Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Skrevet 13. mars 2020 Hun vil gå på VGS i annen kommune, men jeg vet ikke om jeg stoler nok på henne til å la henne bo for seg selv. Så spørsmålet er vel om jeg kan nekte henne å studere i den andre kommunen. Anonymkode: 4f651...67a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #3 Skrevet 13. mars 2020 Du kan nekte frem til ungen er myndig Anonymkode: 39058...97e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #5 Skrevet 13. mars 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan nekte frem til ungen er myndig Anonymkode: 39058...97e Hun truer med å droppe ut med en gang hvis jeg ikke lar henne. Anonymkode: 4f651...67a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #6 Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun truer med å droppe ut med en gang hvis jeg ikke lar henne. Anonymkode: 4f651...67a Da kutter du all økonomisk støtte. ALT. Anonymkode: e4f15...491
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #7 Skrevet 13. mars 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun vil gå på VGS i annen kommune, men jeg vet ikke om jeg stoler nok på henne til å la henne bo for seg selv. Så spørsmålet er vel om jeg kan nekte henne å studere i den andre kommunen. Anonymkode: 4f651...67a Du kan nekte, men hva godt gjør det? Jeg syns det blir å holde igjen barnet. Jeg flyttet ut som 15 åring og det som var problematisk med det var ikke meg, men foreldra mine som aldri lærte meg ansvar og selvstendighet, så da jeg flyttet var jeg 0% selvstendig og 80% grenseløs. Første år vgs var jeg rimelig ut av kontroll fordi jeg hadde vært bortkjemt hele livet, andre året var jeg betydeligere mer skjerpa og selvstendig. For selv om det gikk sakte, så lærte jeg likevel av å måtte ta ansvar og gjøre ting selv da jeg bodde for meg selv (på internat med andre elever). Så med mindre du føler at dere har vært elendige foreldre som ikke har lært barnet deres ansvar og grunnleggende ting man skal kunne når man flytter hjemmefra, så hadde jeg latt henne flytte til en annen kommune og få den erfaringen. Prøvd å møte barnet ditt på ønsket sitt om å flytte ved å lese litt om skolen, sjekket muligheter for elevbolig/internat eller vertsfamilie og ellers opprettholdt jevnlig kontakt for å høre hvordan det går. Hun kommer til å merke at du ikke stoler på henne og hvis det er for ingenting og bare at du ikke er klar for det, da er det egoistisk. Selv om du er foreldren, så er det ungdommen ønsket for videreutdanning. Jeg hadde ikke nektet. Anonymkode: 4a5cb...f0d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #8 Skrevet 13. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun truer med å droppe ut med en gang hvis jeg ikke lar henne. Anonymkode: 4f651...67a 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da kutter du all økonomisk støtte. ALT. Anonymkode: e4f15...491 Slik som at vold ikke avler vold, så fører det INGEN steder å bekjempe trusler med trusler. Syns det er helt hull i hodet å holde på sånn. Voksne mennesker burde vire bedre, ærlig talt. Hvorfor skal man nekte barnets ønsker og skape en unødvendig fiendtlighet ? Hun er 16 år! La henne reise og danne seg en erfaring av hvordan det er ute i den virkelig verden uten foreldrene rundt seg hele tiden. Lær barnet å betale regninger selv, vaske klær og avtal en bestemt sum med penger dere bidrar med og så må hun være flink til å spare/bruke de fornuftig og hvis hun ønsker mer penger får hun skaffe seg jobb. Er dere kontrollfriks, så avtal en eller to dager i uka dere skal snakke sammen så dere vet hvordan hun klarer seg og hun vet at dere er tilgjengelig for henne hvis hun trenger dere (uten at dere kjefter, dømmer og viser mistro til henne!!). Eneste måte man kan være sikker på at barn klarer seg er ikke ved å nekte de å flytte, men å hjelpe de med overgangen og lære de ansvar. Styrk båndet, ikke klipp den i to. Anonymkode: 4a5cb...f0d
Superdolly Skrevet 13. mars 2020 #9 Skrevet 13. mars 2020 Får hun det da? I "mitt" fylke gjelder nærskoleprinsippet, og hvis ungdommene søker en annen videregående skole enn den nærmeste, uten å ha en god grunn, vil søknaden automatisk bli overflyttet til nærmeste skole. Så dette ville jeg sjekket opp først. (God grunn kan for eksempel være at skolen de søker har en spesiell linje som den nærmeste skolen ikke har, eller at ungdommen har en forelder boende på stedet de søker seg til.)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #10 Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, Superdolly skrev: Får hun det da? I "mitt" fylke gjelder nærskoleprinsippet, og hvis ungdommene søker en annen videregående skole enn den nærmeste, uten å ha en god grunn, vil søknaden automatisk bli overflyttet til nærmeste skole. Så dette ville jeg sjekket opp først. (God grunn kan for eksempel være at skolen de søker har en spesiell linje som den nærmeste skolen ikke har, eller at ungdommen har en forelder boende på stedet de søker seg til.) Siden når ble det slik? Jeg flyttet til nabokommunen for å gå VGS i 2011 og 2014. Andre flyttet tll et helt annet fylket til og med, så det der tror jeg ingenting på. Er hvertfall ikke normen. Anonymkode: 4a5cb...f0d
Superdolly Skrevet 13. mars 2020 #11 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Siden når ble det slik? Jeg flyttet til nabokommunen for å gå VGS i 2011 og 2014. Andre flyttet tll et helt annet fylket til og med, så det der tror jeg ingenting på. Er hvertfall ikke normen. Anonymkode: 4a5cb...f0d Det kan du tro akkurat hva du vil om for meg. Her i fylket er det slik, enten du tror det eller ikke. Nærskoleprinsippet gjelder. https://innlandetfylke.no/nyheter-forsiden/retningslinjer-for-geografisk-styring-av-skolevalg.17278.aspx Men som sagt, unntak gjøres hvis søker har en god grunn.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #12 Skrevet 13. mars 2020 9 minutter siden, Superdolly skrev: Får hun det da? I "mitt" fylke gjelder nærskoleprinsippet, og hvis ungdommene søker en annen videregående skole enn den nærmeste, uten å ha en god grunn, vil søknaden automatisk bli overflyttet til nærmeste skole. Så dette ville jeg sjekket opp først. (God grunn kan for eksempel være at skolen de søker har en spesiell linje som den nærmeste skolen ikke har, eller at ungdommen har en forelder boende på stedet de søker seg til.) Hun har gode karakterer og ønsker å gå på en skole man trenger høyere standpunkt for å komme seg inn på. Det er grunnen hun ga meg. Anonymkode: 4f651...67a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #13 Skrevet 13. mars 2020 La hun flytte, så får hun betale selv det som det koster å bo alene. Jeg hadde ikke hjulpet henne økonomisk. Anonymkode: 5a5c6...d9e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #14 Skrevet 13. mars 2020 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har gode karakterer og ønsker å gå på en skole man trenger høyere standpunkt for å komme seg inn på. Det er grunnen hun ga meg. Anonymkode: 4f651...67a Det kommer an på hvor dere bor. Som en annen nevnte, i Innlandet gjelder prinsippet om nærskole. Det vil si at man får skoleplass ved den skolen man bor nærmest OG som har den linjen eleven søker. Andre fylker praktiserer skoleplass etter karakterer. Hvilket fylke bor dere i? Jeg kjenner jeg ikke helt støtter deg i å nekte henne å flytte. Jeg flyttet ut fra foreldrene mine da jeg akkurat var fylt 16. For min del er det det lureste jeg noen gang har gjort. Ja, jeg ble bråvoksen, og takk for det! Å flytte fra barndomsbygda gjorde meg til et helt annet menneske. Hadde jeg ikke fått flytte, så er det svært sannsynlig at jeg ikke hadde levd i dag. Anonymkode: baae5...dc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå