Gå til innhold

5-åring raseriutbrudd med trusler. Hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min snart 5-åring er en kruttønne for tiden. Isolasjon pga korona hjelper nok ikke.

I kveld hadde et kjempelangvarig raseriutbrudd fordi han ikke fikk spille. Han ga seg virkelig ikke med å mase om det. Kasta leker og var skikkelig sinna. Tror vi var på rommet hans i 45 minutter..

Sinneutbrudd skremmer meg ikke, og jeg klarer å forholde meg rolig.

Men det som jeg virkelig ikke liker er at han kommer med masse trusler om at han aldri vil leke/snakke/lese bøker/etc med meg (faren og lillebror). Jeg skjønner det er tomme trusler og tegn på frustrasjon, men jeg vil virkelig ikke at han skal si slikt hvis han krangler med venner.

Hvordan møte dette her? Når han er sint er det nesten umulig å få sagt noe fordi han snakker hele tiden selv... 

Og er det greit å ignorere han når han gnåler om det samme om og om igjen? Bare sitte på rommet med han? (Han kan ikke være i stua fordi han skremmer lillebroren)

Anonymkode: 576e7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste du kan gjøre er å bekrefte hans følelser. 

Forklare situasjonen. Kanskje han er redd? 

Anonymkode: 4202a...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Anonym bruker said:

Eneste du kan gjøre er å bekrefte hans følelser. 

Forklare situasjonen. Kanskje han er redd? 

Anonymkode: 4202a...30a

Det er mulig han er redd.. men jeg sliter veldig med å få sagt noe. Han snakker på inn og utpust og det virker ikke som om han klarer å prosessere hva jeg sier.. Skal jeg si noe må jeg heve stemmen.

Han er snakkbar ved litt sinne, men ved disse "anfallene" er han nesten manisk 🙇‍♀️

Hi

Anonymkode: 576e7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Han har vel ikke andre verktøy? Hva om du svarer at det ville være superleit og kjedelig dersom han skulle gjennomføre, og fortsett å være en trygg voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig han er redd.. men jeg sliter veldig med å få sagt noe. Han snakker på inn og utpust og det virker ikke som om han klarer å prosessere hva jeg sier.. Skal jeg si noe må jeg heve stemmen.

Han er snakkbar ved litt sinne, men ved disse "anfallene" er han nesten manisk 🙇‍♀️

Hi

Anonymkode: 576e7...f9d

Berre vêr der for han til det går over, trøst han etterpå, snakk i fredstid. Ingen vits å prøve å nå inn når dei er slik. Det kan hende det går fortare og, om han ikkje må "forsvare" sinnet sitt medan han har raserianfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minute ago, Syngensang said:

Berre vêr der for han til det går over, trøst han etterpå, snakk i fredstid. Ingen vits å prøve å nå inn når dei er slik. Det kan hende det går fortare og, om han ikkje må "forsvare" sinnet sitt medan han har raserianfall. 

Ja...jeg tenkte litt på dette etterpå. 

Jeg må være på rommet hans med han. Går jeg ut så følger han etter og kan skrike og rope i stua. Lillebror synes det er skikkelig skummelt.. Føler ikke jeg kan stenge han ikke på rommet alene heller.

Så da er dilemmaet mitt litt hva jeg gjøre på rommet. Bare sitte der, men ikke svare? 

Aaah, jeg bare kjenner mitt første gråe hår poppe ut!

Anonymkode: 576e7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spille hva da? 

Brettspill? De eneste spillene min 2015-modell kjenner til er villkatten, ludo, yatzy etc. Og vi nekter ikke å spille med det..........

Anonymkode: ff597...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Spille hva da? 

Brettspill? De eneste spillene min 2015-modell kjenner til er villkatten, ludo, yatzy etc. Og vi nekter ikke å spille med det..........

Anonymkode: ff597...2bd

Hehe, takk for denne? Meningen var vel at jeg skulle få dårlig samvittighet? Eller ville du bare fremheve deg selv? Han har nettbrett, og der er det spill.

I kveld handlet det om spill. Det kunne like gjerne handlet om manglende druer. 

Anonymkode: 576e7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, takk for denne? Meningen var vel at jeg skulle få dårlig samvittighet? Eller ville du bare fremheve deg selv? Han har nettbrett, og der er det spill.

I kveld handlet det om spill. Det kunne like gjerne handlet om manglende druer. 

Anonymkode: 576e7...f9d

Jeg bare spør da det er skammelig å la barnehageunger sitte og spille. Her har du et glimrende eksempel på avhengighet. 

Jeg har en i familien som fikk spille fra han var ca 2 år, idag er han mye større, 100% avhengig og ødelegger ting hvis han ikke får spille, eller taper i spill. 

Gled deg :D

Anonymkode: ff597...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spille hva da? 

Brettspill? De eneste spillene min 2015-modell kjenner til er villkatten, ludo, yatzy etc. Og vi nekter ikke å spille med det..........

Anonymkode: ff597...2bd

Haha, denne var det du som kom dårlig ut av. De aller aller fleste 2015 modellene kjenner til ipad spill. De har det til og med i barnehagen. 
 

Min snart femåring har både Play station 4 med vr-briller, Nintendo switch og iPad. Ingen problem om man bare begrenser skjermtid. Vi lever i 2020.

Anonymkode: bf94c...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg bare spør da det er skammelig å la barnehageunger sitte og spille. Her har du et glimrende eksempel på avhengighet. 

Jeg har en i familien som fikk spille fra han var ca 2 år, idag er han mye større, 100% avhengig og ødelegger ting hvis han ikke får spille, eller taper i spill. 

Gled deg :D

Anonymkode: ff597...2bd

Jeg tror ikke jeg ønsker råd fra noen som håper det går dårlig med oss.

Han er ikke avhengig av spill. Livet er ikke så svart/hvitt som du virker å tro. Så takk, men nei takk.

Anonymkode: 576e7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg foran døra slik at hun ikke går ut fra rommet. Jeg tilbyr jevnlig en klem eller kos og forholder meg rolig og taus. Når hun truer så sier jeg bare OK. Kaster hun ting så sier jeg det er greit at du kaster men du vet du må rydde opp selv. Det gjør at hun slutter å kaste. Det ender alltid med at hun kommer på fanget for å få kos og så er det over. Dager dette skjer passer jeg på å si at jeg alltid elsker henne og at vi kan elske hverandre selvom vi er sinte på hverandre. Elsk meg høyest når jeg fortjener det minst er viktig med barn. 
Nå begynner disse anfallene å avta veldig da. Husker ikke sist vi hadde en runde nå. 
Det tar den tiden det tar å roe de ned. 
I fredstid snakker vi mye om hva som ikke er hyggelig å si og hun vet veldig godt at trusler ikke er OK. Men det er jo det eneste hun har å by på når hun er sint. Så jeg tenker det må være greit å få ut disse vonde følelsene hun har der og da. 
Blir vel folk av henne til slutt. 😊

Anonymkode: 8fa75...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han får raseriutbrudd av å ikke få lov til spille. Jo da er han avhengig. 

Anonymkode: dce6b...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når han får raseriutbrudd av å ikke få lov til spille. Jo da er han avhengig. 

Anonymkode: dce6b...b34

Slutt du av. Min kan få raseriutbrudd av å ikke få spille, hun spiller kanskje en time i helger. Nettbrett er nesten aldri fremme. 
Andre dager får hun raseriutbrudd fordi eplet er rødt og ikke gult. Ofte kommer dette på kvelden når hun er sliten og lei. 
Synes du har en ganske ufyselig holdning. 

Anonymkode: 8fa75...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Slutt du av. Min kan få raseriutbrudd av å ikke få spille, hun spiller kanskje en time i helger. Nettbrett er nesten aldri fremme. 
Andre dager får hun raseriutbrudd fordi eplet er rødt og ikke gult. Ofte kommer dette på kvelden når hun er sliten og lei. 
Synes du har en ganske ufyselig holdning. 

Anonymkode: 8fa75...fcd

Takk for denne, og det forrige svaret ditt også. Fint å høre med noen med samme erfaring!

Skal prøve å snakke mindre mens det stormer. Virker ikke som om det hjelper 

Anonymkode: 576e7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spille hva da? 

Brettspill? De eneste spillene min 2015-modell kjenner til er villkatten, ludo, yatzy etc. Og vi nekter ikke å spille med det..........

Anonymkode: ff597...2bd

De aller fleste 5-åringer har tilgang til digitale leker. De aller fleste 20-åringer som er avhengige av spill, har nok spilt siden de var små. 

Og samtidig - de aller fleste 20-åringer har nok spilt siden de var små. De aller fleste 20-åringer hadde nok raseriutbrudd da de var små. De aller fleste 20-åringer har imidlertid både god emosjonsregulering, god frustrasjonstoleranse og er ikke avhengige av spill. 

HI - et rasende barn lar seg sjelden roe av snakk. Jeg tror det er en god ide å være sammen med ham når han er sint. Han «mister seg selv» litt mens det står på, og det er viktig at du viser at du tåler ham da. Tilby en klem, men bare vær der og vent. Og så snakker du med ham når han er rolig, og gjør avtaler både om spilling og hva han synes du skal gjøre neste gang han blir sint. Forklar ham at dette er skremmende for lillebror, og si at dere må øve sammen på at han ikke skal bli så sint når du sier nei til noe han har lyst til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du skremt? Helt nøyaktig hva skremmer deg? 
Jeg klikket meg inn på tråden fordi jeg antok barnet truet med langt verre enn det du beskriver. 
Det er da rimelig normal oppførsel du beskriver her. 
Du skal bare være der, kose og klemme og trøste. Anerkjenne barnet. Dette er jo en fase. Ikke noe mer.

Anonymkode: 79152...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Ja...jeg tenkte litt på dette etterpå. 

Jeg må være på rommet hans med han. Går jeg ut så følger han etter og kan skrike og rope i stua. Lillebror synes det er skikkelig skummelt.. Føler ikke jeg kan stenge han ikke på rommet alene heller.

Så da er dilemmaet mitt litt hva jeg gjøre på rommet. Bare sitte der, men ikke svare? 

Aaah, jeg bare kjenner mitt første gråe hår poppe ut!

Anonymkode: 576e7...f9d

Sitt der, du treng ikkje svare så mykje, tilby ein klem eller trøst. 

Anonymkode: 29102...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min snart 5-åring er en kruttønne for tiden. Isolasjon pga korona hjelper nok ikke.

I kveld hadde et kjempelangvarig raseriutbrudd fordi han ikke fikk spille. Han ga seg virkelig ikke med å mase om det. Kasta leker og var skikkelig sinna. Tror vi var på rommet hans i 45 minutter..

Sinneutbrudd skremmer meg ikke, og jeg klarer å forholde meg rolig.

Men det som jeg virkelig ikke liker er at han kommer med masse trusler om at han aldri vil leke/snakke/lese bøker/etc med meg (faren og lillebror). Jeg skjønner det er tomme trusler og tegn på frustrasjon, men jeg vil virkelig ikke at han skal si slikt hvis han krangler med venner.

Hvordan møte dette her? Når han er sint er det nesten umulig å få sagt noe fordi han snakker hele tiden selv... 

Og er det greit å ignorere han når han gnåler om det samme om og om igjen? Bare sitte på rommet med han? (Han kan ikke være i stua fordi han skremmer lillebroren)

Anonymkode: 576e7...f9d

Anerkjenne følelsene og gi ham en god klem. Min løper unna og roper han ikke vil men når jeg får tak i ham og klemmer han roer han seg ned. Da kan vi snakke. Han sier at det hjelper, men når han er sint «vil» han jo ikke noe. 

Anonymkode: 803dd...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 åringen min får raserianfall hver dag, i dag var det fordi jeg ikke åpnet en ny melk når det var mer igjen i den andre 😜 dagen før var det fordi jeg støvsugde noe søppel som lå på gulvet 😜

Anonymkode: d0f3e...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse deg om podkasten til Hedvig Montgomery på Aftenposten (Foreldrekoden), hvis du ikke har hørt den før. Den tar opp akkurat slike ting. Det går på å speile barnets følelser og spille på lag med barnet. 

Og overse for all del den passiv-aggressive mesteren der oppe. Slike svar er så utrolig lite nyttige, bortsett fra at de er gode eksempler på hvordan man ikke skal møte andres frustrasjon. 
 

https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/700xJ3/foreldrekoden-her-er-alle-episodene

Anonymkode: bdd16...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min snart 5-åring er en kruttønne for tiden. Isolasjon pga korona hjelper nok ikke.

I kveld hadde et kjempelangvarig raseriutbrudd fordi han ikke fikk spille. Han ga seg virkelig ikke med å mase om det. Kasta leker og var skikkelig sinna. Tror vi var på rommet hans i 45 minutter..

Sinneutbrudd skremmer meg ikke, og jeg klarer å forholde meg rolig.

Men det som jeg virkelig ikke liker er at han kommer med masse trusler om at han aldri vil leke/snakke/lese bøker/etc med meg (faren og lillebror). Jeg skjønner det er tomme trusler og tegn på frustrasjon, men jeg vil virkelig ikke at han skal si slikt hvis han krangler med venner.

Hvordan møte dette her? Når han er sint er det nesten umulig å få sagt noe fordi han snakker hele tiden selv... 

Og er det greit å ignorere han når han gnåler om det samme om og om igjen? Bare sitte på rommet med han? (Han kan ikke være i stua fordi han skremmer lillebroren)

Anonymkode: 576e7...f9d

Når noen er sint hjelper det lite å snakke til personen og korrigere oppførsel. Ikke forlat barnet alene i situasjonen, men sitt der med han. La han blåse ut og rase fra seg, mens du er tilstede for han og vise forståelse for at det ble vanskelig for han. Når han har roer seg ned kan du si «Jeg ser at det ble litt vanskelig for deg nå. Vil du ha kos?» sier han nei svarer du bare «okei, men jeg er rett her.» eller hvis han sier ja så holder du rundt han for å regulere sinnet ned og når han er helt(!) ferdig, kan du fortsette med «Nå ble du veldig sint. Jeg skjønner at du vil spille, men nå må vi ta en pause. Jeg skjønner også at du egentlig ikke mener det du sier. Der er greit, men når du sier sånt så kan også noen bli lei seg.» 

Connection, before correction. Kanskje han klarer å fortelle hva som egentlig plager han, bare du er tålmodig og setter av tid til det. Min gutt på 4,5 er veldig i kontakt med følelsene sine og veldig flink til å bruke ord og forklare hva som foregår i han, men slik har det ikke alltid vært. Det har vært et arbeid på 1 år for å hjelpe han å uttrykke seg, istedenfor å uttagere :)

Anonymkode: f57d0...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...