Gå til innhold

Jeg tror ikke skolene åpner før mai...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynlig at denne situasjonen blir langvarig. Ønsker meg lærere som underviser og kommuniserer med barna via videosamtale og følger tilnærmet vanlig timeplan, slik at undervisningen ligner klasseromsundervisning, og barna får hjelp og forklaring når de trenger det. Av læreren, ikke foreldrene. 

Slik det er nå jogger jeg mellom tre barn for å sette dem i gang, forklare, motivere, fikse IT-trøbbel, finne bøker, lete etter fargeblyanter, oversette både engelsk og spansk, rette oppgaver, høre «les for en voksen»-tekster, spille spill i mattebok, pugge gangetabell, gloser og diktat osv... For så å aktivisere dem i hagen for å gjennomføre skolens mål for kroppsøving og på kjøkkenet da de har i matteoppgave å øve på mål og vekt gjennom baking og matlaging. Vaske opp etter barnas baking, servere frokost og lunsj med tilhørende opprydding kommer i tillegg. Alt annet husarbeid må tas etter skoletid.

Bare ungdomsskoleeleven er tilnærmet selvgående. Han er også den ene av tre som har daglig videosamtale med læreren og som kommuniserer med lærer løpende gjennom dagen... 

Jeg har hatt fri denne uka, grunnet forkjølelsessymptomer. Til mandag er jeg tilbake på jobb i helsevesenet, mens mannen driver et firma med 30 ansatte fordelt på hvert sitt hjemmekontor. Lurer på hvordan han vil løse barnas behov for voksenstøtte parallelt med jobb🙄

Anonymkode: d79aa...587

Du må jo lære de å rydde etter seg, finne tingene sine selv, la de aktivisere seg selv. Tror du lærerne løper rundt for å lete fra fargeblyanter til 24 elever? 

Anonymkode: 3d3d1...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?

Anonymkode: 99d3f...1a8

At de som går i 1.klasse nå kan starte på nytt over sommeren mente jeg 

Anonymkode: 75ecb...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo lære de å rydde etter seg, finne tingene sine selv, la de aktivisere seg selv. Tror du lærerne løper rundt for å lete fra fargeblyanter til 24 elever? 

Anonymkode: 3d3d1...3fc

Nei, på skolen er fargeblyantene i klasserommet. Hvis min 7-åring får lov til å lete etter fargeblyanter i stedet for å jobbe med skolearbeid benyttes sjansen. Jeg vil ikke at de skal bruke skoletiden på andre ting. Det samme gjelder andre atspredelser som kan brukes som unnskyldninger til å ikke jobbe. 

De er ellers ryddige og selvstendige barn som har faste oppgaver i huset og bidrar og hjelper til. Men hjemmeskole-rutinen er ikke etablert verken hos voksne eller barn. Og rammene og rutinene etableres ikke over natta, så innkjøringen er krevende. 

Anonymkode: d79aa...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de åpner senest etter påske. Skolen til sønnen min er allerede åpen for elever som trenger detmest (spes.behov, vanskelig hjemmesituasjon) Jeg jobber i barnehage, og den åpner mandag for samme type gruppe. 

Anonymkode: 26542...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynlig at denne situasjonen blir langvarig. Ønsker meg lærere som underviser og kommuniserer med barna via videosamtale og følger tilnærmet vanlig timeplan, slik at undervisningen ligner klasseromsundervisning, og barna får hjelp og forklaring når de trenger det. Av læreren, ikke foreldrene. 

Slik det er nå jogger jeg mellom tre barn for å sette dem i gang, forklare, motivere, fikse IT-trøbbel, finne bøker, lete etter fargeblyanter, oversette både engelsk og spansk, rette oppgaver, høre «les for en voksen»-tekster, spille spill i mattebok, pugge gangetabell, gloser og diktat osv... For så å aktivisere dem i hagen for å gjennomføre skolens mål for kroppsøving og på kjøkkenet da de har i matteoppgave å øve på mål og vekt gjennom baking og matlaging. Vaske opp etter barnas baking, servere frokost og lunsj med tilhørende opprydding kommer i tillegg. Alt annet husarbeid må tas etter skoletid.

Bare ungdomsskoleeleven er tilnærmet selvgående. Han er også den ene av tre som har daglig videosamtale med læreren og som kommuniserer med lærer løpende gjennom dagen... 

Jeg har hatt fri denne uka, grunnet forkjølelsessymptomer. Til mandag er jeg tilbake på jobb i helsevesenet, mens mannen driver et firma med 30 ansatte fordelt på hvert sitt hjemmekontor. Lurer på hvordan han vil løse barnas behov for voksenstøtte parallelt med jobb🙄

Anonymkode: d79aa...587

Husk at mange lærere må ta seg av EGNE barn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje en idé med å innføre skolestart ved 7 år igjen. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 75ecb...b08

Det hadde vært helt hinsides idiotisk.

Jeg har en 6-åring, og de har ikke gått glipp av noe som helst. Får ukeplaner, og det de har lært på skolen har de lært mye mer av hjemme fra før av. 

Så nei, du kan bare gjemme meningene dine under et teppe og aldri ta dem frem :P

Anonymkode: fe187...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vært helt hinsides idiotisk.

Jeg har en 6-åring, og de har ikke gått glipp av noe som helst. Får ukeplaner, og det de har lært på skolen har de lært mye mer av hjemme fra før av. 

Så nei, du kan bare gjemme meningene dine under et teppe og aldri ta dem frem :P

Anonymkode: fe187...572

Snakker du ikke litt mot deg selv her

Anonymkode: 4af65...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Snakker du ikke litt mot deg selv her

Anonymkode: 4af65...279

Nei.

Anonymkode: fe187...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

Hva tror du?

Anonymkode: 99d3f...1a8

August

Anonymkode: 237cd...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på anestesiavd. Vi får spesialstudenter i praksis som vanlig på mandag...,  så her starter høyskolen opp igjen. 

Anonymkode: 41852...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jobber på anestesiavd. Vi får spesialstudenter i praksis som vanlig på mandag...,  så her starter høyskolen opp igjen. 

Anonymkode: 41852...5b4

Er jo unntakstilstand på slike studier og... 

Anonymkode: 23b8d...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber på anestesiavd. Vi får spesialstudenter i praksis som vanlig på mandag...,  så her starter høyskolen opp igjen. 

Anonymkode: 41852...5b4

Så mye for stengte skoler i to uker. Ifølge regjering skulle INGEN skoler eller barnehager åpne før tidligst 27 mars. 

Anonymkode: 309e4...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, på skolen er fargeblyantene i klasserommet. Hvis min 7-åring får lov til å lete etter fargeblyanter i stedet for å jobbe med skolearbeid benyttes sjansen. Jeg vil ikke at de skal bruke skoletiden på andre ting. Det samme gjelder andre atspredelser som kan brukes som unnskyldninger til å ikke jobbe. 

De er ellers ryddige og selvstendige barn som har faste oppgaver i huset og bidrar og hjelper til. Men hjemmeskole-rutinen er ikke etablert verken hos voksne eller barn. Og rammene og rutinene etableres ikke over natta, så innkjøringen er krevende. 

Anonymkode: d79aa...587

Hehe! 😅

Må le litt av måten du beskriver hverdagen din nå. Sånn er en vanlig arbeidsdag for meg med 18 6-åringer i klasserommet. 

Hvis du er sliten etter en uke, prøv å gjør det i 11 mnd. 😄

Anonymkode: 3d918...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mye for stengte skoler i to uker. Ifølge regjering skulle INGEN skoler eller barnehager åpne før tidligst 27 mars. 

Anonymkode: 309e4...5d3

Det ble tidlig sagt at de måtte finne muligheter for de barna som er spesielt utsatte. Og det er disse barna som nå får tilbud.

Anonymkode: 6d6b9...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ble tidlig sagt at de måtte finne muligheter for de barna som er spesielt utsatte. Og det er disse barna som nå får tilbud.

Anonymkode: 6d6b9...beb

Den kommentaren anonym 5d3 svarte på, har jo ingenting med barn av foreldre med kritiske yrker å gjøre

Anonymkode: 4af65...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ble tidlig sagt at de måtte finne muligheter for de barna som er spesielt utsatte. Og det er disse barna som nå får tilbud.

Anonymkode: 6d6b9...beb

Min sønn starter på skolen igjen i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Blondzilla skrev:

Min sønn starter på skolen igjen i morgen. 

Hvor i landet? 

Anonymkode: dfc9b...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i landet? 

Anonymkode: dfc9b...d37

Oslo. Vanlig barneskole. Han og noen andre som begynner i morgen. Han er skolevegrer og har ADHD, så skolen anså det som svært uheldig at han ble så lenge hjemme. Jeg jobber i barnehage i Oslo, den åpner også i morgen for noen barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blondzilla said:

Min sønn starter på skolen igjen i morgen. 

nå juger du bra, Alt er stengt til og med 27 mars, gjelder alle skolene i hele landet

Anonymkode: 237cd...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nå juger du bra, Alt er stengt til og med 27 mars, gjelder alle skolene i hele landet

Anonymkode: 237cd...226

Skole og bhg kan åpne for barn med behov for det. Om det er barnet som trenger det eller fordi foreldrene har samfunnskritiske jobber! Dette blir avtalt med hver enkelt skole el. bhg.

Anonymkode: 3d918...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye for stengte skoler i to uker. Ifølge regjering skulle INGEN skoler eller barnehager åpne før tidligst 27 mars. 

Anonymkode: 309e4...5d3

Var visst viktig at de fikk praksisen sin. Forstå det den som kan. Ha 3 studenter tråkkende rundt på en avdeling der vi er med på å ta vare på og tar i mot de aller sykeste. Som igjen går og treffer sine familier og venner..... 

Anonymkode: 41852...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nå juger du bra, Alt er stengt til og med 27 mars, gjelder alle skolene i hele landet

Anonymkode: 237cd...226

Altså jeg lyver da ikke. Barn med særskilte behov får tilbud fra i morgen flere steder. Jeg jobber selv som spesialpedagog, ig jeg også er tilbake på jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange kommuner er skolene åpne for barn hvor foreldre har kritiske samfunnsfunksjoner og for sårbare barn, eks barn i bvtj, med spesielle behov etc. I vår kommune var dette pp plass allerede forrige mandag, så dette er jo ingen "nyhet". 

Jeg håper skolene holdes stengt. Ønsker ikke å sende på skolen slik som det er nå. Finland åpner i morgen igjen, men kun for barn i 1-3 kl. Tilbudet er frivillig og de anbefales ha barna hjemme. Skal de åpne her, håper jeg de kjører samme taktikk.

Anonymkode: 84502...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe! 😅

Må le litt av måten du beskriver hverdagen din nå. Sånn er en vanlig arbeidsdag for meg med 18 6-åringer i klasserommet. 

Hvis du er sliten etter en uke, prøv å gjør det i 11 mnd. 😄

Anonymkode: 3d918...316

Men du har jo ikke ungene i klasserommet i 11 mnd. Så vidt meg bekjent varer et skoleår i 190 dager, det tilsvarer 9.5 mnd. Ikke er de 6 år så lenge heller, etter nyttår i 1. klasse er vel alle sju år? 

Anonymkode: 8ae29...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...