Anonym bruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 Har ett barn som er forsinket språklig og litt finmotorisk. Er 3 år og har kun noen få ord. Er henvist til habiliteringstjenesten og får nå hjelp fra ppt. Hun har plutselig begynt å snakke mye mer enn for bare få måneder siden, gjør seg godt forstått og er blitt flinkere til ting hun strevet med for litt siden. Så vi ser hele tiden utvikling. Jeg er redd for en diagnose som psykisk utviklingshemming. Er det noen som vet hva de ser etter om de skal sjekke det? Det ble først mistanke om autisme, men hun gjør seg godt forstått, reagerer på navnet sitt, har god språkforståelse etc. Anonymkode: 39456...591
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Og kan barn som er forsinket ta igjen sine jevnaldrende? Hun er blir og glad, sjelden sint. Kosete liten jente som elsker oppmerksomhet og er ganske rampete og sjelden i ro. Anonymkode: 39456...591
Kaffekjerring Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Jeg har en gutt på knappe to år som er forsinket. Han er testet med blodprøver og der gjorde de funn. De kommer fremover til å se hvordan han kommer til å henge med på de som er like gamle, de kommer også til å være obs på diagnoser som autisme/add osv. Han han etter motorisk, gikk veldig sent. Komt seg der, men er forsiktig. Språket er i dag den største utfordringen, men han er liten enda. Det de så etter? Det vi fortalte de om språk og motorikk, pluss at han har vært liten hele livet. Det ble tatt blodprøver ved en tilfeldighet kan man si, siden de skulle ta blodprøver for å utelukke andre ting. Ting er veldig usikkert enda, men jeg har gått fra å ikke stresse så veldig med utviklkngen til å gå med en ganske god klump i magen. Jeg ender hver gang jeg tenker på det opp med at jeg er innmari glad for at det ble fanget opp og at vi får den oppfølgingen vi trenger. Det står ord som utviklingshemming, men det kan være et veldig bredt og skummelt ord. Jeg håper og jeg håper i det lengste altså.... Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men ta åsså send meg en melding om du lurer på mer. Jeg står midt i dette selv nå😊
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Takk for svar. Her har hun ikke vært sen å gå etc og hadde helt normal utvikling til 2 år. Men pga språket og den litt klønete finmotorikken ønsker de å utrede henne, noe jeg er enig i. Men synes det er så skummelt . Anonymkode: 39456...591
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 Andre med erfaring? Anonymkode: 39456...591
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 Regner med at hørsel og oppfattelse av lyd er utredet? Mitt barn hang etter pga dårlig syn som ikke var oppdaget. Jeg forsto først etter hun fikk briller hvor mye det faktisk hadde hatt å si for hennes utvikling - hun utviklet seg veldig på få måneder da hun fikk brillene. Så jeg tenker at det trenger ikke være så ille som man kanskje tenker... Anonymkode: 085fc...96e
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Andre med erfaring? Anonymkode: 39456...591 Jeg har et barn som har diagnosen psykisk utviklingshemmet. Hun var litt over 3 år da vi ble henvist til habiliteringstjenesten. Men kom ikke til rett før hun fylte 4 år. Før dette sa hadde hun ett par timer i uken med assistent i bhg. Da vi kom til habiliteringen så var det satt opp ett program, først fysioterapeut, så lege og til slutt psykolog og sosionom. Her burde kanskje bjellene mine ringt, men verken jeg, familie, venner eller bhg tenkte i de baner. Hos oss ble diagnosen egentlig stilt ført legen hadde sett henne. Og vi var vel inne hos legen i 10 min før han sa at hun har pu. Måtte fylle ut en del skjema etterpå om hva hun kunne/ikke kunne osv. Var ganske masse husker jeg. Men nå hang min datter såpass langt etter(så det ikke helt den gang siden det var mitt første barn) at legen var ganske så sikker i sin diagnosen Uten å ha møtt henne. Men på papiret fikk vi først diagnosen forsinket utvikling. Og etter en del tester som MR av hodet(helt normalt utseende på hjernen) EEG (den var helt fin) gentest (fant ingenting der heller) osv ble diagnosen pu satt. Hørsel og synstest ble tatt før vi kom til habiliteringen. Min datter slet på alle områder, språk, språkforståelse, fin og grovmotorikk. Hun sa vel bare mamma, pappa, nei og hadet og da var hun nesten 4 år. Veldig dårlig språkforståelse hadde hun også. Begynte å gå måneden etter hun fylte 2 år. Siden dere er henvist til habiliteringstjenesten så virker det som om det er noe i den baner de mener det kan være. Men det kan være alt fra forsinket utvikling, utviklingsforstyrrelse, psykisk utviklingshemming, noe annet eller ingenting. Det er helt umulig å svare på. Anonymkode: 7a7bd...c54
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 Min datter var treg til å snakke og hadde dårlig uttale. Hun gikk også litt klossete. Barnehagen reagerte og hun fikk ekstra oppfølging. Så tok jeg henne med på synssjekk, egentlig kun fordi storesøsken brukte briller. Der var det +6 og +7 og når hun fikk briller gikk utviklingen med stor fremgang. Og det er ingenting i dag. Anonymkode: e5c01...0ce
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har et barn som har diagnosen psykisk utviklingshemmet. Hun var litt over 3 år da vi ble henvist til habiliteringstjenesten. Men kom ikke til rett før hun fylte 4 år. Før dette sa hadde hun ett par timer i uken med assistent i bhg. Da vi kom til habiliteringen så var det satt opp ett program, først fysioterapeut, så lege og til slutt psykolog og sosionom. Her burde kanskje bjellene mine ringt, men verken jeg, familie, venner eller bhg tenkte i de baner. Hos oss ble diagnosen egentlig stilt ført legen hadde sett henne. Og vi var vel inne hos legen i 10 min før han sa at hun har pu. Måtte fylle ut en del skjema etterpå om hva hun kunne/ikke kunne osv. Var ganske masse husker jeg. Men nå hang min datter såpass langt etter(så det ikke helt den gang siden det var mitt første barn) at legen var ganske så sikker i sin diagnosen Uten å ha møtt henne. Men på papiret fikk vi først diagnosen forsinket utvikling. Og etter en del tester som MR av hodet(helt normalt utseende på hjernen) EEG (den var helt fin) gentest (fant ingenting der heller) osv ble diagnosen pu satt. Hørsel og synstest ble tatt før vi kom til habiliteringen. Min datter slet på alle områder, språk, språkforståelse, fin og grovmotorikk. Hun sa vel bare mamma, pappa, nei og hadet og da var hun nesten 4 år. Veldig dårlig språkforståelse hadde hun også. Begynte å gå måneden etter hun fylte 2 år. Siden dere er henvist til habiliteringstjenesten så virker det som om det er noe i den baner de mener det kan være. Men det kan være alt fra forsinket utvikling, utviklingsforstyrrelse, psykisk utviklingshemming, noe annet eller ingenting. Det er helt umulig å svare på. Anonymkode: 7a7bd...c54 Takk for svar. Hvordan går det med din datter nå? Min datter har fulgt sin utviklingskurve hele veien med unntak av språket og det finmotoriske. Hun har mange ord og lærer egentlig ganske fort. Kan hele alfabetet, teller til 20 og kan også noen engelske orde språkforståelsen er bra så vidt jeg oppfatter det. Hun ble henvist pga mistanke om autisme , men ppt mener ikke det er autisme det er snakk om likevel. Men hvordan fungerer din datter? Anonymkode: 39456...591
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Regner med at hørsel og oppfattelse av lyd er utredet? Mitt barn hang etter pga dårlig syn som ikke var oppdaget. Jeg forsto først etter hun fikk briller hvor mye det faktisk hadde hatt å si for hennes utvikling - hun utviklet seg veldig på få måneder da hun fikk brillene. Så jeg tenker at det trenger ikke være så ille som man kanskje tenker... Anonymkode: 085fc...96e Hun har nettopp fått briller. Hadde + 5 på begge øynene. Brukt brillene nå i en liten mnd Anonymkode: 39456...591
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Hvordan går det med din datter nå? Min datter har fulgt sin utviklingskurve hele veien med unntak av språket og det finmotoriske. Hun har mange ord og lærer egentlig ganske fort. Kan hele alfabetet, teller til 20 og kan også noen engelske orde språkforståelsen er bra så vidt jeg oppfatter det. Hun ble henvist pga mistanke om autisme , men ppt mener ikke det er autisme det er snakk om likevel. Men hvordan fungerer din datter? Anonymkode: 39456...591 Oi! Kjempe flink som kan hele alfabetet i en alder av 3 år og telle til 20. Har selv en 3 åring, og han teller til ti og kan si a,b,c ( på engelsk) men det er lært fra youtube🙈 Nå du skriver at barnet ditt kan hele alfabetet i en alder av 3 år så tenker ikke jeg i retning av utviklingshemming, det er på en måte ikke en egenskap de har i en så lav alder, jeg tenker da mer mot autismespekteret. Men husk spekteret innen autisme er svært. Det går bra med min datter. Hun er noe for seg selv i følge habiliteringen, for hun har et så utrolig stort gap mellom ulike ferdigheter. Språklig ligger hun langt etter, der er hun på nivå med et barn på 3-4 år. Språkforståelsen er på rundt 5 år. Mens ferdigheter som hygiene, påkledning, og dagligdagse ferdigheter ligger hun på rundt 10 år. Hun er akkurat fylt 13 år. Hun kan være ute alene med andre barn, men kan ikke gå på butikken og handle alene. Kan ikke lese eller skrive, og det vil hun nok aldri klare å lære seg. Men hun er veldig selvstendig. Jeg kan gå på butikken og hun kan være alene hjemme. Hun stikker ikke av hvis hun er ute alene, men kan igjen ikke si hvor hun bor hvis hun skulle gå seg vill, eller si hva foreldrene heter. Hun kan si navnet sitt helt fint og tydelig. Kan telle til 10. Kan noen farger. Sliter veldig med finmotorikken og tegner fremdeles bare rable tegninger. klarer ikke tegne en sirkel eller firkant. Hun har også hypermobileledd så hun faller lett, klarer ikke sykle på vanlig sykkel, så vi har fått sykkel fra hjelpemiddelsentralen. Jeg synes hun er kjempe flink, det verste for henne og oss foreldre er det at hun har så begrenset språk, mye er utydelig og hun bruker mye kroppspråk. Vi som kjenner henne forstår henne veldig godt, verre for de som ikke kjenner henne. Anonymkode: 7a7bd...c54
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 Mitt eldste barn snakket ikke før hun var over 3år. Hun forsto alt, men det var kun tre ord som kom ut av munnen hennes før dette. Ikke antydning til at hun ville prøve engang. Jeg var ikke bekjymret, for jeg snakket ikke før jeg var 3,5 år. Helsesøster var litt bekjymret, tilfeldigheter skulle til for å finne hvorfor. Lillesøster var på ett årskontroll og storesøster måtte bli med siden det var utenfor barneparkens tid. Storesøster syns det var så gøy når en turnuslege tittet i øra på lillesøster Så da forklarte og viste legen dette for henne, tittet inn i øret hennes og oppdaget tett ørevoks. Hun hadde blitt sjekket av legen på helsestasjonen før, uten at det var blitt oppdaget. To dager etter var hun hos en barnelege som sugde dette ut og samme dag kom settningene på løpende bånd. Når vi ser videoer fra henne på den tiden, høres det ut som hun snakket inni en blikkboks. Ganske morsomt å høre på nå, for vi reagerte ikke på det da. Jeg begynte bare å snakke endag, ingen fant noe galt med meg. Jeg begynte også å snakke i settninger. Min datter tok igjen gapet med forsinket språk veldig raskt. Bokstaver, tall og slike ting syns hun var spennende så lesekoden knakke hun alene før hun startet på skolen. Jeg har to barn og de har vært veldig ulike på motorikken. Hun ene klarte ikke å holde en blyant før hun startet på skolen, men hun andre nesten gjorde det fra hun var baby. Alt har jevnet seg ut rundt skolestart. Ta imot testingen som du har blitt tilbudt. Jo tidligere du får dette, jo tidligere kan du hjelpe og få hjelp til barnet om det er noe som det trenger å få hjelp med. Er det ikke noe galt og barnet bare er litt treigt, så kan du slå deg til ro med det. Du er sikkert stressa siden det har blitt sendt inn bekjymring, du trenger å slappe av og hjelpe barnet med det som det trenger. Om det bare er bare å være en vanlig mamma eller litt mer hjelp. Anonymkode: fac34...af7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå