Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som forsker i basalmedisin. Hos oss har er det flere klinisk utdannede, men få har pasientkontakt gjennom forskningen. Myndighetene har bedt folk med helsefaglig bakgrunn melde seg i tilfelle det blir behov for oss. Jeg har meldt meg selv, og er klar til å brette opp ermene og gjøre hva jeg kan for å hjelpe, men nå fikk vi beskjed om at arbeidsgiver har sendt lister med alt klinisk utdannet personell til myndighetene. Kan de gjøre det? Så vidt jeg har forstått har det vært et ønske, og ikke et krav, at man skal melde seg. Det har selvfølgelig ingen praktisk betydning for meg selv (siden jeg alt har registrert meg), men kolleger kan ha ulike grunner til å ikke melde seg (ennå). Bør det ikke være opp til den enkelte å bestemme?

Anonymkode: 2c5f4...14f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme. Jeg er utdannet helsepersonell, men har nå jobbet som lærer i ti år og jobber nå med undervisning hjemmefra. Jeg jobber flere timer i døgnet nå enn det jeg gjør til vanlig. 

Anonymkode: 13ad7...80a

Skrevet

De kan fint sende inn lister med oversikt. Deg betyr ikke at du må jobbe med mindre du blir beordret av myndighetene.

Du kan heller ikke melde deg til tjeneste uten at det er avklart med fin arbeidsgiver. 

Anonymkode: 6f3f4...117

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De kan fint sende inn lister med oversikt. Deg betyr ikke at du må jobbe med mindre du blir beordret av myndighetene.

Du kan heller ikke melde deg til tjeneste uten at det er avklart med fin arbeidsgiver. 

Anonymkode: 6f3f4...117

Vi ble først oppfordret av vår arbeidsgiver (da meldte jeg meg), men nå har det altså blitt sendt full oversikt. 

Skrevet

Vet arbeidsgivere i min kommune er bedt om å sende inn lister. Jobber en i kommunen f.eks, kan de omdisponere arbeidskraft. Dette så lenge en ikke jobber innen en samfunnskritisk oppgave fra før. F.eks kan ikke en vernepleier ansatt i barneverntjenesten bli omdisponert. En sykepleier ansatt i barnehage,  kan derimot bli hentet inn for arbeid på sykehjem.

Anonymkode: fa8d6...1c9

Skrevet

Arbeidsgiver har jo styringsrett over sine ansatte.. Er dere ansatt i et helseforetak? I såfall kan dere flyttes over uten store forarbeidet 

Anonymkode: 55921...6bd

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver har jo styringsrett over sine ansatte.. Er dere ansatt i et helseforetak? I såfall kan dere flyttes over uten store forarbeidet 

Anonymkode: 55921...6bd

Nei. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. 

Altså, nei til at vi er ansatt i et helseforetak😅

Skrevet

Det er forskjell på listene. De vil i første omgang benytte seg av de som registrerer seg frivillig. Dersom det blir kritisk, og de ikke får nok personale som har meldt seg frivillig, har de rett til å beordre alt helsepersonell på jobb, derfor sendes det også oversikt over alle. 

Anonymkode: d3e12...38a

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på listene. De vil i første omgang benytte seg av de som registrerer seg frivillig. Dersom det blir kritisk, og de ikke får nok personale som har meldt seg frivillig, har de rett til å beordre alt helsepersonell på jobb, derfor sendes det også oversikt over alle. 

Tusen takk for forklaring. Vet du om arbeidsgivere har blitt pålagt å levere lister? 

Skrevet

Helsepersonellovens § 14:

" § 14.Beordring av helsepersonell til vaktordninger

Departementet kan bestemme at helsepersonell skal delta i vaktordning på det sted der de bor eller arbeider.

Departementet kan gi nærmere forskrifter om gjennomføring m.v. av vaktordninger."

Vi er lovpålagt å stille opp hvis det er behov for det. Mulig arbeidsgiver har fått beskjed om å sende inn oversikt over ansatte med helseutdanning. Om det er noen som av ulike årsaker ikke kan stille opp så vil nok det komme frem når de ev. blir kontaktet.

Anonymkode: 578b0...46a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for forklaring. Vet du om arbeidsgivere har blitt pålagt å levere lister? 

Det vet jeg ikke, men jeg vet at høyskolene har blitt pålagt å sende lister over helsefaglige studenter, så jeg ser det sannsynlig at arbeidsplassene også har fått et slikt påleg.

Skrevet

Vil tippe alle har fått beskjed om det. Beredskapsloven er iverksatt, så da er det bare å brette opp ermene om man blir beordret til det. 

men av nysgjerrighet; hvorfor er du opptatt av om de har lov eller ei? 

Anonymkode: 3e6f0...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...