Gå til innhold

Sjekker du mobilen til din 12-13 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekker litt hva som han/hun driver med på Snapchat osv

Anonymkode: d4180...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men han vet om det ig det synes jeg er viktig.

Skrevet

Har ingen barn i den alderen, men kommer til å være en «kjip» forelder som har strenge regler for SoMe. 

Anonymkode: 3b461...8ce

Skrevet

Jeg sjekker innimellom. Dette for å kunne veilede. Min sønn vet om det. 

Skrevet

Av og til. Og han vet det 

Anonymkode: cff59...966

Skrevet

Nei. Hun får ha privatliv. Har oppdratt henne til å være snill og forsiktig.

Anonymkode: 65c20...d51

Skrevet

Ja. Sjekker med ujemne mellomrom . Og hun vet om det. Tror hun glemmer det da, for finner mye rart der inne 🤭  

Anonymkode: 177a8...104

Skrevet

Nei, kommer ikke inn, hun har ansiktsgjenkjenning som pålogging

Anonymkode: cfd65...ad9

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette synes jeg er utrolig naivt og til og med uansvarlig. Dette handler ikke om privatliv, men om å beskytte henne mot reelle problemer som grooming osv. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger ungdomsavsnittet i Oslo-politiet har gått ut og sagt at man må følge med på hva barna gjør, og tørre å være kjipe foreldre og ikke bruke argumentasjonen om privatliv for å slippe. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kommer ikke inn, hun har ansiktsgjenkjenning som pålogging

Anonymkode: cfd65...ad9

Åja?Dattera her på 10 bytta passord eingong. Etter det kom vi ikke inn. Ho fikk beskjed om at vi på vite passord slik at vi kan komme inn ved behov. Ho synes det er greit.

Anonymkode: 59317...09a

Skrevet

Ja . 

Anonymkode: 340f6...c24

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å være naiv 

Skrevet

Ja  det gjør jeg 

Anonymkode: 340f6...c24

Skrevet

Ja

Anonymkode: 767ec...047

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg også, men sjekker likevel en gang iblandt.

Anonymkode: a9625...372

Skrevet

Ja, selvsagt. Dette vet hun og hun vet også at om passord endres slettes både Snap og TikTok (det hun har av SoMe). Hun er snart 13. 

Anonymkode: 66ae8...4ee

Skrevet

Nei. Sjekker ikke tennåringen. Han har rett på privatliv. Men har snakket mye om nettvett. Han fikk ikke snap før han var gammel nok. Er ikke naiv, men må stole på at vi har trygget han så mye frem til nå at han ber oss om hjelp dersom noe skulle skje.

Hvor lenge skal dere logge dere inn på barnas PC og telefon? 15? 17?

Skrevet

Er innom tlf tol ungene innimellom, det var avtalten for at jeg betaler mobilabb ( en avtale jeg gjorde når de var små og ikke helt viste hva det ville si) 

De har aldri hatt en diskusjon om hvorfor jeg skal titte på mobl, pc eller andre ting. De har ikke brydd seg for de vet jeg ikke sitter og leser opp og ned. Som i mye annet sveiper jeg over og om alarmklokkene ringer så stopper jeg opp. Ble ringt av en lærer som spurte om jeg kunne gå inn og se hva som sto i en chatt min unge hadde vært med på. Alarmklokkene hennes hadde ringt da hun overtale noen unger på skolen. Hun minst å huske jeg sjekket mitt barns ting innimellom uten at ungen fløy i taket. Jeg logget meg inn og fant fort hva hun siktet til. Flere jenter i klassen som snakket i en gruppe, der en av de snakket om at hun selvskadet seg og ønsket å ta livet sitt. Ungene gikk i 5kl. Selv med nick skjønte jeg hvem ungene var, så ga en liten raport til lærer og hadde en lang prat med min datter. Hun hadde ikke deltatt i diskusjonen, men hun leste den. For meg så er det ganske likt, for når hun leser dette uten å si noe, så syns hun det er greit. Når jeg tok eksemplet: du ser noen sloss forran deg, hva gjør du da? Da mente hun at hun enten skulle gripe inn om un mente hun kunne det, eller finne en voksen som kunne ordne opp. Først da forsto hun at dette er ganske likt. For det å bare se på, er ikke greit. Alt løste seg, jeg vet det var en grunn til at dette barnet gjorde som det gjorde og ikke helt ovrraskende. Livet endret seg ikke drastisk for denne jenta, men ett skritt i en bedre rettning. 

Jeg satt i sofaen på hytta da jeg fant ut at jeg skulle snoke på mobilen til eldste engang. Min søster satt i sjokk da min datter ga meg mobilen uten å bry seg. Jeg snoket litt rundt og ga den tilbake. Hennes unger flyr i flint bare hun ser mobilen deres på avstand. Jeg har sagt til mine unger at de ikke blr ha noe på mobilen de ikke syns det er greit mamma ser. Sagt de bør tenke: er det greit mamma ser dette bilde før jeg sender det? For om de mister mobilen eller den blir hacket så er det fler enn mamma som får sett de bildene. Det virker som ungene har skjønt. 

Ungene bryr seg heller ikke om hvem de sitter ved siden av når de åpner ting de får eller om noen ser det. Nå har jeg sett alt for mange fyllevideoer i det siste. Fyll og fanteri hos vennene til eldste på 17år er vist kjempe gøy og like gøy å vise mamma. Kjenner jeg er glad ungen og kjæresten nesten alltid sitter hjemme hos oss eller hos svigers i helgene. 

Anonymkode: bbe74...9d1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette synes jeg er utrolig naivt og til og med uansvarlig. Dette handler ikke om privatliv, men om å beskytte henne mot reelle problemer som grooming osv. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger ungdomsavsnittet i Oslo-politiet har gått ut og sagt at man må følge med på hva barna gjør, og tørre å være kjipe foreldre og ikke bruke argumentasjonen om privatliv for å slippe. 

Det er greit at du synes. Jeg oppdrar ungen min til å ha rett på privatliv, og å respektere andres. Hun skal ikke godta at andre skal snoke i hennes saker. Tror det er en av grunnene til at hun er svært åpen med meg, og forteller om ting hun opplever bl.a. på Internett og sosiale medier. Vi har pratet mye om nettvett, og hun forteller om andre som hun synes handler naivt online. Hun er aldri redd for å åpne snaps eller meldinger ved siden av meg. Man kan ikke kontrollere barna og overvåke dem 100%. Man må prate, opplyse, oppdra, advare, og så slippe dem fri. Ønsker forøvrig ikke et barn som er føyelige for autoritære lederstiler. 

Skrevet

Sjekker mobiler innimellom og logger nettbruken. ( går ikke i dybden her men får oversikt på hvilke sider de er på etc) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...