Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 For barn i 1. - 2. klasse, kan man la være å gjøre det opplegget lærerne sender ut? Vil det evt kunne få noen konsekvenser om man ikke gjør det man får beskjed om å gjøre? (alternativet, om det er relevant, er selvsagt ikke ipad dagen lang, men et opplegg som er litt friere og mer motiverende for mine barn og som passer oss som familie bedre) Anonymkode: 5fe54...a34
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Jupp. Dette er perfekt tid i barnets liv å lære dem at det bare er å droppe ting som er kjedelig. Anonymkode: 9d28a...360
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Har en i 1.klasse. Hos oss ønsker lærere tilbakemelding og er ganske hyppig i kontakt. Jeg syns ikke at man kan drite i undervisning men til gjengjeld tar det ikke like lang tid. Vi er ferdig med alle gjøremål på under 2 timer, vi jobber konsentrert og har ikke like mye lek eller underholdning som de har i skolen. Vi gjør så godt vi kan men selvsagt erstatter vi ikke en lærer som kan det med undervisning. Lurer på hva du mener med ting som passer din familie bedre? Lese boka man har fått og gjøre matteoppgaver, hva annet har du tenkt å gjøre? Anonymkode: e7244...98a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: For barn i 1. - 2. klasse, kan man la være å gjøre det opplegget lærerne sender ut? Vil det evt kunne få noen konsekvenser om man ikke gjør det man får beskjed om å gjøre? (alternativet, om det er relevant, er selvsagt ikke ipad dagen lang, men et opplegg som er litt friere og mer motiverende for mine barn og som passer oss som familie bedre) Anonymkode: 5fe54...a34 Hvis dine barn har spesielle behov så er helt sikkert lærer lydhør for alternative opplegg men dersom dere bare ikke gidder å følge opplegget fordi det ikke passer dere så er det for dumt. Det er rimelig mange unger som ikke er fornøyd med oppgaver de får om dagen men de slipper jo ikke bare fordi vi ikke gidder å følge det opp. Vår med ADHD fikk en oppgave som det ikke var sjans til å få gjennomført så da kontaktet jeg lærer og sammen fant vi en dokumentar han kunne se som hadde samme innhold som oppgaven. Hvorvidt det får noen konsekvenser å ikke følge opplegget kan jeg ikke svare på
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 Vi kjører litt eget løp da jeg må jobbe og skolen kun tilbyr nettoppgaver som barnet ikke har mulighet til å fikse selv. Han går i 3. trinn. Setter han i gang med salaby og lesing og han gjør langt mer enn det som står på planen og jobber nå bare på høyere trinn enn tredje. Jeg må også få gjort noe på min jobb, kan ikke sitte knote med linker og innlegginger når jeg sitter i tlf møter selv. Det siste jeg prioriterer er kunst og håndverk. Det er noen voldsomme prosjekter som krever at man følger YouTube og gjør trinn for trinn. Det utgår for å si det sånn. Er ekstremt skuffet over hjemmeskole, gjør det faktisk bedre selv. Hvis dette gjenspeiler nivået i klassen hans er det på tide med en oppstramming. Nivået er så lavt og oppgavene så enkle at det er gjort på 45 minutter i halvblinde. Han bekrefter at det er sånn og at mye av tiden blir brukt til å vente på at alle skal forstå og bli ferdige. Han har også rollen som hjelpelærer i flere fag. Det har vi aldri gitt tillatelse til. Jeg har alltid forsvart skolen, men at min skoleflinke og smarte gutt har mistet motivasjonen og lysten til å gå på skolen skjønner jeg veldig godt. Anonymkode: 30ef8...b89
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 Hvorfor skal lærerne bruke masse tid og energi på å lage et hjemmeskoleopplegg om det ikke skal følges? Hva lærer du barna dine om respekt for læreren og oppgavene de får om de bare kan "drite i dem" og gjøre noe morsommere som mamma har funnet på? Nei, gjør oppgavene til læreren, og bruk fritiden deres til andre ting. Anonymkode: 702f4...a86
Gjest Antarctica Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: For barn i 1. - 2. klasse, kan man la være å gjøre det opplegget lærerne sender ut? Vil det evt kunne få noen konsekvenser om man ikke gjør det man får beskjed om å gjøre? (alternativet, om det er relevant, er selvsagt ikke ipad dagen lang, men et opplegg som er litt friere og mer motiverende for mine barn og som passer oss som familie bedre) Anonymkode: 5fe54...a34 Gjør det du syns er nyttigst, og fortell skolen hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 Jeg har vært åpen overfor læreren om at vi ikke rekker å følge opp hjemmeskole på hverdagene. (Jeg jobber hjemmefra, i en samfunnsviktig jobb, og rekker ikke følge opp hjemmeskole i tillegg.) I helgen har vi prøvd å ta igjen en del av det tapte. Jeg fikk da forsterket en tidligere oppfatning om at oppgavene er for lette for min datter. Så nå kjøper jeg en mattebok for klassen over. Vi kommer nok til å droppe det meste av det klassen får av oppgaver og lage vårt eget løp. Jeg gir beskjed til læreren om hva vi gjør, så får hun heller protestere hvis det er et problem. Foreløpig har hun bare vært hyggelig, med tips til alternative lærebøker etc. Jeg tenker at så lenge du har en god begrunnelse for at alternativt opplegg av den ene eller andre typen faktisk er bedre for dine barn, og tar opp dette med læreren, må det være greit. Hovedpoenget er jo at de skal utvikle seg og lære best mulig, ut fra sine forutsetninger. Anonymkode: d0e00...fbe
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal lærerne bruke masse tid og energi på å lage et hjemmeskoleopplegg om det ikke skal følges? Hva lærer du barna dine om respekt for læreren og oppgavene de får om de bare kan "drite i dem" og gjøre noe morsommere som mamma har funnet på? Nei, gjør oppgavene til læreren, og bruk fritiden deres til andre ting. Anonymkode: 702f4...a86 For min del handler det om å bevare det lille som er igjen av motivasjon for skolen. Ikke morsommere oppgaver, men oppgaver som faktisk gir en følelse av mestring, noe som er totalt fraværende med opplegget til læreren. Anonymkode: 30ef8...b89
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 Så lenge man kommer seg igjennom det man skal, så synes jeg det er helt ok at familier finner den måten som passer dem best. Hadde en lærer plutselig bare hatt to barn å undervise, så hadde de nok brukt et friere opplegg selv, siden man har mulighet til å tilpasse det mer for hver elev. Så lenge du har kontroll på at de kommer i mål med tingene læreren har gitt ut en plan på, så synes jeg du kan gjøre det på den måten du synes er best for dere. Anonymkode: b2631...883
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi kjører litt eget løp da jeg må jobbe og skolen kun tilbyr nettoppgaver som barnet ikke har mulighet til å fikse selv. Han går i 3. trinn. Setter han i gang med salaby og lesing og han gjør langt mer enn det som står på planen og jobber nå bare på høyere trinn enn tredje. Jeg må også få gjort noe på min jobb, kan ikke sitte knote med linker og innlegginger når jeg sitter i tlf møter selv. Det siste jeg prioriterer er kunst og håndverk. Det er noen voldsomme prosjekter som krever at man følger YouTube og gjør trinn for trinn. Det utgår for å si det sånn. Er ekstremt skuffet over hjemmeskole, gjør det faktisk bedre selv. Hvis dette gjenspeiler nivået i klassen hans er det på tide med en oppstramming. Nivået er så lavt og oppgavene så enkle at det er gjort på 45 minutter i halvblinde. Han bekrefter at det er sånn og at mye av tiden blir brukt til å vente på at alle skal forstå og bli ferdige. Han har også rollen som hjelpelærer i flere fag. Det har vi aldri gitt tillatelse til. Jeg har alltid forsvart skolen, men at min skoleflinke og smarte gutt har mistet motivasjonen og lysten til å gå på skolen skjønner jeg veldig godt. Anonymkode: 30ef8...b89 Enig i dette. Samtidig ser jeg at det er vanskelig for lærerne å lage opplegg tilpasset den enkelte elev. Fremdriften her er svært lav, og det blir demotiverende å sitte med det samme en hel uke når eleven hadde forstått og lært det på mandag. Vi kjører på med egne ting, og har en super mulighet til å lære ting utenfor læreplanen også (ikke bare på høyere trinn). Anonymkode: ba965...a88
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: For min del handler det om å bevare det lille som er igjen av motivasjon for skolen. Ikke morsommere oppgaver, men oppgaver som faktisk gir en følelse av mestring, noe som er totalt fraværende med opplegget til læreren. Anonymkode: 30ef8...b89 SÅKLART er det en god idé! Jeg kan ikke tro hvorfor noen skulle mene noe annet. Mestring og motivasjon er nøkkelen for at dere skal få dette til å fungere hjemme, kanskje resten av skoleåret. Stå på 🙂 Anonymkode: b2631...883
☆☆☆ Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 Vi gjer det som står på planen, og fyller på med aktivitetar og læring etter forgodtfinnande etterpå. Det er ikkje slik at ein enten følger opplegget eller lagar noko sjølv, det er rom for både og.
sug lut Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 1 minutt siden, ☆☆☆ skrev: Vi gjer det som står på planen, og fyller på med aktivitetar og læring etter forgodtfinnande etterpå. Det er ikkje slik at ein enten følger opplegget eller lagar noko sjølv, det er rom for både og. Dette. Et minimum av lojalitet, med andre ord.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært åpen overfor læreren om at vi ikke rekker å følge opp hjemmeskole på hverdagene. (Jeg jobber hjemmefra, i en samfunnsviktig jobb, og rekker ikke følge opp hjemmeskole i tillegg.) I helgen har vi prøvd å ta igjen en del av det tapte. Jeg fikk da forsterket en tidligere oppfatning om at oppgavene er for lette for min datter. Så nå kjøper jeg en mattebok for klassen over. Vi kommer nok til å droppe det meste av det klassen får av oppgaver og lage vårt eget løp. Jeg gir beskjed til læreren om hva vi gjør, så får hun heller protestere hvis det er et problem. Foreløpig har hun bare vært hyggelig, med tips til alternative lærebøker etc. Jeg tenker at så lenge du har en god begrunnelse for at alternativt opplegg av den ene eller andre typen faktisk er bedre for dine barn, og tar opp dette med læreren, må det være greit. Hovedpoenget er jo at de skal utvikle seg og lære best mulig, ut fra sine forutsetninger. Anonymkode: d0e00...fbe Men hvorfor skal du kjøpe egne bøker som er vanskeligere? Lærerne har tilgang på videreutvikling av det de driver med altså, f.eks fikk datteren min som synes matteoppgavene de fikk var altfor lette en ny "kode" og andre oppgaver som bygger på det samme men som er vanskeligere og videreutvikler tenkingen hennes. Jeg trenger ikke kjøpe egne bøker som er vanskeligere enn de de har på skolen, jeg trenger bare snakke med læreren så tilpasser de. Anonymkode: 702f4...a86
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 Nei det er ikke Okey. Slike holdinger lærer jeg ikke min 1 klassing Anonymkode: 06563...95e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 Vi følger skolens opplegg så langt det er mulig. Vi er to foreldre i fulle jobber (hjemmekontor) som ikke kan legge alt til side fordi fjerdeklassingen skal gjøre oppgaver. Vi har møter og tidsfrister. Men vi tar dagen til hjelp og får til det meste. Verre med de to barnehagebarna, som bare skaper rabalder fordi hverdagen deres er snudd på hodet... Anonymkode: dd27d...f10
DetYrer Skrevet 23. mars 2020 #18 Skrevet 23. mars 2020 Vi følger skolens opplegg, i vårt eget tempo. Legger til endel ting jeg mener er nødvendig, som ikke er med i ukeplanen... Å droppe det? Nei, det er ikke ok!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #19 Skrevet 23. mars 2020 Nei det er det ikke. Læreren har et undervisningsopplegg som fortsetter etter at barna er tilbake på skolen. Det er viktig at de følger det opplegget som er gitt slik at alle barna er på samme sted når den tid kommer Anonymkode: 44bde...c6a
Leverpostei Skrevet 23. mars 2020 #20 Skrevet 23. mars 2020 Tja, målet er langt viktigere enn veien. Hvis målet er å kunne kjenne igjen ordbilder og øke lesehastigheten er det jo mange veier dit. Spørsmålet er om du har tilstrekkelig forståelse for målet, og hva som er en hensiktsmessig måte å nå målet på. Når det er sagt så vet vel ikke førsteklassingen så mye om hva læreren har sagt at skal gjøres, og blir dermed heller ikke en illojal og respektløs slamp av at du kjører ditt eget løp.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #21 Skrevet 23. mars 2020 Her har skolen informert om at de elevene som ikke logger seg på og gjør oppgavene får fravær. Og som alle vet blir mye fravær en bekymringsmelding til barnevernet. Jeg vet ikke hva antall dager det er snakk om, men tar man sjansen? Anonymkode: f6d93...a61
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #22 Skrevet 23. mars 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært åpen overfor læreren om at vi ikke rekker å følge opp hjemmeskole på hverdagene. (Jeg jobber hjemmefra, i en samfunnsviktig jobb, og rekker ikke følge opp hjemmeskole i tillegg.) I helgen har vi prøvd å ta igjen en del av det tapte. Jeg fikk da forsterket en tidligere oppfatning om at oppgavene er for lette for min datter. Så nå kjøper jeg en mattebok for klassen over. Vi kommer nok til å droppe det meste av det klassen får av oppgaver og lage vårt eget løp. Jeg gir beskjed til læreren om hva vi gjør, så får hun heller protestere hvis det er et problem. Foreløpig har hun bare vært hyggelig, med tips til alternative lærebøker etc. Jeg tenker at så lenge du har en god begrunnelse for at alternativt opplegg av den ene eller andre typen faktisk er bedre for dine barn, og tar opp dette med læreren, må det være greit. Hovedpoenget er jo at de skal utvikle seg og lære best mulig, ut fra sine forutsetninger. Anonymkode: d0e00...fbe Vær bare forsiktig så barnet ditt ikke får hull i opplæringen. Sønnen min har hele veien ligget 2-3 år over det trinnet han har gått på i blant annet matte. Han har hele veien fått tilpasset oppgaver for dette. Men, før han har fått tatt fatt på høyere pensum har han måtte gjort det som var på klassenivået. Rett og slett for å unngå hull. Anonymkode: 0ce1f...e34
shewolf Skrevet 23. mars 2020 #23 Skrevet 23. mars 2020 1-2 klasse skal være litt «lett», så de kan føle på mestring. Men hvis det er altfor lett må du snakke med læreren. De kan som regel tilrettelegge noe. Men å droppe opplegget til skolen og vise ovenfor barna at de kan drite i det læreren legger opp til, for det passer ikke deres familie? Det er ikke greit.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #24 Skrevet 23. mars 2020 Anbefaler å drite i det og dra på hytta i stedet. Anonymkode: 58710...424
Leverpostei Skrevet 23. mars 2020 #25 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her har skolen informert om at de elevene som ikke logger seg på og gjør oppgavene får fravær. Og som alle vet blir mye fravær en bekymringsmelding til barnevernet. Jeg vet ikke hva antall dager det er snakk om, men tar man sjansen? Anonymkode: f6d93...a61 Og det sier udir at ikke er ok, fordi familier er i ulike situasjoner. Men jeg heier på at barna skal logge seg på og gjøre arbeidet, så langt det er mulig, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå