Gå til innhold

14 åringen har knust noe i stua for tredje gang, pga fotballsparking inne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ikke er hjemme sparker han fotball i stua. Det er så klart ikke lov, men så fort jeg forlater huset setter han i gang. 

Jeg gjemmer baller, tar de med i bilen osv, men huset kryr av baller av ymse slag, så han finner stadig en ball.

Nå i kveld har han knust noe for tredje gang og jeg ble rett og slett forbanna.  Jeg truet med at jeg kommer til å ta penger fra konfirmasjonen hans for at han skal erstatte. Mulig jeg var helt på jordet? Men nå ble jeg så sint. 

Hva tenker dere? Guttestreker eller må han erstatte?

Et par av tingene får jeg nok ikke erstattet da de er fra et annet land. 

Anonymkode: e4463...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig erstatte, han er jo alt for stor til at han ikke skulle kunne forstå dette.

Anonymkode: da071...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke guttestreker.  Å sparke ball inne vet selv småbarn ikke er lov.

Jeg tenker det er innenfor å be om at han erstatter. Aller helst ved at han arbeider for pengene. Vaske vinduer ute eller noe annet

Anonymkode: e1f1b...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14-åring er stor nok til å forstå at man ikke skal sparke ball inne. Han får pent erstatte det som er ødelagt fra egen lomme. 

Anonymkode: c3dc6...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide det begynner å svi ja. Helt greit å be han erstatte. Seriøst, 14 år og holder på slik. 

Anonymkode: bc518...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må selvfølgelig erstatte det han har ødelagt, og husarbeid hver dag er da en fin måte å få ut litt ekstra energi ;)

Men utover det - er dette en gutt som ellers også presser grenser på samme måten? Hvis ikke han ellers gjør lignende så ville jeg forsøkt å snakke ordentlig med ham. Det er en del barn og unge som nå er veldig bekymret for at de skal miste noen av de de er glade i, enten det er eldre eller syke eller andre. Så hvis dette er veldig unormalt for ham, så kanskje fotballsparkingen inne egentlig er et uttrykk for at han er redd og nervøs med alt som skjer i samfunnet nå? Kanskje greit å ta en prat sammen uansett, at dette er en krise og at alle sammen må bidra for å gjøre det best mulig for alle slik at dere kommer dere gjennom det på en god måte.

Anonymkode: b85e8...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er alt for stor til dette, så tenker at erstatning/ delvis erstatning er på sin plass. 
 

Samtidig, om alle knusningene har skjedd nå denne ula, kan det jo veldig godt være pga utålmodighet av å være «sperret» inne?

Anonymkode: d784b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må selvfølgelig erstatte det han har ødelagt, og husarbeid hver dag er da en fin måte å få ut litt ekstra energi ;)

Men utover det - er dette en gutt som ellers også presser grenser på samme måten? Hvis ikke han ellers gjør lignende så ville jeg forsøkt å snakke ordentlig med ham. Det er en del barn og unge som nå er veldig bekymret for at de skal miste noen av de de er glade i, enten det er eldre eller syke eller andre. Så hvis dette er veldig unormalt for ham, så kanskje fotballsparkingen inne egentlig er et uttrykk for at han er redd og nervøs med alt som skjer i samfunnet nå? Kanskje greit å ta en prat sammen uansett, at dette er en krise og at alle sammen må bidra for å gjøre det best mulig for alle slik at dere kommer dere gjennom det på en god måte.

Anonymkode: b85e8...5e9

Dette er en gutt som virkelig presser grenser. Det har han gjort hele livet, på godt og vondt. 

Han har ingen diagnoser, og vet virkelig å oppføre seg når han må og det er forventet. Men her hjemme og andre steder han er trygg, presser han grenser så til de grader. Det er egentlig litt vanskelig å bli klok på han. Han kan være verdens snilleste, kosete og hjelpsomme gutt i det ene øyeblikket. I neste øyeblikk er alt en kamp og han hører absolutt ikke etter.

Han skal så absolutt erstatte det han har ødelagt. 

Anonymkode: e4463...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonspengene kan du ikke ta, de er jo gaver. Dessuten har han ingen læring av det, de er jo ikke tjent av ham.

Gi ham jobber så han får brynt seg litt. Gjerne noe tungt som tar tid. Og gjør det klinkende klart at det er aller siste gang han sparker ball inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en gutt som virkelig presser grenser. Det har han gjort hele livet, på godt og vondt. 

Han har ingen diagnoser, og vet virkelig å oppføre seg når han må og det er forventet. Men her hjemme og andre steder han er trygg, presser han grenser så til de grader. Det er egentlig litt vanskelig å bli klok på han. Han kan være verdens snilleste, kosete og hjelpsomme gutt i det ene øyeblikket. I neste øyeblikk er alt en kamp og han hører absolutt ikke etter.

Han skal så absolutt erstatte det han har ødelagt. 

Anonymkode: e4463...df7

Forsøk likevel å ta en ordentlig prat med ham uten å bli sint. Prøv å få ham til å forstå at alle, absolutt alle, nå må ta ansvar for å komme best gjennom den krisen som landet nå er i, og at det gjelder også ham. Se om du får ham til å foreslå noe han kan bidra med selv for å hjelpe til. Er du heldig greier du å snu ham nå. Hvis du bare kjefter på ham vil jeg tro han går i vranglås. Hvis du greier å få tak i andre følelser i ham så kanskje han kan vokse på dette istedenfor. Verdt å forsøke det, i hvert fall.

 

Anonymkode: b85e8...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, amandine skrev:

Konfirmasjonspengene kan du ikke ta, de er jo gaver. Dessuten har han ingen læring av det, de er jo ikke tjent av ham.

Gi ham jobber så han får brynt seg litt. Gjerne noe tungt som tar tid. Og gjør det klinkende klart at det er aller siste gang han sparker ball inne.

At konfirmasjonspengene er gaver har jo ikke noe å si. Problemet er at han ikke har fått dem. Selg heller noen av sakene hans hvis han ikke har penger og fjern alle baller fra huset.

Anonymkode: 0ecd8...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vi alle låst inne, og hos noen kribler det litt ekstra i mangel på aktivitet. Kanskje han trenger noe å gjøre på. Løpe noen ganger rundt huset? 😅

Anonymkode: 66a0e...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inndrag av mobilen er visst den ultimative trussel i den alderen. Pluss nettbrett og pc hvis han har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg ikke er hjemme sparker han fotball i stua. Det er så klart ikke lov, men så fort jeg forlater huset setter han i gang. 

Jeg gjemmer baller, tar de med i bilen osv, men huset kryr av baller av ymse slag, så han finner stadig en ball.

Nå i kveld har han knust noe for tredje gang og jeg ble rett og slett forbanna.  Jeg truet med at jeg kommer til å ta penger fra konfirmasjonen hans for at han skal erstatte. Mulig jeg var helt på jordet? Men nå ble jeg så sint. 

Hva tenker dere? Guttestreker eller må han erstatte?

Et par av tingene får jeg nok ikke erstattet da de er fra et annet land. 

Anonymkode: e4463...df7

IKKE innafor at du tar konfirmasjonspengene. Det har folk gitt i gave til barnet ditt, ikke deg. Det er direkte respektløst og frekt av deg både ovenfor sønnen din og for de som har gitt av sine penger til en feiring av din sønn. Altså hallo? Jeg lover deg at hvis du tar av hans konfirmasjonspenger så henger det igjen hos han i mange år og hvis han forteller om det til andre voksne så er det ikke alle som kommer til å se din side av saken uansett om han forteller at det var fordi han ødela noe og måtte erstatte. Foreldrene mine tok mine konfirmasjonspenger med lovnader om å betale tilbake. Jeg er nå 25 og har ikke sett noe til de pengene siden konfirmasjonsdagen min i kontanter og jeg kommer aldri til å få de tilbake heller. Mista mye respekt for foreldrene mine av det og kommer ikke til å gjøre det mot mine barn uansett hva.

Barnet bør opparbeide seg penger selv som han erstatter tingene med. Om han bruke å få ukepenger for å gjøre husarbeid så hadde jeg kuttet det for en periode. Men merker av det du skriver at barnet ditt ikke har respekt for deg på samme måte som du ikke har respekt for han. Burde kanskje jobbe mer med tilknytningen mellom dere.

Anonymkode: 97451...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mia_73 skrev:

Inndrag av mobilen er visst den ultimative trussel i den alderen. Pluss nettbrett og pc hvis han har det.

Det gir ingen mening til handlingene hans og gjør ting verre. Det er kanskje effektivt der og da eller over en periode, men det skaper splid mellom barn og foreldre. og i en situasjon som det her? Det er jo faktisk helt idioti. Snakk med barna med den samme respekten som du ønsker å få av de. Dette er noe alle mennesker burde kunne. Det er jo logisk! 
 

Viser du respekt, får du respekt

Viser du godhet, får du godhet

Viser du aksept, får du aksept.

Barn speiler oss voksne og ts sitt tilfelle er det tydelig at mor ikke respekterer barnet og da respekterer ikke barnet henne heller. Du får lite lyst til å vise godhet mot noen som bare er ekkel og kjefter på deg eller sier dritt om deg. Barn føler den delen på samme måte med foreldre og andre voksne, som voksne gjør med andre voksne. Du hadde ikke straffa en voksen med å frata goder, for det hadde ikke vært greit. Hvorfor skal det da være greit å straffe barna slik? Fordi de er barn og du er voksne, ergo er du bedre? Heve seg over barna sine slik er en ekkel ødeleggende holdning. Å snakke med barna ordentlig, rolig og åpent uten kjefting - det er slik du oppdrar ordentlige barn med respekt og forståelse. Er så mange «eldre generasjonsforeldre» som fucker opp unga sine fordi de leker herrer over ungene. Skaper emosjonelt fraværende mennesker som blir dårlige ektefeller og viderefører ødeleggende oppdragelse.

Anonymkode: 97451...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gir ingen mening til handlingene hans og gjør ting verre. Det er kanskje effektivt der og da eller over en periode, men det skaper splid mellom barn og foreldre. og i en situasjon som det her? Det er jo faktisk helt idioti. Snakk med barna med den samme respekten som du ønsker å få av de. Dette er noe alle mennesker burde kunne. Det er jo logisk! 
 

Viser du respekt, får du respekt

Viser du godhet, får du godhet

Viser du aksept, får du aksept.

Barn speiler oss voksne og ts sitt tilfelle er det tydelig at mor ikke respekterer barnet og da respekterer ikke barnet henne heller. Du får lite lyst til å vise godhet mot noen som bare er ekkel og kjefter på deg eller sier dritt om deg. Barn føler den delen på samme måte med foreldre og andre voksne, som voksne gjør med andre voksne. Du hadde ikke straffa en voksen med å frata goder, for det hadde ikke vært greit. Hvorfor skal det da være greit å straffe barna slik? Fordi de er barn og du er voksne, ergo er du bedre? Heve seg over barna sine slik er en ekkel ødeleggende holdning. Å snakke med barna ordentlig, rolig og åpent uten kjefting - det er slik du oppdrar ordentlige barn med respekt og forståelse. Er så mange «eldre generasjonsforeldre» som fucker opp unga sine fordi de leker herrer over ungene. Skaper emosjonelt fraværende mennesker som blir dårlige ektefeller og viderefører ødeleggende oppdragelse.

Anonymkode: 97451...0d6

Pissprat. Ungen spiller fotball i stua, men skal få aksept for det? Du sitter kanskje på hytta di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gir ingen mening til handlingene hans og gjør ting verre. Det er kanskje effektivt der og da eller over en periode, men det skaper splid mellom barn og foreldre. og i en situasjon som det her? Det er jo faktisk helt idioti. Snakk med barna med den samme respekten som du ønsker å få av de. Dette er noe alle mennesker burde kunne. Det er jo logisk! 
 

Viser du respekt, får du respekt

Viser du godhet, får du godhet

Viser du aksept, får du aksept.

Barn speiler oss voksne og ts sitt tilfelle er det tydelig at mor ikke respekterer barnet og da respekterer ikke barnet henne heller. Du får lite lyst til å vise godhet mot noen som bare er ekkel og kjefter på deg eller sier dritt om deg. Barn føler den delen på samme måte med foreldre og andre voksne, som voksne gjør med andre voksne. Du hadde ikke straffa en voksen med å frata goder, for det hadde ikke vært greit. Hvorfor skal det da være greit å straffe barna slik? Fordi de er barn og du er voksne, ergo er du bedre? Heve seg over barna sine slik er en ekkel ødeleggende holdning. Å snakke med barna ordentlig, rolig og åpent uten kjefting - det er slik du oppdrar ordentlige barn med respekt og forståelse. Er så mange «eldre generasjonsforeldre» som fucker opp unga sine fordi de leker herrer over ungene. Skaper emosjonelt fraværende mennesker som blir dårlige ektefeller og viderefører ødeleggende oppdragelse.

Anonymkode: 97451...0d6

Mer redd barna du er med på å produsere. Fremtidens politikere som har lært seg hekle seg ut av alt.

Anonymkode: 887d4...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

IKKE innafor at du tar konfirmasjonspengene. Det har folk gitt i gave til barnet ditt, ikke deg. Det er direkte respektløst og frekt av deg både ovenfor sønnen din og for de som har gitt av sine penger til en feiring av din sønn. Altså hallo? Jeg lover deg at hvis du tar av hans konfirmasjonspenger så henger det igjen hos han i mange år og hvis han forteller om det til andre voksne så er det ikke alle som kommer til å se din side av saken uansett om han forteller at det var fordi han ødela noe og måtte erstatte. Foreldrene mine tok mine konfirmasjonspenger med lovnader om å betale tilbake. Jeg er nå 25 og har ikke sett noe til de pengene siden konfirmasjonsdagen min i kontanter og jeg kommer aldri til å få de tilbake heller. Mista mye respekt for foreldrene mine av det og kommer ikke til å gjøre det mot mine barn uansett hva.

Barnet bør opparbeide seg penger selv som han erstatter tingene med. Om han bruke å få ukepenger for å gjøre husarbeid så hadde jeg kuttet det for en periode. Men merker av det du skriver at barnet ditt ikke har respekt for deg på samme måte som du ikke har respekt for han. Burde kanskje jobbe mer med tilknytningen mellom dere.

Anonymkode: 97451...0d6

Om han eventuelt må betale av konf pengene så kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet ovenfor de andre han får penger av.

Han får for det første en meget stor sum til sammen og en stor del av det er fra oss foreldre. Så det han må bruke på å erstatte blir bare en liten del. 

For det andre så kjenner jeg vår familie og venner såpass godt at de også synes det er helt uakseptabelt å sparke ball inne.

Han må gjerne jobbe for å gjøre opp for seg, men da må han finne seg en jobb uten for hjemmet. Her i huset hjelper alle til for å holde hjulene i gang uten at det skal belønnes med penger. Ungene får penger når de trenger til kino eller andre sosiale ting. Nå i disse dager blir det jo lite av det. 

Alt det andre du skriver er nok dessverre farget av din egen oppvekst. 

Anonymkode: e4463...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 år og spiller fotball inne... Klart han skal betale! Har han ikke penger så får han jobbe for det.
Jeg hadde også kastet alt som ligner på en ball. En 4 åring vet at man ikke spiller fotball inne.
Dette er kun respektløst faenskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gir ingen mening til handlingene hans og gjør ting verre. Det er kanskje effektivt der og da eller over en periode, men det skaper splid mellom barn og foreldre. og i en situasjon som det her? Det er jo faktisk helt idioti. Snakk med barna med den samme respekten som du ønsker å få av de. Dette er noe alle mennesker burde kunne. Det er jo logisk! 
 

Viser du respekt, får du respekt

Viser du godhet, får du godhet

Viser du aksept, får du aksept.

Barn speiler oss voksne og ts sitt tilfelle er det tydelig at mor ikke respekterer barnet og da respekterer ikke barnet henne heller. Du får lite lyst til å vise godhet mot noen som bare er ekkel og kjefter på deg eller sier dritt om deg. Barn føler den delen på samme måte med foreldre og andre voksne, som voksne gjør med andre voksne. Du hadde ikke straffa en voksen med å frata goder, for det hadde ikke vært greit. Hvorfor skal det da være greit å straffe barna slik? Fordi de er barn og du er voksne, ergo er du bedre? Heve seg over barna sine slik er en ekkel ødeleggende holdning. Å snakke med barna ordentlig, rolig og åpent uten kjefting - det er slik du oppdrar ordentlige barn med respekt og forståelse. Er så mange «eldre generasjonsforeldre» som fucker opp unga sine fordi de leker herrer over ungene. Skaper emosjonelt fraværende mennesker som blir dårlige ektefeller og viderefører ødeleggende oppdragelse.

Anonymkode: 97451...0d6

Selvfølgelig skal barna respekteres, aksepteres og vises godhet. Men det er så skummelt at så mange misforstår dette og tror det er det samme som å godta og tillate alt uten å stille krav.

Hvis en voksen kom på besøk og ødela noe i stua så ville det være helt naturlig at vedkommende tilbød seg å betale for eller erstatte det som ble ødelagt. Det samme gjelder en 14-åringen. Men å stille krav om det kan gjøres uten å kjefte, skrike og "herske" over barnet. Helt naturlig at 14-åringen må betale for å erstatte det som er ødelagt - men han kan kanskje få velge om han betaler det av penger han har på konto, eller om han jobber for det? Og så bør det jo følges opp med en samtale om hvor lei deg og frustrert du blir over ting som blir ødelagt og over at han ikke hører etter når han vet dette så godt, og en tydelig forventning om at samme konsekvenser vil følge om det skjer igjen.

 

 

 

Anonymkode: 73342...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gir ingen mening til handlingene hans og gjør ting verre. Det er kanskje effektivt der og da eller over en periode, men det skaper splid mellom barn og foreldre. og i en situasjon som det her? Det er jo faktisk helt idioti. Snakk med barna med den samme respekten som du ønsker å få av de. Dette er noe alle mennesker burde kunne. Det er jo logisk! 
 

Viser du respekt, får du respekt

Viser du godhet, får du godhet

Viser du aksept, får du aksept.

Barn speiler oss voksne og ts sitt tilfelle er det tydelig at mor ikke respekterer barnet og da respekterer ikke barnet henne heller. Du får lite lyst til å vise godhet mot noen som bare er ekkel og kjefter på deg eller sier dritt om deg. Barn føler den delen på samme måte med foreldre og andre voksne, som voksne gjør med andre voksne. Du hadde ikke straffa en voksen med å frata goder, for det hadde ikke vært greit. Hvorfor skal det da være greit å straffe barna slik? Fordi de er barn og du er voksne, ergo er du bedre? Heve seg over barna sine slik er en ekkel ødeleggende holdning. Å snakke med barna ordentlig, rolig og åpent uten kjefting - det er slik du oppdrar ordentlige barn med respekt og forståelse. Er så mange «eldre generasjonsforeldre» som fucker opp unga sine fordi de leker herrer over ungene. Skaper emosjonelt fraværende mennesker som blir dårlige ektefeller og viderefører ødeleggende oppdragelse.

Anonymkode: 97451...0d6

Og sånn slaper man bortskjemte unger som tror at hele verden dreier seg om dem

Anonymkode: da071...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med to tidligere fotballspillere, begge mødrene fortalte at det gjorde de begge to til langt oppi tenårene.

Vi har hatt det samme her, ser han en ball begynner han automatisk å trikse/fikle med den. Kanskje vanskelig for de med sønner i korps osv å forstå, men tror det er normal guttestrek. Satt på spissen, noen gutter i den alderen driver med langt verre ting! Si han får erstatte det. 
Hønene her inne lager ett nummer ut av alt. Sønnen her er ikke en bortskjemt drittunge, men han hadde garantert tatt opp en ball om den lå i stua. 
 

Anonymkode: 182d9...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må betale som erstatning, enten av egne penger eller ved jobbing. Be han heller gå ut og sparke ball!

Anonymkode: e51d6...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...