Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Vi har ikke mulighet å sette meg i en egen del av huset så vi vil måtte omgås. Legen sa tvert nei men råd fra fhi er noe annet. Mannen vil høre på legen mens barnas mor mener de kan komme, de blir uansett ikke veldig syke. Jeg har sagt mannen får avgjøre jeg vil ikke si det ene eller andre. Jeg har coronasymptomer og har vært i kontakt med en smittet, men jeg er ikke testet. Hva hadde dere gjort? Jeg har hodepine og hoster bare. Anonymkode: 53077...5e1
shewolf Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Skjønner egentlig ikke at man spør engang. Svaret er nei, selvfølgelig ikke. Du er i karantene. Det betyr at du ikke skal være med noen utenom de du må (de du bor med). Stebarn vil nok ikke bli sykt, nei. Men vil dra med smitten til det andre hjemmet. Så da må alle der også i karantene.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 Er du i isolasjon eller karantene? Anonymkode: 57763...cc6
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 Jeg er faktisk litt usikker på om jeg er isolert eller i karantene. Jeg har vært i «kontakt» med en smittet, men når jeg ringte en som jeg kjenner som jobber med smitte på et stort sykehus nå så var ikke den kontakten jeg hadde definert som kontakt da vi hadde god avstand. Så da var jeg i karantene mente hun, legen sa isolasjon. Jeg blir søren meg tussete i hodet av disse uklare reglene her. Jeg velger selvsagt å isolere meg nå, spørsmålet er jo barna som kommer. FHI sier at samvær kan foregå som normalt. Min venninne sa vi selv måtte avgjøre om det ble samvær, personlig ville hun IKKE valgt samvær nå. Anonymkode: 53077...5e1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke mulighet å sette meg i en egen del av huset så vi vil måtte omgås. Legen sa tvert nei men råd fra fhi er noe annet. Mannen vil høre på legen mens barnas mor mener de kan komme, de blir uansett ikke veldig syke. Jeg har sagt mannen får avgjøre jeg vil ikke si det ene eller andre. Jeg har coronasymptomer og har vært i kontakt med en smittet, men jeg er ikke testet. Hva hadde dere gjort? Jeg har hodepine og hoster bare. Anonymkode: 53077...5e1 Er du synsk, siden du vet det? Anonymkode: 2fa32...2ea
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du synsk, siden du vet det? Anonymkode: 2fa32...2ea Ikke jeg som mener det. Anonymkode: 53077...5e1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke jeg som mener det. Anonymkode: 53077...5e1 Ett barn ligger innlagt på sykehus med corona! Så ikke kom med bullshit om at det ikke er farlig for barn!! Anonymkode: d6e05...a83
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 En hver forelder som utsetter barna frivillig for smitte bør levere tilbake foreldrelisensen. Mannen din bør seriøst skjerpe seg og beskytte barna sine hvis mor ikke evner Anonymkode: d6e45...80e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 Helsedirektoratet har vel sagt at barn ikke bør flyttes for mye mellom hjem, da det fører til økt smitterisiko og smittespredning. Nei, så lenge du har symptom, enten de er bekreftet korona eller ikke - så skal du opptre som om du har korona. Ergo skal stebarna IKKE komme til dere. Og det må mor bare finne seg i! Anonymkode: 0af0a...3cc
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #10 Skrevet 17. mars 2020 Søk opp forskjellen på isolasjon og karantene. Jeg hadde sagt NEI. Isolasjon er full lock down. Anonymkode: c9b10...ae6
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helsedirektoratet har vel sagt at barn ikke bør flyttes for mye mellom hjem, da det fører til økt smitterisiko og smittespredning. Nei, så lenge du har symptom, enten de er bekreftet korona eller ikke - så skal du opptre som om du har korona. Ergo skal stebarna IKKE komme til dere. Og det må mor bare finne seg i! Anonymkode: 0af0a...3cc De har sagt at barn med to bosteder kan opprettholde samvær som normalt. Det står dog ikke noe om hvis det er sykdom hos noen av hjemmene da. Anonymkode: 53077...5e1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #12 Skrevet 17. mars 2020 Jeg er i karantene fordi jeg har vært i nærheten av en som er smittet. Kjenner litt på symptomer som jeg sikkert ikke hadde lagt merke til en gang under normale omstendigheter. Men ingenting er normalt lenger... Her har jeg latt mine egne barn være igjen hos faren i tilfelle det jeg kjenner på er på grunn av at jeg er smittet. Alle forstår det og så får vi heller se etterhvert når de kan komme hit. Så svaret mitt til deg er; nei de bør ikke komme. Alle må følge de retningslinjene som er satt og heller være litt for forsiktig enn omvendt. Da begrenser man den tiden vi må leve slik som dette men alle må være med å dra lasset! Anonymkode: e4aed...b67
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #13 Skrevet 17. mars 2020 Isolasjon og karantene er to forskjellige ting da. Isolasjon er det vel kun snakk om hvis man har fått påvist viruset. Anonymkode: 54541...ce5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #14 Skrevet 17. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke mulighet å sette meg i en egen del av huset så vi vil måtte omgås. Legen sa tvert nei men råd fra fhi er noe annet. Mannen vil høre på legen mens barnas mor mener de kan komme, de blir uansett ikke veldig syke. Jeg har sagt mannen får avgjøre jeg vil ikke si det ene eller andre. Jeg har coronasymptomer og har vært i kontakt med en smittet, men jeg er ikke testet. Hva hadde dere gjort? Jeg har hodepine og hoster bare. Anonymkode: 53077...5e1 Karantene og isolasjon er to ulike ting. I isolasjon skal du ikke omgås familien heller! Anonymkode: 2f9dc...04d
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #15 Skrevet 17. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke mulighet å sette meg i en egen del av huset så vi vil måtte omgås. Legen sa tvert nei men råd fra fhi er noe annet. Mannen vil høre på legen mens barnas mor mener de kan komme, de blir uansett ikke veldig syke. Jeg har sagt mannen får avgjøre jeg vil ikke si det ene eller andre. Jeg har coronasymptomer og har vært i kontakt med en smittet, men jeg er ikke testet. Hva hadde dere gjort? Jeg har hodepine og hoster bare. Anonymkode: 53077...5e1 Nei, stebarnet kan ikke komme. Anonymkode: 48ff0...3bb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #16 Skrevet 17. mars 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Isolasjon og karantene er to forskjellige ting da. Isolasjon er det vel kun snakk om hvis man har fått påvist viruset. Anonymkode: 54541...ce5 Legen sa jeg måtte isolere meg. Venninna mi sa jeg måtte være i karantene (hun jobber med smitte) jeg opplever det så uklart. Men det er vel neppe eksperter her inne da. Jeg har valgt å isolere meg selvom jeg ikke har påvist virus. Symptomene er såpass uttalt og lik det som er symptomene. Sikkert derfor legen min sa jeg måtte isolere meg da. Synes myndighetene kunne vært mye klarere i retningslinjene. Og nå som nesten ingen testes burde reglene for isolasjon være klarere. Anonymkode: 53077...5e1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #17 Skrevet 17. mars 2020 https://www.vg.no/annonsorinnhold/live/helsedirektoratet/covid/karantene-og-testing Ser at man får bot og fengselsstraff ved brudd på karantene. Jeg er i hjemmekarantene pga forkjølelse. Gjelder dette meg også, eller de som er i isolasjon? Blir litt forvirret av alle forskjellige skriv rundt dette. Mvh mette – Mette Hei Mette, Hvis man bryter karantenen så er dette brudd på smittevernloven og karantenebrudd kan bli straffet med bøter eller fengsel. Hjemmekarantene omfatter å -ikke gå på jobb eller skole -unngå reiser -ikke ta offentlig transport eller drosje -unngå andre steder der man lett kommer nær andre -unngå nær kontakt med andre Alle med forkjølelsessymptomer skal holde seg hjemme. Du bør holde deg hjemme ett døgn etter at du er blitt symptomfri. Håper dette var oppklarende og ønsker deg riktig god bedring. Mvh, Amanda Jeg har vondt i halsen og føler meg trøtt og sliten og er derfor hjemme fra jobb.En kollega jeg har jobbet tett med har vondt i brystet, mild feber og vondt i halsen.Han har ikke blitt testet for Covid-19 pga manglende testkapasitet. Hvor lenge bør jeg være hjemme fra jobb for å ikke smitte andre? 14 dager? Eller til jeg er symptomfri +en dag til? – Ina Hei Ina, Takk for at du spør om dette. Alle som har symptomer skal holde seg i hjemmeisolasjon. Dette gjelder også milde symptomer. Det betyr at du ikke bør dra på jobb eller andre steder, slik som matbutikken eller ut på tur. Man skal rett og slett holde seg inne i hjemmet. Dette er for å unngå smittespredning. Man skal også holde seg hjemme 1 dag etter man har blitt symptom-fri. Dersom man har vært på reise i utlandet nylig og har utviklet symptomer mens man har sittet i karantene skal man holde seg hjemme 7 dager etter man har blitt symptom-fri. Dersom symptomer forverres bør man kontakte fastlege eller legevakt elektronisk eller på telefon. Det er legene som da avgjør om man skal testes. Masse god bedring! Hilsen Thea Det var flere spørsmål inne på samme link i går eller dagen før som tok opp det med samvær. Da ble det svart flere ganger at barn helst ikke burde flytte frem og tilbake, og hvis man likevel valgte å gjøre det så måtte alle være friske og symptomfrie i begge hjem. Hi har symptomer, ergo skal de ikke la barna komme til seg! Anonymkode: 0af0a...3cc
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2020 #18 Skrevet 17. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.vg.no/annonsorinnhold/live/helsedirektoratet/covid/karantene-og-testing Ser at man får bot og fengselsstraff ved brudd på karantene. Jeg er i hjemmekarantene pga forkjølelse. Gjelder dette meg også, eller de som er i isolasjon? Blir litt forvirret av alle forskjellige skriv rundt dette. Mvh mette – Mette Hei Mette, Hvis man bryter karantenen så er dette brudd på smittevernloven og karantenebrudd kan bli straffet med bøter eller fengsel. Hjemmekarantene omfatter å -ikke gå på jobb eller skole -unngå reiser -ikke ta offentlig transport eller drosje -unngå andre steder der man lett kommer nær andre -unngå nær kontakt med andre Alle med forkjølelsessymptomer skal holde seg hjemme. Du bør holde deg hjemme ett døgn etter at du er blitt symptomfri. Håper dette var oppklarende og ønsker deg riktig god bedring. Mvh, Amanda Jeg har vondt i halsen og føler meg trøtt og sliten og er derfor hjemme fra jobb.En kollega jeg har jobbet tett med har vondt i brystet, mild feber og vondt i halsen.Han har ikke blitt testet for Covid-19 pga manglende testkapasitet. Hvor lenge bør jeg være hjemme fra jobb for å ikke smitte andre? 14 dager? Eller til jeg er symptomfri +en dag til? – Ina Hei Ina, Takk for at du spør om dette. Alle som har symptomer skal holde seg i hjemmeisolasjon. Dette gjelder også milde symptomer. Det betyr at du ikke bør dra på jobb eller andre steder, slik som matbutikken eller ut på tur. Man skal rett og slett holde seg inne i hjemmet. Dette er for å unngå smittespredning. Man skal også holde seg hjemme 1 dag etter man har blitt symptom-fri. Dersom man har vært på reise i utlandet nylig og har utviklet symptomer mens man har sittet i karantene skal man holde seg hjemme 7 dager etter man har blitt symptom-fri. Dersom symptomer forverres bør man kontakte fastlege eller legevakt elektronisk eller på telefon. Det er legene som da avgjør om man skal testes. Masse god bedring! Hilsen Thea Det var flere spørsmål inne på samme link i går eller dagen før som tok opp det med samvær. Da ble det svart flere ganger at barn helst ikke burde flytte frem og tilbake, og hvis man likevel valgte å gjøre det så måtte alle være friske og symptomfrie i begge hjem. Hi har symptomer, ergo skal de ikke la barna komme til seg! Anonymkode: 0af0a...3cc Takk for nyttig link. 😊 Anonymkode: 53077...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå