Gå til innhold

Aleneforeldre med hjemmekontor og hjemmeskole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan løser dere hverdagen nå? Jeg har ikke fått det til så veldig godt denne uka, 1.klassingen trenger at jeg sitter sammen med han mens han gjør skolearbeidet, og det harmonerer dårlig med at jeg skal fylle 8 timer med jobb i tillegg. Jeg vet at jeg kan jobbe på ettermiddag/kveld, men jeg ønsker jo å ha noe «fri» også. Jeg er også klar over at 1.klassingen kan gjøre skolearbeid på ettermiddag, når jeg er ferdig med kontordagen, men jeg ønsker at han skal komme i gang på morgenen, for å holde en forholdsvis normal rutine. 
Kan jeg bruke syktbarndag en halv dag(i praksis kanskje to-tre timer) hver dag, slik at vi får gjort skolearbeidet på formiddagen og så kan jeg jobbe til klokka 16? 

Anonymkode: cf225...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene med to. Jeg jobber fra ca lunsj til tidlig kveld. Det er ikke fysisk mulig for meg å gjøre det mens barna har hjemmeskolen. Hjemmeskolen kan ikke flyttes, for de får oppgaver i løpet av tiden de skal være pålogget. I tillegg gjør gutten min ikke det han skal om ikke jeg følger med, hjelper ham å strukturere arbeidet osv. 

Jobben må også gjøres. Vanlig arbeidstid til 16 er en luksus som ikke eksisterer akkurat nå. Jeg er bare taknemmelig for at jeg har mulighet for hjemmekontor. Ellers hadde alt dette med hjemmeskole gått virkelig dårlig og det hadde vært veldig negativt for barna mine over tid.

Det er greit at man blir sliten og har lyst å ha tidlig fri, men jeg tror man er nødt til å snu tankegangen litt og se positivt på at vi faktisk får ha hjemmekontor nå. Det er litt unntakstilstand.

Anonymkode: 223e3...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med to barnehagebarn. Jeg jobber når minste sover dupp og på kvelden når begge har lagt seg. Det er slitsomt, men jeg har ingen annen mulighet. Velger likevel å se det positive i det, mer tid med ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp og begynner min jobb kl 05 og da får jeg 3,5 timer med konsentrert jobb. Vekker barnet 08:30 som da kler på seg og spiser frokost. Skolen begynner 09. Frem til 14 så hjelper jeg barnet når det trenger hjelp, og jobber innimellom. Kl 14 leveres dagens oppgaver, vi går ut på en lang tur (ca 2 timer). Hjem og lager middag som vi spiser ca 17. Etter det gjør vi litt husarbeid sammen før vi f.eks spiller ett spill, leker i hagen mm. Kveldsmat kl 20. Barnet legger seg 21. Jeg tar en halv times pause for å roe ned hodet, og 21:30 begynner jeg å jibbe igjen. Jobber da til ca midnatt før jeg får noen timer med søvn. I helgen har jeg stått opp seks for å gjøre det jeg ikke har rukket tidligere i uken på jobb. 

Anonymkode: b56ed...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett på fri for å ta seg av småbarn, så det jeg får gjort av jobb i tillegg til å ta meg av min andreklassing er en bonus. 

Jeg har avtalt med arbeidsgiveren min at jeg tar det som brenner mest, så får det andre komme etterhvert. Hvordan man kan ordne dette kommer jo selvsagt an på hvilken jobb man har og hvilke oppgaver som kan vente. 

Anonymkode: 767fa...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...