Gå til innhold

Tror du Regjeringen tør å åpne skolene 14 april når de venter en smittetopp i april evt mai?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje en delvis åpning om det ikke eksploderer fullstendig i smitte de neste ukene. 

Anonymkode: 9ee8c...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje en delvis åpning om det ikke eksploderer fullstendig i smitte de neste ukene. 

Anonymkode: 9ee8c...925

Det er nettopp dét som kommer til å skje

Anonymkode: c7605...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sa vi fortsatt kun var i fase 2 (av 5). Derfor tenker jeg det kommer til å være massive tiltak også etter påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TinaK 1990 skrev:

De sa vi fortsatt kun var i fase 2 (av 5). Derfor tenker jeg det kommer til å være massive tiltak også etter påske!

Trodde vi var i fase 3, jeg.

Anonymkode: c7605...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre noen finner en vaksine vil det jo bare fortsette.

Anonymkode: c7605...f20

Hvis alle følger opp tiltakene slavisk kan vi slå ned smitten til et nivå hvor vi greier å finne alle som blir smittet, får testet alle de har vært i kontakt med og satt alle disse i karantene/isolasjon. Da vil vi ha en mulighet til å spore all smitte.  Da er situasjonen håndterbar, selv om samfunnet er åpnet noe opp igjen.

Problemet nå er at mange allerede er smittet, blir ikke testet, og vi risikerer at mange sprer smitten videre, tross de tiltakene som er innført - fordi for mange ikke tar hensyn. Tråden til hun som har valgt å la ungdommene møtes denne tiden, 5 stk, både inne og ute. Klassisk eksempel på helt uforsvarlig oppførsel nå. Det vil trolig føre til at vi også i Norge vil måtte innføre strengere tiltak, fordi det da vil fortsette og fortsette så lenge idiotene får gå løs som de vil.

Så hvordan dette fortsetter er opp til hver enkelt av oss. Hver enkelt må følge opp!

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle følger opp tiltakene slavisk kan vi slå ned smitten til et nivå hvor vi greier å finne alle som blir smittet, får testet alle de har vært i kontakt med og satt alle disse i karantene/isolasjon. Da vil vi ha en mulighet til å spore all smitte.  Da er situasjonen håndterbar, selv om samfunnet er åpnet noe opp igjen.

Problemet nå er at mange allerede er smittet, blir ikke testet, og vi risikerer at mange sprer smitten videre, tross de tiltakene som er innført - fordi for mange ikke tar hensyn. Tråden til hun som har valgt å la ungdommene møtes denne tiden, 5 stk, både inne og ute. Klassisk eksempel på helt uforsvarlig oppførsel nå. Det vil trolig føre til at vi også i Norge vil måtte innføre strengere tiltak, fordi det da vil fortsette og fortsette så lenge idiotene får gå løs som de vil.

Så hvordan dette fortsetter er opp til hver enkelt av oss. Hver enkelt må følge opp!

Anonymkode: e8733...6c2

Ja, sånn sett, ja. MEn det er jo usannsynlig mtp at vi omgir oss med masse ungdommer etc. som driter i slikt. 

 

Anonymkode: c7605...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sånn sett, ja. MEn det er jo usannsynlig mtp at vi omgir oss med masse ungdommer etc. som driter i slikt. 

 

Anonymkode: c7605...f20

Det ironiske - og skumle - er at hverken disse ungdommene eller foreldrene deres forstår at jo flere som bryter tiltakene, jo lenger vil dette vare, jo mer kostbart blir det for samfunnet... og det er disse ungdommene som vil måtte ta regningen, kanskje deres barn og barnebarn også. Så de som driter i det må på sikt betale millioner for disse lufteturene sine... landet milliarder, kanskje i tiår.

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det ironiske - og skumle - er at hverken disse ungdommene eller foreldrene deres forstår at jo flere som bryter tiltakene, jo lenger vil dette vare, jo mer kostbart blir det for samfunnet... og det er disse ungdommene som vil måtte ta regningen, kanskje deres barn og barnebarn også. Så de som driter i det må på sikt betale millioner for disse lufteturene sine... landet milliarder, kanskje i tiår.

