Gå til innhold

Elendig forebyggende helsetiltak i kommunen her😥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meldte meg frivillig i kommunen min og fikk noen vakter på sykehjem. Ble lettere sjokkert da jeg så hvor lett de tar på forebyggende smittetiltak her. Ingen har riktignok fått påvist smitte enda, men det vil komme når som helst nå. Og enda raskere med disse sløve rammene. Her går personalet oppi hverandre som før. Mange har vært i butikken og handlet før de kommer på jobb. Bruker håndsprit og vasker hendene hyppig, men dette er ikke annerledes enn før. Ikke mer bruk av smitteutstyr (munnbind, hansker, frakk) enn før. Dvs ingenting av dette nå før det er påvist smitte. Pasientene er i snitt 85-90 år gamle og har i snitt 10 forskjellige ansatte rundt seg daglig som i forkant har virret rundt ute blant folk. Mellom 3-4 pleiere hjelper den enkelte med mat og intimt stell daglig. 

Dette må jo bare gå galt😓 Og tviler på det er så mye bedre i resten av landet? Håper det...men.

Anonymkode: 9063e...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meldte meg frivillig i kommunen min og fikk noen vakter på sykehjem. Ble lettere sjokkert da jeg så hvor lett de tar på forebyggende smittetiltak her. Ingen har riktignok fått påvist smitte enda, men det vil komme når som helst nå. Og enda raskere med disse sløve rammene. Her går personalet oppi hverandre som før. Mange har vært i butikken og handlet før de kommer på jobb. Bruker håndsprit og vasker hendene hyppig, men dette er ikke annerledes enn før. Ikke mer bruk av smitteutstyr (munnbind, hansker, frakk) enn før. Dvs ingenting av dette nå før det er påvist smitte. Pasientene er i snitt 85-90 år gamle og har i snitt 10 forskjellige ansatte rundt seg daglig som i forkant har virret rundt ute blant folk. Mellom 3-4 pleiere hjelper den enkelte med mat og intimt stell daglig. 

Dette må jo bare gå galt😓 Og tviler på det er så mye bedre i resten av landet? Håper det...men.

Men det er jo lite smitteutstyr, så da skjønner jeg jo at de ikke bruker det enda,  hvis det ikke er påvist smitte der du bor

Anonymkode: a628d...806

Skrevet

Om det enda ikke er påvist smitte er det ingen grunn til smittevernutstyr og det de gjør må nå fungere på ett vis siden kommunen har klart å unngå smitte👍🏻😊

Anonymkode: 260cf...367

Skrevet

Bruker jo ikke smitteutstyr når det er ikke smitte..🤦‍♀️

Anonymkode: 2bad9...b4f

Skrevet

Problemet er at disse sårbare pasientene på 85+ har tett kontakt med opp til 10 pleiere daglig (dag/kveld/natt). Nye ansatte på hvert skift. Ingen faste kontaktpersoner. De ansatte svever rundt mellom butikker med fullt av folk utenfra, deretter seg imellom i avdelingen og videre hjelper sårbare pasienter fysisk på nært hold med alt fra mating til intimhygiene.

Hadde trodd det skulle vært litt mer bruk av hansker, munnbind og stellefrakker i det minste. At flere av personalet med lette forkjølelsessymptomer skulle holde seg hjemme for sikkerhetsskyld og ikke minst; At pasientene skulle ha flere faste kontaktpersoner å forholde seg til.

Slik det er nå blir gamle pasienter på sykehjem MER utsatt for potensiell smitte enn folk flest...

Skrevet

Det finnes jo omtrent ikke smittevernutstyr! Hvis det brukes før smitte, blir det tomt i løpet av dager. Hvordan skal en da hindre smitte til andre pasienter og personell? Og du er virkelig helsepersonell?

Anonymkode: 2d3d0...1ef

Skrevet

Ellers er retningslinjene klare. Har du forkjølelsessymptomer, må du holde deg hjemme til negativ test.

Anonymkode: 2d3d0...1ef

Skrevet

Du vet det er mange på utstyr overalt? 

Anonymkode: 6e728...2b7

Skrevet

Du kan gå foran som et godt eksempel, ved at du bruker stellefrakk i stell og ved dusjing. At du ser til at de eldre plasseres rundt bordet med god avstand mellom. At du sprit-tørket dørhåndtak og overflater på hver vakt, i ledige stunder. Ta opp på morgenmøter om noen har noen gode forslag til gode rutiner vedrørende smitteforebyggende tiltak. 
Gulfrakk og munnbind spares selvfølgelig til påvist smitte, det brukes heller ikke på sykehus med mindre man må. Men lag dette til din egen hygiene-aksjon, og snakk med lederen om hvordan du oppfatter dette. 
Du er flink, som tenker stort og helhetlig!! Flere skulle vært som deg! 

Anonymkode: 4fb2c...7c3

Skrevet

Jeg kan trøste deg med at slik er det over alt. Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten i en storby i Norge. Vi har flere brukere med påvist smitte - VI HAR IKKE SMITTEVERNSUTSTYR! Det er faktisk så krise! Vi blir nå beordret inn til disse brukerne med kommunelegens velsignelse uten noen ting. Vi har fått beskjed om å forsøke å holde god avstand og bruke hansker... vi har tapt denne kampen for lenge siden. 

Anonymkode: 79c51...697

Skrevet

jeg kan også nevne at om ca. en uke er vi fri for all sprit - vi får ikke mer heller. Hilsen frustrert sykepleier :( 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan trøste deg med at slik er det over alt. Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten i en storby i Norge. Vi har flere brukere med påvist smitte - VI HAR IKKE SMITTEVERNSUTSTYR! Det er faktisk så krise! Vi blir nå beordret inn til disse brukerne med kommunelegens velsignelse uten noen ting. Vi har fått beskjed om å forsøke å holde god avstand og bruke hansker... vi har tapt denne kampen for lenge siden. 

Skulle det være en trøst altså

Anonymkode: a628d...806

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...