Gå til innhold

Ny økonomisk situasjon - matbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er allerede permittert, og jeg går bare og venter på det samme. Vi må forberede oss på en ny økonomisk hverdag. 

Vi er to voksne og to barn på 9 og 12 år. Er det realistisk med et matbudsjett på 1500 kroner i uka (og samtidig spise noen lunde sunt)? Innser jo at dette krever nøye planlegging av innkjøp, men det får vi tid til nå... er innstilt på å bake brød og rundstykker i stedet for å kjøpe.

Noen som har fått det til?

Anonymkode: 6b40a...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker litt mer. 1750 kr i uka ca. Og det går fint for oss. Vi har 2 barn på ca samme alder som dere.

Anonymkode: cd984...f0f

Skrevet

Absolutt! Nøkkelen er, som du sier selv, planlegging. Vi er bare en voksen og ett barn på 10 år, og holder oss rundt ca 5-600 kr i uka. Bak selv, lag mat fra bunnen av, velg grønnsaker og frukt som holder lenge i kjøleskapet, samme for pålegg. Bruk fryseren flittig, frys ned pålegg, ost, middagsrester, brød, frukt og grønt. Det meste kan fryses! 😊 

Anonymkode: fa1d7...a0a

Skrevet

Absolutt! Vi har litt yngre barn, men er også fire stk. Vi har over tid hatt et matbudsjett på 7500 kr pr mnd. Dette inkluder vaskemidler, shampoo, såpe, tannkrem ol, i tillegg til bursdagsgaver til venner av barna. 

Trikset er planlegging. Vi ukeshandler på rimelig nærbutikk, og bruker appen mattilbud for enkelttilbud i tillegg. Vi er oppmeksomme på forskjell i kilopris, og kjøper feks rissekk på  "innvandrerbutikk". Vi er oppmerksomme på matsvinn, og planlegger så vi får brukt mest mulig av det vi kjøper/lager (middagsrester til lunsj, en restemiddag i uken ol). Vi fryser også ned brød i skiver, og kaster ikke noe brød lenger. Lykke til! 

Anonymkode: bd896...2a2

Skrevet

Tusen takk for svar!

Dere som svarer at dere får til dette, hva er typiske middager dere spiser?

Skrevet

Det er smart å tenke på dette, men ta inn over deg at mat kan bli vesentlig dyrer. Det er ikje sikkert budsjettet ditt jolder om en tid hvis vi får reel mangel på vanlige matvarer. Spessielt mel og grønnsaker kan det bli lite av hvis vi ikke gjør spessielle tiltak for å sikkre oss.

Anonymkode: 0d538...572

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er smart å tenke på dette, men ta inn over deg at mat kan bli vesentlig dyrer. Det er ikje sikkert budsjettet ditt jolder om en tid hvis vi får reel mangel på vanlige matvarer. Spessielt mel og grønnsaker kan det bli lite av hvis vi ikke gjør spessielle tiltak for å sikkre oss.

Herregud, rull inn. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jaha, og hvor har du det i fra?

Anonymkode: 16f10...6dd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mannen er allerede permittert, og jeg går bare og venter på det samme. Vi må forberede oss på en ny økonomisk hverdag. 

Vi er to voksne og to barn på 9 og 12 år. Er det realistisk med et matbudsjett på 1500 kroner i uka (og samtidig spise noen lunde sunt)? Innser jo at dette krever nøye planlegging av innkjøp, men det får vi tid til nå... er innstilt på å bake brød og rundstykker i stedet for å kjøpe.

Noen som har fått det til?

Vi er en familie på 5, barn på 8,10 og 12 år. Vi bruker ca 1500 kr i uken på matbutikken, og da tenker vi ikke pris når vi handler (ennå) Nøkkelen er planlegging, det blir laget en ukesmeny hver uke, der det planlegges for at all maten skal spises opp. Vi lar grønnsaker spille hovedrollen i måltidene, og kjøtt, fisk og kylling blir mindre porsjoner.

Fiskesuppe f.eks med 2 torskefileter og masse gulrøtter, sellerirot, smør og fløte. Fettet øker metthetsfølelsen. Vi spiser også en del vegetarmat. 

Vanlige middagsretter hos oss er

- gulasjsuppe, fiskesuppe, nudelsuppe, grønnsakssuppe, linsesuppe, kikertsuppe, minestronesuppe, kyllingsuppe, gulrotsuppe, løksuppe, søtpotetsuppe. 
- indiske retter; palak paneer, indiske nudler, sopp korma, kylling tikka masala,   
- chili con carne, chili sin carne med søtpotet, bønnegryte med quesedillas, enchiladas, taco, fajitas med hjemmebakte lefser

- hjemmelagde kjøttkaker, kjøttboller, fiskekaker, squashkaker, rødbetkaker, falafel, røde og grønne linselus, og potetkaker

- blomkål og brokkoligrateng, pai med spinat og fetaost, grønnsakslasagne, fiskegrateng med grønnsaker. 

- Restefest: stekt risk med egg, fryser rester og har smårettbord, hvis ikke det er nok til alle. 

- Vi spiser forrett, med salat, litt supperester, råkost, eller stekte grønnsaker. Potetmos med rester av grønnsaker i.  

Anonymkode: 461ff...ff6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er en familie på 5, barn på 8,10 og 12 år. Vi bruker ca 1500 kr i uken på matbutikken, og da tenker vi ikke pris når vi handler (ennå) Nøkkelen er planlegging, det blir laget en ukesmeny hver uke, der det planlegges for at all maten skal spises opp. Vi lar grønnsaker spille hovedrollen i måltidene, og kjøtt, fisk og kylling blir mindre porsjoner.

Fiskesuppe f.eks med 2 torskefileter og masse gulrøtter, sellerirot, smør og fløte. Fettet øker metthetsfølelsen. Vi spiser også en del vegetarmat. 

- gulasjsuppe, fiskesuppe, nudelsuppe, grønnsakssuppe, linsesuppe, kikertsuppe, minestronesuppe, kyllingsuppe, gulrotsuppe, løksuppe, søtpotetsuppe. 
- indiske retter; palak paneer, indiske nudler, sopp korma, kylling tikka masala,   
- chili con carne, chili sin carne med søtpotet, bønnegryte med quesedillas, enchiladas, taco, fajitas med hjemmebakte lefser

- hjemmelagde kjøttkaker, kjøttboller, fiskekaker, squashkaker, rødbetkaker, falafel, røde og grønne linselus, og potetkaker

- blomkål og brokkoligrateng, pai med spinat og fetaost, grønnsakslasagne, fiskegrateng med grønnsaker. 

- Restefest: stekt risk med egg, fryser rester og har smårettbord, hvis ikke det er nok til alle. 

- Vi spiser forrett, med salat, litt supperester, råkost, eller stekte grønnsaker. Potetmos med rester av grønnsaker i.  

Vil du dele falafel-oppskrift?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Imponerende! Takk for det oppløftende svaret ditt!

Kunne du vær så snill og dele den oppskrifta på fiskesuppe...?

Skrevet

Ja. Grønnsaker er billig, hvis dere er så heldige at dere tåler all mat så kan dere leve godt på det budsjettet.

Skrevet

Jeg tror det kan bli litt lite. Spørs om det er kun matvarer og ikke alt annet av husholdningsting også da. 

Men om dere er flinke og spiser mye linser, bønner, kikerter osv, og erstatte f.eks halve av kjøttet med dette, pluss kutter i posemat, og kjører mye havregryn så bør det gå greit. Kjøp tørkede som legges i vann og kokes. Mye rimeligere. Dere bør også tenke på begrensning av melk og meierivarer spesielt siden det er veldig dyrt nå. F.eks 40 kr for 500 gram smør. 29 kr for 1,75 l melk. Dere bør absolutt gå for first price og xtra varer og kjøp det dere kan fra 50% diskene. Vi kuttet også mye ved å begrense ketsjupen f.eks. 

Familien min har levd på minimum tilsvarende sosialstønad og slik greide vi oss. Det vi regnet inn ekstra var bleier og engangskluter pga små barn. 

Husk at vi er mange som må forberede oss på å leve sånn fremover. Dette skaø gå bra.

Anonymkode: 5be55...0db

Skrevet

Vi er seks i huset til vanlig, tre tenåringer og en snart tenåring. Bare det å bake brød selv sparer du enormt på. Eksempelvis koster det sånn ca 30 kroner pr 4 grove brød når jeg baker selv. I løpet av helgen planlegger vi uken sammen og handler én gang i uken. Lager gjerne tomatsaus til pizza på lørdag og sånn som i går brukte jeg da masse gulrot, selleri, tomat, løk etc og laget 8 L saus. Da blir det til fryseren også, den kan bli bolognese, lasagne, suppebase etc.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Imponerende! Takk for det oppløftende svaret ditt!

