Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #1 Skrevet 21. mars 2020 Jeg jobber for tiden hjemmefra og har to barn som jeg følger opp med hjemmeskole. En eldre som ordner alt selv og en på 3. trinn. Opplegget fra skolen for den yngste krever at en voksen er med gjennom hele dagen. Det er nettbasert og uten store kunnskaper om PC blir det mye frustrasjon. Uken som har gått har jeg vært tilgjengelig hele tiden. Når man først får logget seg inn og funnet riktig oppgave er oppgaven gjort på veldig kort tid. Jeg sendte mail med evaluering av første uken hvor jeg hadde et sterkt ønske om flere oppgaver og gjerne større utfordringer. Etterlyste flere arbeidsark som jeg kan skrive ut og legge klart. Ga tilbakemelding på at nettoppgaver fungerte svært dårlig. Barnet hadde vært ferdig med alle sine oppgaver før 10.30 hver dag hvis ikke jeg hadde lagt inn lange friminutt og hatt lang lunch for å prøve å dra ut tiden så barnet ikke skal sitte resten av dagen uten noe å gjøre. Fikk til svar at de skal kutte ut oppgaver på ark og ha alt nettbasert framover. Eldre søsken kan hjelpe til hvis jeg er opptatt med jobb (mange telefonmøter). Eldre søsken sitter med skole hele dagen og har et supert opplegg og skal selvfølgelig ikke steppe inn som hjelpelærer. Gir det noen uker til og skal prøve så godt vi kan, men ser jo tydelig at det her fungerer ikke for oss dersom dette blir langvarig. Nesten alle oppgavene krever en voksen; «spill et spill med en voksen, se en episode av dette programmet med en voksen, få en voksen til å hjelpe deg med...» osvosv. Skal trappe opp opplæring på PC i håp om at barnet kan bli mer selvstendig, men flere av oppgavene skriver de selv er vanskelig å finne fram til og logge inn på også for foreldrene. Lærerne har hatt 30 min samling i løpet av hele uken, ellers har det vært meg. Pappen har samfunnsnyttig jobb og er stort sett på jobb. Jeg får ikke gjort jobben min. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 5b98c...f05
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #2 Skrevet 21. mars 2020 Du må melde fra om at oppgavene barnet får IKKE kan involvere en voksen. Egentlig er det rart at ikke læreren skjønner det selv (ung og barnløs, kanskje?). Her får mine barneskolebarn helt greie oppgaver og lærer er tilgjengelig på nett om de trenger hjelp. Selv er jeg opptatt med egne elever (vgs) og får ikke fulgt opp mine egne barn så mye. Jeg, og lærerene til mine barn, forstår jo at foreldre ikke kan eller skal overta en lærerrolle. Anonymkode: 1a685...411
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mars 2020 #3 Skrevet 21. mars 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber for tiden hjemmefra og har to barn som jeg følger opp med hjemmeskole. En eldre som ordner alt selv og en på 3. trinn. Opplegget fra skolen for den yngste krever at en voksen er med gjennom hele dagen. Det er nettbasert og uten store kunnskaper om PC blir det mye frustrasjon. Uken som har gått har jeg vært tilgjengelig hele tiden. Når man først får logget seg inn og funnet riktig oppgave er oppgaven gjort på veldig kort tid. Jeg sendte mail med evaluering av første uken hvor jeg hadde et sterkt ønske om flere oppgaver og gjerne større utfordringer. Etterlyste flere arbeidsark som jeg kan skrive ut og legge klart. Ga tilbakemelding på at nettoppgaver fungerte svært dårlig. Barnet hadde vært ferdig med alle sine oppgaver før 10.30 hver dag hvis ikke jeg hadde lagt inn lange friminutt og hatt lang lunch for å prøve å dra ut tiden så barnet ikke skal sitte resten av dagen uten noe å gjøre. Fikk til svar at de skal kutte ut oppgaver på ark og ha alt nettbasert framover. Eldre søsken kan hjelpe til hvis jeg er opptatt med jobb (mange telefonmøter). Eldre søsken sitter med skole hele dagen og har et supert opplegg og skal selvfølgelig ikke steppe inn som hjelpelærer. Gir det noen uker til og skal prøve så godt vi kan, men ser jo tydelig at det her fungerer ikke for oss dersom dette blir langvarig. Nesten alle oppgavene krever en voksen; «spill et spill med en voksen, se en episode av dette programmet med en voksen, få en voksen til å hjelpe deg med...» osvosv. Skal trappe opp opplæring på PC i håp om at barnet kan bli mer selvstendig, men flere av oppgavene skriver de selv er vanskelig å finne fram til og logge inn på også for foreldrene. Lærerne har hatt 30 min samling i løpet av hele uken, ellers har det vært meg. Pappen har samfunnsnyttig jobb og er stort sett på jobb. Jeg får ikke gjort jobben min. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 5b98c...f05 Opplever mye av det samme. Her fikk vi av alle ting gym i første time ; jogg en tur med mamma eller pappa. Utgikk for å si det slik. Vi kommer også til å gjøre så godt vi kan og håper på ett opplegg som er lettere for alle å få til å fungere.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #4 Skrevet 21. mars 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber for tiden hjemmefra og har to barn som jeg følger opp med hjemmeskole. En eldre som ordner alt selv og en på 3. trinn. Opplegget fra skolen for den yngste krever at en voksen er med gjennom hele dagen. Det er nettbasert og uten store kunnskaper om PC blir det mye frustrasjon. Uken som har gått har jeg vært tilgjengelig hele tiden. Når man først får logget seg inn og funnet riktig oppgave er oppgaven gjort på veldig kort tid. Jeg sendte mail med evaluering av første uken hvor jeg hadde et sterkt ønske om flere oppgaver og gjerne større utfordringer. Etterlyste flere arbeidsark som jeg kan skrive ut og legge klart. Ga tilbakemelding på at nettoppgaver fungerte svært dårlig. Barnet hadde vært ferdig med alle sine oppgaver før 10.30 hver dag hvis ikke jeg hadde lagt inn lange friminutt og hatt lang lunch for å prøve å dra ut tiden så barnet ikke skal sitte resten av dagen uten noe å gjøre. Fikk til svar at de skal kutte ut oppgaver på ark og ha alt nettbasert framover. Eldre søsken kan hjelpe til hvis jeg er opptatt med jobb (mange telefonmøter). Eldre søsken sitter med skole hele dagen og har et supert opplegg og skal selvfølgelig ikke steppe inn som hjelpelærer. Gir det noen uker til og skal prøve så godt vi kan, men ser jo tydelig at det her fungerer ikke for oss dersom dette blir langvarig. Nesten alle oppgavene krever en voksen; «spill et spill med en voksen, se en episode av dette programmet med en voksen, få en voksen til å hjelpe deg med...» osvosv. Skal trappe opp opplæring på PC i håp om at barnet kan bli mer selvstendig, men flere av oppgavene skriver de selv er vanskelig å finne fram til og logge inn på også for foreldrene. Lærerne har hatt 30 min samling i løpet av hele uken, ellers har det vært meg. Pappen har samfunnsnyttig jobb og er stort sett på jobb. Jeg får ikke gjort jobben min. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 5b98c...f05 En tredjeklassing greier da fint dette selv?? Anonymkode: d0460...ee8
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 Her får ungene oppgaver hver dag på ipad. Det er faglige oppgaver i norsk, engelsk, matematikk og naturfag. Oppgavene legges ut kl.08:30 og må leveres innen kl.13. Har ei i 1.klasse og ei i 4.klasse. De gjør oppgavene selv og leverer inn. Anonymkode: 033db...944
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En tredjeklassing greier da fint dette selv?? Anonymkode: d0460...ee8 Jeg har en 6 klassing som flere ganger har stått fast. Meget skoleflink og pliktoppfyllende . Uansett hvor gamle de er hender det at de trenger hjelp på skolen også. Vi må ha forståelse for at unger er ulike og at det ikke er noe fasit på hva en 3 klassing eller en 5 klassing skal klare. Det er en vanskelig tid både for barn og voksne
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: En tredjeklassing greier da fint dette selv?? Anonymkode: d0460...ee8 Spille spill med en voksen alene? Da er ungen rågod, altså! Anonymkode: 1a685...411
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg har en 6 klassing som flere ganger har stått fast. Meget skoleflink og pliktoppfyllende . Uansett hvor gamle de er hender det at de trenger hjelp på skolen også. Vi må ha forståelse for at unger er ulike og at det ikke er noe fasit på hva en 3 klassing eller en 5 klassing skal klare. Det er en vanskelig tid både for barn og voksne De får jo hjelp når de trenger det. Poenget mitt var at man trenger da ikke sitte med barnet å gjøre alt med dem. Anonymkode: d0460...ee8
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spille spill med en voksen alene? Da er ungen rågod, altså! Anonymkode: 1a685...411 Omg... Anonymkode: d0460...ee8
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Omg... Anonymkode: d0460...ee8 Ja, nettopp, omg ... dumme kommentarer fortjener dumme svar. Anonymkode: 1a685...411
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De får jo hjelp når de trenger det. Poenget mitt var at man trenger da ikke sitte med barnet å gjøre alt med dem. Anonymkode: d0460...ee8 Nei det gjør man ikke . Problemene kommer hvis man til stadighet hører « mamma» fordi noe har låst seg eller de lurer på noe. Ikke alle har mulighet til å løpe til og fra jobb og barna.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: En tredjeklassing greier da fint dette selv?? Anonymkode: d0460...ee8 Åpenbart ikke. Ungen er smart og skoleflink. Men å åpne oppgaver i ulike nettlesere for at de skal fungere og å kopiere tekst og bilder inn i Word dokumenter for så å sende som vedlegg på mail går ikke. Jeg er løsningsorientert og positiv, men kan ikke være tilgjengelig hele skoledagen. Vi har forresten også gymtime, med en voksen.. Mye tilpasser jeg, men er redd for mye tapt undervisning i ukene som kommer. Anonymkode: 5b98c...f05
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #13 Skrevet 21. mars 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: En tredjeklassing greier da fint dette selv?? Anonymkode: d0460...ee8 Hva slags svar er det? Hun sier jo at han ikke gjør det. Kjenner du tredjeklassingen hennes bedre enn hun selv gjør? Anonymkode: 36b44...cd8
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Opplever mye av det samme. Her fikk vi av alle ting gym i første time ; jogg en tur med mamma eller pappa. Utgikk for å si det slik. Vi kommer også til å gjøre så godt vi kan og håper på ett opplegg som er lettere for alle å få til å fungere. Akkurat den oppgaven er jo geei. Dere kunne jo gjøre den når som helst. Læreren har sikkert ikke noe mot at joggeturen skjer før eller etter din arbeidstid når du likevell jogger. Anonymkode: cfffb...a2b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Åpenbart ikke. Ungen er smart og skoleflink. Men å åpne oppgaver i ulike nettlesere for at de skal fungere og å kopiere tekst og bilder inn i Word dokumenter for så å sende som vedlegg på mail går ikke. Jeg er løsningsorientert og positiv, men kan ikke være tilgjengelig hele skoledagen. Vi har forresten også gymtime, med en voksen.. Mye tilpasser jeg, men er redd for mye tapt undervisning i ukene som kommer. Anonymkode: 5b98c...f05 Problemet er også at oppgavene er veldig enkle og demotiverende for en skoleflink unge som til vanlig bruker mattebøker for høyere trinn. Etter mye knoting åpner vi oppgaver hvor det er gangetabellen og de repeterer togangeren. Det er for vanskelig å finne fram og alt for lette oppgaver når man først finner fram. Frustrende. Anonymkode: 5b98c...f05
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #16 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Problemet er også at oppgavene er veldig enkle og demotiverende for en skoleflink unge som til vanlig bruker mattebøker for høyere trinn. Etter mye knoting åpner vi oppgaver hvor det er gangetabellen og de repeterer togangeren. Det er for vanskelig å finne fram og alt for lette oppgaver når man først finner fram. Frustrende. Anonymkode: 5b98c...f05 Kan dere ikke bare bli enige om at når de enkle oppgavene er gjort tar de to sider i den boka hun pleier å ruke? Jeg har også en som er god i matte og det er det klart enkleste fage å tilpasse. Velg 8.klasse i stedenfor 4.klasse på kikora for eksempel så blir det litt mer utfordringer. Anonymkode: cfffb...a2b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat den oppgaven er jo geei. Dere kunne jo gjøre den når som helst. Læreren har sikkert ikke noe mot at joggeturen skjer før eller etter din arbeidstid når du likevell jogger. Anonymkode: cfffb...a2b Vi ordnet det tidlig før jobb. Poenget her var å sende bilde fra joggeturen før 9. Man ordner det jo men det hadde vært bedre om skolen forstår at de ikke kan kreve foreldrenes deltagelse i vanlig arbeidstid
Cura Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat den oppgaven er jo geei. Dere kunne jo gjøre den når som helst. Læreren har sikkert ikke noe mot at joggeturen skjer før eller etter din arbeidstid når du likevell jogger. Anonymkode: cfffb...a2b Men ærlig talt, en lærer kan ikke pålegge voksne folk å måtte på joggetur, uansett hvor mange som kunne hatt 'godt av det'. Absolutt ikke innafor! Og slik vi bor er det ikke mulig å bare sende ut et barn på jogging alene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #19 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan dere ikke bare bli enige om at når de enkle oppgavene er gjort tar de to sider i den boka hun pleier å ruke? Jeg har også en som er god i matte og det er det klart enkleste fage å tilpasse. Velg 8.klasse i stedenfor 4.klasse på kikora for eksempel så blir det litt mer utfordringer. Anonymkode: cfffb...a2b Jo, var sånn vi løste det. Men igjen, nytt stoff krever opplæring som igjen krever meg. Vi får bare tilpasse oss og kjøre vårt eget opplegg om dette ikke fungerer. Skal nok løse det, skal legge en plan når jeg får neste ukeplan tilsendt😊 Anonymkode: 5b98c...f05
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #20 Skrevet 21. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En tredjeklassing greier da fint dette selv?? Anonymkode: d0460...ee8 Min femteklassing sliter en del med innloggingen på diverse nettsider. Forskjellige brukernavn og passord hver gang. Og det er jo nok at en stor bokstav blir skrevet som liten eller noe for at man står fast. Eller at man blander de forskjellige passird til de forskjellige sidene. Vi har brukt ganske mye tid på slikt denne uken. Mye frustrasjon for barnet. Anonymkode: 61e7e...302
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #21 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Akkurat den oppgaven er jo geei. Dere kunne jo gjøre den når som helst. Læreren har sikkert ikke noe mot at joggeturen skjer før eller etter din arbeidstid når du likevell jogger. Anonymkode: cfffb...a2b Alle mennesker jogger ikke, og læreren kan ikke pålegge foreldrene å gjøre det. Anonymkode: 61e7e...302
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #22 Skrevet 21. mars 2020 Jeg får heller ikke gjort jobben min, med et skolebarn og to barnehagebarn hjemme. Det er ikke aaaaakkurat arbeidsro. Men det er nå engang bare slik det er akkurat nå. Jeg må stå opp tidlig for å komme igang tidlig, nedprioritere enkelte ting og ta igjen ting på kveldstid. Lærerne gjør virkelig så godt de kan, og barna trenger oppfølging. Vi må rett og slett bare gjøre så godt vi kan, alle sammen. Brettspill kan gjøres med pappa når han kommer hjem. Joggeturen kan kuttes til 20 min - vi trenger uansett lys og luft i løpet av dagen. Dette krever mer av oss, fleksibilitet er den beste tilnærmingen. Og si til deg selv at du virkelig gjør så godt du kan i en litt umulig situasjon. priser meg lykkelig over at jeg ikke er syk eller at noen av barna mine er i risikogrupper... Anonymkode: 6f7a0...7bd
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #23 Skrevet 21. mars 2020 Jeg tenker at situasjonen nå krever fleksibilitet av alle parter. Lærerne har måttet snu rundt på alt av opplegg, og de må også få lov til å prøve seg fram med hva som fungerer og ikke. At alt ikke går på skinner må Være greit - begge veier. Å lage for ufrie hjemmeoppgaver til ALLE elevene i en 3. Klasse kan være utfordrende. De er på forskjellige stadier og de har ulik opplæring i bruk av digitale hjelpemidler. Hvis du vil at barnet skal gjøre mer på ark eller i bok, så kan du kanskje selv bidra til dette. Printe ut ark selv osv. Hva med å bruke alle de ulike digitale TV- Og lyd- programmene som lansere nå? Alle dyreparkene har ulike sendinger. Bibliotekene har høytlesninger. Osv. og friminutt og lunch ER viktig. Det har man jo i en vanlig skoledag også. ungene må ut og ha luft. De trenger avveksling fra bøker og PC. Og ja- man kan ikke forvente en effektiv arbeidshverdag med små barn hjemme samtidig. Sånn er det bare. Kanskje du faktisk må avlyse noen telefonmøter, jobbe på andre tider, ta ut omsorgssaker osv. Anonymkode: e1be4...056
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #24 Skrevet 21. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber for tiden hjemmefra og har to barn som jeg følger opp med hjemmeskole. En eldre som ordner alt selv og en på 3. trinn. Opplegget fra skolen for den yngste krever at en voksen er med gjennom hele dagen. Det er nettbasert og uten store kunnskaper om PC blir det mye frustrasjon. Uken som har gått har jeg vært tilgjengelig hele tiden. Når man først får logget seg inn og funnet riktig oppgave er oppgaven gjort på veldig kort tid. Jeg sendte mail med evaluering av første uken hvor jeg hadde et sterkt ønske om flere oppgaver og gjerne større utfordringer. Etterlyste flere arbeidsark som jeg kan skrive ut og legge klart. Ga tilbakemelding på at nettoppgaver fungerte svært dårlig. Barnet hadde vært ferdig med alle sine oppgaver før 10.30 hver dag hvis ikke jeg hadde lagt inn lange friminutt og hatt lang lunch for å prøve å dra ut tiden så barnet ikke skal sitte resten av dagen uten noe å gjøre. Fikk til svar at de skal kutte ut oppgaver på ark og ha alt nettbasert framover. Eldre søsken kan hjelpe til hvis jeg er opptatt med jobb (mange telefonmøter). Eldre søsken sitter med skole hele dagen og har et supert opplegg og skal selvfølgelig ikke steppe inn som hjelpelærer. Gir det noen uker til og skal prøve så godt vi kan, men ser jo tydelig at det her fungerer ikke for oss dersom dette blir langvarig. Nesten alle oppgavene krever en voksen; «spill et spill med en voksen, se en episode av dette programmet med en voksen, få en voksen til å hjelpe deg med...» osvosv. Skal trappe opp opplæring på PC i håp om at barnet kan bli mer selvstendig, men flere av oppgavene skriver de selv er vanskelig å finne fram til og logge inn på også for foreldrene. Lærerne har hatt 30 min samling i løpet av hele uken, ellers har det vært meg. Pappen har samfunnsnyttig jobb og er stort sett på jobb. Jeg får ikke gjort jobben min. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 5b98c...f05 At du forventer at alle har printer hjemme så de kan skrive ut arbeidsark er er jo litt spesielt synes jeg Anonymkode: 345d7...8c2
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #25 Skrevet 21. mars 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at situasjonen nå krever fleksibilitet av alle parter. Lærerne har måttet snu rundt på alt av opplegg, og de må også få lov til å prøve seg fram med hva som fungerer og ikke. At alt ikke går på skinner må Være greit - begge veier. Å lage for ufrie hjemmeoppgaver til ALLE elevene i en 3. Klasse kan være utfordrende. De er på forskjellige stadier og de har ulik opplæring i bruk av digitale hjelpemidler. Hvis du vil at barnet skal gjøre mer på ark eller i bok, så kan du kanskje selv bidra til dette. Printe ut ark selv osv. Hva med å bruke alle de ulike digitale TV- Og lyd- programmene som lansere nå? Alle dyreparkene har ulike sendinger. Bibliotekene har høytlesninger. Osv. og friminutt og lunch ER viktig. Det har man jo i en vanlig skoledag også. ungene må ut og ha luft. De trenger avveksling fra bøker og PC. Og ja- man kan ikke forvente en effektiv arbeidshverdag med små barn hjemme samtidig. Sånn er det bare. Kanskje du faktisk må avlyse noen telefonmøter, jobbe på andre tider, ta ut omsorgssaker osv. Anonymkode: e1be4...056 Som jeg skrev i HI så er det så klart innkjøringsvansker for både oss og lærerne. Det går fint, vi skal løse dette. Ønsket egentlig å høre andres erfaringer. Jeg skal forberede neste uke bedre slik at jeg også får gjort noe på jobben min. Kan ikke ta ut omsorgslønn, er selvstendig næringsdrivende og må følge opp jobben hvis jeg skal komme meg gjennom denne perioden. Jeg måtte bruke både ettermiddag og kveld på jobb forrige uke, men håper jeg framover kan lage er godt nok skoletilbud slik at jeg også får gjort noe på dagen. Frisk luft og aktivitet har vært redningen her, vi har aldri vært så aktive som nå og det er bra. Anonymkode: 5b98c...f05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå