Gå til innhold

Må vi i karantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal så klart kontakte legekontoret imorgen når de åpner tlf 8.30, men spør her også. 
Jeg har en venninne med 2 barn som var på besøk hos meg forrige søndag, broren hennes fikk i går bekreftet at han er smittet av coronaviruset.
Min venninne bor i kjellerleiligheten til broren og de omgås daglig, spiser middag sammen, har jevnaldrende unger som leker sammen osv. Min venninne ble syk i forgårs med hoste og feber, men blir ikke testet pga hun hører ikke til en av gruppene som de tester.
Nå har min datter på 12 år blitt syk, har 38,6 i feber, tørrhoste og slapp. Hun hører ikke til risikogruppen så hun blir vel ikke testet? Er det slik at vi alle bør holde oss hjemme til hun har vært symptomfri i 7 dager(mener det var 7 dager jeg leste) Eller kan jeg gå på jobb som vanlig imorgen? Leste i avisen om en lege som sa at hvis man nå får feber og hoste så bør man gå utifra at det er corona og at man skal holde seg hjemme. 
Som sagt så har vi vært i kontakt med en som har vært i kontakt med en som er bekreftet smittet.

Skal selvfølgelig ringe legekontoret imorgen og høre hva vi bør gjøre, men de åpner ikke før 8.30 og jeg begynner på jobb kl 7.15 så greit å få gitt beskjed før jeg skal på jobb om at jeg blir hjemme.

Anonymkode: d6719...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg hjemme 

Anonymkode: d567d...212

Skrevet

Bli hjemme. 

Anonymkode: 91610...cf5

Skrevet

Bli hjemme!

Din venninne må anta at hun har koronasmitte ut fra historikk, nær kontakt med bekreftet smittet. Derfor blir det det samme med deg og din datter nå, dere har hatt nær kontakt med en som er koronasyk. Og symptomer som din datter har nå SKAL uansett nå antas å være korona. Ergo, du må være hjemme. (uansett hva arb.giver nå sier...).

Covid-19 har en inkubasjonstid på opptil 14 dager, så slik er dere "innafor". Har lest at man sies å være smittsom i 48 timer før man fikk symptomer, men dette er noe man antar, ikke noe man er sikker på. Det kom tidligere meldinger fra utlandet om tilfeller som hadde blitt smittet av personer flere dager før den fikk symptomer selv, så jeg mener dere nå må anse din datter å ha korona, og dermed må dere i isolasjon.

Anonymkode: 9b849...efe

Skrevet

Som en mor i risikogruppe som gjerne vil se barna vokse opp, så setter jeg stor pris på om dere holder dere hjemme. Takk! ❤️

Anonymkode: bf1e3...b47

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bli hjemme!

Din venninne må anta at hun har koronasmitte ut fra historikk, nær kontakt med bekreftet smittet. Derfor blir det det samme med deg og din datter nå, dere har hatt nær kontakt med en som er koronasyk. Og symptomer som din datter har nå SKAL uansett nå antas å være korona. Ergo, du må være hjemme. (uansett hva arb.giver nå sier...).

Covid-19 har en inkubasjonstid på opptil 14 dager, så slik er dere "innafor". Har lest at man sies å være smittsom i 48 timer før man fikk symptomer, men dette er noe man antar, ikke noe man er sikker på. Det kom tidligere meldinger fra utlandet om tilfeller som hadde blitt smittet av personer flere dager før den fikk symptomer selv, så jeg mener dere nå må anse din datter å ha korona, og dermed må dere i isolasjon.

Takk for svar. Det var det jeg var redd for😔

Jobber i helsevesenet, men har heldigvis ingen pasientkontakt. Tror du min datter får testet om hun har coronaviruset? Eller må vi holde oss isolert i 2 uker uten å vite om det er corona eller ikke? Og hva med meg, jeg er jo foreløpig ikke syk, men kan jeg få sykemelding nå eller bruke omsorgsdager på dette selvom min mann er hjemme? Han jobber rotasjon med 2 uker jobb og 3 uker fri og kom hjem fra jobb for 3 dager siden så han har fri i 2,5 uke til.

hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som en mor i risikogruppe som gjerne vil se barna vokse opp, så setter jeg stor pris på om dere holder dere hjemme. Takk! ❤️

Anonymkode: bf1e3...b47

Skal selvfølge holde oss hjemme så lenge det må til. Har også et barn med astma som får alt av luftveisinfeksjoner og er syk minst 2 ganger i måneden og blir veldig dårlig av en vanlig forkjølelse så kjenner jeg begynner å bli redd for at hun også skal bli smittet.

Mange klemmer til deg, håper dere og barnet ditt unngår smitte 🤞🏻❤️
hi

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Det var det jeg var redd for😔

Jobber i helsevesenet, men har heldigvis ingen pasientkontakt. Tror du min datter får testet om hun har coronaviruset? Eller må vi holde oss isolert i 2 uker uten å vite om det er corona eller ikke? Og hva med meg, jeg er jo foreløpig ikke syk, men kan jeg få sykemelding nå eller bruke omsorgsdager på dette selvom min mann er hjemme? Han jobber rotasjon med 2 uker jobb og 3 uker fri og kom hjem fra jobb for 3 dager siden så han har fri i 2,5 uke til.

hi

I kommunen jeg bor i tester de nå kun helsepersonell med luftveissymptomer, andre personer med så sterke symptomer at de trenger helsehjelp og beboere på institusjon med symptomer.

Så jeg tror ikke dere får henne testet. Den fasen er visst over.

Du vil vel få sykemelding om du er i karantene, mener jeg.

God bedring til datteren din :)

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I kommunen jeg bor i tester de nå kun helsepersonell med luftveissymptomer, andre personer med så sterke symptomer at de trenger helsehjelp og beboere på institusjon med symptomer.

Så jeg tror ikke dere får henne testet. Den fasen er visst over.

Du vil vel få sykemelding om du er i karantene, mener jeg.

God bedring til datteren din :)

Takk❤️ Da får vi bare forberede oss på minst 2 uker i full isolasjon og gjøre det beste ut av det😊

Skrevet

Orket ikke å lese alt, leste bare den første setningen og overskriften. Antar det er corona virus. Du skal IKKE kontakte legekontoret. Om du hadde fulgt med i nyhetene så bør du vite dette. Og om du har er i nærheten av noen med smitte så skal du sette deg selv i karantene. Håper du har fått det med deg i alle fall?

Anonymkode: 90197...bf3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Orket ikke å lese alt, leste bare den første setningen og overskriften. Antar det er corona virus. Du skal IKKE kontakte legekontoret. Om du hadde fulgt med i nyhetene så bør du vite dette. Og om du har er i nærheten av noen med smitte så skal du sette deg selv i karantene. Håper du har fått det med deg i alle fall?

Anonymkode: 90197...bf3

Vet ikke om den jeg har vært i kontakt med har smitte da hun ikke blir testet. Men hun igjen har vært i kontakt med en som er bekreftet smittet.
Og jo, jeg må kontakte lege fordi jeg da må få sykemelding siden det kan man få. Det blir over e-konsultasjon, altså melding på nettet til fastlegen min.

Hvis jeg bruker syktbarn dagene mine så har jeg ikke flere igjen. Og ja jeg vet at man får ekstra omsorgsdager siden skolene er stengt, men siden faren er hjemme så får ikke jeg de ekstra dagene siden han allerede er hjemme, da må jeg bruke de 10 dagene jeg har til vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...