Kunne du vær så snill og dele den oppskrifta på fiskesuppe...?

Jeg bruker oppskrifter som base, og så stapper jeg oppi det vi har i skapene: 

Fiskesuppe: 

2 torskefileter, ca 200 g sellerirot, 1 løk, 1/2 purre, 3 gulrøtter, 1,5 dl vann, nok (ca 3 dl)  kremfløte og smør, salt og pepper (1 dl hvitvin hvis vi har i hus)  Bruker opp vårløk, poteter, rødløk, hvis vi har små restebiter.. 

Skrell og stek grønnsakene i smør, tilsett vann (hvitvin) og la det koke i ca 5 min. Tilsett fløte og legg fisk på toppen, småkok videre i ca 8-10 min, til fisken skjeller seg. 

Server med grovt brød med smør. 

Skrevet
20 minutter siden, amandine skrev:

Vil du dele falafel-oppskrift?

Jeg bruker denne oppskriften fra NRK.no. Lise Finckenhagen sin. Jeg har ikke alltid alle krydderne, men bruker det jeg har. Jeg liker best å bruke kikerter fra boks, fordi de som bare er vannet ut ble litt tørre (en gang 🙄

FC3C2A3A-3A65-415E-9FEE-4741ECEB5BAA.png

Skrevet
19 minutter siden, amandine skrev:

Vi er seks i huset til vanlig, tre tenåringer og en snart tenåring. Bare det å bake brød selv sparer du enormt på. Eksempelvis koster det sånn ca 30 kroner pr 4 grove brød når jeg baker selv. I løpet av helgen planlegger vi uken sammen og handler én gang i uken. Lager gjerne tomatsaus til pizza på lørdag og sånn som i går brukte jeg da masse gulrot, selleri, tomat, løk etc og laget 8 L saus. Da blir det til fryseren også, den kan bli bolognese, lasagne, suppebase etc.

Vil du dele oppskrift på tomatsaus? 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker oppskrifter som base, og så stapper jeg oppi det vi har i skapene: 

Fiskesuppe: 

2 torskefileter, ca 200 g sellerirot, 1 løk, 1/2 purre, 3 gulrøtter, 1,5 dl vann, nok (ca 3 dl)  kremfløte og smør, salt og pepper (1 dl hvitvin hvis vi har i hus)  Bruker opp vårløk, poteter, rødløk, hvis vi har små restebiter.. 

Skrell og stek grønnsakene i smør, tilsett vann (hvitvin) og la det koke i ca 5 min. Tilsett fløte og legg fisk på toppen, småkok videre i ca 8-10 min, til fisken skjeller seg. 

Server med grovt brød med smør. 

Takk!

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil du dele oppskrift på tomatsaus? 

Tja oppskrift og oppskrift ha ha, det går på slump! Omtrent som dette:l To tre løk stekes myke, ha i litt tomatpuré og fres kjapt. Ha oppi noen gulrøtter (3-4), litt selleri, hvitløk  og  6-7 bokser knuste tomater.

Jeg bruker mutti, stort sett. De er kun tomat og ikke vannet ut fra fabrikk. Vanne ut med kraft kan jeg gjøre selv, så jeg har gjerne litt kraft i som væske. Eller en slant vin eller litt vann og en buljongterning. 

En teskje med dijonsennep, salt og pepper og litt sukker er basis-kryddere. Ellers krydrer jeg med timian, oregano, rosmarin, merian og et par laurbærblad og lar det småkoke en god stund. Fisk ut laurbærblader og du har brukt det og kjør alt med stavmikser om du ikke har kuttet fint fra start..

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å ikke kaste mat. Ha en dag eller to der man bruker opp grønnsaker og rester, slik at man ikke kaster det.

skjær opp brødet og frys i små poser, så tar dere opp det som dere bruker. Tørt brød bruker vi til osteskiver, sammen med restepålegg og et fat oppskåret frukt/grønt blir det middag av og til!

vi kjøper pølser på tilbud og lager svær gryte med lapskaus. Fryser så er det raskt å ta opp middag!

Anonymkode: 093c6...980

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...