Anonym bruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Vet dere: Hvor lenge er man smittsom? Kan man få det flere ganger? Anonymkode: 69350...264
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 Det er det egentlig ingen som vet. Du kan lese på feks JAMA, de har flere artikler hvor dette problematiseres. Anonymkode: 7bb1a...d90
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Ingen vet. Men det er jo logisk å tro at man kan få det "hele tiden". Anonymkode: 02e86...8be
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Jeg husker ikke lenger hvor jeg leste det, men seriøs kilde. Tror det var i Kina de har registrert hvor lenge smittede har vært smittsomme, og det var veldig individuelt. Det korteste tror jeg var åtte dager, og den lengste var smittsom i 37 (!) dager - og det siste er visstnok veldig uvanlig. Anbefalingene er vel at man skal holde seg hjemme 6-8 dager (har lest begge deler) etter man er symptomfri igjen. Det er visstnok to varianter av viruset, det ene litt mindre alvorlig, det andre mer alvorlig. Det er påvist minst ett tilfelle som har vært smittet med begge to, og det påstås også at det er ett tilfelle som har blitt smittet to ganger, men det har vært usikkerhet med det siste. Pr. nå er det vel ingen som vet sikkert om man kan bli smittet flere ganger. Ingen vet foreløpig om man blir immun mot viruset etter å ha hatt det, men erfaring fra tidligere virus gjør at de antar at man blir immun (leste jeg på helsedirektoratets sider i går). Anonymkode: f46b7...643
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2020 #5 Skrevet 16. mars 2020 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/13/kinesiske-forskere-har-funnet-flere-risikofaktorer-hos-koronapasienter/ Her står litt om lengden. Men ha i mente at dette var sykehusinnlagte pasienter, ikke de som får det så "lett" at de knapt nok oppsøker legehjelp. Det er nok endel av de der ute, og mulig de kun er smittsomme den tid de har symptomer. Anonymkode: c7ffc...556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå