Gå til innhold

Tips og innspill i forhold til konfirmasjon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten skal i utgangspunktet konfirmeres i mai (humanetisk). Fått beskjed om at kurset fortsetter som brevkurs, og ungdommen får da godkjent kurset i mai som vanlig. 
MEEEEEN det blir ikke noen form for seremoni 🙈.

Skjønner jo at vi ikke kan ha ett stort selskap - 40 er invitert til middag og 80 totalt til kaffe. 
 

Noen tips til hva vi kan gjøre? 

Er jo en dag han har gledet seg til i flere år 😏

Anonymkode: 1d26d...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville utsatt det til dere kan ha alle? Hvis ikke det er noe seremoni uansett, så er det vel bedre å ha alle senere siden han gleder seg? Og heller gjøre noe hyggelig dere sammen på selve dagen.

Anonymkode: 96b1a...517

Skrevet

Vi er i samme situasjon. Vi kommer til å holde selskap, men venter med å sette dato/bestille noe til alt er avklart. 

Anonymkode: 46a78...23f

Skrevet

Dere utsetter selskapet til situasjonen har roet seg og holder vanlig selskap da!

Anonymkode: 6ad5e...573

Skrevet

Her venter vi med alt til situasjonen har roet seg. Heldigvis forstår 14 åringen alvoret.

Anonymkode: 8078a...cb1

Skrevet

Holy smokes det var mange gjester!! Utsett det.

Anonymkode: e2561...bab

Skrevet

Har også en konfirmant i hus. Kirken har gitt beskjed at det ikke blir en tradisjonell konfirmasjon, men hva som skjer ser de ann etterhvert. Konfirmert blir det, men hvordan og når ser de ann. De er åpene for det meste. En og en forfirmasjon, små grupper, utsettelse osv. 
 

Vi utsetter nok hele greia, ungen ønsker at flest mulige av familien kan komme og skal flest mulig komme så må dette bli ferdig først siden det er flere i risikogruppa i familien. Farmor og farfar er strandfaste i Spania, de kommer ikke hjem før dette er over. Han har ikke fått lov å sette seg på ett fly så de er innelåste i huset sitt. De er heldige som har hus der slik at de har det greit, selv om de ville vært hjemme. 
 

Jeg har vært så treig med å sende ut invitasjoner at det faktisk passet bra. Alle som skal komme vet det, det fikk de vite i konfirmasjonen til eldste for to år siden. Da viste vi helgen, men ikke om det ble lørdag eller søndag, det ga vi beskjed om i høst. Planen for dagen vet vi ikke, men det har ikke vært noe viktig. Lokalet er gratis, om det er ledig når vi evt skal ha konfirmasjon vet jeg ikke men, finner nok på noe annet. Hun vil ha hjemmelaget lapskaus til middag, så det får vi uansett ikke laget da. 

Anonymkode: 2491d...caa

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville utsatt det til dere kan ha alle? Hvis ikke det er noe seremoni uansett, så er det vel bedre å ha alle senere siden han gleder seg? Og heller gjøre noe hyggelig dere sammen på selve dagen.

Anonymkode: 96b1a...517

Dette

Anonymkode: 1fc42...542

Skrevet

Jeg ville utsatt det, eller gjort som en venn av meg gjør det ift sin datters konfirmasjon. Datteren fikk tilbud om å ha stor fest med nærmeste familie og så få utgiftene vi ville brukt på konfirmasjonen i pengegave i stedet. Det ble over det dobbelte av hva hun får i pengegave fra foreldrene og hun valgte det. Hun får dessuten sikkert mange gaver fra familie og bekjente likevel, selv om det ikke blir stor fest.

Klart det er dumt å gå glipp av konformasjonsfesten, men mange ungdommer er jo egentlig mer opptatt av gavene enn selve festen. Så for dem er jo et sånt alternativ ganske greit.

Anonymkode: b4e63...f78

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville utsatt det, eller gjort som en venn av meg gjør det ift sin datters konfirmasjon. Datteren fikk tilbud om å ha stor fest med nærmeste familie og så få utgiftene vi ville brukt på konfirmasjonen i pengegave i stedet. Det ble over det dobbelte av hva hun får i pengegave fra foreldrene og hun valgte det. Hun får dessuten sikkert mange gaver fra familie og bekjente likevel, selv om det ikke blir stor fest.

Klart det er dumt å gå glipp av konformasjonsfesten, men mange ungdommer er jo egentlig mer opptatt av gavene enn selve festen. Så for dem er jo et sånt alternativ ganske greit.

