Gå til innhold

Håper ikke dette stemmer :,(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det får vi jo også, det il falle tilbake til normalen. men det vil ta tid dersom mange velger å gå sine egne veier heller enn å delta i den felles dugnaden.

Anonymkode: cc34a...3d3

Selvsagt må man delta. Man trenger bare ikke å like det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad for det ! Hurraaaaa! 
 

de som er avhengi av å sende bort barna sine kan ringe barnevernet å be om råd. 
og IKKE planlegg å få fler barn hvis du ikke takler å ha de hjemme. 
 

Barnevernet må også være mer PÅ i de sakene de er i nå. Skolen og lærere vet ofte mer enn det foreldre tror. 
så lærer og bv må samarbeide nå om å samarbeide og hjelpe barn og foreldre som ikke har det godt. 
 

hurra for stengte skoler og mindre smittespredning !! 

Anonymkode: 474f0...3e2

Ja, for det er jo dette det handler om; at vi ikke orker å være sammen med ungene våre.. Det handler ikke om at arbeidsledigheten skyter i været, og vi risikerer økonomisk ruin. Er du så dum eller bare later du som?🤯

Anonymkode: 38157...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og mange med meg kommer til å gjøre ett eller annet dersom det fortsatt blir stengt. Med mindre de innfører regelrett forbud mot å besøke hverandre, kommer vi til å starte skole/barnehage i mindre grupper hjemme  hos hverandre.

Anonymkode: 19dc3...b74

Si meg, følger du overhodet ikke med på noe av det som skjer om dagen både innenlands og i resten av verden?

På pressekonferansen i dag ble det sagt at hvis tiltakene ikke blir tatt alvorlig, hvis folk ikke følger dem, så må de stramme inn tiltakene. Selv om folk nå følger alle tiltak myndighetene har innført så kan det blir nødvendig med enda strengere tiltak - iflg. dagens pressekonferanse i dag.

Norge har valgt noe mildere tiltak enn mange andre land. Skal det lykkes, da MÅ folk følge dem.

Hvis ikke vil de som ikke følger tiltakene være de som selv er årsaken til at et ev. portforbud blir nødvendig og dermed blir innført.

Så du og slike som deg har et valg - følge opp tiltakene slavisk og bidra til at perioden vi trenger dem kortes ned. Eller bryte dem og sørge for at det som er gjort har vært uten nytte og at vi må gjennom lengre og langt strengere tiltak.

Er du smart ser du selv hva du bør gjøre...

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det er ca 200 som blir smittet pr dag, så er det jo liten tvil om det bør være stengt til høsten,men håper likevel at ting er ordet etter påske, trenger og få livet mitt tilbake, sikkert egoistisk,men jeg klarer ikke og være borte fra folk jeg er glad i stort lengre, gjelder både kollegaer ,venner og familien.

Men vi får bare ta det vi får, men krysser fingrene at dette er over den 13 april :)

hi

Anonymkode: e7740...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

så lenge det er ca 200 som blir smittet pr dag, så er det jo liten tvil om det bør være stengt til høsten,men håper likevel at ting er ordet etter påske, trenger og få livet mitt tilbake, sikkert egoistisk,men jeg klarer ikke og være borte fra folk jeg er glad i stort lengre, gjelder både kollegaer ,venner og familien.

Men vi får bare ta det vi får, men krysser fingrene at dette er over den 13 april :)

hi

Anonymkode: e7740...3c3

De 200 som blir smittet daglig er jo bare de som faktisk blir testet, dvs. stort sett personer som er blitt syke eller helsepersonell med symptomer, og noen i risikogrupper med symptomer. Dvs. de faktiske tallene over personer som blir smittet hver eneste dag må antas å være langt høyere.

Vi greier det vi må, Hi, så hold ut :)

Men dette er ikke over 13. april. I beste fall blir det da litt mindre strengt, men helt ærlig tviler jeg. Om folk ikke følger godt nok opp går vi mot strengere tiltak.

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

De 200 som blir smittet daglig er jo bare de som faktisk blir testet, dvs. stort sett personer som er blitt syke eller helsepersonell med symptomer, og noen i risikogrupper med symptomer. Dvs. de faktiske tallene over personer som blir smittet hver eneste dag må antas å være langt høyere.

Vi greier det vi må, Hi, så hold ut :)

Men dette er ikke over 13. april. I beste fall blir det da litt mindre strengt, men helt ærlig tviler jeg. Om folk ikke følger godt nok opp går vi mot strengere tiltak.

Anonymkode: c9153...ba8

ja det er sant

nei det spørs

Anonymkode: e7740...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder barn og unge, kan vi voksne hjelpe, ved å forklare at sånn er situasjonen nå, men det kommer ikke til å vare evig. Nå holder vi oss hjemme med kun nærmeste familie, og det er ikke noe galt i det. 

Når folk begynner å snakke om at barn får traumer av å ikke leke med venner osv, og de selv er desperate etter å besøke andre, før det har gått ei uke, da legger de føringa selv. 

Godta at situasjonen er som den er, og overfør den holdninga til barna. Tenk på at dette redder liv!

Og tenk litt over hvordan samfunnet har blitt; familietid er visst noe som kun skal nytes under middagen, og i helgene.

Min sønn ser dette jaget etter å hele tiden være med på organiserte aktiviteter, hos mange av vennene. Han har sagt at det virker som om foreldrene ikke liker å være med barna sine, for det å samkjøre hit og dit, og stå på sidelinja og se, er ikke å være sammen med barna. Og her om dagen sa han at han trodde dette kunne være bra for mange, for nå må de tilbringe tid sammen.

Anonymkode: 87ce1...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det gjelder barn og unge, kan vi voksne hjelpe, ved å forklare at sånn er situasjonen nå, men det kommer ikke til å vare evig. Nå holder vi oss hjemme med kun nærmeste familie, og det er ikke noe galt i det. 

Når folk begynner å snakke om at barn får traumer av å ikke leke med venner osv, og de selv er desperate etter å besøke andre, før det har gått ei uke, da legger de føringa selv. 

Godta at situasjonen er som den er, og overfør den holdninga til barna. Tenk på at dette redder liv!

Og tenk litt over hvordan samfunnet har blitt; familietid er visst noe som kun skal nytes under middagen, og i helgene.

Min sønn ser dette jaget etter å hele tiden være med på organiserte aktiviteter, hos mange av vennene. Han har sagt at det virker som om foreldrene ikke liker å være med barna sine, for det å samkjøre hit og dit, og stå på sidelinja og se, er ikke å være sammen med barna. Og her om dagen sa han at han trodde dette kunne være bra for mange, for nå må de tilbringe tid sammen.

Anonymkode: 87ce1...a17

Familietid, sa du? Vi får ikke besøke familie, jo! Barna får ikke se besteforeldrene sine, kusiner eller fettere, tanter og onkler. De får ikke se den nyfødte kusinen/nevøen sin engang før babyen er konfirmant omtrent.

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Familietid, sa du? Vi får ikke besøke familie, jo! Barna får ikke se besteforeldrene sine, kusiner eller fettere, tanter og onkler. De får ikke se den nyfødte kusinen/nevøen sin engang før babyen er konfirmant omtrent.

Anonymkode: c95bf...7af

Kjernefamilietid da! Det går an å kose seg uten besteforeldre, tanter, onkler osv. Hvis du har den holdninga der, vil det jo smitte over på barna! Det er vel bedre å ha slekt en kan snakke med, men ikke besøke, enn at de blir smittet, med mulig pining og død? Og det er vel ingen som snakker om 15 års karantene?! 

Anonymkode: 87ce1...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjernefamilietid da! Det går an å kose seg uten besteforeldre, tanter, onkler osv. Hvis du har den holdninga der, vil det jo smitte over på barna! Det er vel bedre å ha slekt en kan snakke med, men ikke besøke, enn at de blir smittet, med mulig pining og død? Og det er vel ingen som snakker om 15 års karantene?! 

Anonymkode: 87ce1...a17

Holdninga? Jeg nevner det ikke med 1 ord engang... :)

Neida, men 18 måneder er faktisk ikke usannsynlig. Worst case scenario.

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Familietid, sa du? Vi får ikke besøke familie, jo! Barna får ikke se besteforeldrene sine, kusiner eller fettere, tanter og onkler. De får ikke se den nyfødte kusinen/nevøen sin engang før babyen er konfirmant omtrent.

Anonymkode: c95bf...7af

Jeg leste en artikkel fra USA. Noen unge valgte å reise på "spring break" selv om det egentlig ikke var lov, for de hadde jo akkurat fylt 21 år og hadde da endelig lov å drikke alkohol. De stod frem i media og sa "får vi korona så får vi korona". Nå er fem av dem smittet.

I den forbindelse sa en eller annen noe slikt: "Tidligere ble våre unge bedt om å dra ut i krigen og ofre helse og liv. Våre unge i dag blir bedt om å holde seg hjemme på sofaen noen uker, men de greier ikke en gang det..."

Den kommentaren viser hvor lite som egentlig blir bedt av oss nå.

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg leste en artikkel fra USA. Noen unge valgte å reise på "spring break" selv om det egentlig ikke var lov, for de hadde jo akkurat fylt 21 år og hadde da endelig lov å drikke alkohol. De stod frem i media og sa "får vi korona så får vi korona". Nå er fem av dem smittet.

I den forbindelse sa en eller annen noe slikt: "Tidligere ble våre unge bedt om å dra ut i krigen og ofre helse og liv. Våre unge i dag blir bedt om å holde seg hjemme på sofaen noen uker, men de greier ikke en gang det..."

Den kommentaren viser hvor lite som egentlig blir bedt av oss nå.

Anonymkode: c9153...ba8

Det er sant. Ungdommen er ikke hva den en gang var, men samtidig var det nok lettere å forholde seg til å gjøre noe (dra i krig) enn å sitte helt rolig.

Det ser ut til at ungdommer ikke KLARER å sitte helt rolig, bortsett fra om morran... Når de ikke vil stå opp.

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sant. Ungdommen er ikke hva den en gang var, men samtidig var det nok lettere å forholde seg til å gjøre noe (dra i krig) enn å sitte helt rolig.

Det ser ut til at ungdommer ikke KLARER å sitte helt rolig, bortsett fra om morran... Når de ikke vil stå opp.

Anonymkode: c95bf...7af

Og likevel har dagens ungdom kanskje aldri hatt flere muligheter når de skal holde seg i ro, med lett tilgang til å være sosial med venner over nett, masse tilgjengelig underholdning osv. Og må de gjøre noe - sett dem i gang med husvask, få dem til å ta ansvar.

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og likevel har dagens ungdom kanskje aldri hatt flere muligheter når de skal holde seg i ro, med lett tilgang til å være sosial med venner over nett, masse tilgjengelig underholdning osv. Og må de gjøre noe - sett dem i gang med husvask, få dem til å ta ansvar.

Anonymkode: c9153...ba8

Ja, det kan du si. Men de er jo vant til å få alt gratis, ikke jobbe for noe, ikke bidra med noe for pappa betaler og mamma fikser det. 

Det blir aldri stilt krav til dem.

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Holdninga? Jeg nevner det ikke med 1 ord engang... :)

Neida, men 18 måneder er faktisk ikke usannsynlig. Worst case scenario.

Anonymkode: c95bf...7af

18 måneder ikke usannsynlig? 
Herregud, selv i Kina begynner det å ordne seg allerede...

Anonymkode: 2ee7d...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan du si. Men de er jo vant til å få alt gratis, ikke jobbe for noe, ikke bidra med noe for pappa betaler og mamma fikser det. 

Det blir aldri stilt krav til dem.

Anonymkode: c95bf...7af

Det er vel der mye av problemet ligger...

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

18 måneder ikke usannsynlig? 
Herregud, selv i Kina begynner det å ordne seg allerede...

Anonymkode: 2ee7d...94a

Nå er du naiv. Det kan like gjerne bryte ut på nytt igjen altså. Mange ledere "i toppen" har hatt øvelser på akkurat dette med koronavirus (lenge før det brøt ut), og der har de operert utifra 18 måneder. Det vil si at det går 1,5 år før det roer seg helt og samfunnet kan beskrives som "normalt" igjen. 

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

18 måneder ikke usannsynlig? 
Herregud, selv i Kina begynner det å ordne seg allerede...

Anonymkode: 2ee7d...94a

Følger du ikke med?

Kina hadde ekstremt strenge tiltak for å hindre smitte i nesten tre måneder. Her synes foreldre det er helt ok at for mange ungdommer holder sammen. I helgen ble det satt ny rekord i trappene opp til Ulriken i Bergen... 6500 gikk i kø...

Og selv Kina venter flere bølger av sykdommen. De har allerede fått flere tilfeller fra personer som er kommet tilbake til landet fra utlandet. Hongkong er på sin tredje bølge.

Spanskesyken, som sies å ha lavere dødelighet enn covid-19, kom i tre større bølger i verden og en mindre over to år.

Dette er ikke noe som "ordner" seg raskt. Innse det.

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er du naiv. Det kan like gjerne bryte ut på nytt igjen altså. Mange ledere "i toppen" har hatt øvelser på akkurat dette med koronavirus (lenge før det brøt ut), og der har de operert utifra 18 måneder. Det vil si at det går 1,5 år før det roer seg helt og samfunnet kan beskrives som "normalt" igjen. 

Anonymkode: c95bf...7af

At vi vil være kjemisk fri for smitte - ja absolutt. Men det er fullstendig usannsynlig at Norge gjennomfører dagens tiltak i 18 måneder.

Anonymkode: 2ee7d...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At vi vil være kjemisk fri for smitte - ja absolutt. Men det er fullstendig usannsynlig at Norge gjennomfører dagens tiltak i 18 måneder.

Anonymkode: 2ee7d...94a

Det er ikke sikkert at alle tiltakene vil vedvare i 18 måneder, men det kan godt hende at det blir forbudt å reise ut av egen kommune f.eks. Så da vil mange ikke kunne se familie.

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sikkert at alle tiltakene vil vedvare i 18 måneder, men det kan godt hende at det blir forbudt å reise ut av egen kommune f.eks. Så da vil mange ikke kunne se familie.

Anonymkode: c95bf...7af

Det eneste tiltaket jeg kan forestille meg fremdeles gjelder etter 18 måneder er reiser til, og å godta innreisende fra, områder/land med mye koronasmitte.

Om 18 måneder har vi full kontroll på smitten her i Norge.

Anonymkode: 2ee7d...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

At vi vil være kjemisk fri for smitte - ja absolutt. Men det er fullstendig usannsynlig at Norge gjennomfører dagens tiltak i 18 måneder.

Anonymkode: 2ee7d...94a

De sier at vi nå må ha restriktive tiltak for å få smitten under kontroll og få det berømte R-tallet under 1. Når det er gjort vil de kunne jobbe ut fra en annen strategi - å teste og isolere syke samt nærpersoner til syke - og å slippe opp de strengeste tiltakene for resten av samfunnet.

For at smittetallet skal komme under 1 må alle bidra - og da kan de ikke fortsette å dalle rundt i sin egen rosa tåke, eller kreve sin rett som individer som gud forby skal være bjellesau som blindt følger en leder.

Alle må rett og slett får hodet ut av egen *** og ta et tak for fellesskapet.

Anonymkode: cc34a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

så lenge det er ca 200 som blir smittet pr dag, så er det jo liten tvil om det bør være stengt til høsten,men håper likevel at ting er ordet etter påske, trenger og få livet mitt tilbake, sikkert egoistisk,men jeg klarer ikke og være borte fra folk jeg er glad i stort lengre, gjelder både kollegaer ,venner og familien.

Men vi får bare ta det vi får, men krysser fingrene at dette er over den 13 april :)

hi

Anonymkode: e7740...3c3

Ja, du er egoistisk. Sjenk en tanke til de som har det sånn hver eneste dag, som sitter alene uten noen å snakke med. Så kanskje du klarer å få hodet ut av sanden og være litt mer positiv over at du har en familie å gjøre noe sammen med, du har noen å snakke med, du har noen å ha fysisk kontakt med.

Anonymkode: ea170...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, du er egoistisk. Sjenk en tanke til de som har det sånn hver eneste dag, som sitter alene uten noen å snakke med. Så kanskje du klarer å få hodet ut av sanden og være litt mer positiv over at du har en familie å gjøre noe sammen med, du har noen å snakke med, du har noen å ha fysisk kontakt med.

Anonymkode: ea170...bd0

Vi mennesker fungerer ikke slik i lengden. Ja, det er trist med alle som feks sulter i u-land, men det gjør ikke at vi spiser mindre av den grunn. Vi er oss selv nærmest vet du. 

Anonymkode: bd7ea...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste tiltaket jeg kan forestille meg fremdeles gjelder etter 18 måneder er reiser til, og å godta innreisende fra, områder/land med mye koronasmitte.

Om 18 måneder har vi full kontroll på smitten her i Norge.

Anonymkode: 2ee7d...94a

Vi får jo håpe det.

Anonymkode: c95bf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...