Gå til innhold

Skal min mann gå på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jobber på kontor med rundt 10-15 andre personer. Pga at de ikke får utført arbeid med kundene sine har de heller ingenting annet å gjøre ifm med det. Ingen planlegging, forarbeid eller etterarbeid (rapporter). Det er virkelig ingenting å gjøre på kontoret nå. Likevel sier sjefen at alle må komme på mandag. Jeg er selv sykemeldt for øyeblikket så ham kan ikke bruke argumentet med at han må ha tilsyn med barna. 

Men helt alvorlig; bør de gå på jobb og potensielt smitte hverandre når ingen av dem verken har noe å gjøre på eller har en samfunnskritisk jobb? Hvor kan jeg finne info om konkret dette? 

Anonymkode: 276ab...88b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan absolutt bruke argumentet om at han må ha tilsyn med barna fordi du er jo sykemeldt. Sykt barn -dager er ved «barn eller barnepassers sykdom». Og dette går for det samme

Anonymkode: d1434...e0f

Skrevet

Sant nok. Tenkte bare det var litt latterlig å skulle si det når de vet jeg er hjemme. Er ikke sengeliggende. Og min man vil ikke utnytte systemet.

Men jeg vil egentlig at alle på jobben hans holder seg hjemme, grunnet smittefare. Hva i all verden er poenget med at barnehager og skoler er stengt og det er anbefalt å minimere all kontakt med andre, når de på jobben må sitte oppi hverandre og ta på de samme tingene hele dagen? Og igjen: de har ingenting å gjøre på der. De produserer ingenting.

Hi

Anonymkode: 276ab...88b

Skrevet

Myndighetene oppfordrer til hjemmekontor der det er mulig og minimere kontaktflaten mellom mennesker mest mulig. 

Anonymkode: 20265...1da

Skrevet

Det kan jo hende sjefe  har en grunn til å be dem komme i steden for å sende permiteringsvarsel.

Anonymkode: 053eb...bf1

Skrevet

Dersom han selv velger å være hjemme uten tillatelse fra arbeidsgiver vil han ikke ha noen rettigheter og det kan se på som ulegitimert fravær. Det at han møter på jobb mandag vil gjøre at han faktisk har krav på lønn. Han får vente til sjefen be han ha hjemmekontor.

Det hende han må møte på mandag for å få permiteringsvarsel. Dette skal leveres skriftlig til ansatte 14 dager før det trer i kraft. Dersom det passer det du skriver at de absolut ikke har noe å gjøre på jobben hans er det mest sannsynlig det som vil skje.

Om dere hjemme er i en utsatt situasjon ifh corona kan din mann be om å få ta ut ferie, avspassering eller permisjon uten lønn.

Be han holde god avstand til sine kollegaer, vaske hendene ofte og ta andre forholdsregler på mandag så er det nok ikke større risiko for smitte enn en tur på Kiwi.

Anonymkode: b6a19...b8a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dersom han selv velger å være hjemme uten tillatelse fra arbeidsgiver vil han ikke ha noen rettigheter og det kan se på som ulegitimert fravær. Det at han møter på jobb mandag vil gjøre at han faktisk har krav på lønn. Han får vente til sjefen be han ha hjemmekontor.

Det hende han må møte på mandag for å få permiteringsvarsel. Dette skal leveres skriftlig til ansatte 14 dager før det trer i kraft. Dersom det passer det du skriver at de absolut ikke har noe å gjøre på jobben hans er det mest sannsynlig det som vil skje.

Om dere hjemme er i en utsatt situasjon ifh corona kan din mann be om å få ta ut ferie, avspassering eller permisjon uten lønn.

Be han holde god avstand til sine kollegaer, vaske hendene ofte og ta andre forholdsregler på mandag så er det nok ikke større risiko for smitte enn en tur på Kiwi.

Anonymkode: b6a19...b8a

Nå er vel reglene endret slik at permittering kan gis med to dagers varsel.

Skrevet

Det er jo ikke slik at det kun er de som har en samfunnskritisk jobb som skal gå på jobb. Alle som kan gå på jobb skal gå på jobb. De som har samfunnskritiske stillinger kan ha krav på et tilbud fra skole eller barnehage, mens andre må finne egne løsninger for barnepass. Så sant det er barnepass til barna, og arbeidsplassen ber deg jobbe, så skal du jobbe.

Anonymkode: dfebe...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...