Gå til innhold

Hjemmeskole for ADHD barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som utredes for ADHD, han sliter med skolevegring og kommer ikke igang med skolearbeid. I dag har jeg sittet med han i 3 timer, og han har skrevet 5 setninger. Nå har mannen sittet med han i 1,5 time for å bøye noen substantiv. Oppgaver som ville tatt maks 10 min hver. Han nekter og slår seg helt vrang. Har nesten ikke gjort lekser på et år. Hvordan ville dere løst dette? Andre som har barn som strever? Han er en smart gutt, ikke faglige vansker egentlig, sliter bare med å komme igang, jobbe og fullføre....

Anonymkode: a71b5...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har en sønn som utredes for ADHD, han sliter med skolevegring og kommer ikke igang med skolearbeid. I dag har jeg sittet med han i 3 timer, og han har skrevet 5 setninger. Nå har mannen sittet med han i 1,5 time for å bøye noen substantiv. Oppgaver som ville tatt maks 10 min hver. Han nekter og slår seg helt vrang. Har nesten ikke gjort lekser på et år. Hvordan ville dere løst dette? Andre som har barn som strever? Han er en smart gutt, ikke faglige vansker egentlig, sliter bare med å komme igang, jobbe og fullføre....

Jeg ville tatt kontakt med lærer og jeg er rimelig sikker på at alternativt opplegg er innafor. Jeg ville prioritert læringsglede nå og sagt at lekser utgår. Kan dere finne læring i dokumentarer, spørrespill, dataspill etc? Man må ikke følge det vanlige opplegget slavisk og det er ingen som forventer at dere skal stå i den kampen dere har gjort i dag . Min har ADHD og fått ett supert opplegg hvor vi står fritt til å endre eller hoppe over oppgaver etter dagsformen. Om vi jobber med 2 verdenskrig enten skriftlig eller ser en dokumentar er ett fett så lenge vi holder oss til pensum i form av hva han skal kunne. Igjen , ta det med lærer og det vil helt sikkert ordne seg❤️

Skrevet

Har samme "problemet", bare at vi har to med ADHD. Ene klarer seg tålig bra fordi han begynner å bli stor nå, andre viker unna og kommer ikke igang selv. Hun er heldigvis evnerik, så jeg satser på at det går fint med noen uker med svært redusert skolearbeid. Begge vi er opptatt med jobb på dagtid, så vi kan ikke følge opp så mye.

Anonymkode: 7dfca...7bb

Skrevet

Takk for svar, han går i 5. Trinn så usikker på hvor mye alternativt de kan legge opp til. Mistenker at min sønn også er evnerike, skal testes for dette og.

Skrevet

Jeg har to med ADHD🙄 pluss en 4-åring. Den eldste har jeg ikke klart å gjøre noe med. Han bare nekter. Roper og smeller i bordet og lager spetakkel. Han er også skolevegrer, og hatt skyhøyt fravær etter nyttår. Nå rett før dette skjedde hadde skolen fått på plass mye alternativt, og ting begynte å bli litt bedre. Jeg er redd dette velter alt... Læreren hans ringte meg i får og sa hun skjønte at dette kunne bli utfordrende. Jeg er selv spesialpedagog, men dette får jeg virkelig ikke til. Den andre skolegutten gikk det overraskende bra med, heldigvis. Du kan be lærer om alternativt opplegg, men for oss tror jeg ikke det hjelper. Han klaret oppgavene egentlig, men har virkelig null motivasjon. 

Skrevet

Her har vi satt opp en løs dagsplan. Dvs når det er frokost, skoleøkt, lunsj, utetid, osv. Barnet mitt er 10 år om MÅ ha en plan å forholde seg til ellers går han helt i krise. Angående skolearbeid så har klassen har en ukeplan de følger, men læreren lager en individuell plan til mitt barn. 

Men seriøst, vi skal jo være hjemme nå i minimum 2 uker. Ikke drep skolelysten, ikke drep familiestemningen og ikke drep gleden hos barnet på første dag. Dere skal overleve sammen disse ukene også. Ta det heeeeeelt med ro med skoleoppgavene. Legg heller til rette for koselige familiestunder, nok "fristund" fra hverandre og gjerne minst en økt ute i løpet av dagen. 

I stede for å sitte 3 timer og få til 5 setninger, lag en avtale med han om at han skriver 1 setning (og bruker noen minutter). Så kan dere prøve 2 setninger om noen dager, osv. Tilpass arbeidet. Dessuten kan dere jo bruke litt fantasi og lage alternativt opplegg. Se filmer, lag oppgaver selv, osv. Mange plattformer har åpnet opp gratis nå for disse ukene skolene er stengt. Sjekk om noe kan passe for ditt barn, prøv å få han med på laget! Er det noe HAN er villig til å gjøre? Noe han vil lære om? Hva liker han i norsk eller matematikk? Kan han skrive setninger på data i stede? Snakke om hvordan man bøyer ord i stede for å nødvendigvis skrive det ned? 

La heller husfreden holdes hellig i stede for å bruke 5 timer på å krangle seg gjennom litt skolearbeid. Det er det ikke verdt og ikke lærer ungen noe av det heller. 

Anonymkode: a3d8f...129

Skrevet

Jeg har en på ungdomstrinnet. Nå er jo han en del større, så møter ikke helt den motstanden mer. Fra tiden han var mindre så hjalp det mye med visuelle dagsplaner. Starte opp litt før og gå over hva dere skal. Sitte et skjermet sted. Korte økter og noe å glede seg til når det er gjennomført. Snakk med læreren, de har mange verktøy som sikkert kan gjøre dette noe lettere for dere. Vår lærer sendte melding i dag for å sjekke hvordan det gikk, slik at vi kan samarbeide litt disse dagene. Heldigvis er hjemmeundervisning for oss kanskje litt enklere, for det blir mye mindre støy og annet uro rundt. 

Anonymkode: 258d1...93e

Skrevet

Oi det var voldsomt. Jeg skulle inn her for å si at jeg vet hvordan du har det, men det gjør jeg visst ikke. Men jeg har også en gutt med adhd som har fått gjort lite i dag, men så mye tid som dere hadde vi ikke orket å bruke på dette.

Heldigvis er planen vi har fått slik at han skal jobbe en viss tid med hvert fag, og når tiden er ute så er han ferdig uansett hvor mye han har gjort. Jeg hadde innført dette hos dere også, det er meningsløst å sitte i timesvis for så lite. Eventuelt lagt opp til læring på andre måter slik noen andre her foreslår. Om læreren kjenner gutten så må jo han/hun ha forståelse for dette.

Anonymkode: 6d09b...827

Skrevet

Jeg har en barnehagegutt ( 6 år) som har ADHD ( skulle starta med medisiner nå), men alt har blitt utsatt 🙈 Vi sliter med sinneutbrudd , enorm uro, hyl , skrik , slag, spark , og jeg kan fortsette Han er ikke rolig i noen situasjoner. Får ikke spist engang ... sover ca 4 timer på natta. Pappa er oppe med han nå ( masse høylytte lyder)  ..... han har flere utfordringer bl a språk , motorikk , kordninasjonsvansker, epilepsi, sliter med samspill og lek ( mye krangling og uheldige episoder med lillebror på 4år) 

Her blir ting ( mest leker) kastet, ødelagt , .... jeg er i beredskap 24/7!!! Og det tærer på psyken allerede! Vi har søkt avlastning men blir ikke i disse tider!! 
Jeg og pappaen sliter oppe i det her.( .... og når det stormer, er jeg redd familien går til grunne!! vi pleier å klare oss greit gjennom helger og fridager siden vi har våre rutiner og steder vi pleier å dra!! 
Men nå ser jeg ingen ende ... og et livredd for at at det vare lenge. 
Jeg har kronisk hodepine pga dette... siden han har så høyt volum på stemmen sin gjennom hele dagen / døgnet! 
Der som er det mest frustrerende er at han er en sååå smart og innmari goooood gutt. Jeg vet hva som bor i han, jeg vet han trenger forutsigbarhet, trygghet, rammer, masse kjærlighet ... og alt dette får han, men jeg er redd vi ikke klarer å stå i det over mange uker. 
Jeg har masse kunnskap om barn og tilknytning, trygghet og vet hvilke verktøy jeg / vi kan bruke. Jeg jobber som spesialpedagog og masse erfaring med barn med samme utfordringer , men det er noe helt annet når det er sitt eget barn. Det er hvert fall sånn for meg. 
Jobber kun 50% pga situasjonen , men har ikke mulighet til å jobbe når jeg har barna hjemme. Vi klarer oss økonomisk likevel, så det er familielivet som er krise for oss!  

Anonymkode: c50b4...6a9

Skrevet

Og tenker med gru på hvordan det hadde vært om vi måtte hatt hjemmeskole !! 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en barnehagegutt ( 6 år) som har ADHD ( skulle starta med medisiner nå), men alt har blitt utsatt 🙈 Vi sliter med sinneutbrudd , enorm uro, hyl , skrik , slag, spark , og jeg kan fortsette Han er ikke rolig i noen situasjoner. Får ikke spist engang ... sover ca 4 timer på natta. Pappa er oppe med han nå ( masse høylytte lyder)  ..... han har flere utfordringer bl a språk , motorikk , kordninasjonsvansker, epilepsi, sliter med samspill og lek ( mye krangling og uheldige episoder med lillebror på 4år) 

Her blir ting ( mest leker) kastet, ødelagt , .... jeg er i beredskap 24/7!!! Og det tærer på psyken allerede! Vi har søkt avlastning men blir ikke i disse tider!! 
Jeg og pappaen sliter oppe i det her.( .... og når det stormer, er jeg redd familien går til grunne!! vi pleier å klare oss greit gjennom helger og fridager siden vi har våre rutiner og steder vi pleier å dra!! 
Men nå ser jeg ingen ende ... og et livredd for at at det vare lenge. 
Jeg har kronisk hodepine pga dette... siden han har så høyt volum på stemmen sin gjennom hele dagen / døgnet! 
Der som er det mest frustrerende er at han er en sååå smart og innmari goooood gutt. Jeg vet hva som bor i han, jeg vet han trenger forutsigbarhet, trygghet, rammer, masse kjærlighet ... og alt dette får han, men jeg er redd vi ikke klarer å stå i det over mange uker. 
Jeg har masse kunnskap om barn og tilknytning, trygghet og vet hvilke verktøy jeg / vi kan bruke. Jeg jobber som spesialpedagog og masse erfaring med barn med samme utfordringer , men det er noe helt annet når det er sitt eget barn. Det er hvert fall sånn for meg. 
Jobber kun 50% pga situasjonen , men har ikke mulighet til å jobbe når jeg har barna hjemme. Vi klarer oss økonomisk likevel, så det er familielivet som er krise for oss!  

Responderer han på skjerm? Mange med ADHD, inkludert mine to, klarer å fokuser og bære i ro når de får spille på iPad, data el. Det har med den umiddelbare responsen som tiltaler dem. I så fall ville jeg vært litt ekstra raus med skjermtid nå, og eventuelt satt opp en trampoline ute for å få ut energi. 

Anonymkode: 7dfca...7bb

Skrevet

Han har i pad. Fikk det tidlig siden vi har brukt det som hjelpemiddel ift språk og senere tid for å roe han. Nå føler jeg at han ikke ikke finner ro der heller. Trykker frem IG tilbake ... roper konstant om hjelp , ber meg finne frem noe for han for så å trykke det bort igjen .... og så hyle for at jeg skal hjelpe han igjen. TV det samme, - nytt program - spole frem og tilbake .... Lillebror bli sint og frustrert av det!! 
Han satt litt på Salaby i dag... og jeg hadde en magisk halvtime! 
Tar gjerne imot flere tips. Han er hvileløs og stressa nesten konstant ! Han har ikke ro til å spise engang .... 

De gangene han finner roen og jeg ser hans virkelige personlighet så spretter tårene frem hos meg. Da tørker han tårene og sier : jeg er glad i deg mamma. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Jeg har en sønn på 10 år som også utredes for adhd.. Jeg har snakket med med lærer/psykolog og tiltaksteamet i kommunen etter at det ble hjemmeskole og fått tips og råd fra dem. Det var store utfordringer i starten, men nå fungerer dagene mye bedre! Det vi gjorde var følgende:

* Jeg lager en timeplan som er ganske lik den han pleier å få på skolen. Der står det hva han skal gjøre og når han skal gjøre det. 

* Vi går gjennom planen for neste dag på kvelden.

*Når han er ferdig med arbeidet i et fag får han pause der han kan gjøre hva han vil. Effektiv jobbing= lange pauser. 

*Han ser selv gjennom ukeplanen for neste uke. Dersom det er noe han ikke vil gjøre av det som står på planen, så kan vi bytte det ut med noe annet. Han kommer selv med forslag på andre måter han kan lære om det samme temaet.

Det vanskeligste med skolearbeidet synes jeg har vært at sønnen min låser seg helt når det er noe han syns er kjedelig. Da kan han sitte med leksene i timesvis uten at noe blir gjort. Så lenge han er motivert så går det mye bedre! Han trenger hjelp til å komme i gang nesten hver time og jeg må oftest sitte sammen med han når han jobber for at han skal klare å holde fokuset.. Men til gjengjeld jobber han veldig raskt når han først er fokusert, så for oss er det dette som funker best. Jeg er også heldig med at jeg kan være fleksibel på hjemmekontoret.

Anonymkode: d3938...8b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...