Anonym bruker Skrevet 22. mars 2020 #1 Skrevet 22. mars 2020 19-åringen som går siste året på vgs skader seg selv og har det helt tydelig ikke bra. Jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe. Kan noen gi meg råd? Hva bør jeg si? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Jeg er så fortvilet over å se at 19-åringen i perioder har det så vanskelig i sitt indre...😔 Anonymkode: 77545...16a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2020 #2 Skrevet 22. mars 2020 Klarer du motiverer for å ta i mot profesjonell hjelp? Er hn mottakelig for å snakke om det? Kan du si noe sånt som at du har merket at hn skader seg- at du skjønner at noe er vanskelig- at du ønsker å hjelpe. Spørre hn om hvordan du kan være til hjelp og støtte fremover? Vise omsorg. Tilby hjelp og støtte. Men ta det litt med ro...la hn styre tempoet litt. Det kan være hn ikke helt har ordene heller. Selvskading handler jo ofte om å skape fysisk smerte for å holde psykisk smerte/vonde følelser unna. Ikke alltid man vet hvor de vonde følelsene kommer fra selv heller. Tenker dette er vanskelig å overkomme alene uten profesjonell hjelp så håper dere kan få hjelp videre ❤️ Anonymkode: 4a61d...72b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2020 #3 Skrevet 22. mars 2020 Jeg selvskadet da jeg var 19. Kuttet meg opp på armen. Det værste var når noen sa til meg at det var dumt, at jeg kom til å skamme meg over arrene, osv. For meg var det helt fantastisk deilig. All den smerten jeg hadde inni meg, rant ut med blodet som piplet. Jeg kunne helt ærlig forstå hvorfor folk ruset seg, selv om jeg var fullstendig imot narkotika! Jeg hadde ingen hjemme å snakke med, da en av grunnene til selvskadingen var hjemmet. Men jeg fikk hjelp at noen som jobbet på en institusjon. Jeg var der frivillig (via ei jeg kjente i barnevernet). De var bare "normale". Altså, vi snakket ikke om selvskadingen, de prøvde ikke å få meg til å slutte. Men de trygget meg på at jeg kunne snakke med de. Desverre ville jeg ikke bo der lenge, så jeg flyttet før jeg egentlig var klar over det. En enda lengre historie fortalt i korthet: jeg fikk en kjæreste som sa: fortsetter du meg den kuttinga, er det slutt. Og da stoppet jeg. Jeg har egentlig ikke så mange gode tips til deg, annet enn at du må ikke mase på at hun skal stoppe. Trygg henne heller i at hun kan komme til deg, når som helst, hvor som helst og ang hva som helst. Ingen problemer er for store, ingen for små. Du er der! Hun er myndig, så du kan ikke tvinge helsehjelpen på henne. Men tilby deg å skaffe henne hjelp. Lykke til❤ Anonymkode: a157c...855
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå