Gå til innhold

Stengt skole, barn alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alene, har barn på 10 og 12. Den yngste har nettopp brukket fot og går med gips og krykker. Jeg kvier meg veldig for å la dem være alene, de krangler... Ikke kan noen se til dem eller. Det er ikke aktuelt med opplegg på skole, da de er forkjølet. Off dette er SÅ vanskelig. Ville dere uten å mukke brukt sykt-barn-dager? Får så dårlig samvittighet for jobb (helsevesenet) men jeg har en vond klump i magen om de blir alene i 9 timer og det skjer noe. Please, synspunkter?

Anonymkode: 6f097...693

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i samme situasjon - men uten brukket fot.

Mine kan også krangle skikkelig, så her er det veldig klare regler når jeg ikke er hjemme. Vi lager timeplan. Og den er detaljert. Kl 12.00 - lunsj. A setter maten bort etterpå. B rydder i oppvaskmaskinen. F eks. Det har vist seg at de er flinke til å overholde planene og avtalene. Men vi har øvd på det i alle fall siste året. Her har jeg fått til litt fleksibilitet rundt lunsjtiden så jeg kan kjøre hjem en kjapp tur og se til dem. Kanskje noe slikt kan hjelpe deg også?

Anonymkode: b63b2...6e8

Skrevet

Er et av barna dine syke så skal du uansett ikke gå på jobb. Da skal du holde deg hjemme. Bruk syke-barn-dager!

Anonymkode: f7565...9d2

Skrevet

Takk for svar! Hadde tenkt de skulle klare seg, kan ikke gå hjemom i løpet av dagen. Men med denne forkjølelsen og den brukne foten ble det rett og slett bare veldig vanskelig. Forkjølelse i fredstid er jo kurant, men nå vet man jo ikke. Burde vel være hjemme, fått tatt en test før jeg går til pasienter. 

Skrevet

Sett deg ned og ta en prat med de. De har fått med seg veldig mye i sosiale media, så de vet hvorfor, men de har ikke kjent på kroppen enda at de også må gi og ta litt i tiden fremover. Forklar hvorfor du må på jobb, hva som konsekvensene kan bli både for deg og for andre om du ikke kan dra på jobb. Be de om råd om hvordan dere sammen kan få hverdagen fremover til å gå ihop best mulig for dere som familie. Her i huset har jeg hatt en slik samtale og det måtte til for at de skulle åpne øyne skikkelig. 
Mitt ene barn har sendt hoste snapper til venner med påskriften: korona. Fra hennes side helt uskyldig, men det kan ha fatale konsekvenser for min jobb. Jeg jobber i dagligvaren i vårt nærmiljø, slik at hennes venner og foreldre vet hvor jeg jobber. Hadde det gått rykter om at jeg gikk på jobb med korona i hus hadde dette gått utover min jobb, som hadde fått ett dårlig omdømme og i værste fall måtte stenge. Min arbeidsplass er også en av de få som kjører ut matvarer til de som trenger i byen her, dermed går det ikke bare utover de som handler i butikken vår. Ringvirkninene kan bli store av ett lite uskyldig bilde. 

så her har vi blitt enige om en plan sammen. Jeg har firt på mine regler og de har firt på sine. De vet at jeg nå forventer at de blir med på denne dugnaden, vi må tenke litt utenfor hva vi egentlig vil. De vet også at det er slike som naboen vi nå skal beskytte, som akkurat har avsluttet kreftbehandling. Så vi har det nært på, både av smittede og de som ikke bør bli smittet. Snakk med ungene, men ikke bare gi de formaninger om hva de skal og ikke skal. Bli enige og la barna få bli med på diskusjonen hvordan dere gjør det i deres familie. Her er gulroten at jeg lager middager i forveien til de, som de har ønsket seg. Dette var det de ville ha slik at jeg kunne ta lange arbeidsdager om det trengs på jobb. For andre er det kanskje mer tid på nett som er gulroten, det hadde ikke vært noen gulrot her. Idag har minsta kunne sitte så mye hun vil på nett, men jeg har måtte tørke støv av brettspill for det var så kjedelig med nett. Snakk med de, kanskje du blir veldig overrasket. 

Anonymkode: 9f947...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...