Gå til innhold

Fungerer knipeøvelser...????


Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg som en idiot når jeg sitter i sofaen og kniper... altså, komplett idiot. Hvor lang tid tar det før man bør merke effekt? Jeg lekker hvis jeg hopper tau 🤦‍♀️

Anonymkode: bfd68...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kniper riktig så har det absolutt effekt ja. Hvorfor føler du deg som en idiot? Er jo ingen som ser hva du gjør😅

Anonymkode: e1706...5bc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler meg som en idiot når jeg sitter i sofaen og kniper... altså, komplett idiot. Hvor lang tid tar det før man bør merke effekt? Jeg lekker hvis jeg hopper tau 🤦‍♀️

Anonymkode: bfd68...302

Om du kniper riktig, så skal det jo hjelpe.

Men hvis du har en fødselsskade (som meg) så kan du knipe i årevis uten bedring. Jeg har knepet siden 1998, det rettet seg først da jeg fikk operasjon i fjor.

Anonymkode: 1e3de...4dc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du kniper riktig så har det absolutt effekt ja. Hvorfor føler du deg som en idiot? Er jo ingen som ser hva du gjør😅

Anonymkode: e1706...5bc

Nei, ikke sånn 🙈 men føler meg som en idiot fordi jeg sitter og kniper og tror det ikke er noen vits 🤷‍♀️ men da prøver jeg og ser om jeg merker bedring før sommeren feks :)

Anonymkode: bfd68...302

Skrevet

For de uten skader så har det jo effekt (logisk hvis du ser på bilder av muskelaturen i bekkenbunnen), og kan hjelpe deg forebygge problemer etter overgangsalderen (hormonelle endringer gjør bekkenmuskelaturen svakere og kan gi prolaps og lekkasjer feks.) 

Men om du feks har cytostele, eller som meg nerveskader og fødselskade (rift grad 4 hvor de ikke sjekket innvendig og musklene grodde naturlig nok aldri sammen) så hjelper det ikke. Eneste er noen med da fremfall har hatt effekt, men da av spesiell fysioterapi. 

Selv endte jeg opp med colostomi, etter 8år med lekkasjer og beskjed om å bare fortsette å knipe. Tilslutt fikk jeg mast meg til utredning, og første kirurgen sa var "oi, stakkars deg". 

Så om det fortsatt ikke hjelper etter noen mnd dedikasjon, be om skikkelig utredning, er mitt råd. 

Anonymkode: cc99d...145

Skrevet

Jeg vet ikke jeg altså.... Får jeg ogå en kjempesterk arm hvis jeg bare sitter og aktiverer muskelen i armen mens jeg ser på tv?

Anonymkode: 32bbb...c52

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke jeg altså.... Får jeg ogå en kjempesterk arm hvis jeg bare sitter og aktiverer muskelen i armen mens jeg ser på tv?

Anonymkode: 32bbb...c52

Når du kniper riktig "løfter" du bekkenmuskelaturen, og får motstand (spesielt når du står) ved at du løfter organer med noe vekt (tarm, blære, livmor). Det gir muskelaturen mer å jobbe med en om du bare aktiverer muskelen i armen. - Hvis du derimot løfter armen opp, og aktiverer en utrent muskel på den måten, så vil du få effekt ja. 

... Grunnleggende anatomikunnskap er greit å ha før man flåser. 

Anonymkode: cc99d...145

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du kniper riktig "løfter" du bekkenmuskelaturen, og får motstand (spesielt når du står) ved at du løfter organer med noe vekt (tarm, blære, livmor). Det gir muskelaturen mer å jobbe med en om du bare aktiverer muskelen i armen. - Hvis du derimot løfter armen opp, og aktiverer en utrent muskel på den måten, så vil du få effekt ja. 

... Grunnleggende anatomikunnskap er greit å ha før man flåser. 

Anonymkode: cc99d...145

Takk for svar, var veldig glad for forklaringen din. Men så kom du med den merkelige kommentaren på slutten, og da ble jeg nesten bekymret for å skulle spør opp igjen for hvordan man i det hele tatt gjør dette riktig. Jeg ante virkelig ikke at det var noe alle visste en gang, hvis det er grunnleggende kunnskap. 

Anonymkode: 32bbb...c52

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, var veldig glad for forklaringen din. Men så kom du med den merkelige kommentaren på slutten, og da ble jeg nesten bekymret for å skulle spør opp igjen for hvordan man i det hele tatt gjør dette riktig. Jeg ante virkelig ikke at det var noe alle visste en gang, hvis det er grunnleggende kunnskap. 

Anonymkode: 32bbb...c52

Nei, men kommentaren om å stramme armen var flåsete og dårlig sammenlignbar. Dumt å si sånt, så andre mister motet og tenker at det ikke er noe vits i å prøve en gang. 

Kjenn etter når du står. Knip først rundt urinrør, så bak og til slutt knip så du ser for deg at du drar opp "midten". Se for deg bekkenmusklene som en trampoline eller hengekøye som holder alt på plass, for det er jo det det er. Når en kniper riktig er det faktisk litt slitsomt, tro det eller ei. Det er ikke bare "klem og slipp", liksom. Løft i tre trinn, hold igjen (ikke bare slipp opp), varier hvor lenge du holder knipet. Se på et bilde av bekkenmuskelatur, så ser du at det er flere muskler som skal brukes. 

Finnes endel spesialiserte fysioterapeuter som har skrevet om dette, som garantert ligger på nett. 

Anonymkode: cc99d...145

Skrevet

For meg hadde det en enorm effekt. Fekk beskjed om å visualisere at jeg skal lukke en glidelås fra urinrøret og opp til halebenet. 😄 Jeg gjorde dette hver gang jeg gikk opp trappa, 14 trinn. 

Anonymkode: fc397...207

Skrevet

ikke noe særlig synes jeg

Anonymkode: 5a0ec...3d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...