Anonymkode: b4e63...f78

Glemte å utdype at ‘nærmeste familien’ er foreldre, 2 søsken, tante og sprek og frisk bestemor som i insisterte.

En fest kan være stor selv om den ikke har mange deltakere;)

Anonymkode: b4e63...f78

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville utsatt det, eller gjort som en venn av meg gjør det ift sin datters konfirmasjon. Datteren fikk tilbud om å ha stor fest med nærmeste familie og så få utgiftene vi ville brukt på konfirmasjonen i pengegave i stedet. Det ble over det dobbelte av hva hun får i pengegave fra foreldrene og hun valgte det. Hun får dessuten sikkert mange gaver fra familie og bekjente likevel, selv om det ikke blir stor fest.

Klart det er dumt å gå glipp av konformasjonsfesten, men mange ungdommer er jo egentlig mer opptatt av gavene enn selve festen. Så for dem er jo et sånt alternativ ganske greit.

Anonymkode: b4e63...f78

Det er jo helt vilt å gi penger man ville brukt til festen i tillegg til utgifter man alikevel har til gave. Det er jo ren og skjær galskap.

Anonymkode: 83b24...d1a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt vilt å gi penger man ville brukt til festen i tillegg til utgifter man alikevel har til gave. Det er jo ren og skjær galskap.

Anonymkode: 83b24...d1a

Oppi Korona unntakstilstanden vår burde ikke dette sjokkere deg så kraftig. Bare det at alle landets konfirmanter mister muligheten til å feire denne normalt, er jo gale nok i seg selv. De vil jo ikke kunne gjennomføre det obligatoriske programmet i forkant heller, som jo er mye av poenget med hele konfirmasjonen. At de fleste nå da heller velger å utsette konfirmasjonen uten program, til upresist tidspunkt en gang i framtiden er vel like spesielt som å droppe hele festen mot en en større pengegave.. syns nå jeg. 

Anonymkode: b4e63...f78

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oppi Korona unntakstilstanden vår burde ikke dette sjokkere deg så kraftig. Bare det at alle landets konfirmanter mister muligheten til å feire denne normalt, er jo gale nok i seg selv. De vil jo ikke kunne gjennomføre det obligatoriske programmet i forkant heller, som jo er mye av poenget med hele konfirmasjonen. At de fleste nå da heller velger å utsette konfirmasjonen uten program, til upresist tidspunkt en gang i framtiden er vel like spesielt som å droppe hele festen mot en en større pengegave.. syns nå jeg. 

Anonymkode: b4e63...f78

Min nevø skulle konfirmert seg i mai, og sånn som jeg skjønte det så utsetter de både resten av undervisningen, overføringen og selve konfirmasjonen til høsten. Da er det vel også naturlig at det blir fest da? Skjønner ikke hvorfor hele festen skal avlyses når ungdommene faktisk blir konfirmerte?

Anonymkode: fa5a0...256

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville utsatt det, eller gjort som en venn av meg gjør det ift sin datters konfirmasjon. Datteren fikk tilbud om å ha stor fest med nærmeste familie og så få utgiftene vi ville brukt på konfirmasjonen i pengegave i stedet. Det ble over det dobbelte av hva hun får i pengegave fra foreldrene og hun valgte det. Hun får dessuten sikkert mange gaver fra familie og bekjente likevel, selv om det ikke blir stor fest.

Klart det er dumt å gå glipp av konformasjonsfesten, men mange ungdommer er jo egentlig mer opptatt av gavene enn selve festen. Så for dem er jo et sånt alternativ ganske greit.

Anonymkode: b4e63...f78

Jeg tenker at hvis det er kun pengene som er viktig for konfirmanten, da bør man ta en runde eller tre med ungdommen sin. Hvis hele greia handler om hvor mye pengen poden kan innkassere, da er det nokså usmakelig. 

Vi skulle også hatt humanetisk konfirmasjon i mai. Har gitt gjestene beskjed om at det er avlyst, og at vi kommer tilbake til når det blir når vi faktisk vet det. Konfirmanten selv er ikke veldig skuffet, det å skulle være i sentrum av alles oppmerksomhet er litt ambivalent for ham. Han både gleder og gruer seg, og tåler godt å vente noen måneder. 

Skrevet

utsett det, tenk på hvis noen blir alvorlig syke

Anonymkode: 08ede...645

Skrevet

Hva feirer han egentlig? Hvis han skal "bekrefte at han tror på en nullteori", kan han vel like gjerne gjøre det på gutterommet med en runde onlinespill. 

Anonymkode: 87bfd...02b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...