Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Leser om så mange som sier at skolene og barnehagene vil holde stengt helt til sommeren, hva skal folk med små barn gjøre da? Enkelte kan vel ha hjemmekontor over lengre tid, noen kan ikke det og jobber ikke i en av de samfunnskritiske yrkene. Slik det er nå så jobber jeg siden jeg jobber innen helse mens mannen blir hjemme med barna. Han kan ikke ha hjemmekontor og jobber ikke i en av de samfunnskritiske yrkene. Ingen av oss kan ha barn med på jobb, besteforeldrene er selv i jobb. så blir jo litt nysgjerrig på hva folk tenker man skal gjøre da, dere som tror skoler blir stengt frem til sommeren. Kjenner jeg begynner å bekymre meg for den økonomiske biten allerede. Anonymkode: 40e8c...f3c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 Liten feil i første setning, *dere som tror skoler og barnehager... Anonymkode: 40e8c...f3c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 I denne situasjonen må man bare ta dag for dag og uke for uke.. Jeg kan egentlig ikke se for meg at skolene holder stengt så lenge, men hvem hadde vel sett for seg dette for bare noen uker siden? Det er helt umulig å si hvordan dette kommer til å gå. Foreløpig ser de fleste land dette an frem mot påske, så får man se på hvordan situasjonen er da. Anonymkode: 42025...e02
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 Dette er jo ikke en situasjon der man har løsninger. Nå drives det med brannslukking. Vi må bare vente, se ting an. Men det er liten tvil om at dette vil medføre økonomiske tap, for landet, bedriftene og enkeltpersoner. Jeg går bare og venter på permitteringsvarsel, da arbeidsplassen min har mista samtlige inntekter. »Trøsten» er at vi er mange i samme båt. Løsninger kommer til å tvinge seg fram. Vi kommer til å bli rista godt og grundig, men det går over. Hvis alle nå bare følger anmodningene til myndighetene, så går det bra. Anonymkode: 69e0e...67e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 Jeg gir det 5-6 uker, så er ting i gang igjen sånn som i Kina. Anonymkode: fc0dd...6b0
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Skrevet 14. mars 2020 Hvor lenge var folk i Kina i karantene? Anonymkode: 20781...b66
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gir det 5-6 uker, så er ting i gang igjen sånn som i Kina. Anonymkode: fc0dd...6b0 Problemet med dette viruset er at ingen har immunitet for det. Det betyr at det vil komme flere syke etterhvert. Ingen vet hvordan Covid-19 vil utvikle seg. Men under spanskesyken kom sykdommen i bølger, to eller tre store sykdomsbølger, over to år. Det er noe man frykter skal skje også med Covid-19. I så fall kan vi ha lang tid foran oss før verden kommer tilbake på normale skinner. Selv i Kina er det foreløpig bare en liten del av befolkningen som har vært gjennom dette viruset. Håper jeg tar feil og du har rett... men jeg tror dessverre din optimisme ikke vil speile virkeligheten fremover. Anonymkode: e03af...6bf
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 Hvem som skal ta seg av barna er jo en (viktig) ting, men det er jo også begrenset for hvor god undervisningen blir med hjemmeskole. Jeg er ingen pedagog og selv om ungene får oppgaver og oppfølging via nett, så er det ikke en god måte å få inn lærdom på. Spesielt hos de i småskolen som er avhengig av tett oppfølging. Jeg er bekymret, det må jeg innrømme. Anonymkode: fb531...ebd
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 Man kan søke pleiepenger Anonymkode: 32d5f...fb2
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: I denne situasjonen må man bare ta dag for dag og uke for uke.. Jeg kan egentlig ikke se for meg at skolene holder stengt så lenge, men hvem hadde vel sett for seg dette for bare noen uker siden? Det er helt umulig å si hvordan dette kommer til å gå. Foreløpig ser de fleste land dette an frem mot påske, så får man se på hvordan situasjonen er da. Anonymkode: 42025...e02 Tror du at de åpner for skole og barnehage igjen rett før det nærmer seg smittetoppen? Tvilsomt. Anonymkode: c7c0a...acd
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du at de åpner for skole og barnehage igjen rett før det nærmer seg smittetoppen? Tvilsomt. Anonymkode: c7c0a...acd Når er smittetoppen ventet ? Anonymkode: 76ce1...736
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 Mellom mai og september Anonymkode: 9f7cf...36f
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Skrevet 14. mars 2020 Jeg håper de åpner litt opp etterhvert, f.eks deler opp skolehverdagen i grupper og økter. Halve klassen før lunsj og andre halvdel etter lunsj. (Dette er IKKE et seriøst forslag, bare noe jeg kom på i farta)! Jeg er en av de sosiale som holder på å gå i veggen hjemme, og jeg har bare vært hjemme siden torsdag! Jeg kommer til å holde meg til jul, om det er det som må til, men jeg ønsker meg tilbake på jobb. Om bare noen få timer ila uka. Da kan elevene gå tilbake på skolen i små grupper, for innlæring av nytt stoff, som jeg kan følge opp hjemme etterpå. Da får elevene også sosialisert seg. (Igjen, dette er ikke et seriøst forslag, bare en tanke jeg fikk). Anonymkode: 2b703...7de
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #14 Skrevet 14. mars 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem som skal ta seg av barna er jo en (viktig) ting, men det er jo også begrenset for hvor god undervisningen blir med hjemmeskole. Jeg er ingen pedagog og selv om ungene får oppgaver og oppfølging via nett, så er det ikke en god måte å få inn lærdom på. Spesielt hos de i småskolen som er avhengig av tett oppfølging. Jeg er bekymret, det må jeg innrømme. Anonymkode: fb531...ebd Føler akkurat det samme, er crappy teacher 😅 Tenker at vi skal ha fokus på å gi ungene trygge og fine dager, så får fagene komme på plass når alt dette roer seg ned. Anonymkode: aa224...8a9
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #15 Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leser om så mange som sier at skolene og barnehagene vil holde stengt helt til sommeren, hva skal folk med små barn gjøre da? Enkelte kan vel ha hjemmekontor over lengre tid, noen kan ikke det og jobber ikke i en av de samfunnskritiske yrkene. Slik det er nå så jobber jeg siden jeg jobber innen helse mens mannen blir hjemme med barna. Han kan ikke ha hjemmekontor og jobber ikke i en av de samfunnskritiske yrkene. Ingen av oss kan ha barn med på jobb, besteforeldrene er selv i jobb. så blir jo litt nysgjerrig på hva folk tenker man skal gjøre da, dere som tror skoler blir stengt frem til sommeren. Kjenner jeg begynner å bekymre meg for den økonomiske biten allerede. Anonymkode: 40e8c...f3c Vi er i samme situasjon. Akkurat nå er jeg heldig med timingen fordi mannen jobber offshore og har fri 4 uker, men etter dette lurer vi på hva som skjer. Får mannen din som må være hjemme betalt for dette eller må han ta velferdspermisjon uten lønn? Vi får ikke tydelige svar her🙈 Anonymkode: d96ad...6e4
Jo-lene Skrevet 14. mars 2020 #16 Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge var folk i Kina i karantene? Anonymkode: 20781...b66 Det kan ikke sammenlignes. Kina har behandlet dette minst 10 ganger strengere enn her, med diktaturregimet sitt. Folk har blitt sveiset inne i bygninger og straffet med svært store beløp i bot og fengselsstraffer for å bryte karantenene. Vi har fortsatt for ‘snille myndigheter som stort sett fokuserer på ‘å anbefale og råde. De velger også å si ‘bør’ i stedet for ‘skal’. De har blitt mye tydeligere i løpet av dagen i dag, men fortsatt er det altfor mye utydelige retningslinjer og føringer. Sier ikke det skal diktatorisk styring til for å få bukt med dette fort, mens det vil nok likevel mest sannsynlig ta mye lengre tid enn i Kina..
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #17 Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge var folk i Kina i karantene? Anonymkode: 20781...b66 Har de ikke vært i karantene i 55 dager eller noe sånt? Anonymkode: c9cbf...0f8
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #18 Skrevet 14. mars 2020 Barn lærer helt av seg selv, så det trenger man ikke ta så tungt. Det finnes masse lærerike programmer som for eksempel MKX og Lesekorpset til de mindre barna. For store barn kan jeg anbefale Drew Binsky på youtube. Lærer masse om verden via korte filmer om ulike land han reiser til. Gå en tur i skogen og svar på barnas spørsmål. Barna utviklet seg masse fra 0-6 år uten å gå på skole. Læring og nysgjerrighet går hånd i hånd. Lag mat sammen med barna. Snakk om desiliter, liter og forholdet mellom desimaltall og brøk. Putt noen tomatskiver i en potte med jord og se om det spirer. Snakk om ulike epidemier som har vært.. svartedauden, middelalderen osv.. Man trenger ikke skolebøker for å lære. Anonymkode: c3513...827
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2020 #19 Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi er i samme situasjon. Akkurat nå er jeg heldig med timingen fordi mannen jobber offshore og har fri 4 uker, men etter dette lurer vi på hva som skjer. Får mannen din som må være hjemme betalt for dette eller må han ta velferdspermisjon uten lønn? Vi får ikke tydelige svar her🙈 Anonymkode: d96ad...6e4 Han jobber offshore han også. Han skal egentlig reise på jobb om 1,5 uke, hvis han har jobb å gå til da.. Sånn sett er vi heldige siden han har 3 uker fri etter hver tur på 2 uker. Men hvis dette forsetter så kan det vel ikke være sånn at han skal måtte være hjemme og ikke kunne reise offshore fordi jeg jobber i et samfunnskritisk yrke. Vet ikke om de får alle tilleggene hvis de bruker omsorgsdager? Han tjener det dobbelte av meg så økonomisk er det best at jeg er hjemme. Regner med vi hører mer om dette til uken eller i begynnelsen av uken etter. hi Anonymkode: 40e8c...f3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå