Gå til innhold

Ulønnet permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsgiver må egentlig fremdeles betale lønn de første 15 dagene, men det virker ikke som det er mange som får det - er reglene endret?

Jeg har også faste timer, men ingen i kontrakten. Timene er muntlig avtale. Hvis jeg blir permittert nå, får jeg lønn i 15 dager? Og hva får jeg av nav etterpå?

Anonymkode: 9583a...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endret i forb med krise 2 dager varsel fra arbeidsgiver.  Nav betaler full lønn i 20 dager.  Deretter dagpenge sats

Anonymkode: ef7d1...a33

Skrevet

Varsel er greit nok, men de skal egentlig også betale lønn i 15 dager etter det også. Er det endret så nav gjør det i stedet for? Og jeg er så usikker på hvordan det fungerer når jeg ikke har noe i kontrakt. Det er jo enkelt når stillingsprosenten er i kontrakten og stemmer med det man faktisk jobber, men jeg jobber jo mye mer enn kontrakten sier. Får jeg kun det som er kontraktført eller det jeg faktisk jobber?

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver må egentlig fremdeles betale lønn de første 15 dagene, men det virker ikke som det er mange som får det - er reglene endret?

Jeg har også faste timer, men ingen i kontrakten. Timene er muntlig avtale. Hvis jeg blir permittert nå, får jeg lønn i 15 dager? Og hva får jeg av nav etterpå?

Permisjon og permittering er to fullstendig ulike ting.

Tror du må ha en skriftlig avtale som viser hvor mange timer du jobber og når, for at du skal få dagpenger ved permittering. Hadde du blitt sykemeldt hadde det derimot stilt seg annerledes, da tar de bare et gjennomsnitt av hva du reelt sett har jobbet de siste månedene og beregner sykepenger ut fra det.

Anonymkode: ecf66...688

Skrevet

De nye reglene er slik: de første 20 dagene får du 100% lønn. Arbeidsgiver betaler de 2 første dagene også betaler nav de resterende 18 dagene med full lønn. Dvs en hel mnd med vanlig lønn siden nav betaler lønn for man-fre. Etter dette går du over på dagpenger. Satsene er slik. Opptil de første 3G får du 80% av lønnen din. Etter det får du 62,4% opptil 6G. 1G er 99858kr

Så hvis du tjener 280.000 (rett under 3G) så får du 80% av det beløpet. Tjener du 400.000 så får du 80% av beløpet opp til 3G(299.574) resterende beløpet opp til 400.000 får du da 62,4% av.

De regner ut lønnen for de 12 siste og de 36 siste mnd. Det av beløpet som er høyest bruker de. Så hvis du har en gjennomsnittlig årsinntekt på 300.000 de siste 36 mnd mens siste 12 mnd er 250.000 så bruker de gjennomsnittet for de siste 36 mnd.

Jeg mener at de tar med alt du har tjent uavhengig om det er ekstravakter eller ei. Du skal jo ikke tape på at du har jobbet ekstra tenker jeg. Men akkurat det er jeg ikke helt sikker på. Hør med nav for å være helt sikker.

Anonymkode: 93e65...eeb

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De nye reglene er slik: de første 20 dagene får du 100% lønn. Arbeidsgiver betaler de 2 første dagene også betaler nav de resterende 18 dagene med full lønn. Dvs en hel mnd med vanlig lønn siden nav betaler lønn for man-fre. Etter dette går du over på dagpenger. Satsene er slik. Opptil de første 3G får du 80% av lønnen din. Etter det får du 62,4% opptil 6G. 1G er 99858kr

Så hvis du tjener 280.000 (rett under 3G) så får du 80% av det beløpet. Tjener du 400.000 så får du 80% av beløpet opp til 3G(299.574) resterende beløpet opp til 400.000 får du da 62,4% av.

De regner ut lønnen for de 12 siste og de 36 siste mnd. Det av beløpet som er høyest bruker de. Så hvis du har en gjennomsnittlig årsinntekt på 300.000 de siste 36 mnd mens siste 12 mnd er 250.000 så bruker de gjennomsnittet for de siste 36 mnd.

Jeg mener at de tar med alt du har tjent uavhengig om det er ekstravakter eller ei. Du skal jo ikke tape på at du har jobbet ekstra tenker jeg. Men akkurat det er jeg ikke helt sikker på. Hør med nav for å være helt sikker.

NAV betaler neppe 18 dager med full lønn for dem som ikke har rett til noen ytelse ved permittering?

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du feilinformerer, dette stemmer ikke.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du feilinformerer, dette stemmer ikke.

Fint hvis du forteller hva som er feil i så fall. 

Anonymkode: 83470...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...