Gå til innhold

Litt bekymret for dette med hjemmeskole.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ADHD og har aldri vært noe skoleflink. Har to barn på barneskolen og er spesielt bekymret for at han i 5. trinn vil henge etter nå som vi skal drive hjemmeskole. Synes det er vanskelig nok å hjelpe til med lekser i hverdagen. Er det noen som har noen gode råd til meg for at dette skal gå så bra som mulig? Barnet selv er heldigvis motivert med skolearbeid og er for det meste selvdrevet. 

Vi har heller ikke fått noe særlig med informasjon fra lærere enda. Regner med de jobber på spreng for å finne ut av dette selv nå så vil ikke mase heller.

Anonymkode: 5940a...311

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer ikke til å ha hjemmeskole med de to yngste i 5. og 7. klasse, og jeg er faktisk lærer (vgs, så jeg har undervisning med mine elever hjemmefra etter timeplanen). Vi legger heller vekt på at de leser litt bøker, fører noen av samtalene på engelsk og bruker vanlig hverdagsmatematikk. Og ellers snakker om det som skjer i verden.

Anonymkode: e1b97...4f8

Skrevet

Det er skolen som har plikt til å legge til rette for undervisning som funker for elevene. Om det ikke fungerer, så gir du lærer tilbakemelding om det. Barnet ditt går helker ikke til grunne om det ikke helt henger med i undervisningen i to-tre uker. 

Anonymkode: 9e5da...d49

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er skolen som har plikt til å legge til rette for undervisning som funker for elevene. Om det ikke fungerer, så gir du lærer tilbakemelding om det. Barnet ditt går helker ikke til grunne om det ikke helt henger med i undervisningen i to-tre uker. 

Anonymkode: 9e5da...d49

To, tre uker. Du er naiv. Dette vil fremholde utover sommeren og tidlig høst.

Anonymkode: 39ab2...7b6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To, tre uker. Du er naiv. Dette vil fremholde utover sommeren og tidlig høst.

Akkurat det kan hverken du eller jeg eller andre vite. Det er risiko for det men vite sikkert kan vi ikke.

Anonymkode: afbf0...34b

Skrevet

Du skal ikke undervise, men legge til rette for at barna kan følge undervisningen lærerne legger opp til. Dvs at hvis de ikke setter seg ned for å gjøre oppgavene selv, må du minne dem på det og hjelpe dem med å ha en strukturert hverdag.

Hvis ikke barna klarer å følge opplegget, skal lærerne være tilgjengelige så dere kan gi beskjed om det og barna kan få hjelp til det de ikke forstår .

Anonymkode: e84c5...2f1

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kommer ikke til å ha hjemmeskole med de to yngste i 5. og 7. klasse, og jeg er faktisk lærer (vgs, så jeg har undervisning med mine elever hjemmefra etter timeplanen). Vi legger heller vekt på at de leser litt bøker, fører noen av samtalene på engelsk og bruker vanlig hverdagsmatematikk. Og ellers snakker om det som skjer i verden.

Du skal ikke legge til rette for at barna dine skal følge den undervisningen lærerne deres gir?? 

Anonymkode: ad679...e50

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke DU som skal ha hjemmeskole med dine barn. Du skal legge til rette for at de døger den undervisningen og det opplegget lærerne legger opp til. 

Mine har fått timeplan for neste uke. Her står det hvilke fag de skal ha før og etter lunch hver dag. Det legges opp til fri/lunch/lek midt på dagen.  De må logge seg inn på teams Kl 0830, ut kl 1030, inn kl 12:30 og ut 1430. Det blir gitt stoff som skal gjennomgås i hver økt. Dvs leses, sees eller gjøres. De får oppgaver og innleveringer. Og lærerne er med på chat eller via video i hver økt. 

Anonymkode: e799d...998

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det kan hverken du eller jeg eller andre vite. Det er risiko for det men vite sikkert kan vi ikke.

Selvfølgelig kan ingen vite det, men det ser ut til at det er det som vil skje. Å tro at alle kan leve som normalt igjen om 3 uker er nok nesten garantert feil.

Skrevet

Jeg tror jeg kommer med å slite med min 2 klassing og hjemmeskole, men venter og ser hva slags oppgaver vi får fra lærer på mandag. Hun kjenner jo til utfordringene til barnet mitt så stoler på god kommunikasjon. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke DU som skal ha hjemmeskole med dine barn. Du skal legge til rette for at de døger den undervisningen og det opplegget lærerne legger opp til. 

Mine har fått timeplan for neste uke. Her står det hvilke fag de skal ha før og etter lunch hver dag. Det legges opp til fri/lunch/lek midt på dagen.  De må logge seg inn på teams Kl 0830, ut kl 1030, inn kl 12:30 og ut 1430. Det blir gitt stoff som skal gjennomgås i hver økt. Dvs leses, sees eller gjøres. De får oppgaver og innleveringer. Og lærerne er med på chat eller via video i hver økt. 

Anonymkode: e799d...998

Sånn er det på NOEN skoler ja. Her er det ingen oppmøteplikt vi styrer dagene helt selv. Men oppgavene må selvsagt være gjort før dagen er over.

Anonymkode: 24a03...936

Skrevet

Vi bor i Norge. Ungene dine vil garantert klare seg selv om de nå må være hjemme fra skolen. 

Kos deg med ungene, les med de, se på Newton og spill brettspill. Ta tiden til å roe helt ned og være mye sammen. Oppgaver får ungene fra skolen og læreren er tilgjengelig for spørsmål. Det blir garantert et oppleggbarna klarer å jobbe seg gjennom på egen hånd. 

Anonymkode: fca0f...01a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan ingen vite det, men det ser ut til at det er det som vil skje. Å tro at alle kan leve som normalt igjen om 3 uker er nok nesten garantert feil.

Men å hevde at det helt sikkert kommer til vare ved utover sommeren og utpå høsten er nok nesten garantert feil det også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...