Gå til innhold

Antal registrert smittede...


Jo-lene

Anbefalte innlegg

Kanskje noe av det mest skremmende her, er hvordan myndighetene har valgt å se seg blind på de registrerte antall smittede verden rundt. Og UD/FHI har utelukkende utarbeidet listene sine ut i fra dette, mht hvor det fortsatt var ‘ok’ å reise. Pga dette har vi fram til i dag i teorien hatt lov å reise ganske mange steder med svært stor smittefare. Bla Kanariøyene..Og de fleste har nok fått med seg hvordan tilstanden er der nå..

 Kjenner ei som dro til Gran Canaria med familien for 2 dager siden ‘fordi de ikke fikk redusert beløpet på over 20 tusen og de orket ikke tanken på å tape alle disse pengene. De stolte på FHI om at det ikke var større fare å dra dit enn å bli hjemme.

Nå kommer det endelig tydeligere frem at svært få som skulle ha blitt testet, ikke har blitt det. Både hos oss og verden rundt. Mørketallene er vanvittig mye større enn vi trodde bare i går.

Tørr ikke tenke på hvor mange som sikkert også er smittet i Russland...eller Afrika for den saks skyld. Hvor jo omtrent ingen har blitt testet. Og så har folk valgt å se på disse landene som ‘heldige’ fordi det er så få registrert smittede der😳🙈

Jeg stusset allerede for en uke siden, da de norske listene over smittede viste at 507 personer var smittet i hele Østerrike. Samtidig som hele 377 nordmenn var blitt smittet på ferie i Østerrike i løpet av noen dager😳 Hvorfor reagerte ikke flere- og særlig da myndighetene på detaljer dette? Valgte de å ignorere det bevisst?

Syns også det blir misvisende å skrive at vi har 0 registrert smittede i dag, uten å minne folk på at dette utelukkende er fordi KUN helsepersonell og kritisk syke blir testet i landet vårt nå pga sprengt testekapasitet. Folk kan jo lett tro det skyldes de kraftige tiltakene våre nå, men det er ALTfor tidlig å se virkning av den enda. Er nok svært mange som har blitt smittet siste dagene/uken, og som først får symptomer og blir syke om 5-10 dager. 

Og da skal liksom samfunnet tilbake som før? Myndighetene bør være mer ærlige og klare i talen allerede nå, om hvor lite realistisk dette er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har provosert meg også de siste dagene. Tallet på smittede, både i Norge og i andre land, gir en falsk trygghet. Og tallet på smittede er daglig nyhetssak, men at de fleste ikke blir testet underkommuniseres. Ingen sier høyt at det reelle tallet på smittede er langt høyere.

Jeg venter på resultat av egen test nå, fordi jeg er helsepersonell og jeg trengs på jobb. Jeg har feber og luftveissymptomer, men først i går (fredag) endret myndighetene praksis og gav meg mulighet til å teste meg. På torsdag fikk jeg avslag på ønske om test fordi jeg ikke selv har vært på skiferie i alpene, og heller ikke hatt kontakt med noen som er bekreftet smittet. 

Og alle som sitter hjemme med symptomer men ikke er helsepersonell må bare bli innendørs. Ingen kontakt med helsepersonell, ingen test. Kun om man har så store pusteproblemer at man trenger sykehusinnleggelse. 

Greit at de ikke har kapasitet til å teste alle, men da burde de store mørketallene få stor medieoppmerksomhet, og folk advares om at det kan være smittekilder over alt. 

Anonymkode: 1866f...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Jo-lene skrev:

 

 Kjenner ei som dro til Gran Canaria med familien for 2 dager siden ‘fordi de ikke fikk redusert beløpet på over 20 tusen og de orket ikke tanken på å tape alle disse pengene. De stolte på FHI om at det ikke var større fare å dra dit enn å bli hjemme.

Men det er da ENE og alene hennes eget ansvar, hvis hun drar! Kunne ikke falle meg inn å dra noe sted i denne perioden.

Anonymkode: f6fae...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er da ENE og alene hennes eget ansvar, hvis hun drar! Kunne ikke falle meg inn å dra noe sted i denne perioden.

Anonymkode: f6fae...588

Ja hun var en dust. Og det sa jeg rett ut til henne før hun dro (vi er såpass gode venner at jeg turte å si det).

 Nå er hun og familien ‘fanget’ der nede og jeg blir først og fremst trist med tanke på de små barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står 0 registrerte smittede i dag fordi det kommer ikke ut noen resultater før bioingeniørene drar på jobb. Blir alltid 0 når klokka bikker midnatt...

Anonymkode: 1e992...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok maaaange flere som er smittede enn hva som kommer frem i tallene, ja. 

Og hvis dette sprer seg i fattige områder som i Afrika, der blir de jo garantert ikke testet! DA kommer mange til å stryke med, da!!

Anonymkode: 927dd...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En positiv ting:

Det er sannsynligvis hundretusener flere smittede i f.eks Italia.

Dødstall og antall i akuttpasienter er dokumenterbart

Det betyr at statistikk for hvor mange prosent som dør og har behov for akuttplass er langt lavere enn estimert

men.. de dro for to dager siden? Det er det faktisk ingen unnskyldning for.. 

 

Anonymkode: 80e95...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reiste til Grand Canaria for bare 2 dager siden, fatter ikke at de turte.

Anonymkode: ceeff...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...