Gå til innhold

Operasjon av eldre person i disse dager


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan det ha seg at en person på 74 år blir kalt inn til en operasjon på Riksen i disse dager. Operasjonen kan uten problem utsettes, det er inne plastisk kirurgi.

Personen bor sammen med en annen eldre person som har underliggende sykdom.

Jeg mener det er å utsette seg for en unødvendig risiko og at operasjonen burde utsettes. Personen holder fast på sitt og vil gjennomføre. 

Hva synes dere?

Anonymkode: f37ca...51d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes, for jeg opplever nøyaktig det samme med en forelder nå. Er man ikke ekstra utsatt etter operasjon også? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 535e1...962

Skrevet

De forsøker nok å holde normal drift der de kan for å slippe enda lengre køer på andre siden av koronakrisen.

Men selv hadde jeg ikke gjort det. Jeg snakket med et sykehus for flere uker siden og tok opp at jeg ikke burde ta den timen som jeg egentlig skulle ha i neste uke. De forstod hvordan jeg tenkte, skulle diskutere det, men mente vel at jeg overdrev (har dårlig immunforsvar). Før helgen ringte de og sa at jeg hadde helt rett, jeg skulle selvfølgelig ikke komme. Da hadde jeg allerede avbestilt en annen undersøkelse som jeg også skulle hatt neste uke eller uken etter, de lot meg utsette den på ubestemt tid, men var ikke begeistret. I dag kom det på lokale nyheter at alle disse undersøkelsene på det sykehuset ville bli utsatt.

Det er noe helt annet om det er noe livsnødvendig. Jeg kjenner en person som nå veldig snart må gjennom en livsnødvendig operasjon. Der er det selvfølgelig ikke noe spørsmål, det må gjøres.

Så... jeg er vel enig med deg, spesielt siden Riksen allerede har hatt utbrudd blant de ansatte.

Anonymkode: 5beac...e90

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg synes, for jeg opplever nøyaktig det samme med en forelder nå. Er man ikke ekstra utsatt etter operasjon også? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 535e1...962

Hi

Jeg synes det ikke hører hjemme i denne situasjonen i det hele tatt. Det er IKKE forebyggende tiltak. De stopper rettssaker for å hindre smitte, men ikke operasjoner? Høl i hue, jeg blir skikkelig sint!

Anonymkode: f37ca...51d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De forsøker nok å holde normal drift der de kan for å slippe enda lengre køer på andre siden av koronakrisen.

Men selv hadde jeg ikke gjort det. Jeg snakket med et sykehus for flere uker siden og tok opp at jeg ikke burde ta den timen som jeg egentlig skulle ha i neste uke. De forstod hvordan jeg tenkte, skulle diskutere det, men mente vel at jeg overdrev (har dårlig immunforsvar). Før helgen ringte de og sa at jeg hadde helt rett, jeg skulle selvfølgelig ikke komme. Da hadde jeg allerede avbestilt en annen undersøkelse som jeg også skulle hatt neste uke eller uken etter, de lot meg utsette den på ubestemt tid, men var ikke begeistret. I dag kom det på lokale nyheter at alle disse undersøkelsene på det sykehuset ville bli utsatt.

Det er noe helt annet om det er noe livsnødvendig. Jeg kjenner en person som nå veldig snart må gjennom en livsnødvendig operasjon. Der er det selvfølgelig ikke noe spørsmål, det må gjøres.

Så... jeg er vel enig med deg, spesielt siden Riksen allerede har hatt utbrudd blant de ansatte.

Anonymkode: 5beac...e90

Livsnødvendig operasjon er noe helt annet, det sier seg selv. 

Unngå kø på andre siden, selvfølgelig, men kan de ikke da ha fokus på de under 60?

Anonymkode: f37ca...51d

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livsnødvendig operasjon er noe helt annet, det sier seg selv. 

Unngå kø på andre siden, selvfølgelig, men kan de ikke da ha fokus på de under 60?

Anonymkode: f37ca...51d

Ja, jeg er enig med deg. Hadde det vært en av mine pårørende ville jeg blitt overtydelig med vedkommende.

Men samtidig, de er voksne, de bestemmer selv. De har jo ofte veldig respekt for leger, vil gjerne ikke være til ekstra bry, så de tror gjerne at de "må" gjøre det legen sier.

Hvis vedkommende er helt bestemt på å gjøre dette så tenker jeg at du bare må akseptere det, puste dypt og håpe vedkommende ikke utsettes for smitte akkurat der. Har vedkommende virkelig bestemt seg så er det bedre at du bare aksepterer det og ikke stresser ham eller henne mer.

 

Anonymkode: 5beac...e90

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er enig med deg. Hadde det vært en av mine pårørende ville jeg blitt overtydelig med vedkommende.

Men samtidig, de er voksne, de bestemmer selv. De har jo ofte veldig respekt for leger, vil gjerne ikke være til ekstra bry, så de tror gjerne at de "må" gjøre det legen sier.

Hvis vedkommende er helt bestemt på å gjøre dette så tenker jeg at du bare må akseptere det, puste dypt og håpe vedkommende ikke utsettes for smitte akkurat der. Har vedkommende virkelig bestemt seg så er det bedre at du bare aksepterer det og ikke stresser ham eller henne mer.

 

Anonymkode: 5beac...e90

Ja, jeg har skjønt det. Jeg skal ta en prat til med personen i morgen. Det er mulig det er veldig lite jeg kan gjøre, men jeg skal i hvert fall prøve 

Anonymkode: f37ca...51d

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har skjønt det. Jeg skal ta en prat til med personen i morgen. Det er mulig det er veldig lite jeg kan gjøre, men jeg skal i hvert fall prøve 

Anonymkode: f37ca...51d

Lykke til med praten :) Og om personen vil gjennomføre det, så er det bare å støtte som best du kan. Men jeg ville tatt opp at jeg ville anbefalt personen å anse seg selv å være i karantene etterpå i to uker, for det å være på sykehus nå tenker jeg er risikabelt.

Jeg hadde en tydelig samtale med en i ca samme alder i min nærhet i begynnelsen av forrige uke. Personen er egentlig oppegående og helt klar og følger med, men det var likevel noen ting som var ulogisk i valg vedkommende snakket om å ta. Så jeg var tydelig, sa hvilke valg jeg tok og hvorfor og hvor stor smitterisiko med dette viruset faktisk er - og stilte personen spørsmål om det virkelig var verdt å ta den risikoen bare for å gjøre xx eller yy. Personen gikk med på at det kanskje ikke var nødvendig, men litt snurt, merket jeg. Men... dagen etter hadde personen virkelig fulgt med, lest seg opp på alle råd og mye annet om viruset... og etter dette så har vedkommende blitt veldig tydelig med andre i sin nærhet. Så noen ganger lytter de likevel ;)

Anonymkode: 5beac...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...