Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Går det an? Vi har noen brødformer, men de er forbeholdt til brød jeg baker for barnet med cøliaki. Nå er vi andre snart tom for brød fordi folk hamstrer og det er tomt i butikkene, så jeg lurer på å bake, men vi er jo vant til de høye og saftige butikkbrødene som ikke smuler noe særlig. Er det mulig å få det til hjemme også? Anonymkode: 67ffd...15b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 Jeg lager dette i kakeform😊 1 kg mel 1 pakke tørrgjær 0,5 ss salt 1 liter lunkent (40 gr) vann Havsalt Bland det tørre, tilsett vannet og rør til alt er blandet. Deigen skal være som grøt i konsistensen. Heves i 30-40 min, før du heller deigen rett i en rund kakeform med bakepapir i bunnen. Prikk deigen med en gaffel og hell over 2-3 spiseskjeer med olivenolje. Havsalt på toppen. Stekes på 250 gr, nederste rille i 40-50 minutter. Legg bakepapir over brødet, hvis det blir mørkt på toppen. Avkjøles på rist. Dersom du vil ha et grovt brød, blander du bare grovt mel i deigen. 😊 Anonymkode: 13e56...00e
Elina Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 Heldig dere er som har mel, her har hamstrerne slått til å kjøpt opp det som er av mel i butikkene. Får vel komme meg på butikken på mandags morgen når de har fyllt opp.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lager dette i kakeform😊 1 kg mel 1 pakke tørrgjær 0,5 ss salt 1 liter lunkent (40 gr) vann Havsalt Bland det tørre, tilsett vannet og rør til alt er blandet. Deigen skal være som grøt i konsistensen. Heves i 30-40 min, før du heller deigen rett i en rund kakeform med bakepapir i bunnen. Prikk deigen med en gaffel og hell over 2-3 spiseskjeer med olivenolje. Havsalt på toppen. Stekes på 250 gr, nederste rille i 40-50 minutter. Legg bakepapir over brødet, hvis det blir mørkt på toppen. Avkjøles på rist. Dersom du vil ha et grovt brød, blander du bare grovt mel i deigen. 😊 Anonymkode: 13e56...00e Takk! Anonymkode: 67ffd...15b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, Elina skrev: Heldig dere er som har mel, her har hamstrerne slått til å kjøpt opp det som er av mel i butikkene. Får vel komme meg på butikken på mandags morgen når de har fyllt opp. Ja det får du. Litt sløvt av deg å være tom for mel!!! Anonymkode: f3eb3...a2f
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Skrevet 14. mars 2020 Kan du ikke lage rundstykker da? Mye lettere Anonymkode: f3eb3...a2f
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Elina skrev: Heldig dere er som har mel, her har hamstrerne slått til å kjøpt opp det som er av mel i butikkene. Får vel komme meg på butikken på mandags morgen når de har fyllt opp. Ja, det var litt tilfeldig at vi kjøpte inn en del sist det var salg på mel, både vanlig og glutenfritt. Nå er det jo tomt i butikkene. HI Anonymkode: 67ffd...15b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan du ikke lage rundstykker da? Mye lettere Anonymkode: f3eb3...a2f Jo, men ungene er hektet på å lage toast i toastjern. Selvfølgelig må de tåle å ikke få det, men dersom jeg klarer å bake store nok brød er det fint. Egentlig litt rart, for de glutenfrie brødene blir både store, saftige og gode, men vanlige, som liksom er enklere, får jeg ikke til 😅 HI Anonymkode: 67ffd...15b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jo, men ungene er hektet på å lage toast i toastjern. Selvfølgelig må de tåle å ikke få det, men dersom jeg klarer å bake store nok brød er det fint. Egentlig litt rart, for de glutenfrie brødene blir både store, saftige og gode, men vanlige, som liksom er enklere, får jeg ikke til 😅 HI Anonymkode: 67ffd...15b Oki. Men du vet at europris har brødformer til 30kr? Anonymkode: f3eb3...a2f
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Oki. Men du vet at europris har brødformer til 30kr? Anonymkode: f3eb3...a2f Takk for tips! Men vi prøver å unngå butikker så langt vi kan nå. Har barn i risikogruppen. HI Anonymkode: 67ffd...15b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for tips! Men vi prøver å unngå butikker så langt vi kan nå. Har barn i risikogruppen. HI Anonymkode: 67ffd...15b Dere kan vel få en nabo, eller noen i samme område, til å kjøpe en vel Anonymkode: f3eb3...a2f
Elina Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det får du. Litt sløvt av deg å være tom for mel!!! Anonymkode: f3eb3...a2f Er ikke HELT tom men har ikke nok til alt mulig. Jeg skulle handle det på torsdag, kunne ikke forutse at folk skulle miste vett og forstand. Jeg pleier aldri hamstre ting og kjøper ved behov. Sløvt sier du, miljøvennlig sier jeg! Endret 14. mars 2020 av Elina
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Elina skrev: Er ikke HELT tom men har ikke nok til alt mulig. Jeg skulle handle det på torsdag, kunne ikke forutse at folk skulle miste vett og forstand. Jeg bleier aldri hamstre ting og kjøper ved behov. Sløvt sier du, miljøvennlig sier jeg! Miljøvennlig? Mel holder seg i årevis 😂 Jeg har sikkert 4-5 pakker oppdrevet i løpet av 2 år. Anonymkode: f3eb3...a2f
frk Nilsen Skrevet 14. mars 2020 #14 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Elina skrev: Er ikke HELT tom men har ikke nok til alt mulig. Jeg skulle handle det på torsdag, kunne ikke forutse at folk skulle miste vett og forstand. Jeg bleier aldri hamstre ting og kjøper ved behov. Sløvt sier du, miljøvennlig sier jeg! Har du havregryn? Kjør det i blenderen så har du havremel. Bedre enn ikke noe mel
Elina Skrevet 14. mars 2020 #15 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Miljøvennlig? Mel holder seg i årevis 😂 Jeg har sikkert 4-5 pakker oppdrevet i løpet av 2 år. Anonymkode: f3eb3...a2f Jeg pleier å kjøpe økologisk, det holder ikke like lenge.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #16 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, Elina skrev: Jeg pleier å kjøpe økologisk, det holder ikke like lenge. Hvor lenge holder det, da? Anonymkode: f3eb3...a2f
Elina Skrevet 14. mars 2020 #17 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, frk Nilsen skrev: Har du havregryn? Kjør det i blenderen så har du havremel. Bedre enn ikke noe mel Ja, det har jeg. Takk for tips. Skal prøve det har også litt melrester av forskjellige slag jeg kan blande inn. Med litt oppfinnsomhet så skal jeg vel få til å lage rundstykker.
Elina Skrevet 14. mars 2020 #18 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge holder det, da? Anonymkode: f3eb3...a2f Ikke så lenge da det kan gå dyr i det. Det er derfor det ikke er egnet for å lagre lenge, så jeg må vel gå over til vanlig mel når jeg får tak i det. Vanlig mel er behandlet slik at det ikke har samme faren for melmidd og lignende, det kan derfor lagres mye lengre. Endret 14. mars 2020 av Elina
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #19 Skrevet 14. mars 2020 Du kan lage de i en illfast form det hjelper så deigen ikke flyter utover Anonymkode: 203e2...bdb
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #20 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, Elina skrev: Ikke så lenge da det kan gå dyr i det. Det er erfor det ikke er egnet for å lagre lenge, så jeg må vel gå over til vanlig mel når jeg får tak i det. Vanlig mel er behandlet slik at det ikke har samme faren for melmidd og lignende, det kan derfor lagres mye lengre. Har du så mye skadedyr og annet kryp i skapet ditt? 🤔 Vurdert støvsuging? Anonymkode: f3eb3...a2f
frk Nilsen Skrevet 14. mars 2020 #21 Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du så mye skadedyr og annet kryp i skapet ditt? 🤔 Vurdert støvsuging? Anonymkode: f3eb3...a2f Les da, kan gå dyr - det betyr ikke har hun har skadedyr kravlede i skapet. Det betyr at hun tar forhåndsregler for å unngå det.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #22 Skrevet 14. mars 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan lage de i en illfast form det hjelper så deigen ikke flyter utover Anonymkode: 203e2...bdb Godt tips, og med bakepapir mellom kanskje. Lurt! HI Anonymkode: 67ffd...15b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2020 #23 Skrevet 14. mars 2020 Du kan bruke jernstøpegryte om du har det. Bruker det mye selv. Blir så bra! Anonymkode: 640a0...122
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå