annet

Anonymkode: 177da...59d

Takk for svar 😊 Kan jeg spørre om du etter så mange år fortsatt har lyst på røyk noen ganger? Gikk du mye opp i vekt? Har allerede litt ekstra og med mye stillesitting i disse dager må jeg prøve å forebygge mye vektoppgang. 

Anonymkode: 2abce...210

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 😊 Kan jeg spørre om du etter så mange år fortsatt har lyst på røyk noen ganger? Gikk du mye opp i vekt? Har allerede litt ekstra og med mye stillesitting i disse dager må jeg prøve å forebygge mye vektoppgang. 

Anonymkode: 2abce...210

Ja det har jeg, men sjeldnere og sjeldnere. Jeg husker ikke nå hvor lenge det var vanskelig, men jeg var helt bestemt på at det ikke var et alternativ å røyke. For meg var det lettere å gjøre det på denne måten, og tvære det ut med alle mulige erstatninger opprettholder bare suget mener jeg. Heller lide mye og kortere.  Og nei jeg gikk ikke opp i vekt, jeg bestemte meg for at røyken ikke skulle erstattes med noe, inkludert mat. 

Anonymkode: 177da...59d

Skrevet

Og jeg var veldig bestemt på å ikke "trøste" meg med noe, fordi det var et valg jeg gjorde fordi jeg ønsket :) 

Anonymkode: 177da...59d

Skrevet

Takk for fine svar! Jeg har bestemt meg, i morgen blir dagen. Orker ikke å være slave av denne røyken mer, ikke vil jeg ødelegge helsa mer heller 🤨

Anonymkode: 2abce...210

Skrevet

Bestem deg og gjennomfør. Ta en dag av gangen og si til deg selv at det er bare denne dagen. Det er bare denne uken. Det er bare til denne "karantene-tiden" er over.. Osv. Til slutt har du gått en dag, et par dager, en uke uten - og hva er vitsen med å begynne igjen da?! Når du har klart en dag, så klarer du en dag til! Røyk smaker grusomt stygt en liten stund etter at man har vært uten, men gjør utrolig godt for lungene seg noen timer og dager uten :)

Dette klarer du! 

Anonymkode: fa4a3...a44

Skrevet

Og gjør noe annet, hele tiden. Hold hendene opptatt! Når du egentlig får lyst på en røyk om dagen, ta et glass brus, en tyggis eller noe annet du kan "kose deg med" (men helst ikke erstatt med godis eller noe sånt). 

Anonymkode: fa4a3...a44

Skrevet

Jeg sluttet ved hjelp av Champix i 2012 og blir enda kvalm av for mye røyk rundt meg. Så bare tanken på røyk gjør meg blisyk-kvalm 😊

Ja gikk dessverre opp i vekt, grunnen til det er at man trenger mindre mat når man ikke røyker. Unn deg selv et slanke-kurs når du har være røykfri i 2 eller 3 måneder. 

Kan også anbefale boken Endelig ikke-røyker for den gir en god del aha-opplevelser. 

Lykke til, dette klarer du. 

Anonymkode: 1548b...aea

Skrevet

Jeg burde også sluttet nå....

Har den Endelig ikke-røyker-boken. Kanskje lese den og slutte i helgen?

Lykke til HI!!

Anonymkode: 34231...ffd

Skrevet

Så snille dere er 💚 Nå har jeg fått masse inspirasjon og lyst til å gjennomføre 💚 

Anonymkode: 2abce...210

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg burde også sluttet nå....

Har den Endelig ikke-røyker-boken. Kanskje lese den og slutte i helgen?

Lykke til HI!!

Anonymkode: 34231...ffd

Takk! Har hørt at andre klarer å slutte med den boken. Lykke til når du velger å prøve 😄

Anonymkode: 2abce...210

Skrevet

Jeg sluttet og ved hjelp av Champix i 2008, det var redningen for meg. Har ikke hatt lyst på røyk i det hele tatt etter det Tok  3-4 trekk en gang når jeg drakk for 3-4 år siden, og det bare smalt fullstendig, jeg gikk fra god brisen til snøvlende full på et øyeblikk. Etter det har jeg aldri rørt røyk. Hadde lest endelig ikke-røyker 3 ganger over tid, før jeg prøvde Champix. Så endelig ikke-røyker gjorde ingenting for meg.

Anonymkode: 540bb...c09

Skrevet

Jeg har ikke røykt, men måtte lese den boken høyt for en pasient en gang og tenkte at hvis jeg hadde røykt så ville den ha hjulpet meg.

Mener jeg har lest at de som oppnår best røykestopp er de som bare kutter, uten hjelpemidler (som nikotintyggis osv.).

Ellers kan det være motiverende å se på listene over hva som skjer når man slutter å røyke:

https://www.kk.no/livstil/dette-skjer-med-kroppen-nar-du-slutter-a-royke/67748392

Da ser du at allerede etter få timer har du helsegevinst av å slutte, og så kan du fortsette å følge med og bruke det som en påminnelse om hvor mye du oppnår selv om du kanskje ikke ser/føler det selv. For helsegevinsten er der allerede få timer etter siste røyk.

Dette greier du, Hi :)

Anonymkode: ab551...d8c

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fine svar! Jeg har bestemt meg, i morgen blir dagen. Orker ikke å være slave av denne røyken mer, ikke vil jeg ødelegge helsa mer heller 🤨

Anonymkode: 2abce...210

Gå tur hver gang du blir røyksugen! Du klarer dette! 👏👏👏

Anonymkode: 0e712...57c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...