Anonymkode: e8733...6c2

Ja, de må det. Men hva kan samfunnet gjøre med det, uten at det bikker over i diktatur og overvåkning? 

Anonymkode: c7605...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de må det. Men hva kan samfunnet gjøre med det, uten at det bikker over i diktatur og overvåkning? 

Anonymkode: c7605...f20

Portforbud er jo en løsning som vi uansett risikerer om så mange bryter retningslinjene staten har satt.

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Portforbud er jo en løsning som vi uansett risikerer om så mange bryter retningslinjene staten har satt.

Anonymkode: e8733...6c2

Men hvordan skal de sørge for at folk overholder det, da...

Anonymkode: c7605...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan skal de sørge for at folk overholder det, da...

Anonymkode: c7605...f20

Da vil jeg tro Heimevernet blir satt ut overalt og at de som bryter portforbudet vil få svære bøter, ev. fengselstraff.

Om folk bare kunne forstå at dette er et helt reelt alternativ og en risiko for at det skal skje, så kan det kanskje unngås. Men kanskje må vi uansett dit når vi ser hvor mange som bryter retningslinjene. Hva folk gjør de neste ukene avgjør hvor strenge tiltakene må være fremover.

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg tro Heimevernet blir satt ut overalt og at de som bryter portforbudet vil få svære bøter, ev. fengselstraff.

Om folk bare kunne forstå at dette er et helt reelt alternativ og en risiko for at det skal skje, så kan det kanskje unngås. Men kanskje må vi uansett dit når vi ser hvor mange som bryter retningslinjene. Hva folk gjør de neste ukene avgjør hvor strenge tiltakene må være fremover.

Anonymkode: e8733...6c2

Overalt? Har de kapasitet til det, da? Hvor skal de sove og gå på do? Spise? Ikke hos meg i alle fall :P

Anonymkode: c7605...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg tro Heimevernet blir satt ut overalt og at de som bryter portforbudet vil få svære bøter, ev. fengselstraff.

Om folk bare kunne forstå at dette er et helt reelt alternativ og en risiko for at det skal skje, så kan det kanskje unngås. Men kanskje må vi uansett dit når vi ser hvor mange som bryter retningslinjene. Hva folk gjør de neste ukene avgjør hvor strenge tiltakene må være fremover.

Anonymkode: e8733...6c2

Hvordan skal folk forstå det når myndighetene selv sier at portforbud aldri kommer til å skje?

Anonymkode: fce85...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi bare må vente og se det an litt. Akkurat nå er det smart å holde stengt til over påske. Så får vi se hvordan dette utvikler seg. Akkurat pr. nå er det grei kontroll her til lands, men hvordan det ser ut om to uker aner man ikke. Det blir nok en bølge om ca et par uker når folk som kom fra utlandet når landet ba alle borgere om å reise hjem begynner å bli skikkelig syk. En del har garantert ikke overholdt streng karantene og spredt smitte. Dessverre tror jeg vi kommer til å se en slags bølge igjen ca to uker etter påskeuken.. Fordi jeg regner med folk kommer til å reise på kryss og tvers av landet til påske. 

Kanskje vil man klare å bremse spredningen slik at helsevesenet klarer å håndtere dette. Hvis ikke er det ikke umulig at skolene må holde stengt lengre. Men hvem vet.. Alt kommer an på hvor god folk er på å holde seg unna hverandre! Jo flinkere folk er til å holde seg inne og for seg selv, jo raskere kan vi komme tilbake til normalen. 

Anonymkode: 3e06f...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tipper de etterhvert åpner opp for de yngste. De som pr nå holder foreldrene hjemme fra jobb, men som mest sannsynlig ikke blir veldig syke selv. Om de åpner skolen for f.eks 1. til 4.klasse blir det også bedre plass på skolen og mindre sjanse for å spre smitte enn om de åpner for alle.

Det kan også hende de åpner for at avgangselever på vgs og høyskole/universitet kan ta eksamen.

Men jeg tror ikke de åpner opp alt, de vil nok gradvis åpne og da vil de ta to hensyn, hvem smitter mest og hvem er det mest samfunnsøkonomisk at de åpner for.

Anonymkode: f8ab4...549

https://www.vg.no/spesial/c/stories/K3AzA7?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Alle eksamener i grunnskole er avlyst, og alle skriftlige eksmaner i videregående skole er avlyst

Anonymkode: cf1f9...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal folk forstå det når myndighetene selv sier at portforbud aldri kommer til å skje?

Anonymkode: fce85...54a

De har sagt at de håper strengere tiltak ikke vil bli nødvendig, men at det kan bli det. Er ikke så veldig mye annet å gjøre om de skal gå enda strengere til verks. De kan alltids stenge alt bortsett fra matbutikker og apotek, men det hjelper jo lite hvis altfor mange ikke respekterer avstanden de må holde til andre, hygienetiltakene og hvor mange de omgås. Da er det ikke så mye igjen å innføre enn portforbud.

Hvis det blir portforbud så er det ene og alene fordi befolkningen ikke følger godt nok opp tiltakene som allerede er innført.

Myndighetene har sagt mye i denne prosessen som ikke har stemt, og de sa selv på pressekonferansen i går at de ikke vet hvilke tiltak som må gjøres fremover, fordi det kommer an på hvordan smitten utvikler seg.

Alle håper selvfølgelig at det ikke blir noe portforbud, men det kan bli nødvendig om folk ikke følger opp.

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror vi bare må vente og se det an litt. Akkurat nå er det smart å holde stengt til over påske. Så får vi se hvordan dette utvikler seg. Akkurat pr. nå er det grei kontroll her til lands, men hvordan det ser ut om to uker aner man ikke. Det blir nok en bølge om ca et par uker når folk som kom fra utlandet når landet ba alle borgere om å reise hjem begynner å bli skikkelig syk. En del har garantert ikke overholdt streng karantene og spredt smitte. Dessverre tror jeg vi kommer til å se en slags bølge igjen ca to uker etter påskeuken.. Fordi jeg regner med folk kommer til å reise på kryss og tvers av landet til påske. 

Kanskje vil man klare å bremse spredningen slik at helsevesenet klarer å håndtere dette. Hvis ikke er det ikke umulig at skolene må holde stengt lengre. Men hvem vet.. Alt kommer an på hvor god folk er på å holde seg unna hverandre! Jo flinkere folk er til å holde seg inne og for seg selv, jo raskere kan vi komme tilbake til normalen. 

Anonymkode: 3e06f...e8e

Enig. Jeg tror det tar enda lenger enn to uker etter påske også. Det kan ta opp til 14 dager før man får symptom på at man er smittet. Så tar det ofte 1-2 uker før de blir alvorlig syke, de som blir det. Da er vi kommet til midten av mai.

 

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trodde vi var i fase 3, jeg.

Anonymkode: c7605...f20

Nei, starten av fase 2.

Anonymkode: e50e1...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har vært kjent en del tid at langt flere barn enn man tidligere trodde fikk covid-19, selv om få blir syke av det. Det betyr også at barn er en langt større smittekilde enn de helt i begynnelsen trodde. Dette var kjent allerede da myndighetene valgte å stenge barnehager og skoler.

Nå er det enda mer bekreftet.

Anonymkode: e8733...6c2

Hvordan kan dette bli bekreftet når de ikke tester dem? Det er jo bare voksne i risikogruppen ++ som testes. 

Anonymkode: bb061...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan dette bli bekreftet når de ikke tester dem? Det er jo bare voksne i risikogruppen ++ som testes. 

Anonymkode: bb061...743

Opplysninger og forskning fra de landene som ligger foran oss.

Anonymkode: e8733...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...