Gå til innhold

Kommunalt ansatt, overflytting til helsesektor. Lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten kommune, som ruster seg opp for å takle en mulig koronakrise.

Vi har fått varsel om at ansatte i andre sektorer kan måtte jobbe i Helse og omsorg hvis det blir skikkelig krise. Fair enough.

I dag kom det en ny mail hvor det står at det "ikke er moralsk riktig å forhandle om lønn og kompensasjon i en krisesituasjon".. Det står også at vi kan måtte jobbe i påska, kveld eller natt ved behov, igjen greit.

Men dette med lønn blir jeg provosert over. Dette blir vel å regne som tvungen overtid? 

Jeg forstår at dette er en nasjonal dugnad og fellesskap, men det er vel ikke urimelig å forvente overtidsbetaling hvis man MÅ jobbe kveld, natt eller helligdager? Jeg jobber fast 8-15.30 

Anonymkode: 39b96...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overtidsbetaling er om du jobber over timene dubahr lov til å jobbe i uka, slik er det alle plasser. Ub tillegg får på på kveld og nattejobbing, det er også helt normalt. 

Anonymkode: 633d3...29e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i en liten kommune, som ruster seg opp for å takle en mulig koronakrise.

Vi har fått varsel om at ansatte i andre sektorer kan måtte jobbe i Helse og omsorg hvis det blir skikkelig krise. Fair enough.

I dag kom det en ny mail hvor det står at det "ikke er moralsk riktig å forhandle om lønn og kompensasjon i en krisesituasjon".. Det står også at vi kan måtte jobbe i påska, kveld eller natt ved behov, igjen greit.

Men dette med lønn blir jeg provosert over. Dette blir vel å regne som tvungen overtid? 

Jeg forstår at dette er en nasjonal dugnad og fellesskap, men det er vel ikke urimelig å forvente overtidsbetaling hvis man MÅ jobbe kveld, natt eller helligdager? Jeg jobber fast 8-15.30 

Anonymkode: 39b96...0b7

Ja, det er lovfestet rett på tillegg og overtidsbetaling, det er ikke noe du skal måtte forhandle om!

Anonymkode: ec0d4...c95

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er lovfestet rett på tillegg og overtidsbetaling, det er ikke noe du skal måtte forhandle om!

Anonymkode: ec0d4...c95

Enn så lenge. Lovene ønsker de tross alt å endre i disse dager, med beskjed om at de kan være i strid mot grunnloven og menneskerettighetene. 

Anonymkode: a8ba7...aa9

Skrevet

Hvis du jobber over 100% innenfor samme uke får du automatisk overtidsbetalt. Det vil gjelde alle dine vakter hvis du fortsetter i din vanlige jobb. Hvis du ikke fortsetter i vanlig jobb men blir omplassert gjelder vanlige tillegg for kveld, natt, helg, røde dager og overtid.

Du blir lønnsplassert ut fra utdanning og ansiennitet. Det er ingen grunn til å forhandle. 

Anonymkode: ecaa0...940

Skrevet

Jeg tolker det dithen at de mener det er umoralsk å forhandle ut over fastsatte lovverk. Jeg regner med dere får overtidsbetaling og tillegg i henhold til lovverk, og jeg regner også med at de har vært borti noen som vil prøve å sko seg på krisen. At noen har prøvd å forhandle seg til høyere lønn, evt annen kompensasjon for å ville jobbe. Altså forhandle seg til mer enn lovverket tilsier. Og DET er forkastelig! Vanlige lønnsbetingelser slik som overtid og tillegg for kveld og helg er lovfestet, så jeg vil være utroooolig overrasket hvis det er det de mener dere ikke skal be om.

Anonymkode: 9671a...9dd

Skrevet

Ut fra det du refererer, sier de jo ikke at dere ikke vil få overtidsbetalt, HI. Ingen grunn til å lage storm i et vannglass her. 

Anonymkode: 706a0...353

Skrevet

Om de nye kriseløsningene blir vedtatt i dag blir det lovlig å sette aml tilside og innføre 10-12 timers vakter uten overtid. 

Anonymkode: 38f39...fe7

Skrevet

Vi går 12 timers vakter til vanlig uten overtid. 

Anonymkode: bead9...9d9

Skrevet

Å forhandle om lønn er ikke det samme som at dere ikke får overtid. Lovpålagt kompensasjon skal utbetales uansett. 

så kommer det an på hva som står i Tariffavtalen deres om arbeidstid. De fleste avtaler i helsevesenet gir rett til å avtale gjennomsnittsberegning av arbeidstiden og hviletid ned til 8 timer. Hvor lange vakter man da kan jobbe og hvor mange tiner pr uke kommer da helt an på hva avtalen sier. Noen avtaler gir feks rett til 12 timer/50 timer. Andre 16 timer/54 timer.

Anonymkode: 4732a...3b6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi går 12 timers vakter til vanlig uten overtid. 

Anonymkode: bead9...9d9

Vil tro at dere da har ekstra fridager. Noe TS kan se langt etter om dette blir vedtatt 

Anonymkode: 38f39...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...