Gå til innhold

1. klasselærere og foreldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med denne undervisningsmetoden vi holder på med nå. Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge opp undervisningen. Jeg kan ikke pålegge for mye på foreldrene, for de har hjemmekontor o.l. Det er og flere foreldre som meddeler at de ikke vil/har mulighet til å drive med innlæring av nytt stoff.

Så hvordan kan jeg legge opp undervisningen der elevene er mest mulig selvgående, samtidig som de (til en viss grad) følger læreplanen?

Må også huske på at de er 6-7 år, med minimal digital kunnskap, så timer via f.eks Teams utgår. Hvertfall med den gjengen jeg.

Anonymkode: 0a6c6...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter litt med denne undervisningsmetoden vi holder på med nå. Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge opp undervisningen. Jeg kan ikke pålegge for mye på foreldrene, for de har hjemmekontor o.l. Det er og flere foreldre som meddeler at de ikke vil/har mulighet til å drive med innlæring av nytt stoff.

Så hvordan kan jeg legge opp undervisningen der elevene er mest mulig selvgående, samtidig som de (til en viss grad) følger læreplanen?

Må også huske på at de er 6-7 år, med minimal digital kunnskap, så timer via f.eks Teams utgår. Hvertfall med den gjengen jeg.

Anonymkode: 0a6c6...3c5

Du KAN IKKE erstatte vanlig undervisning, verken med digitale løsninger eller med oppgaver fra boka. Innlæring av nye ting er ikke mulig, så det må du bare legge på is.

Men 6-7-åringer kan få praktiske oppgaver. Få dem til å samle blader i hagen fra f eks 10 ulike planter, ta et bilde av dem og prøve å finne ut hva hver plante heter. Få dem til å måle opp vann i litermål, halvlitermål, desilitermål. Øve seg på å finne ut hvordan man måler opp 2 dl, 3 dl, 5 dl, 6 dl, 9 dl. Klippe ut tangrammer og se hvilke figurer man kan lage av dem. Prikk-til-prikk-oppgaver der de må følge en tallrekke og få en figur. 

 

 

Anonymkode: 14464...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke. 

Slapp av og tenk på at før gikk seksåringer i barnehagen. 

Anonymkode: dca15...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste nå er vel repetering. Lesing, matte, skriving. Slik at de ikke faller tilbake, særlig når det gjelder lesing. Ikke ha for høye ambisjoner, men noen oppgaver matte, noen oppgaver norsk, lesing og en praktisk oppgave? Hjelpe til med middag, legge sammen klær, støvsuge, se om du finner vårblomster ute, lag et instrument av noe du finner i huset osv. 

Anonymkode: 2f5aa...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her filmer lærerne når de går igjennom stoff og elevene får link. (youtube) 

Anonymkode: 461f7...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her  filmer lærerne en «samlingsstund» som har blitt lagt ut hver dag. Sang, høytlesning og forteller hva de skal gjøre i løpet av dagen. Helt fantastisk😀 

det blir gitt enkle oppgaver i matte og norsk. Helst på digitale plattformer som Gyldendal sin skoleplatform. Og de har leseopplevelse hver dag. I tillegg er det formingsaktiviteter; feks tegne noe spesifikt. Læreren har også laget aktivitets-pakke som alle gikk i postkassa før helga👍
 

Spille spill, gymtime ute, lete/samle ting, hjelpe til å lage middag og dokumentere dette med bilder, se på reptilshow, krokodillemating osv fra de ulike dyreparkene, høre høytlesning fra bibliotekene osv. 

Anonymkode: 6bf04...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...